De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

WEBDESIGN van concept tot realisatie

Verwante presentaties


Presentatie over: "WEBDESIGN van concept tot realisatie"— Transcript van de presentatie:

1 WEBDESIGN van concept tot realisatie
In acht stappen naar een succesvolle website

2 Soorten Websites Bedrijfspresentaties Voorlichting Nieuws Webwinkels
Portal Zoekmachines Community Educatief Webwinkels Entertainment Intranet Extranet Particuliere websites

3 Grootste frustraties ;-( bij gebruikers
Te lang moeten wachten Pop-up en fullscreen windows Dode links Onvindbare informatie / weg verliezen Te veel advertenties Verplichtingen zoals resolutie en registratie Anonimiteit van de site Ongewenste intro’s en achtergrondgeluid

4 Grootste frustratie ;-( bij ontwerpers
Als ontwerper moet je leren omgaan met “de frustratie van de ontwerper” : het probleem van de verschillende platforms, verschillende browsers, verschillende versies van browsers en last but not least : EEN GEBRUIKER DIE NIET PRECIES WIL / DOET WAT JIJ WIL

5 Waarom een projectmatige aanpak?
Website wordt gebruikt als digitale folder Bedrijfsstructuur wordt sitestructuur Eigen mensen zijn niet op de hoogte Foute inschatting van de kosten Onderschatting van de tijd voor onderhoud Niet ingeloste verwachtingen door slechte afspraken

6 Een projectplan, wat ?;-)
Een document waarin alle relevante aspecten staan beschreven die voor het realiseren van een site belangrijk zijn Wordt vooraf geschreven Bepaald de afbakening van het project Iedereen weet waar hij/zij aan toe is en wat er verwacht wordt Onduidelijkheden worden vooraf reeds aangepakt Hoe groter het project hoe belangrijker het plan

7 Een projectplan, waarom ?;-)
De opdracht afbakenen Betere communicatie tussen teamleden Beter het proces te kunnen controleren Het proces meer structuur te geven Fouten tijdens realisatie voorkomen Voorkomen van dubbel werk

8 Een projectplan, wanneer ?;-)
Initiatief Internet Project Plan Realisatie Testen Oplevering Evaluatie Onderhoud

9 Je plan uitvoeren met een webteam   
Opdrachtgever Projectmanager Informatiearchitect-Usability-expert Vormgever Ontwikkelaar Tekstschrijver

10 Je plan uitvoeren met een webteam   
OPTIONEEL LUXE Multimediaspecialist Databasespecialist Testteam Anderen : Marketing specialisten Juridische adviseurs Beveiliginsspecialist CMD team CMD-er alleen

11 Acht stappen : het project plan
Analyse, beeldvorming en planning Doel en doelgroep Inhoud website Functioneel ontwerp Grafisch ontwerp Technisch ontwerp Onderhoudsplan Promotie van een website

12 1 Analyse, beeldvorming en …
Analyseer de huidige website indien die er is Verzamel bedrijfsinformatie Jaarverslagen, brochures, huisstijl, gepubliceerde artikelen Concurrentieanalyse Bevraag je klant adhv vragenlijst Vorm je een beeld  koppel het terug

13 1 … Planning Je hebt een duidelijk beeld van wat je moet maken, nu moet je het plannen = budgetteren (moeilijk!) Alle taken opsommen Taken zijn vaak afhankelijk van elkaar Planningen moeten bewaakt worden en mss wel veranderd Geef duidelijk milestones en aanleverdeadlines aan

14 2 Doel en… Adhv de vragenlijst uit de analyse kan je bepaalde bedrijfsdoelen stilleren Rangschik ze en bepaal primaire en secundaire doelen Kennis  Informatie vb Houding  Context vb Gedrag  Interactie vb

15 2… doelgroep Wie is de doelgroep? Wat komt hij op de site doen?
Algemeen bezoekersprofielprofiel: zo concreet mogelijk, leeftijd, interesse, sociale positie, geslacht… Persoonlijk bezoekersprofiel: maak een fiche van een bestaande voorbeeldpersoon. Wat komt hij op de site doen? Opstellen van een takenlijst: wat wil je dat hij kan doen op je site en wat verwacht hij dat hij kan doen Schrijven van een scenario

16 3 Inhoud website Het bepalen van de inhoud is de job van de informatiearchitect (mogelijk een CMD-er). Afhankelijk van het type v/d website zal de inhoud en de vorm hiervan verschillen. Zijn uitgangspunt is de doelgroep en het doel van de site Hij structureerd, legt verbanden en maakt de informatei inzichtelijk en vindbaar

17 3 Inhoud website Hoe te werk gaan?
Info verzamelen, uit brochures, boeken databases…(uitgangspunt is de takenlijst: wat moet een bezoeker (kunnen) doen op de site) Info organiseren en structureren: informatie die samen hoort samen plaatsen, info organiseren in behapbare stukken en een goede hiërarchie Info adresseren/labelen: bepaal juiste volgordes voor je infoblokken en geef ze een goede naam

18 3 Inhoud website Webwriting, een vak appart:
Pas je teksten aan voor het web zie hiervoor de lessen van communicatie. Aan de hand van CSS kan je je teksten makkelijk printbaar maken. Denk aan goed leesbare lettertypes en voldoende contrast Kijk uit voor OVERLOAD!

19 4 Functioneel ontwerp Bedenk hoe de bezoeker het best zal navigeren en hoe hij vinden kan waarnaar hij op zoek is. Doe een voorstel naar Menustructuren Zoekmogelijkheden Breadcrumbs Sitemaps Interne links

20 4 Functioneel ontwerp (hoe werkt de site voor de bezoeker)
Doe een voorstel naar pagina-indeling: Tagline Zoeken Logo Breadcrums Navigatie Inhoud

21 4 Functioneel ontwerp (hoe werkt de site voor de bezoeker)
Doe een voorstel over hoe de pagina er uit zal zien bij verschillende resoluties Toon hoe het logo op de pagina zal komen Maak een schema of diagram over hoe de inhoud gegenereerd zal worden aan de hand van keuzes die de bezoeker maakt Geef aan hoe je met formulieren zal werken

22 5 Grafisch ontwerp Om een goed grafisch ontwerp te kunnen maken moet je eerst en vooral creatief zijn en vervolgens volgende stappen afwerken: Een goede briefing van de klant krijgen Brainstormen voor mogelijke oplossingen Schetsen, filteren en ideeën uitwerken Eén of meerdere voorstellen doen aan de klant Gekozen voorstel uitwerken in een prototype Dit presenteren en laten goedkeuren

23 6 Technisch ontwerp Geef aan hoe je site gebouwd wordt:
Statisch of dynamisch opzet Welke talen er gebruikt gaan worden en waarom (geef hun voordelen aan) Doe een voorstel naar domeinnaam Bepaal de resolutie van weergave Bepaal de browserafhankelijkheden

24 7 Onderhoudsplan Geef aan wie het onderhoud van de site zal doen en wat hieronder wordt verstaan. Geef ook aan wat er allemaal onderhouden moet worden. Men onderscheidt inhoudelijk, grafisch en technisch onderhoud. Mogelijke oplossingen zijn eigen onderhoud, uitbesteed onderhoud, onderhoud via CMS…

25 8 Promotie van een website
Geef aan op welke manieren je de website bekend wil maken Via traditionele wegen: advertenties televisie radio drukwerk… Via Internet: goede URL, zoekmachines, nieuwsbrieven, webvertising… Goede META-informatie, trefwoorden, beschrijvingen, titels…

26 Presentatie van je Project plan
Enkel het plan schrijven kan voldoende zijn, maar een persoonlijke presentatie is beter. Introduceer het project kort, wat was de aanleiding Bespreek uitvoerig het doel en de doelgroep! Bespreek adhv schema’s navigatiemogelijkheden Het grafisch ontwerp is statisch, geen HTML, liefst gepresenteerd op een scherm of beamer Geef de belangrijkste zaken van het technische ontwerp aan, maar vermijd overkill Leg uit hoe de website onderhouden kan worden Bespreek de planning En de promotiemogelijkheden Zoek een evenwicht tussen detail en algemeenheid


Download ppt "WEBDESIGN van concept tot realisatie"

Verwante presentaties


Ads door Google