De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop Trendwatching&Trendanalyse

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop Trendwatching&Trendanalyse"— Transcript van de presentatie:

1 Workshop Trendwatching&Trendanalyse
17/04/2012

2 TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
Arthur Nick Jeroen Iwan

3 Trendwatching en ABC Waarom is dit een goede combinatie?
TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

4 Introductie Trendwatching
TRENDWATCHING & TRENDANALYSE Introductie Trendwatching Introductie trendwatching Wat is een trend? Schrijf op een post it wat volgens jou de definitie van een trend is… TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

5 Introductie trendwatching
Één definitie van een trend is Verandering in de houding ten opzichte van het bestaande en het algemeen aanvaarde in de eigen omgeving TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

6 Wat is een trend nooit? Een product Aan locatie gebonden
Alleen maar een vorm of kleur Materialistisch (hoogstens de verschijningsvorm) Persoonsgebonden Wortels van trends zijn nooit een complex gegeven Nooit alom vertegenwoordigd TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

7 Wat doet een trend wel? TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
Bevredigt een behoefte Vult een leegte Lost een probleem op (maar veroorzaakt een nieuw probleem) Heeft een gevoel van vooruitgang Doet vorige waarden vervangen Is altijd tijdelijk Is nooit voor iedereen weggelegd Gaat zich vertakken in subtrends Past zich aan de groep TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

8 Welke soorten trends zijn er?
Macro (15-50 jaar) Mini (5-15 jaar) Micro (1-5 jaar) Bijvoorbeeld: Macro Globalisering Mini - Verhoogde interesse in andere culturen - Grotere vraag buitenlandse producten - Concentratie industriële activiteiten Micro - Interesse voor verre reizen - Interesse in ander eten TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

9 Exponentiële trendcurve
TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

10 Wat is een Trendwatcher?
ROEPT U MAAR? TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

11 Wat is een Trendwatcher?
EVERYBODY WAS KUNG-FU FIGHTING TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

12 Wat is een Trendwatcher?
Iemand die: Door gebruik van zijn intuitie of netwerk “veranderingen in de houding ten opzichte van het bestaande en het algemeen aanvaarde in de eigen omgeving” kan waarnemen. En met deze waarnemingen tot concrete oplossingen en aanbevelingen kan komen die betrekking hebben op zijn werkveld. Iemand die veranderingen in de toekomst zodanig kan inschatten dat zijn “ voorspellingen” bruikbaar zijn voor zichzelf en anderen. TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

13 Echte Trendwatchers TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

14 Echte Trendwatchers TONY BOSMA CARL ROHDE TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

15 Manieren van kijken Hoe watch ik een trend?
Noem een aantal methodes van Trendwatching! TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

16 Manieren van kijken Intuïtief Scenarioplanning Netwerk
TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

17 1. Intuïtief TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

18 2. Scenarioplanning TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

19 3. Netwerk TRENDWATCHING & TRENDANALYSE

20 Aan de slag met trendanalyse!
COOL? COOL! COOLHUNTS?! Vandaag gebruiken we het resultaat van de volgende methode van Trendwatching: coolhunting netwerk TRENDWATCHING & TRENDANALYSE Elke groep krijgt 20 coolhunts (manifestaties) van een bepaalde trend. Ontdek welke trend jouw groep heeft!

21 OEFENING 1: LEZEN & MARKEREN
Ontdek welke trend jouw groep heeft! OEFENING 1: LEZEN & MARKEREN TRENDWATCHING & TRENDANALYSE Om je te verdiepen in de trends moeten de coolhunts natuurlijk gelezen worden. Markeer de woorden die iets belangrijks zeggen over de coolhunt!

22 Welke trend heeft iedere groep nu?
TRENDWATCHING & TRENDANALYSE …….Volgende oefening!

23 OEFENING 2: LADDERING TRENDWATCHING & TRENDANALYSE
Categoriseren van de coolhunts middels de laddering methode. Je gaat intuïtief op zoek naar de kenmerken, gevolgen en waarden van de coolhunts. Bijvoorbeeld voor een auto: 
Kenmerken Concrete kenmerken: Motorvermogen, kleur, prijs, benzineverbruik
Abstracte kenmerken: Kwaliteit, design, veiligheid
Gevolgen Functionele gevolgen: Mobiliteit, tijdwinst, snelheid
Psychosociale gevolgen: Status, verbondenheid, participeren Waarden
Instrumentele waarden: Komen en gaan wanneer je wil
Eindwaarden: Vrijheid, geborgenheid, avontuur, onafhankelijkheid

24 OEFENING 3: Clusteren van de coolhunts!
TRENDWATCHING & TRENDANALYSE Probeer gemeenschappelijke eigenschappen te vinden in de uitkomsten van de laddering techniek en deel ze in in groepen/clusters. (Probeer originele namen te verzinnen voor de clusters!)

25 OEFENING 4: TERUGKOPPELING
TRENDWATCHING & TRENDANALYSE


Download ppt "Workshop Trendwatching&Trendanalyse"

Verwante presentaties


Ads door Google