De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Author: 4-4-2017.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Author: 4-4-2017."— Transcript van de presentatie:

1 Author:

2

3

4 NVvIR Outsourcing Met recht een hype?
Author: NVvIR Outsourcing Met recht een hype? The Quint Wellington Redwood Group 10 juni 2004 Arno IJmker

5 The Quint Wellington Redwood Group
Author: The Quint Wellington Redwood Group Management consultants Thuismarkt Benelux Europa, USA, Asia Strategie, sourcing, proces management, HRM, training Top 500 ondernemingen en overheid Ruim 120 professionals, waarvan 25 full-time in in- en outsourcing

6 Business Unit Sourcing
Author: Business Unit Sourcing Strategie Request for Information/Proposal Selectie Begeleiden contractering Transitie Second opinion Contract management Inrichten Smart Buyer Organisatie© Regular Check Benchmarking

7 Track record in-/outsourcing begeleiding
Author: ADP Fortis KPN Singapore Airlines NS Prorail Gemeente Leeuwarden Rijkswaterstaat Yamanouchi Tetterode Essent Sociale Verzekerings Bank Gemeente Zaanstad Campina PON Holdings Europese Commissie Holland Casino Spaarbeleg Track record in-/outsourcing begeleiding Gemeente Maarssen Coopra Budelpack Staatsloterij Er is door onze aanwezigheid heel wat veranderd bij onze klanten. Maar dat wordt ons niet kwalijk genomen. Integendeel. Daar kwamen we voor. Acht op elke tien opdrachten komt dan ook van klanten waarvoor wij al eerder werkten. De holistische benadering leidt tot daadwerkelijk hogere effectiviteit en efficiency. Ook de effectiviteit van verandering is groter door de geïntegreerde benadering van menselijke, organisatorische, economische, technische en commerciële factoren. Deze bedrijven durfden –en durven– de uitdaging aan. De vraag is: durft u het ook? Railion British American Tobacco DSM Ministerie van VROM Gasunie ROC Gemeente Leiden OPG Groothandel Achmea Ministerie van Defensie Danzas

8 Outsourcing: wat is het?

9 Outsourcingskenmerken
Services Resultaatsverplichting Contractstermijn Overgang assets/medewerkers

10 Outsourcing: waarom een trend?

11 Trend… Economisch tij: vraagkant Medewerkers Core business
Centralisatie/consolidatie Flexibiliteit Continuiteit/technologie Economisch tij: aanbodkant Bankzitters Omzetgarantie Standaardisatie

12 Outsourcing: het proces

13 Sourcing fasering Strategy Selection Partnership 0. Assessment
1. Sourcing strategy Selection 2. Scoping 3. Selection 4. Due diligence 5. Contracting 6. Transition Partnership 7. Contract mgt

14 5. Acceptatie / Uitproberen
Author: Medewerkers Emoties lopen té hoog op, onherstelbaar? 6. Integratie Emotie 1. Schok /ontkenning 5. Acceptatie / Uitproberen 2. Woede / Schuld 3. Onderhandelen Medewerker komt niet meer uit depressie 0. Start 4. Depressie Tijd

15 Example of relationship
Stakeholders Client Internal External Trade union Works Council Board Vendor Sales Sourcing Consultants IT department BU Vendor Sales Process Mgt Vendor Delivery Vendor Delivery Investment Bankers Corporate Finance Legal (external) Legal department Auditors HR department Directie Other Suppliers Example of relationship

16 Interface klant - leverancier Smart Buyer Organisatie©
Author: Interface klant - leverancier Smart Buyer Organisatie© Beleidsbepa- ling- Planning Uitvoerings- controle en audits Uitvoering Evaluatie Service Proces

17 To be in control or to be controlled
Author: To be in control or to be controlled Prijs aanpassing Control Dashboard Scope wijziging Service Levels

18 Kosten Savings Switching costs? VAT/Tax Facilities Telecom costs
Author: Kosten Switching costs? VAT/Tax Facilities Savings Client retained costs Telecom costs VAT/Tax Margin Mgt & marketing ovh Staff costs Ec. of scale savings Direct cost (HW, SW, Staff, Telco, Fac) SW costs HW costs In-house situation Outsourced situation

19 Outsourcing: thema’s

20 Demand management Onderschat Inkoopafdeling Shared service center
Author: Demand management Onderschat Inkoopafdeling Shared service center Kennis gaat mee Inrichten op strategisch, tactisch en operationeel niveau IACCM

21 ITO vs. BPO (1) BPO APPLICATIES INFRASTRUCTUUR

22 ITO vs. BPO (2) Author: MENSEN/PROCEDURES APPLICATIES INFRASTRUCTUUR
ITO vs. BPO (2) APPLICATIES MENSEN/PROCEDURES INFRASTRUCTUUR

23 ITO vs. BPO (3) MENSEN/PROCEDURES APPLICATIES INFRASTRUCTUUR
BEDRIJFSPROCES 1 BEDRIJFSPROCES 2 BEDRIJFSPROCES 3 BEDRIJFSPROCES 4 BEDRIJFSPROCES 5

24 Klant/leverancier of partner
Author: Klant/leverancier of partner Not managed - regular re-negotiation Partnership - together ‘en route’ - (partial) open contracts - quick start is possible - staged contracting - open pricing principles Business relationship - result based contracts - intensive preparation - closed pricing principles Business Partnership - long term orientation - requires time to get to know each other clear distinctions of responsibilities between outsourcer and client Procedural level of detail on interface

25 Selectieproces RfI noodzakelijk? RfP inclusief contract
Author: Selectieproces RfI noodzakelijk? RfP inclusief contract Europese aanbestedingsregels Referentie bezoek Onderhandelingen met één of twee partijen

26 HRM Overname medewerkers in Europa complex
Author: HRM Overname medewerkers in Europa complex Kosten (pensioen, overige arbeidsvoorwaarden) Vakbonden praten met … Medewerkers in nieuwe juridische entiteit

27 Off-shore outsourcing
Author: Off-shore outsourcing India, China, Oost-Europa Rechtstreeks, via Westerse speler, of eigen SSC Erg hot in USA (taal) Europa begint te komen Contractering vraagt extra zorg

28 Mediation (1) Contract al out-of-date dag na tekening
Author: Mediation (1) Contract al out-of-date dag na tekening Slecht demand-supply management Stakeholders willen geen gezichtsverlies of zijn vertrokken Wel claims over en weer Renewal business!

29 Five parties model and the main themes
Mediation (2) Expectations Why: Objectives What: Scoping How: Selection Whom: LoI / MoU LoA Contracting Transition Contract Mgt Politics Sourcing Context UPC’s / SLA’s Legal contract Specs Policy Business plans IT Management Vendor Delivery Sales Business management Board of Directors Figure 2 Five parties model and the main themes Outsourcing party Omission Problem Emotions Tension Agreed Practices REALITY Documents Enforceable Contracts AUDIT of deliveries SLA’s

30 Outsourcing: met recht een hype?
Ja, follow-me helpt ook Grote voordelen te behalen (m.n. off-shore) Potentiele shake-out in aanbieders wereld Daling van prijzen Hoge groeicijfers Nabije toekomst: veel re-dealing Toch veel valkuilen

31 Outsourcing: zonder recht een chaos.

32 Koninginneweg 162, 1075 EG Amsterdam, Tel. 020 - 30 53 700
Author: D a r e t o c h a l l e n g e w w w . q u i n t g r o u p . c o m Koninginneweg 162, 1075 EG Amsterdam, Tel


Download ppt "Author: 4-4-2017."

Verwante presentaties


Ads door Google