De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

WAARIN VERSCHILT HET OPVOEDEN VAN EEN TWEELING MET DIE VAN EENLINGEN?

Verwante presentaties


Presentatie over: "WAARIN VERSCHILT HET OPVOEDEN VAN EEN TWEELING MET DIE VAN EENLINGEN?"— Transcript van de presentatie:

1 WAARIN VERSCHILT HET OPVOEDEN VAN EEN TWEELING MET DIE VAN EENLINGEN?
EEN TWEELING OPVOEDEN: VERRUKKELIJK PITTIG!!

2 EEN TWEELING OPVOEDEN VRAAGT:
EEN GROTE INZET IS LICHAMELIJK EN PSYCHISCH ZWAARDER FLEXIBILITEIT CREATIVITEIT

3 HULP IS ONMISBAAR! ZOEK HULP BIJ WIE JE JE ZELF VOELT (AL IN ZWANGERSCHAP) DE LEIDING LIGT BIJ JÒU GEBREK AAN PRIVACY IS ONVERMIJ-DELJK, MAAR ZOEK HET SOORT HULP DAT BIJ JULLIE PAST (AANTAL UREN, AU-PAIR, ALLEEN VOOR DE NACHT ETC.)

4 MET DE ÉÉN MAKKELIJKER DAN MET DE ANDER
BAND KRIJGEN MET JE BABY’S: DIT IS ANDERS DAN BIJ OUDERS VAN EEN EENLING ÉÉN VOOR ÉÉN → TIJD MET DE ÉÉN MAKKELIJKER DAN MET DE ANDER VERGELIJKINGEN VOORKEUR

5 HOE BELEVEN MOEDERS HET DE EERSTE TWEE JAREN?
HET GEVOEL TIJD TE KORT TE KOMEN SCHULDGEVOELENS → STRESS SLAAPGEBREK → DEPRESSIE TERUGKIJKEND OP HET EERST JAAR, HET GEVOEL NIET VOLDOENDE TE HEBBEN GENOTEN

6 STRESS-MOMENT: HET HUILEN
PAK EERST DE BABY DIE HET HET MEEST NODIG HEEFT DE ANDER BIJ JOU IN WIPSTOELTJE, HOUD CONTACT MAAK GEBRUIK VAN WIEGHOUDING ZORG DAT ER IEMAND BIJ JE IS ALS DE HUILMOMENTEN VAN BEIDE BABY’S DAGELIJKS VOORKOMEN

7 WAT TE DOEN BIJ HUILEN? ALTIJD OPPAKKEN
   HUILEN IS EEN MANIER OM TE ZEGGEN: ‘IK VOEL ME NIET FIJN’ AANDACHT SCHENKEN AAN HET HUILEN IS NIET HETZELFDE ALS VERWENNEN KIES VOOR ÉÉN MANIER VAN TROOSTEN 

8 WIST JE DAT? MBT HET HUILEN:
DE HUILCURVE: 2 UUR IN DE EERSTE 6 WEKEN; 6-8 WEKEN 3 UUR. NA 8 WEKEN 1 UUR PER DAG BEHALVE HONGER, OOK BEHOEFTE AAN FYSIEK CONTACT, VOORAL BIJ TWEELINGEN. LEG ZE VAAK BIJ ELKAAR OF TEGEN JE AAN. WIJT HET HUILEN NIET AAN JEZELF. ACCEPTEER DAT HET ERBIJ HOORT. ONTLADING VAN STRESS

9 DUBBEL VERDRIET

10 HUN GROEI: BIJ GEBOORTE ZIJN TWEELINGEN LICHTER EN KLEINER
BIJ 12 MAANDEN ZIJN ZE DAT NOG STEEDS VERGELEKEN MET BROERTJE OF ZUSJE VAN ÉÉN JAAR OP VIERJARIGE LEEFTIJD IS DAT VERSCHIL WEG OP 18 JARIGE LEEFTIJD IS ER GEEN VERSCHIL MEER TUSSEN TWEELINGEN EN LEEFTIJDSGENOTEN IN LENGTE EN BMI

11 SOCIALE ONTWIKKELING:
TWEELINGEN HEBBEN EEN VOORSPRONG OP EENLINGEN VANAF HET LEVEN IN BAARMOEDER LEVEN ZE SAMEN ZE LACHEN MET 6 WEKEN NAAR ELKAAR; MET 6 MAANDEN BRABBELEN ZE TEGEN ELKAAR; MET 11 MAANDEN IS ER AL EEN DIALOOG ZE HELPEN ELKAAR AL IN HET EERSTE JAAR → EMPATHIE IMITATIE-GEDRAG AL BIJ 14 MAANDEN. DIT IS AL EEN VORM VAN SAMENSPELEN

12 ALTIJD SAMENSPELEN

13 CASE: EEN EEIIGE TWEELING REAGEERDE HELEMAAL NIET OP ELKAAR TOT ZE 8 MAANDEN WAREN. TOEN PAS ONTDEKTEN ZE ELKAAR. ZE WAREN BEIDEN NOGAL IN ZICHZELF GEKEERD. DEZELFDE GENEN, DUS EEN VERGELIJKBARE MANIER VAN CONTACT LEGGEN (20-40% GENETISCH). ZE WERDEN GOEDE MAATJES EN ONAFSCHEIDELIJK. HOE JOUW TWEELING MET ELKAAR IS, HANGT AF VAN HUN KARAKTERS EN LAAT JE AL VROEG ZIEN HOE ZE ZIJN.

14 DE MOTORISCHE ONTWIKKELING
ONDERZOEK VAN DE VU: MOTORISCHE MIJLPALEN, ZOALS ROLLEN, ZITTEN, KRUIPEN WORDEN OP VERGELIJKBARE MOMENTEN BEREIKT. HIERIN DUS GEEN VERSCHIL TUSSEN EENLINGEN EN TWEELINGEN

15 TAALONTWIKKELING HIERIN VERSCHILLEN TWEELINGEN DUIDELIJK VAN EENLINGEN: BEGINNEN LATER MET PRATEN, FASE VAN BRABBELEN DUURT LANGER HUN ZINNEN ZIJN KORTER EN DE CONSTRUCTIE ERVAN EENVOUDIGER BEPERKTERE WOORDENSCHAT LATER HET ‘IK’, ‘JIJ’ EN EIGEN NAAM EEN AANTAL TWEELINGEN ONTWIKKELT EEN EIGEN TAALTJE

16

17 WIST JE DAT? MBT HUN TAALONTWIKKELING:
HET GAAT OM EEN TIJDELIJKE ACHSTERSTAND  DE ACHTERSTAND KOMT MEER VOOR BIJ JONGENS DAN BIJ MEISJES MEER BIJ EENEIIGEN DAN BIJ TWEE-EIIGEN ADVIEZEN: SPECIALE MOMENTEN OM MET ELK KIND APART IETS TE DOEN. JE WOORDEN KOMEN DAN OVEREEN MET JE GEBAREN EN DAT HELPT.

18 RELATIE VAN DE OUDERS SCHEIDINGEN KOMEN MEER VOOR BIJ OUDERS VAN MEERLINGEN. LICHAMELIJK EN PSYCHISCH WORDT ER MEER VAN HEN VEREIST. ADVIEZEN: WEES EEN TEAM BIJ IRRITATIES OF AFSTAND: HET 5 MINUTEN MONOLOOG GA ER AF EN TOE TUSSEN UIT, MET NAME IN DE EERSTE JAREN VADERS ZIJN WEL VANAF DE 1e DAG BETROKKEN BIJ DE VERZORGING EN OPVOEDING EN DIT WERKT POSITIEF DOOR OP DE RELATIE MET DE KINDEREN.

19

20 HET SLAPEN MINDER PROBLEMEN ZOALS NIET NAAR BED WILLEN, S’ NACHTS WAKKER WORDEN EN ANGSTIG DROMEN VOLGENS ONDERZOEK VAN VU. PROBLEMEN DIE ZICH WEL BIJ TWEELINGEN VOORDOEN: VERSCHILLENDE RITMES → VERSCHILLENDE KAMERS DE EEN HUILT EN MAAKT DE ANDER WAKKER → VERSCHILLENDE KAMERS IN ALLE ANDERE GEVALLEN IS ÉÉN KAMER AAN TE RADEN. VERSTERKT HUN BAND EN SAMEN ZIJN ZE MINDER BANG OF HELPEN ELKAAR.

21 ONTDEKKING VAN HET IK GEVOEL (1-3)
BIJ TWEELINGEN KOMT DIT ZO’N 6 MAANDEN LATER VAN WIJ NAAR IK ÉÉN NAAM VOOR BEIDEN WIE ZIE IK IN DE SPIEGEL?

22 RUZIES (1 – 2 JAAR) RUZIES ZIJN BIJ TWEELINGEN HEFTIGER DAN BIJ EENLINGEN: ZE ZITTEN IN DEZELFDE FASE → ZELFDE SPEELTJE, ZELFDE INTERESSES ZE KENNEN NOG NIET HET VERSCHIL TUSSEN IK EN JIJ BIJTEN KOMT VEEL VOOR, NET ALS TREKKEN, DUWEN, SLAAN : LICHAAMSTAAL GAAT VOORAF AAN ECHTE TAAL OUDERLIJKE AANDACHT NOG NIET KUNNEN DELEN

23 WAT TE DOEN BIJ RUZIES EN BIJTEN? 1- 2 JAAR
WEES CREATIEF: ZET ZE EVEN UIT ELKAAR (BOX, KINDERSTOEL) → VERSTERKT HET IK GEVOEL DEEL DE DAG OP IN STUKJES: THUIS, BOODSCHAPPEN, SPEELTUIN, ETC. ZEG DUIDELIJK ‘NEE’, GEBRUIK HET STOELTJE (TIME-OUT) EN WEES CONSECUENT (ZE LEREN DOOR HERHALING) ACCEPTEER DE RUZIES ALS ONDERDEEL VAN HUN SAMENLEVEN

24 RUZIES TUSSEN JAAR: LEER ZE EEN WOORD VOOR PIJN, ZOALS ‘AU’. GEBRUIK DAT STEEDS ALS ÉÉN ZICH BEZEERT EN LEER ZE ELKAAR KUSJES TE GEVEN OP DE ZERE PLEK VAN DE ANDER GEEF ZE IDEEËN OVER DELEN VAN SPEELGOED, ZOALS DE KOOKWEKKER STOP HET SPEL OF VERSTOP HET SPEELTJE WAAR DE RUZIE OVERGAAT. HAAL ZE EVEN UIT ELKAAR BIJ EEN AGRESSIEF KIND GEEF HEM SPEELGOED WAARMEE HIJ ZIJN AGRESSIE KWIJT KAN HOUD OOK JE EIGEN BOOSHEID ONDER CONTROLE → IMITATIE

25 KENMERKEN VAN HUN RELATIE:
DEZE ASPECTEN ONTWIKKELEN ZICH EERDER BIJ TWEELINGEN DAN BIJ EENLINGEN: LOYALITEIT EN SOLIDARITEIT EMPATHIE INTERACTIEF SPEL IPV PARALLEL SPEL OP HUN BEURT WACHTEN EN DELEN

26 DRIFTBUIEN OORZAAK: ONMACHT OM EMOTIES TE TONEN. HET KIND PRAAT MET LICHAAMSTAAL DRIFTBUIEN KOMEN BIJ TWEELINGEN MEER VOOR EN DUREN LANGER VOORT VOORAL JONGENSTWEELINGEN HEBBEN MEER DRIFTBUIEN DAN EENLINGEN (LATERE SPRAAKONTWIKKELING). ADVIEZEN: LAAT JE KIND UITRAZEN, MAAR GEEF NIET TOE HOUD HEM EVEN VAST (VOOR SOMMIGE KINDEREN). VERMIJD SITUATIES DIE DRIFTBUIEN OPROEPEN (OVERPRIKKELING, MOEHEID ETC.)

27 HET BIJBRENGEN VAN REGELS
DIT IS MOEILIJKER IN JULLIE GEVAL. EEN EENLING ZOEKT STEUN EN LIEFDE BIJ OUDERS, EEN TWEELING KRIJGT DAT OOK VAN ELKAAR. DE BEHOEFTE IS DUS IETS MINDER EN ZE IMITEREN ELKAAR. ADVIEZEN: PRAAT MET ELK KIND APART ALS ER IETS FOUT GAAT EN STRAF ZE APART WEES CONSECUENT HUN OVERTUIGINGSKRACHT IS GROOT! JE HOEFT NIET ALTIJD DIRECT ANTWOORD TE GEVEN. VERSTERK JE ONDERLINGE BAND MET DE TWEELING. ONDERNEEM REGELMATIG IETS MET IEDER KIND (BV BOODSCHAPPEN DOEN MET ÉÉN).

28 SCHOOL: SAMEN IN DE KLAS?
SAMEN BEGINNEN OP CRECHE EN PEUTERSPEELZAAK IS VEILIG EN AAN TE BEVELEN. ZE ZITTEN NOG IN DE WIJ-FASE.  BIJ KLEUTERSCHOOL EN LAGERE SCHOOL, HOUD REKENING MET DEZE PUNTEN: HOE IS HUN BAND? DOMINEERT ÉÉN VAN DE TWEE? IS ER VEEL COMPETITIE? WAT IS HUN BIOLOGISCHE OORSPRONG? TWEE-OF EENEIIG? HEBBEN ZE ERVARING MET HET GESCHEIDEN ZIJN? BEKIJK DE GENOMEN BESLISSING OPNIEUW BIJ HET VOLGENDE SCHOOLJAAR.

29 SAMEN OF APART ADVIEZEN VOOR ALS ZE SAMEN BEGINNEN:
ZORG DAT DE LERAAR HEN UIT ELKAAR KAN HOUDEN (HAARDRACHT, SPELDJE, ETC.). VRAAG OF ZE AAN VERSCHILLENDE TAFELS ZITTEN, DUS NIET NAAST ELKAAR. BIJ GESPREKKEN OP SCHOOL, VRAAG TIJD VOOR ELK KIND APART ALS ZE IN APARTE KLASSEN KOMEN: BEREID HEN ER OP VOOR OEFEN MET SCHEIDINGEN VOORAF VRAAG OF ZE ELKAAR MOGEN OPZOEKEN

30 AFHANKELIJKHEID VAN ELKAAR:
GROTER TUSSEN TWEELINGEN DAN TUSSEN GEWONE BROERS EN ZUSSEN FYSIEKE AFHANKELIJKHEID VANAF HET BEGIN VAN HUN LEVEN HET IK-GEVOEL KOMT LATER DAN BIJ ANDERE KINDEREN BEGINNEN LATER MET EXCLUSIEVE VRIENDJES SPEELT VOORAL BIJ EENEIIGE TWEELINGEN EN MEISJES TWEELINGEN. MINDER BIJ JONGEN-MEISJE TWEELING

31

32 HOE STIMULEER JE HUN ONAFHANKELIJKHEID?
ACTIVITEITEN MET ELK KIND APART EIGEN TIJD MET OUDERS (MAMA- EN PAPATIJD). EEN DAG OF BEPAALDE VOORRECHTEN VOOR ELK KIND SCHIPPEREN TUSSEN BEGRIP VOOR HUN UNIEKE RELATIE EN HET STIMULEREN VAN HUN EIGEN INDIVIDUALITEIT

33 PUBERTEIT: FASE VAN LOSKOMEN VAN OUDERS EN VAN ELKAAR
MEER ONENIGHEID AFZETTEN TEGEN DE ANDER DIE TEGELIJK OOK EEN STEUN IS EXPRES HELE VERSCHILLENDE KEUZES MAKEN → WIL OM ZICH TE ONDERSCHEIDEN SCHOOLKEUZE OPNIEUW BEKIJKEN VERSCHILLEN IN NIVEAU KUNNEN PIJNLIJK ZIJN

34 85% van tweelingen geniet van het tweelingzijn
DANK VOOR JULLIE AANDACHT!

35   VOOR MEER INFORMATIE:

36


Download ppt "WAARIN VERSCHILT HET OPVOEDEN VAN EEN TWEELING MET DIE VAN EENLINGEN?"

Verwante presentaties


Ads door Google