De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Nieuw raamplan ICT A-stroom 2 juni 2009.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Nieuw raamplan ICT A-stroom 2 juni 2009."— Transcript van de presentatie:

1 Nieuw raamplan ICT A-stroom 2 juni 2009

2 Inhoud Waarom een nieuw raamplan? Twee pijlers
Wijzigingen in het nieuwe raamplan ICT-integratie Voorwaarden voor ICT-integratie ICT-beleid nodig!

3 Waarom nieuw raamplan? VOET ICT voor BaO en SO sept 2007
Bij instroom in SO al elementaire ICT-vaardigheden verworven ICT-vaardigheden verworven in BaO in context van leergebieden Gevolg: niet altijd op gestructureerde manier aangebracht Gevolg: grote verscheidenheid in voorkennis Vanaf september 2007 hebben zowel de basisscholen als het SO een inspanningsverplichting om de VOET ICT te bereiken. BaO al 2 jaar bezig in september 2009, dus de voorkennis van de leerlingen is groter.

4 Waarom nieuw raamplan? Verworven ICT-vaardigheden
Computer aan-/uitzetten, los kabeltje detecteren, papier in printer steken. Vlot werken met muis en toetsenbord. Vlot werken met elementen van grafische gebruikersinterface. Elementair gebruik maken van tekstverwerker. Elementair gebruik van grafische objecten en multimediaobjecten. Elementair gebruik van internet. Geen tienvingerigblind typen Gebruikersinterface: Menu’s, menubalken, pictogrammen en werbalken voor activeren van opdrachten en programma’s Vensters verplaatsen, vergroten, verkleinen en sluiten Elementair gebruik maken van tekstverwerker Gebruik en effect ENTER-toets Vet, cursief onderlijnen Uitlijnen Elementair gebruik maken van grafische objecten en multimediabestanden Foto invoegen in tekst en grootte aanpassen Multimediabestanden (filmpjes, geluid) starten, stoppen, pauze, spoelen Afspeelveld van video vergroten en verkleinen Elementaire vaardigheden internet Weten wat webadres is en kunnen een browser gebruiken om een website te bezoeken Kunnen surfen Kunnen informatie zoeken in een gesloten systeem verzenden, ontvangen en beantwoorden

5 Twee pijlers ICT-diamant bekijken: verschillende lagen van het gebruik van ICT onderwijs in het onderwijs. Primair: positieve houding tov ICT en het veilig gebruiken van ICT Vervolgens basis leggen van utilitaire ICT-basisvaardigheden Dan pas kunnen ze ICT gebruiken om te oefenen, leren, communiceren, …

6 Twee pijlers Aanbeveling voor apart vak ICT in het 1e jaar.
Daarnaast ICT-integratie in de vakken. Belangrijk: vastzetten van verworven vaardigheden. Geen of/of alle twee nodig aanleren ICT en ICT-integratie

7 Wijzigingen - algemeen
Formulering en indeling is anders Niets staat meer cursief Praktijk staat voorop

8 Wijzigingen - detail Elementaire vaardigheden bij het werken met software Verworven in BaO, valt weg Gebruik toetsenbord, navigatietoetsen, muis Gebruik grafische gebruikersinterface

9 Wijzigingen - detail Kennismaking computerconfiguratie Valt weg:
Hoofdfuncties gegevensverwerkend proces Verbindingen tussen systeemcomponenten Printer bedienen Beeldscherm afstellen Computer correct starten en afsluiten Oplossingen als programma of computer vastloopt Geen nieuwe leerstof

10 Wijzigingen - detail Sleutelattitudes bij het werken met software
Moeten verworven worden Basishulpmiddelen spontaan gebruiken Geregeld bestanden opslaan Auteursrechten respecteren

11 Wijzigingen - detail Het besturingssysteem Valt weg:
Verschil uitleggen tussen bestand en programma Programma’s starten en sluiten, schakelen tussen programma’s Bestanden openen en sluiten Belangrijk: goed leren werken met de Verkenner Verband tussen bestandspictogram, bestandsextensie en toepassing, beperkt tot de courante formaten

12 Wijzigingen - detail Tekstverwerking Valt weg: Nieuwe leerstof:
Autocorrectie Instellingen van marges en tabulaties Nieuwe leerstof: Letterkleur Randen en arceringen Opsomming Eenvoudige tabellen Opmaak kopiëren Gebruik van sjablonen

13 Wijzigingen - detail Tekstverwerking Nieuwe leerstof:
Afdrukstand Afdrukvoorbeeld gebruiken Eenvoudige normen naleven (BIN-normen): Spatiëringregels rond leestekens Gebruik van opsommingen Notatie van telefoonnummers Notatie van datum Notatie van valuta

14 Wijzigingen - detail Het Internet Valt weg: Belangrijk: Nieuw:
Begrip Internet en mogelijkheden toelichten Functie van webbrowser omschrijven Internetadres herkennen en gebruiken Surfen en webpagina’s afdrukken Belangrijk: Kritisch en taakgericht zoeken op internet Nieuw: Zich bewust zijn van andere vormen van communicatie

15 Wijzigingen - detail Nieuw: Presenteren Vuistregels voor presenteren
Vooringestelde diaopmaak gebruiken Verschillende vormen van diaopbouw gebruiken Dia’s tussenvoegen, verwijderen, verplaatsen en kopiëren Grafische vormen, afbeeldingen, hyperlinks, multimediale bestanden invoegen en de grootte ervan wijzigen. Presentatie afdrukken Presentatie starten en voor- en achterwaarts doorlopen

16 Wijzigingen Nieuw: grafische en multimediale objecten
Verschillende types van grafische bestanden herkennen De afmetingen van een afbeelding kunnen aanpassen in functie van de bestandsgrootte Verschillende types van multimediabestanden herkennen Geluids- en videobestanden invoegen in andere toepassingen en afspelen Nodig voor integratie vakken

17 ICT moet een meerwaarde bieden
ICT-integratie ICT is een middel ICT moet een meerwaarde bieden

18 ICT-integratie Voorbeelden/ideeën in leerplannen 1e graad Vakgebonden
Vaak met specifieke software Cabri, geogebra Applets Google Earth, Google Maps Taalsoftware

19 ICT-integratie Vakoverschrijdende projecten Doorbreken van vakken
Verschillende ICT-toepassingen komen aan bod Voorbeelden in raamplan Projectwerk zoals in BaO gewoon zijn.

20 Voorwaarden ICT-integratie
Leerkrachten moeten over de nodige ICT-vaardigheden beschikken Leerkrachten moeten binnen en buiten de school toegang hebben tot een computer Leerlingen moeten voldoende basiskennis hebben Infrastructuur Samenwerking

21 ICT-beleid nodig! Schoolniveau Toetsen- en takensjabloon
Vuistregels voor een goede presentatie Leerlingen van 1e graad ook ELO laten gebruiken Eenvoudige normen naleven Vakoverschrijdende projecten Nascholing

22 ICT-beleid nodig Vakgroep Infrastructuur
Overzicht maken van de mogelijke ICT-toepassingen per jaar Infrastructuur Computerlokalen  ICT aanleren OLC’s  drempelverlagend, ondersteuning aanwezig In vaklokalen, polyvalente klaslokalen  enkele pc’s

23 ICT-beleid nodig Software Algemene software
Mogelijkheden van algemene software gebruiken Vakgebonden software Eenvoudige gratis programma’s Algemene software: besturingssysteem en kantoorpakketten, Office suite Mogelijkheden: grootte afbeelding, afbeelding aanpassen, filmpje maken.

24 VRAGEN?


Download ppt "Nieuw raamplan ICT A-stroom 2 juni 2009."

Verwante presentaties


Ads door Google