De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

TAFELTENNIS voor SENIOREN

Verwante presentaties


Presentatie over: "TAFELTENNIS voor SENIOREN"— Transcript van de presentatie:

1

2 TAFELTENNIS voor SENIOREN
Themabijeenkomst

3

4 Programma van deze bijeenkomst
Informatie Kenmerken van ´de´ senior Beginnen met een groep Uit en voor de praktijk Opzet van een training Voorbeelden en tips

5 Wie is ´de´ senior? Heel divers Waarom sporten? Rol van de omgeving.
Lichamelijke aspecten.

6 Motieven om te sporten Gezondheid Erbij horen Ontspanning Uitdaging Meer bewegen Status Gezelligheid

7 Gezondheid (Meer) bewegen wordt aanbevolen. Tafeltennis biedt dat.
Trim je fit. Ping pong houdt je jong Duitsland: Tafeltennis erkend als gezondheidssport!

8 Ontspanning Plezier, gezelligheid, nieuwe vrienden Uitlaatklep
Uitzien naar volgende keer Iets nieuws ervaren

9

10 Erbij horen Bij een club horen
Het staat goed om te sporten (soort status)

11 Uitdaging Tafeltennis als uitdaging Het leren
Het presteren is vaak ondergeschikt Persoonlijke grenzen verleggen

12 Soorten sportende senioren
Doorgaande sporters Herintredende sporter Beginnende sporter Toekomstverwachting Tip: Bij je groep in beeld brengen: motivatie, soort sporter, achtergrond

13 Doorgaande sporter Vanaf jeugd al gesport
Stappen moeiteloos over naar andere sportvorm Soms wat specifieke aanpassing nodig Straks grootste groep

14 Herintredende sporter
Voormalige sporters Niveauverschillen Hoge verwachting (kon ik toen ook) Ook negatief (toen was dat simpel) Hangt samen met het veranderde fysieke niveau

15 Beginnende sporters Geen sportachtergrond Komt hoge drempels tegen
Niet vergelijken met anderen, wel met zichzelf een tijd terug Extra aandacht voor deze groep

16 Toekomstverwachting Steeds meer doorgaande sporters
Bekend met vrije tijd en dus sport Actief en mobiel

17 Kenmerken van de senior Algemene kenmerken Gevolgen van het ouder worden Psychologische en sociale gevolgen Invloed van sporten op het proces

18 Algemene kenmerken Wil bij leeftijdsgroep horen
Wenst een vertrouwde begeleider Stelt persoonlijke aandacht op prijs Wil vroegere vaardigheden toepassen Kan bepaalde dingen niet meer

19 Lichamelijke gevolgen van het ouder worden
Hoger vetgehalte, minder spieren Beender gewicht (60+) neemt af Botontkalking Invloed op gewrichten Kwaliteit ruggengraat kan afnemen

20 Prestatievermogen van hart en longen neemt af
Hartfrequentie neemt af: minder zuurstof. Hartslagvolume lager Gevolgen voor uithoudingsvermogen

21 Gevolgen voor motoriek
Minder spiercellen: minder kracht Dus ook minder snelheid Hierdoor is aanleren op hogere leeftijd best moeilijk Zintuigen minder in kwaliteit Lenigheid neemt af: meer kans op blessures Coördinatie gaat achteruit

22 Psychologische en sociale gevolgen
Fysiek minder: angst voor nieuwe bewegingen Kans op meer depressiviteit en negatief zelfbeeld Veel aandacht voor eigen gezondheid Kans op negatieve spiraal en vereenzaming

23 Invloed van sport op veroudering
Het vorige klonk negatief, maar het hangt er van af hoe je er mee omgaat. Sport kan hierin positief werken, onderzoek toont dit aan. Wel regelmatig: Liefst meer dan 1 keer per week.

24 Een seniorgroep in de club. Mogelijke nevenverschijnselen:
Een seniorgroep in de club Mogelijke nevenverschijnselen: Nieuw kader (werkt ook bedreigend) Sterke binding met elkaar en met de groep (leidt tot mond op mond reclame!) Zelfregulerend vermogen binnen de groep.

25 Beginnen met 55+? Vooronderzoek: hoeveel zijn er, wat willen ze
Verder informatie om de 5 P’s in te kunnen vullen Dit in kaart brengen en beslissingen nemen

26 De vijf P’s Product (het aanbod) Prijs (begroting / bijdrage)
Plaats (de accommodatie) Personeel (bestuurlijk en technisch kader) Promotie (actieplan werving) Er was al een proefproject (o.a. ODT)

27 Help! Hier kun je mogelijk hulp vinden: NTTB Het bondsbureau
De afdeling Collega verenigingen NKS (Nederlandse Katholieke Sportfederatie NISB (Nederlands Instituut voor sport en bewegen) Provinciale sportraad Gemeentelijk sportbureau Ouderenorganisaties (KBO)

28 Wat wil de senior. Van theorie naar praktijk
Wat wil de senior? Van theorie naar praktijk Inhoud van een trainingsles Verantwoord tafeltennis Seizoensplanning Techniek ´e learning´ ´Leerplan´

29 Inhoud van een training
Warming up Inspeelgedeelte Techniekgedeelte Speelse tafeltennisvormen Cooling down Napraten

30 Warming up Veel variatie Op temperatuur brengen
Langer dan bij jongeren Geen piekbelasting Niet sprinten / springen

31 Verantwoorde warming up
Circulatie: rustige wandel en looppas Algemene lenigheid: gewrichten bewegen heen en terug, rustig Sportspecifieke accenten Stretchen: discutabel

32 Inspeelgedeelte Verlengstuk warming up Even balgevoel krijgen
Herhaling van het bekende

33 Techniekgedeelte Koppeling van slagen Spelsituaties
Service + return + opening + vrij Tactiek inbouwen Oppassen voor fysieke overbelasting en eenzijdigheid

34 Technische elementen Batgreep (shake hand) Basishouding (als keeper)
Bewegen (voor wat men waard is) Bat beide kanten ‘gewoon’ rubber, geen planken

35 Oefenvormen Balgewenning Aanleren van slagen Verpakt in spelvormen
Wat is goede volgorde? Wat is eerst nodig? Verpakt in spelvormen Diverse telvormen FH telt dubbel Met mikpunten etc.

36 Speels tafeltennisgedeelte
Allerlei wedstrijdvormen Boekje Toernooientoer

37 Cooling down Langzaam weer tot rust komen
Bij een pauze: trainingsjack aan Na pauze even rustig beginnen Praktisch: 1e uur warming up + oefeningen Pauze wedstrijdvormen

38 Napraten ‘Derde helft’ heel belangrijk
Soms leidend tot verdere sociale contacten.

39 Seizoenplanning De kalender leent zich om er thema’s aan op te hangen.
Deze naar behoefte uitwerken (met inschakeling van de deelnemers) tot een groter evenement.

40 Waarom die poespas? Betekent best een klus:
Aankleding, materialen, score-kaarten, schema’s Regelmatig ‘iets bijzonders’ is heel positief

41 Mogelijke momenten Nieuwjaar Herfst Carnaval Sinterklaas
Pasen / Voorjaar Winter Koninginnedag Kerst Zomer Nieuwe leden Begin / eind van het seizoen

42 Organisatorische wenken
Kies een naam Maak een tijdsplanning Stem onderdelen af op speeltijd Werk met signaal of laat doorvloeien Maak uitlegkaarten per spel Werk met scorebord of kaartjes Werk ook eens met activiteiten voor groepjes Open en sluit met iets gezamenlijks

43 Hoe ga je met senioren om?
Leiding geven aan senioren Tips op een rijtje

44 Leiding geven aan senioren
Een voorrecht! Gemotiveerde deelnemers Sfeer en geduld Stimuleren en goed organiseren

45 Tips op een rijtje Belangrijk: Niets moet, alles mag.
Leren luisteren naar hun lichaam Deskundige leiding Gevarieerd aanbod op recreatief niveau Inspelen op wensen Bij nieuwe groepen wensen peilen

46 Leiding Deskundig, vriendelijk, geduld Goed organiseren, variatie
Communicatieve vaardigheden Eigen vaardigheid Toezien dat geen kliekvorming ontstaat

47 Wat mag de deelnemer verwachten?
Plezier in het bewegen en in het algemeen Sociaal contact Goede organisatie Goede normen en waarden Aandacht

48 Vragen? Suggesties? Reacties? We gaan NU de zaal in!
Afronding Vragen? Suggesties? Reacties? We gaan NU de zaal in!


Download ppt "TAFELTENNIS voor SENIOREN"

Verwante presentaties


Ads door Google