De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006

Verwante presentaties


Presentatie over: "Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006"— Transcript van de presentatie:

1 Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006
Dinsdag 28 november 2006 Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 De Publieksdienst anno 2015 VNG, Den Haag Dinsdag 28 november 2006 Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

2 Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006
Agenda Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 28 november 2006 13.00 uur Welkom en toelichting op het programma 13.10 uur Uitkomsten sessie scenariodenken 14.10 uur Pauze 14.30 uur Good practice carrousel (3 rondes van 20 min) 15.45 uur Terug- en vooruitblik op de benchmark 16.15 uur Creatieve strategieën voor de publieksdienst 16.45 uur Slotwoord burgemeester Marijnen 17.00 uur Afsluiting en borrel Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

3 Onze eerste servicenorm…
Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Onze eerste servicenorm… Dinsdag 28 november 2006 De belofte: vragen via of contactformulier worden binnen 1 werkdag beantwoord. De compensatie: voor iedere te laat beantwoorde vraag wordt €10 overgemaakt aan Artsen zonder Grenzen Het resultaat: van de ruim 1000 ontvangen s zijn er (naar ons weten) 12 vragen niet tijdig beantwoord. Tijd om af te rekenen: Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

4

5 Wat kan de toekomst ons allemaal brengen?
Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 28 november 2006 Wat kan de toekomst ons allemaal brengen? Patrick van der Duin (TU Delft ) Hans Stavleu (TNO ICT) Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

6 Masterclass Scenariodenken
De toekomst van publieksgerichte dienstverlening in vier toekomstscenario’s

7 Aandacht voor de toekomst?

8 Waarom naar de toekomst kijken? Het gaat snel…..

9 …hoewel…. “If, over the past 30 years, the automotive and aircraft industries developed at the same rate as have chips that power PCs, a Rolls-Royce would cost $ 2.75 and a Boeing 767 would cost $ 500 and could circle the globe in 20 minutes on 5 gallons of gas.”

10 Gokken naar de toekomst?

11 Het op één na oudste beroep ter wereld…
Alleen de grafiek volgen is nutteloos Voorspellen is lastig Maar wel... “in de flight-simulator” Flight-simulator van een Boeing 747

12 Scenario’s: wat zijn scenario’s?
archetypische beelden van de toekomst interpretaties van de huidige realiteit intern consistente verhalen over een pad van nu naar de toekomst plausibele, maar onderling verschillende verhalen over mogelijke toekomsten

13 Scenario’s: wat zijn scenario’s niet?
voorspellingen extrapolaties goede/slechte toekomsten ‘science fiction’ (‘zeppelin-syndroom’) strategie

14 Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006
Dinsdag 28 november 2006 Scenario bouw Minder effect Meer effect Meer voorspelbare uitkomsten Minder voorspelbare uitkomsten Dimensie A Scenario 1 Scenario 2 Dimensie B Scenario 3 Scenario 4 Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

15 De zes B’s van scenariodenken
Bestaansrecht Bouwen Betrekken Benutten Beleven Borgen

16 De drie C’s van scenariodenken
Creativiteit Communicatie Cognitief

17 Wat staat er vanmiddag te gebeuren?
Toekomstscenario’s Toekomstverkenning Plenaire presentatie avontuur budget 2006 2016 comfort duurzaam

18 Vier toekomsten Avontuur Budget Duurzaam Comfort
calculerend korte termijn pragmatisch rationeel direct egoïsme ‘struggle for life’ Avontuur Budget fun mondiaal dynamisch kleurrijk flexibel hyper originaliteit harmonie correct verantwoordelijk bewust soft samen onthaast functioneel controle eenvoudig risicomijdend transparant kwaliteit orde Duurzaam Comfort

19 fun mondiaal dynamisch kleurrijk flexibel hyper originaliteit
Avontuur fun mondiaal dynamisch kleurrijk flexibel hyper originaliteit

20 Budget calculerend korte termijn pragmatisch rationeel direct egoïsme ‘struggle for life’

21 functioneel controle eenvoud risicomijdend transparant kwaliteit orde
Comfort functioneel controle eenvoud risicomijdend transparant kwaliteit orde

22 harmonie correct verantwoordelijk bewust soft samen onthaast
Duurzaam harmonie correct verantwoordelijk bewust soft samen onthaast

23 Samenvattend Avontuur Budget Duurzaam Comfort
calculerend korte termijn pragmatisch rationeel direct egoïsme ‘struggle for life’ Avontuur Budget fun mondiaal dynamisch kleurrijk flexibel hyper originaliteit harmonie correct verantwoordelijk bewust soft samen onthaast functioneel controle eenvoudig risicomijdend transparant kwaliteit orde Duurzaam Comfort

24 backcast naar mijlpalen
2 2016 3 backcast naar acties voor nu 2006 ontwikkelen toekomstenvisie 1

25 Drie onderwerpen over de toekomst van publieksgerichte dienstverlening
Drie presentaties Drie onderwerpen over de toekomst van publieksgerichte dienstverlening Vergunningen Sportbevordering Rampenplan

26 De drie opdrachten op een rij
Groep 1: Publieksvriendelijk vergunning verstrekken Burger (verzin een naam) wil een vergunning (elk scenario een passende vergunning). Hoe vindt de interactie plaats van de gemeente met de bewuste burger? Groep 2: Publieksvriendelijk sport bevorderen De gemeente wil sport bevorderen voor en met een buurt. Hoe vindt de interactie plaats met deze buurt? Groep 3: Publieksvriendelijk rampenplan communiceren De gemeente communiceert haar rampenplan aan burgers en organisaties (preventief en tijdens een ramp). Hoe vindt de interactie plaats met de bevolking in en rondom de gemeente?

27 De drie opdrachten op een rij
Groep 1: Publieksvriendelijk vergunning verstrekken Burger (verzin een naam) wil een vergunning (elk scenario een passende vergunning). Hoe vindt de interactie plaats van de gemeente met de bewuste burger? Groep 2: Publieksvriendelijk sport bevorderen De gemeente wil sport bevorderen voor en met een buurt. Hoe vindt de interactie plaats met deze buurt? Groep 3: Publieksvriendelijk rampenplan communiceren De gemeente communiceert haar rampenplan aan burgers en organisaties (preventief en tijdens een ramp). Hoe vindt de interactie plaats met de bevolking in en rondom de gemeente?

28 Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006
Dinsdag 28 november 2006 Ons vraagstuk Publieksvriendelijk vergunning verstrekken Een burger wil een vergunning. Hoe vindt de interactie plaats van de gemeente met de bewuste burger? Scenarioplanners Jacqueline Aan de Stegge (Twenterand) Joep Schulten (Eindhoven) Jeanette van Heijningen (Amstelveen) Martijn Nijhuis (TNS NIPO) Tom Burgers (Hilversum) Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

29 Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006
Dinsdag 28 november 2006 Avontuur Tom wil fantasie-kasteel bouwen Tom werkt plan uit Tom haalt specialisten in huis Tom meldt de gemeente: “Ik ga bouwen!” Gemeente: repressief, veiligheid en duurzaamheid (= kernbegrippen voor regelgeving) Geen vergunningen meer maar meldingen Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

30 Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006
Dinsdag 28 november 2006 Budget Tom wil goedkope woning snel bouwen Tom koopt gecertificeerde bouwstenen voor modulaire woning in ‘Legoland-showroom’ (Cash & Carry) Na koop: serienummer via kassa  gemeente: toestemming is geregeld! Contact met gemeente is er niet meer. Dus ook niet meer tussen professionals en gemeente en Tom en gemeente Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

31 Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006
Dinsdag 28 november 2006 Comfort Tom wil een nieuwe woning Tom gaat naar leefspecialist. Leefspecialist maak totaalconcept o.b.v. wensen Tom Leefspecialist levert woning op. Tom doet ‘t licht aan Contacten tussen Tom en gemeente: nihil Contacten worden geregeld door leefspecialist (met professionals) Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

32 Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006
Dinsdag 28 november 2006 Duurzaamheid Tom wil doorleefwoning bouwen Mondiale milieuvraagstuk = nationale norm Ecologisch verantwoord In samenspraak met de wijk Veel collectieve voorzieningen Levensloopbestendig Gemeente: participerend, faciliterend, regisseur op wijk/stadsniveau Samenlevingsvergunning (community) Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

33 Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006
Dinsdag 28 november 2006 Duurzaamheid Interactie tussen community - gemeente Toekomstige bewoners bouwen virtueel hun buurt Gemeente houdt regie als ‘webmaster’ Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

34 Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006
Dinsdag 28 november 2006 Beginnen in 2007 met... Creëer eenvoud, biedt vrijheid en vraag verantwoording. Denk in vraagpatronen en herken profielen en levensfases Landelijk interactief bouwadviescentrum (multimediaal) Maak een wijk virtueel Als leerplatform vooor communicatie, processen Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

35 Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006
Dinsdag 28 november 2006 Waardevol? Ja, indien vervolg / gestructureerd Evt. Voorhoedegemeenten die toekomstgericht denken Zet gedachten in gang, vaak klantgericht Collectief als gemeenten (VNG): Bottom up: van burger naar rijksoverheid: De klant bepaalt, wij regiseren Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

36 De drie opdrachten op een rij
Groep 1: Publieksvriendelijk vergunning verstrekken Burger (verzin een naam) wil een vergunning (elk scenario een passende vergunning). Hoe vindt de interactie plaats van de gemeente met de bewuste burger? Groep 2: Publieksvriendelijk sport bevorderen De gemeente wil sport bevorderen voor en met een buurt. Hoe vindt de interactie plaats met deze buurt? Groep 3: Publieksvriendelijk rampenplan communiceren De gemeente communiceert haar rampenplan aan burgers en organisaties (preventief en tijdens een ramp). Hoe vindt de interactie plaats met de bevolking in en rondom de gemeente?

37 Ons vraagstuk Publieksvriendelijk sport bevorderen
De gemeente wil sport bevorderen voor en met een buurt. Hoe vindt de interactie plaats met de bewuste buurt? Scenarioplanners Peter Douma (Den Haag) Ton Aaftink (Hengelo) Christel Koman (Enschede) Tessa van der Beld (Hilversum) Erwin Schipper (Zoetermeer) Sergio van Keulen (TNS-NIPO)

38 Avontuur: Beleef sport
Burger bepaalt Randvoorwaarden overheid Minimale regels Keuze vrijheid burger Multimediale overheid Accountmanager Minimale rol overheid Waterdome

39 Budget: Sport heeft zin, zin in sport
Goedkope collectieve voorzieningen Persoonlijk budget Gebruik maken van bestaande communicatie middelen Verantwoording burger Sport op school

40 Comfort: Sport komt naar je toe
Luxe scenario Wellnes Burger wil betalen Communicatie functioneel maatwerk (PIP)

41 Duurzaam: Sport blijft!
Verantwoord Blijvende producten Collectieve verbinding Blijven investeren Toekomst bestendig Schoolzwemmen Ketenbenadering (publiek, privaat, privé) Gratis

42 Tussenstap Politiek draagvlak Stadsdeelgewijs/ buurt gericht werken Mandatering buurt Vereenvoudiging regelgeving Ontwikkeling/gebruik multimediale communicatie middelen Herontwerp processen Ketendenken, samenwerken en doen Ander financieringsmodel Andere Ambtenaar

43 Vanuit verschillend perspectief Genereert nieuwe producten
Het geleerde Buiten kaders denken Van buiten naar binnen Vanuit verschillend perspectief Genereert nieuwe producten Belangrijk zeker nu de omgeving snel verandert en andere eisen aan ons stelt Vraag: Kan de overheid wel meegroeien?

44 De drie opdrachten op een rij
Groep 1: Publieksvriendelijk vergunning verstrekken Burger (verzin een naam) wil een vergunning (elk scenario een passende vergunning). Hoe vindt de interactie plaats van de gemeente met de bewuste burger? Groep 2: Publieksvriendelijk sport bevorderen De gemeente wil sport bevorderen voor en met een buurt. Hoe vindt de interactie plaats met deze buurt? Groep 3: Publieksvriendelijk rampenplan communiceren De gemeente communiceert haar rampenplan aan burgers en organisaties (preventief en tijdens een ramp). Hoe vindt de interactie plaats met de bevolking in en rondom de gemeente?

45 Ons vraagstuk Publieksvriendelijk rampenplan communiceren
De gemeente communiceert haar rampenplan aan burgers en organisaties (preventief en tijdens een ramp). Hoe vindt de interactie plaats met de bevolking in en rondom de gemeente? Scenarioplanners Jolanda Aerts (Tilburg) Margreet Nugteren (Amstelveen) Lex Noyon (Alphen aan den Rijn) Menno Bak (Zutphen) Werner Ten Kate (Ridderkerk)

46 De vraagstukken…….. Voorkennis? Probleem eigenaar?
Wijze van alarmering? Vluchtcoordinatie? Wie organiseert de vlucht? Wie communiceert? Nazorg?

47 Avontuur Individueel keuzemenu Ik zoek zelf uit wat ik wil weten Via mijn pa krijg ik info Ik kijk zelf hoe ik vertrek Ik organiseer zelf mijn vlucht Ik zie wel waar ik neerstrijk Geen georganiseerde communicatie, ik neem wat nodig is Nazorg? Hoezo nazorg?

48 Budget Individueel vooraf gekozen menu, via een mannetje Ik heb zelf geregeld wat ik wil weten Via mijn pa krijg ik info waar ik om gevraagd heb Ik heb mijn vertrek geregeld Ik organiseer zelf mijn vlucht zo goedkoop mogelijk Ik weet waar ik heen moet Ik krijg gecommuniceerd wat ik besteld heb Nazorg? Wat kost dat?

49 Comfort De overheid heeft het goed geregeld Wij worden op maat geinformeerd Het communicatiekanaal is doelgroep gericht Ik weet waar ik heen moet, het is geregeld Wij gaan naar een bungalowpark Overheid maakt nieuwe media mogelijk Nazorg? De overheid heeft ons verzekerd

50 Duurzaam We hebben samen een risicokaart gemaakt Op initiatief van de buurt heeft de gemeente een plan opgesteld We zijn allemaal aangesloten op de rampencirkel We helpen elkaar om te cluchten volgens ons plan Wij vangen elkaar op Communicatie is tweezijdig, wij weten waar we heen willen en worden begeleid Nazorg? Samen goed geregeld

51 Beginnen in 2007 met... Wie is aan zet? Het automatisme van de overheidsverantwoordelijkheid ter discussie stellen. Breng diversiteit en flexibiliteit in communicatie aan naar locatie, doelgroep en middel (waar, wanneer, wie, hoe) De exclusieve rol van de overheid loslaten, zoek naar ketenpartners (van regisseur naar uitvoering?) Kiezen is niet verliezen….de rampenbestrijding vermarkt?

52 Evaluatie van het proces…..
Het kost tijd om ‘ los’ te komen van hedendaagse denkbeelden Anticiperen is meer dan fantaseren Je hebt een voorkeursrol (de ‘wereld’ is eenvoudiger te bedenken dan de rol van de overheid) Scenariodenken onthaast Scenariodenken bindt….. Scenariodenken maakt je bewust van de keuzes die er zijn Scenariodenken geeft voorsprong Scenariodenken; alles is mogelijk

53 Afsluiting Verkennen van toekomsten Denken in vier “kleuren”
Backcasten naar het heden

54 de volgende verkiezing, een staatsman aan de toekomst”
Tot slot “Een politicus denkt aan de volgende verkiezing, een staatsman aan de toekomst”

55 Masterclass Scenariodenken
De toekomst van publieksgerichte dienstverlening in vier toekomstscenario’s

56 Werkwijze ‘Carrousel’
Maak 3 keer een keuze uit de 10 onderdelen van de praktijkvoorbeelden carrousel (zie uitgedeelde toelichting) 3 rondes van ieder 20 minuten Ga naar de bijbehorende zaal Circa 10 minuten toelichting Circa 10 minuten vragen & discussie U krijgt een teken als het tijd is om te wisselen Maar eerst even pauzeren… Graag om uur bij het praktijkvoorbeeld van uw keuze!

57 U kunt 3 keer kiezen uit… Van Lyndenzaal (boven)
1. Ridderkerk: Nummer één in KTO baliedienstverlening 2. Hengelo & Den Haag: Besturen met een dashboard Eliaszaal (plenaire zaal) 3. Enschede & Amstelveen: Kwaliteit van telefonische dienstverlening 4. Zeewolde: Klantvolgsysteem 5. Zwolle: Werken op afspraak 6. Den Haag & Zaanstad: 1 telefoonnummer: zelf doen of uitbesteden? Van Lanschotzaal (hiernaast) 7. Franeker: Organiseren van eenduidige afhandeling 8. Utrecht: Nik aan huis 9. Dimpact & GovUnited: samenwerken aan digitale dienstverlening 10. BZK: Kwaliteitshandvesten

58 Een woordje namens de NVVB
Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 28 november 2006 Een woordje namens de NVVB Simon Rijsdijk Vice voorzitter NVVB Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

59 Benchmarking Publiekszaken Hoe was ‘t? Hoe wordt ‘t?
Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 28 november 2006 Benchmarking Publiekszaken Hoe was ‘t? Hoe wordt ‘t? Martijn Nijhuis Team Benchmarking Publiekszaken Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

60 Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006
Dinsdag 28 november 2006 2006… Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

61 Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006
Evaluatie 2006 Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 28 november 2006 55 gemeenten, 110 respondenten Benchmark gebruikt voor: Positiebepaling (52%) ↑ Meetbare doelen stellen of evalueren (42%) ↑ Beleidsstuk (33%) ↑ Burgerjaarverslag (30%) ↓ Verbeteren informatiehuishouding (30%) ↓ Concrete verbeteringen dienstverlening (24%) ↓ Openingstijden, werken op afspraak Begroting (15%) ↑ Niet gebruikt (9%) ↑ Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

62 Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006
Evaluatie 2006 Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 28 november 2006 2005 2006 Algemene informatievoorziening 7,4 7,3 Toegevoegde waarde deelname 6,6 7,0 Prijs/kwaliteitsverhouding project 6,3 6,7 Ondersteuning TBP (gemiddeld) 7,5  Website totaal 7,1 Mini-experimenten nvt 5,7 Validatiegesprek 7,5 7,2 Kringbijeenkomsten KTO rapport SLA gehaald??????? 7,3 … met de hakken over de sloot Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

63 Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006
Dinsdag 28 november 2006 …2007 Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

64 Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006
What’s new Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 28 november 2006 Indicatorenset Focus = balie / fo Producten worden basis voor veel indicatoren Uitbreiden indicatoren telefonie (Antwoordproject VNG) Website Meer rapportage via website Individueel dashboard (groeimodel) Navigeren & zoeken verbeteren Automatische controle invoer uitbreiden & collegiale controle Meer good practices door actievere houding TBP KTO Vergelijkbare opzet met 2006 O.a. aanvullend SvdG mogelijk Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

65 Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006
What’s new Dinsdag 28 november 2006 Flitsprojecten Doorlooptijd: 9 maanden Concreet geagendeerd voor 2007 Past binnen benchmark / Publieksdienst Levert relevante kennis / ervaring op voor deelnemers Gemeenten leveren suggesties TBP kiest maximaal 6 flitsprojecten met concreet doel TBP levert flits-teams Flitsteam biedt ondersteuning (aanjagen, verslaglegging, inhoudelijke kennis) November 2007: resultaat geboekt en beschikbaar voor alle gemeenten. Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

66 Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006
Dinsdag 28 november 2006 Plm. 75 deelnemers Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

67 Nieuwe deelnemers (per 28-11: 21)
Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 28 november 2006 Amersfoort Arnhem Cuijk De Wolden Dinkelland Echt-Susteren Goes Hof van Twente Houten Leidschendam-Voorburg Moerdijk Nieuwegein Rijssen - Holten Rijswijk Roermond Stadskanaal Terneuzen Veldhoven Wassenaar Westland Woerden Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

68 Herinschrijvingen (‘handtekeningen’ per 28-11: 35)
Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 28 november 2006 Alkmaar Alphen aan den Rijn Amstelveen Assen Berkelland Bernisse Den Helder Deventer Eindhoven Emmen Etten-Leur Gouda Groningen Haarlemmermeer Harderwijk Hengelo Hilversum IJsselstein Katwijk Leiden Maastricht Nijmegen Oisterwijk Oosterhout (NB) Raalte Sittard-Geleen Skarsterlân Teylingen Twenterand Tynaarlo Wijk bij Duurstede Zaanstad Zeewolde Zoetermeer Zwolle Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

69 Creatieve strategieën voor de Publieksdienst
Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 28 november 2006 Creatieve strategieën voor de Publieksdienst Frans van der Reep Senior Strateeg en lector eBusiness INHOLLAND Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

70 Slotwoord burgemeester Marijnen
Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006 Dinsdag 28 november 2006 Slotwoord burgemeester Marijnen Kennismaken met de nieuwe voorzitter van de VNG Stuurgroep Gemeentelijke dienstverlening Benchmarking Publiekszaken is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, (voorheen) Stichting Rekenschap en de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en wordt uitgevoerd door TNS NIPO Commerce i.s.m. SGBO.

71 Dank voor uw deelname en betrokkenheid in 2006!
Vergeet niet bij weggaan één tasje per gemeente mee te nemen met o.a.: 2 eindrapporten Benchmarking Publiekszaken 2006 2 boekjes van sprekers van vanmiddag Werkboek handvesten Interesseformulier Dashboardgroep 2007 Aanmeldingsformulier 2007


Download ppt "Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 2006"

Verwante presentaties


Ads door Google