De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ik leer teveel maar denk te weinig Onderwijscentrum VU 2009.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ik leer teveel maar denk te weinig Onderwijscentrum VU 2009."— Transcript van de presentatie:

1 Ik leer teveel maar denk te weinig Onderwijscentrum VU 2009

2 Wat denken ze wel? Leren denken, vakkennis en onderzoekend leren
Prof. dr. Joop van der Schee, Vrije Universiteit Amsterdam

3 Prof. dr. John Hattie 800 meta-analyses van 50.000 onderzoeken
Bron: O. Teunis (2009) Onderwijsinnovatie, 24-27

4 Prof. dr. John Hattie 800 meta-analyses van 50.000 onderzoeken
Docenten maken het verschil Bron: O. Teunis (2009) Onderwijsinnovatie, 24-27

5 Wat werkt in het onderwijs?
Uitdaging bieden Doelen stellen Feedback geven Succescriteria tonen

6 OPZET LEZING 1. Voorbeelden van leren denken met .... 2. Onderzoek?
3. Hoe nu verder?

7 1. Voorbeelden van leren denken met aardrijkskunde
Onderwijscentrum VU 2009

8 Leren door doen?

9 Onderwijscentrum VU 2009

10 Een toetsvraag Rotterdam Noord- Holland Arnhem Barcelona
Onderwijscentrum VU 2009

11 Een toetsvraag Overstromingen Hittegolf Daklozen en vluchtelingen
Orkaan Onderwijscentrum VU 2009

12 Maak zelf een opdracht 1. Berlijn 2. Essen 3. ...................
Onderwijscentrum VU 2009

13 METHODIEK UITDAGENDE OPDRACHTEN CONCRETE SITUATIES SAMEN LEREN
VAKKENNIS BELANGRIJK REFLECTIE TRANSFER Onderwijscentrum VU 2009 13

14 Multimedia test www.geoolympiad.org
Here are three photographs. They were all taken in the same country. Look carefully. In which country were they taken? We will show you the photographs twice. A. Kuwait B . Gambia C . Yemen D . Turkey

15

16

17

18

19

20 Wie vergelijkt en verbanden zoekt construeert kennis die in nieuwe situaties toegepast kan worden (Beishuizen, 2004) ‘Kennis’ Theorie Deductie Inductie Ervaring Ervaring Praktijk

21 2. ONDERZOEK 1. Wat vinden docenten van de opdrachten uit dit boek?
2. Wat leren leerlingen van de opdrachten uit dit boek?

22 ONDERZOEKSVRAAG 1 Wat vinden docenten van de opdrachten uit dit boek?

23 90 CURSISTEN Bruikbaarheid (rapportcijfer):
Ervaring met het materiaal Geen ervaring met het materiaal 7.1 Positief: Het daagt leerlingen uit tot denken 40 Het motiveert leerlingen 32 Negatief: Tijd Chaos Bron: IRGEE 2003 vol. 12(4) pp

24 32 CURSISTEN 50% van de cursisten gebruikt na de cursus eenvoudige opdrachten uit het boek in de eigen klas 50% van de cursisten maakt na de cursus eigen toepassingen van de eenvoudige opdrachten uit het boek t.b.v. de eigen klas Bron: EJTE 2005

25 EEN DOCENT “Het laatste uur van de dag. Ongelooflijk. Normaal een moeilijk uur, maar nu werkten ze hard. Volop discussie over hoe migratie verloopt tussen Mexico en de V.S.”

26 Antwoord onderzoeksvraag 1
Wat vinden leraren van de opdrachten uit dit boek? Bron: 25 cursussen (500 docenten) Inspirerend Niet gemakkelijk De moeite waard

27 Onderzoeksvraag 2 Wat leren leerlingen van de opdrachten uit dit boek?

28 ONDERZOEKSOPZET EXPERIMENTELE GROEP:
Voortoets Leren denken lessenNatoets CONTROLE GROEP: Voortoets Schoolboek  Natoets 2 atheneum 25 lln. per klas 3 scholen met 2 parallelklassen

29 School 1

30 School 2

31 School 3

32 VOORLOPIGE ONDERZOEKS BEVINDINGEN
Classificeren gaat beter dan relateren Leerlingen en docenten vinden het niet makkelijk maar wel boeiend

33 3. HOE NU VERDER? Uitbreiden onderzoek: a) verschillende metingen
b) verschillende klassen c) verschillende vakken Meer bijscholing: a) reflectie op vakkennis b) reflectie op leerprocessen

34 De kwaliteit van het onderwijsleerproces?

35 Hoe groot zijn I, O en N? Prof. K. Boersma (UU)

36 De kwaliteit van het onderwijsleerproces?

37 Het belang van N

38 Het belang van motivatie, vakkennis en vaardigheden
willen weten kunnen Onderwijscentrum VU 2010

39 Het belang van motivatie, vakkennis en vaardigheden
willen weten leerling kunnen Onderwijscentrum VU 2010

40 Het belang van motivatie, vakkennis en vaardigheden
willen weten docent kunnen Onderwijscentrum VU 2010

41 ZEVEN BOEKEN LEREN DENKEN MET AARDRIJKSKUNDE
MEER LEREN DENKEN MET AARDRIJKSKUNDE LEREN DENKEN MET ECONOMIE LEREN DENKEN MET BEDRIJFSECONOMIE ACTIEF EN HISTORISCH DENKEN GESCHIEDENIS DOORDACHT ACTIEF DENKEN MET MAATSCHAPPIJLEER

42 GAMMAVAKKEN EN LEREN DENKEN

43 Adey & Shayer (London,1991) Thinking Skills Thinking can be taught!

44 ELLIS EN HET VERBREINEN
prof.dr. Jelle Jolles Geheugen Ervaringen

45 Denken moet je doen! Onderzoekers van Stanford en Columbia stellen dat slimme mensen niet geboren worden, maar gemaakt. Door hun hersenen te trainen.

46 Burgerschapsvorming Beeldvorming en stereotypering tegengaan
Kritisch constructief meedenken Onderwijscentrum VU 2009

47 LESSTOF MET LEERLIJN DOCENT MET VAKKENNIS DIE KAN REFLECTEREN LEERLING MET EEN OPEN MIND

48 Onderwijs Anders leren kijken naar een wereld die steeds anders is

49 ………… en geografie is overal !
Dank voor uw aandacht!


Download ppt "Ik leer teveel maar denk te weinig Onderwijscentrum VU 2009."

Verwante presentaties


Ads door Google