De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leergang recordsmanagement

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leergang recordsmanagement"— Transcript van de presentatie:

1 Leergang recordsmanagement
Vaardigheden: Verandermanagement

2 Wat is veranderen?

3 Programma 1. Wat verandert (businessplan-items +)
Intermezzo Veranderen Willen, oefenen, trainen 2. Welke vereisten en veranderingen gelden voor mij 3. Hoe verander ik 4. Hoe verander ik mijn baas, onze klanten, ons team en medewerkers 5. Kiezen voor verandering?

4 Wat verandert Uit onze businessplannen:
Div werkzaamheden / productieproces Hulpmiddelen Documenten (vorm), digitalisering opleidingen Plaats in de organisatie Iedereen divt Communicatie verandert (1-loket) ……

5 Veranderen Unfreese, change, freese Van Amelsvoort De Caluwé (kleuren)
Mastenbroek Wierdsma Boonstra Vrakking Roobeek Otto

6 Van Amelsvoort: O-vernieuwing en O–ontwikkeling
Omgeving Strategische keuzes en leidende principes Organisatie vormgeving Gedrag organisatie Resultaten Advies, co-management, begeleiding, coaching, training, opleiding, teambuilding

7 Dimensies Aanleidingen Inhoud (strategie, structuur en systemen
Proces (cultuur, competenties, samenwerking) Politiek (macht, belangen)

8 Het Waarom Wat Vertrouw ik het? Wat bedoelen ze eigenlijk? Geschiedenis Toekomst Geschiedenis Toekomst Zou ik het kunnen? Wat vinden ze er thuis van? Wat vinden mijn collega’s ervan?

9 Weten Feed-back Mensen in beweging Willen Kunnen Mogen Durven
Verwachtingen verduidelijken Profielen Competenties Werving, selectie, doorstroom, uitstroom Weten Correctiegesprekken Aanspreken Willen Kunnen Mogen Durven Opleiden, begeleiden, supervisie, intervisie, coaching Organisatorische Condities Stimuleren Inspireren Waarderen Feed-back Formeel Informeel Feed-back Persoonlijke Ontwikkelplannen

10 Wat is veranderen? Volgens Caluwé
Veranderen van belangen en invloeden Veranderen van resultaat (materie en vorm) Veranderen of inzetten van HRM instrumenten Veranderen door motivatie en te laten ‘leren’ Veranderen met zingeving

11 Mastenbroek (macht) Focus op resultaten Regie !!
Verbeterdoelen Acties Meetpunten Suggesties Managementstijl (sturing en zelforganisatie) Organisatievisie (winkel en samenwerking)

12 Wierdsma Co-creatie van verandering Leren omgaan met verschillen:
Verrichten van activiteiten Onderhouden van relaties Creëren van betekenis Doe iets nieuws Onverwacht doen Tijdelijk werkbare overeenstemmingen

13 Boonstra: inhoud en proces Liever ontwerpen dan ontwikkelen
Uitgangssituatie: Doelen & strategie Stuctuur Cultuur & leiding Technologie Arbeidsmotivatie Politiek systeem Veranderproces: Doelen & aanpak Technologie Spanningen Timing Info-voorziening Draagvlak Verandermanagement Leidinggevenden Betrokkenheid Verwachte uitkomst Steun & inzet

14 Vrakking: niet praten maar doen
Minimaal benodigd: V-noodzaak V-bereidheid V-vermogen Stappen: Initiëren Innoveren Implementeren incorporeren spontaan gepland Geleidelijk Continue wisselwerking ontwikkelingsproces Sprong Mutatie lg V-project Change-agent: Werkelijkheid Creatieve alternatieven Draagvlak

15 Roobeek: netwerkorganisaties
Snelle verandering Daadkrachtige besluitvorming ‘random’ betrokkenheid Snellere implementatie strategische besluiten Waarderen eigen initiatief en zelforganisatie Het draait om innoveren en kennis creeeren Sterkere externe blik Actieve co-development partners Interne en externe kennisuitwisseling

16 Otto: kijken, denken, doen
Interpreteren, context, probleeminventarisatie Inkleuren (organisatiebeelden, uitgangspunten over leiden en samenwerken) en positiebepaling Doen en op gang houden Rol = verwachting van ander, eigen opvatting functie en persoonlijke behoeften en capaciteiten Sociale kaart Drie spelers: top, adviseur en deel van de organisatie

17 Welke vereisten en veranderingen gelden voor mij?
Ruimtebeleid / verhuizing /flexplek Front-en back-office In 2005 alles digitaal Proces voor proces Klachten/ verbeteren dienstverlening Risico-reductie: AD-rapport: besluitvorming zit niet in dossiers Juridisering en kwaliteits-eisen AW/AI etc. + hefboom PKI

18 Hoe verander ik?

19 Hoe verander ik mijn baas, onze klanten, ons team en medewerkers

20 Kiezen voor verandering?

21 Huiswerkopgave Ga naar: (inloggen verplicht) Doe mee aan het nationaal onderzoek verandermanagement Lever digitaal aan bij vhic voor 1 juli 2004


Download ppt "Leergang recordsmanagement"

Verwante presentaties


Ads door Google