De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ICT maakt dromen klassieke onderwijsvernieuwers waar?

Verwante presentaties


Presentatie over: "ICT maakt dromen klassieke onderwijsvernieuwers waar?"— Transcript van de presentatie:

1 ICT maakt dromen klassieke onderwijsvernieuwers waar?
Rob Martens Francqui Leerstoel college 2

2 Boekaerts, M. , & Martens, R. (2006)
Boekaerts, M., & Martens, R. (2006). Motivated Learning: What is it and how can it be enhanced? In L. Verschaffel,.F. Dochy, M. Boekaerts, & S. Vosniadou (Eds.) Instructional psychology: Past, present and future trends. A look back and a look forward (pp ). London: Elsevier. Boekaerts, M., Van Nuland, H. J. C., & Martens, R. L. (2010). Perspectives on motivation: What mechanisms energise students’ behaviour in the classroom. In J. Kleine Staarman, K. Littleton, & C. Wood (Eds.), Handbook of Educational Psychology (pp ). Bingley, UK: Emerald. Gulikers, J., Bastiaens, Th., & Martens, R. (2005). The Surplus Value of an Authentic Learning Environment. Computers in Human Behaviour, 21, Martens R. L. (2007). Positive learning met Multimedia. Onderzoeken, toepassen & generaliseren. Oratie. Heerlen: Open Universiteit Nederland. Martens, R. & Hooijer, J (2011). De leervitale leraar: een paradox verklaard. Onderwijsinnovatie, 1, 2011, Martens, R. (2008). Vrijheid en autonomie. naar een doorbraak in onderwijs. In J. van der Zwaard, S. van Oenen, & M. Huisman (Red.), Zonder wrijving geen vooruitgang (pp ). Antwerpen: Garant Uitgevers. Martens, R. (2009). De docent als enthousiaste ontwerper van eigen digitaal leermateriaal. In A. ten Brummelhuis & M. van Amerongen (Eds.), Hier heb ik niets aan! (pp ). Zoetermeer: Stichting Kennisnet. Martens, R. (2010). Onderwijs meer dan een competitie. Van twaalf tot achttien, september 2010, Martens, R. (2011). De coöperatieve Onderwijsvernieuwing. Onderwijsinnovatie, 2, 2011, Martens, R. (2011a). De Toekomst van het onderwijs. Onderwijsinnovatie, 4, in druk. Martens, R. (2011b). Professionaliseren op de werkplek. Onderwijsinnovatie, 3, Martens, R. (2011c). Leer- en motivatietheorieën in vogelvlucht. In J. Castelijns, M. Segers, & K. Struyen (Red.). Evalueren om te leren – toetsen en beoordelen op school. (pp.19-32). Bussum: Uitgeverij Coutinho. Martens, R., Gulikers. J., & Bastiaens, Th. (2004). The impact of intrinsic motivation on e-learning in authentic computer tasks. Journal of Computer Assisted Learning, 20, Martens, R., & Boekaerts, M. (2007). Motiveren van studenten in het hoger onderwijs. Theorie en interventies. Hoger Onderwijs Reeks. Groningen: Wolters-Noordhoff. Martens, R., Bastiaens, Th., & Kirschner, P. A. (2007). New learning design in distance education: its impact on student perception and motivation. Distance Education, 28, Martens, R.L. (2010). Zin in onderzoek. Docentprofessionalisering. Oratie. Heerlen: Open Universiteit Nederland. Strijbos, J. W., Kirschner, P. A., & Martens, R. L. (Eds.). (2004). What we know about CSCL in Higher Education. Dordrecht, NL: Kluwer Academic Publishers. Van Nuland, H. J. C., Taris, T. W., Boekaerts, M., & Martens, R. L. (in press). Testing the hierarchical SDT model: The case of performance oriented classrooms. European Journal of Psychology of Education, accepted for publication. Van Nuland, H.; Dusseldorp, E.; Martens, R. Boekaerts, M. (2010). Exploring the motivation jungle: Predicting performance on a novel task by investigating constructs from different motivation perspectives in tandem. International Journal of Psychology, 45,

3

4 WEB 2.0 Social software, tagging, collective intelligence
prosumers, user-generated content Cloud computing Zeer goede bedienbaarheid zoektechnologie Whatever, Whenever, Wherever Volstrekt multimediaal Mobile technology

5

6 vrijheid Duidingen: competentie samenwerking
Dit is revolutionaire verandering t.o.v. ‘traditioneel’, boekgestuurd curriculum (lineair, eenrichting, gestandaardiseerd, getoetst)

7 nieuws-gierigheid, lerend, samen-werking Omgevings-kenmerk
Mediator: perception Omgevings-kenmerk Motivatie- processen uitkomst sociale verbonden-heid autonomie competence nieuws-gierigheid, lerend, samen-werking Omgevings-kenmerk Omgevings-kenmerk inzet, diepgaand leren, creativiteit intrinsieke motivatie Omgevings-kenmerk minder uitval, welzijn

8

9

10

11

12

13

14

15

16 Kessels en Grotendorst in Behoud van talent:
"De prijs die wij op dit ogenblik betalen voor een onderwijspiramide van excellentie, geslaagden en voldoendes aan de top bestaat aan haar brede basis uit herkansingen, misgelopen waardering, voortijdige schoolverlaters, gekwetst zelfrespect en een verstoord geloof in eigen kunnen."

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29 Filmpje? Sudbury Valley School - Focus and Intensity
If books came after games school kills creativity - ken robinson

30 nieuws-gierigheid, lerend, samen-werking Omgevings-kenmerk
Mediator: perception Omgevings-kenmerk Motivatie- processen uitkomst sociale verbonden-heid autonomie competence nieuws-gierigheid, lerend, samen-werking Omgevings-kenmerk Omgevings-kenmerk inzet, diepgaand leren, creativiteit intrinsieke motivatie Omgevings-kenmerk minder uitval, welzijn


Download ppt "ICT maakt dromen klassieke onderwijsvernieuwers waar?"

Verwante presentaties


Ads door Google