De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Narinder Mohkamsing LIRS, College 4, 26 feb 2010

Verwante presentaties


Presentatie over: "Narinder Mohkamsing LIRS, College 4, 26 feb 2010"— Transcript van de presentatie:

1 Narinder Mohkamsing LIRS, College 4, 26 feb 2010
4/4/2017 Inleiding Hindoeïsme Narinder Mohkamsing LIRS, College 4, 26 feb 2010

2 Thema’s van vandaag Verzaking en Ascetisme Yoga en Meditatie

3 Bekendmaking Publieksdag – Hindoeïsme
Het Leids Instituut voor Godsdienstwetenschappen (LIRS) houdt een Publieksdag – Hindoeïsme op zaterdag 27 februari 2010 van tot uur in het Concordia Theater, Hoge Zand 42 2512 EM Den Haag. Omroep Hindoe Media (OHM) komt vandaag tussen – uur wat opnames maken in zaal 011. Excuses voor het ongemak.

4 Wat was dharma ook al weer?
In welke structuren speelde dharma een rol; waar gaat het om in die structuren? Hindoe levensdoelen Levens fasen (ashrama) Kastestelsel (varna/jati)

5 Hindoe levensdoelen: Dharma - plichten Artha - rijkdom Káma - sex
Moksha - verlossing

6 Levens fasen (ashrama)
4/4/2017 Levens fasen (ashrama) Religieus-spirituele ordening: Brahmacarya – celibaat dharma Grihastha – huishouder dharma, artha, kama Vanaprasth – woudloper dharma, moksha Sannyasa – verzaker moksha

7 Kastestelsel (varna) Soc-maatsch. ordening: Brahmana - priester
Kshatriya - koning, leider, krijger Vaisya - handelslui Shudra - dienders

8 Levens fasen (ashrama)
4/4/2017 Levens fasen (ashrama) Religieus-spirituele ordening: Brahmacarya – celibaat Grihastha – huishouder Vanaprasth – woudloper Sannyasa – verzaker

9 Varnashrama-dharma De structuren van het kastestelsel (varna) en de levens fasen (ashrama) vormen tezamen een optimaal model om het hoogste levensdoel te realiseren. Het geheel van plichten en ethiek die daarbij ten grondslag liggen is de varnashrama-dharma. Tot zover ...

10 Terug naar onze thema’s van vandaag
Verzaking en Ascetisme Yoga en Meditatie

11 Waar denken jullie bij de term yoga?
Zoiets???

12 Wat is yoga? Terminologie: betekenis van het woord
Wanneer wordt de term voor het eerst gebruikt?

13 Hoe is yoga ontstaan? Uit welke behoefte is yoga ontstaan en wat is haar relatie met karma en ritueel? Yoga is voortgekomen uit een niet-Vedische millieu, de Shramana tradities!

14 Buiten-Vedische Ascetische tradities
Shramana (‘zwoeger’, toiler, striver > asceet) Bekende Shramana tradities uit het oude India: Jainisme Boeddhisme en Ajivika

15 Wat is een asceet? Zoiets?
Ascese is het afstand doen van wereldlijke goederen en behoeften, b.v. van bezit, rijkdom, eten, drinken, seksualiteit, etc. , dit alles met een zeker doel voor ogen...

16 Kenmerken Asceten Huisloos bestaan, Rondtrekkend, Bedelend,
Onthechtenis nastrevend, Zoekend naar verlossing d.m.v. extreme pogingen van soberheid en ascese.

17 Waarom ascese? Bedoeld om lichaam en geest te onderwerpen en beheersen zodat ze geen belemmering vormen bij meditatie of spirituele ontwikkeling. Yoga is een Hindoe praktijk gericht op religieuze of spirituele ontwikkeling door middel van fysieke en mentale discipline, met het doel de ziel los te weken van het lichaam, die de neiging heeft de spirituele ontwikkeling tegen te houden, en.... Om spirituele inzicht/kennis op te wekken die leidt verlossing!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

18 Twee parallelle tradities
Vedische of orthodoxe tradition Shramana of heterodoxe traditie Ja, met de nodige kuisbestuiving …!!!

19 Shramana ideologie: Alle Shramana verzakerstradities ontkennen de authoriteit vd Vedas en benadrukken: karma leer > wedergeboorte en lijden [Alles is lijden, vgl. 1ste Nobele Waarheid vd Boeddha] Ophouden van Lijden => Ophouden van karma => spirituele bevrijding => Ascese en Meditatie Exponenten van ascese (Jainisme) en meditatie (Boeddhisme).

20 Even terugblikken op het ritueel en karma, waar ging het om ?
vedische rituelen zijn resultaat gericht; goden worden aangeroepen voor vrede, voorspoed, overwinning, hemel, en bescherming tegen calamiteiten als oorlog, ziekte, etc.

21 Scepsis in Vedische periode (1000 – 500 BCE)
4/4/2017 Scepsis in Vedische periode (1000 – 500 BCE) Langzamerhand onstaat er scepsis t.a.v. Vedische tradities en het handelen, c.q. de macht van de priesters: Ritueel handelen (karma) en materialisme De resultaat van het ritueel was tijdelijk, vergankelijkheid werd een probleem! Ook wereldse geluk is v korte duur/relatief, een vorm van lijden ...

22 Onderlinge kruisbestuiving (900-600 BCE)
Kruisbestuiving van terminologieen en ideeen: zoals b.v. karma, reincarnatiegedachte, yoga, dhyana, samadhi, moksa, etc. Centraal staat de reïncarnatie leer dat men keer op keer geboren wordt; de vruchten van handelen, karma, worden in een ander leven geplukt. het leven is een continue, ‘stroom (samsara) van komen en gaan’ > Ontsnappen uit samsara!!!

23 Reïncarnatie gedachte
4/4/2017 Reïncarnatie gedachte Deze dogma, inherent aan het Vedisme, werd op den duur als beklemmend ervaren; je zit gesloten in een systeem waarin karma op onnavolgbare wijze een uniek resultaat (adrsta, apurva) oplevert, op grond waarvan je in een andere levensvorm belandt. Raakt adrsta op dan keer je naar een lagere vorm. Dit proces werd aanvankelijk ‘weder-dood’ (punarmrityu) genoemd [later ‘wedergeboore’ of reincarnatie (punarjanma). ‘Zelfs de goden keren terug op aarde...’

24 Cirkel/stroom v h leven
4/4/2017 Cirkel/stroom v h leven

25 Ophouden Lijden > Absoluut Geluk
Men zocht naar iets bestendigs, wat meer bevrediging bood dan het tijdelijk, aardse, overgankelijke, nl. het omgekeerde: dat moest dan niet-tijdelijk, bovenwereldlijk, onovergangkelijk, absoluut en zuiver geluk zijn. Aan dit gepostuleerd geluk werd ook absolute verlossing gekoppeld. Daar aan werden weer verschillende verlossingsmethoden gekoppeld. De alleroudsten zijn: ascese en meditatie (?)

26 Hoofdrolspelers in Ved. Rit.
In de RV: brahmaanse priesters Zieners (rishi) Andere opvallende figuren in de periferie maar buiten het ritueel: Keshin Vratya

27 Keshin ‘(Lang-)harige’, ‘zwijgzame’ asceten (muni) die erg veel lijken op de hedendaagse asceten; ‘gekleed in wind’

28 Keshin Extase ‘Bezetenheid’’ ‘Uittreding’ Mindreading
Oorzaak v deze ervarigen: ‘drugs’ (visha) die de asceet drinkt samen met Rudra, en is klaargemaakt door een gebochelde heks (?) Kunamnama. Visha (≠ Soma) symbool? Van wat?

29 Nilakantha Visha (≠ Soma) symbool van Nilakantha (?), d.i.
Shiva, de archetype v asceten, ‘draagt de gif nila in zijn keel’. Gif gebruik bij Keshins misschien symbolisch voor het ‘giftige’ bestaan zonder daardoor geraakt te worden. Dhatura, een halucinogene plant.

30 Verzaking - Vedische discontinuiteit?
De ontwikkeling van de verzaking in de Upanishden is nauw verbonden met de Vedische rituele traditie, toch moet men de kracht van het argument onderkennen dat de Upanishaden een discontinuiteit met vedische rituele tradities aangeven; een discontinuiteit die niet-Vedische invloeden aangeeft zoals b.v. wat er in de Keshin hymne staat (RV )

31 Keshin hymne (RV ) I. The longhaired ascetic bears the fire, bears the toxic drink, bears the two worlds; Longhair is everything … 2. The hermits have the wind as their girdle. They wear soiled brown garments. They go along the path of the wind, when the gods have entered them. 3. 'Mad by ascetism, we have mounted upon the winds. Only our bodies do you mortals perceive!' 4. Through the air he flies, looking down upon all forms. The hermit is a friend to this god and that god … 6. …, longhair reading their minds, is their sweet, most exciting friend. 7. The Wind has stirred it up for him, Kunannama prepared it; longhair drinks from the goblet sharing the poison with Rudra.

32 Vratya ‘geloftedrager’
Vedische leger van militante ‘zwervers’, ‘werkelozen’, ‘hangjongeren’?

33 Kruisbestuiving Brahmaanse Ideologie
4/4/2017 Kruisbestuiving Brahmaanse Ideologie De tradities van ascese en verzaking lijken tot zekere hoogte een decontinuering te zijn van de Vedische dharma tradities (?) Dit zou er op kunnen wijzen dat ideeen over retributieve karma, reincarnatie en sprirituele bevrijding, misschien onstaan zijn buiten de sfeer van Vedische orthodoxie; of zelf buiten de Arische cultuur: een divergente historische origine zou de ogenschijnlijke contradictie binnen het hindoeisme kunnen verklaren tussen de wereldbevestiging van de huishouder en de wereld-negatie v d verzakers (?)

34 Video beelden hinduism_extreme_pilgrimage.avi Aghori 01 From the 1992 series 'Sadhus: India's Holymen'. This episode enters the world of Aghora, an ancient Tantric sect of which there are few remaining practitioners. A rare glimpse at the life of an Aghori.


Download ppt "Narinder Mohkamsing LIRS, College 4, 26 feb 2010"

Verwante presentaties


Ads door Google