De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Haalbaarheidsstudie 1. Wat? 2. Waarom? 3. Hoe?.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Haalbaarheidsstudie 1. Wat? 2. Waarom? 3. Hoe?."— Transcript van de presentatie:

1 Haalbaarheidsstudie 1. Wat? 2. Waarom? 3. Hoe?

2 Haalbaarheidsstudie: wat?
IDEE HEDEN TOEKOMST Risico’s = beperken H.S. Slaagkansen?

3 Haalbaarheidsstudie: wat?
Beschrijft de complete route van idee tot commercialisering van dat idee. Geeft antwoorden op vragen als: Wie zijn we? Waar willen we naartoe? Hoe gaan we daar geraken?

4 DOELSTELLINGEN moeten S.M.A.R.T. zijn: SPECIFIC: specifiek, gedetailleerd MEASURABLE: meetbaar ATTAINABLE: bereikbaar, haalbaar REALISTIC: realistisch TIME: tijdsgebonden

5 Haalbaarheidsstudie: wat?
Een zelfgemaakt, gedetailleerd document dat beschrijft welke stappen moeten worden ondernomen om de onderneming tot een succes te maken.

6 Haalbaarheidsstudie Een mislukte planning …
… is een geplande mislukking George Hewell

7 Haalbaarheidsstudie: wat?
Plannen en voorbereiden betekent: vooraf doelstellingen, alternatieven en middelen bestuderen en vastleggen

8 Haalbaarheidsstudie: wat?
ONDERNEMINGSPLAN Marketingplan Haalbaarheid Financieel plan

9 Haalbaarheidsstudie: wat?
Geeft antwoord op de vragen Is de markt groot genoeg? Hoe benaderen we de markt? Hoe kunnen we groeien? Hoe maken we winst? Hoe onderscheiden we ons?

10 Haalbaarheidsstudie: waarom?
Voor jezelf Voor potentiële financiers Voor andere belanghebbenden

11 Haalbaarheidsstudie: waarom?
a. Voor jezelf Inzicht in de haalbaarheid van het idee technisch, commercieel, financieel Door nadenken ontstaan nieuwe ideeën waardoor uw kansen stijgen Nuttig managementsinstrument Bijsturing, aanpassen, corrigeren Zelfvertrouwen

12 Haalbaarheidsstudie: waarom?
b. Voor potentiële financiers Om de financiële middelen te verkrijgen.

13 Haalbaarheidsstudie: waarom?
b. Voor potentiële financiers Om de financiële middelen te verkrijgen. c. Voor andere belanghebbenden Leveranciers Afnemers

14 Haalbaarheidsstudie: waarom?
Besluit Biedt geen garantie op succes Voorspelt de toekomst niet Geeft inzicht in de haalbaarheid Vergroot de kans op succes Toont de ontwikkelingsgang Voorziet in richtlijnen voor de toekomst

15 Haalbaarheidsstudie: overzicht
Stappen in het opmaken van het marketingplan 0. Situering van je project De starter en zijn omgeving De markt Het marktonderzoek Uw aanbod in de markt De aankooppolitiek De verkooppolitiek Omzetprognose eerste jaar

16 Haalbaarheidsstudie: overzicht
0. Situering van uw project Welk beroep? Schildersbedrijf Welke activiteiten? Algemene schilderwerken Behangen Vloerbekleding leggen

17 Haalbaarheidsstudie: overzicht
0. Situering van uw project Welk beroep? Welke activiteiten? Nieuw, uitbreiding, overname? Samen?

18 Haalbaarheidsstudie: overzicht
1. De starter en zijn omgeving Jouw motivatie?

19 Haalbaarheidsstudie: overzicht
Het mooiste woord van de Nederlands taal is volgens de Vlamingen: 'Goesting'

20 Haalbaarheidsstudie: overzicht
goesting 26,28% geroezemoes 20,90% reutemeteut 11,08% oelewapper ,00% verdonkeremanen 8,58% kittelorig 6,64% ledikant ,62% klootjesdrogerij 5,35% poelepetaat ,65% lichtekooi 1,90%

21 Haalbaarheidsstudie: overzicht
1. De starter en zijn omgeving Jouw motivatie? Sterke en zwakke punten?

22 Persoonlijke eigenschappen

23 Persoonlijke eigenschappen

24 Persoonlijke eigenschappen

25 Haalbaarheidsstudie: sites
Interessante sites om jezelf te testen (test uzelf) (test jezelf) (test u zelf) (tests & tools)

26 Haalbaarheidsstudie: sites
Interessante sites om jezelf te testen (Opleidingen / Test jezelf)

27 Haalbaarheidsstudie: overzicht
1. De starter en zijn omgeving Jouw motivatie? Sterke en zwakke punten? Omgaan met risico’s? Aandacht voor zwakke punten Welke opleiding? Welke ervaring?

28 Haalbaarheidsstudie: overzicht
2. De markt Analyse van de doelgroep Wie, waar, leeftijd, geslacht Omvang Evolutie Levensstandaard Bestedingspatroon / evolutie

29 Haalbaarheidsstudie: overzicht

30 Gezinsuitgaven in % van totale uitgaven

31 Haalbaarheidsstudie: overzicht

32 Haalbaarheidsstudie: overzicht

33 Haalbaarheidsstudie: overzicht
3. Het marktonderzoek Het marktgebied Hoever strekt het uit?

34 Marktgebied

35 Marktgebied

36 Haalbaarheidsstudie: overzicht
3. Het marktonderzoek Het marktgebied De vestigingsplaats Belangrijk? Adres? Voor- en nadelen?

37 Haalbaarheidsstudie: overzicht
3. Het marktonderzoek Het marktgebied De vestigingsplaats De concurrenten Breng concurrenten in kaart

38 Concurrenten

39 Haalbaarheidsstudie: overzicht
3. Het marktonderzoek Het marktgebied De vestigingsplaats De concurrenten Breng concurrenten in kaart Concurrentieanalyse Twee vaststellingen

40 Haalbaarheidsstudie: S.W.O.T
3. Het marktonderzoek Algemene conclusie (S.W.O.T.) STRENGTHS STERKTES WEAKNESSES ZWAKTES OPPORTUNITIES KANSEN THREATS BEDREIGINGEN

41 Haalbaarheidsstudie: S.W.O.T
STRENGTHS STERKTES WEAKNESSES ZWAKTES OPPORTUNITIES KANSEN BEDREIGINGEN THREATS UZELF INTERN EXTERN DOELGROEP UW ZAAK MARKTGEBIED OMGEVING VESTEGINGSPLAATS CONCURRENTEN

42 Haalbaarheidsstudie: S.W.O.T
STERKTES ZWAKTES KANSEN BEDREIGINGEN kwaliteit levertijd samenwerken wetgeving investeringen onderhoud winkelstraat dure rente gratis infolijn bereikbaarheid conjunctuur concurrentie vorming organisatie verlaging BTW prijsdruk

43 Haalbaarheidsstudie: S.W.O.T
3. Het marktonderzoek Algemene conclusie (S.W.O.T.) Sterke kanten Zwakke kanten Kansen Bedreigingen

44 Haalbaarheidsstudie: overzicht
4. Uw aanbod in de markt Marktsegmentatie Welke segmenten?

45 Haalbaarheidsstudie: overzicht

46 Haalbaarheidsstudie: overzicht

47 Haalbaarheidsstudie: overzicht
4. Uw aanbod in de markt Marktsegmentatie Imago Vijf kenmerken van uw imago

48 Haalbaarheidsstudie: overzicht
4. Uw aanbod in de markt Marktsegmentatie Imago Assortiment Dimensies van je assortiment? Structuur van je assortiment?

49 Assortiment Omschrijving:
De verzameling van alle producten die een ondernemer aanbiedt aan zijn klanten.

50 Haalbaarheidsstudie: overzicht
4. Uw aanbod in de markt Marktsegmentatie Imago Assortiment Dimensies van je assortiment? Structuur van je assortiment?

51 Assortiment Dimensies: Breedte:
het aantal verschillende productgroepen Diepte: het aantal artikelen binnen een productgroep Lengte: het gemiddelde aantal eenheden dat aanwezig is

52 Assortiment Breedte Diepte Lengte

53 Assortiment: breedte SMAL BREED

54 Assortiment: diepte DIEP ONDIEP

55 Assortiment Krantenwinkel F E D C TIJDSCHRIFTEN B SIGARETTEN KRANTEN
LOTTO TIJDSCHRIFTEN KRANTEN A SIGARETTEN DIEP SMAL

56 Assortiment Breedte Kranten Tijdschriften Sigaretten Snoep Diepte

57 Haalbaarheidsstudie: overzicht
4. Uw aanbod in de markt Marktsegmentatie Imago Assortiment Dimensies van je assortiment? Structuur van je assortiment?

58 Assortiment Structuur: Kernassortiment:
artikelen met hoge omzetsnelheid en geringe winstmarge Randassortiment: artikelen met lage omzetsnelheid en hoge winstmarge

59 Assortiment Pareto-regel: 20/80 regel
Kernassortiment “20% van het aantal artikelen zorgt voor 80% van de omzet.” Randassortiment “80% van het aantal artikelen zorgt maar voor 20% van de omzet.”

60 Assortiment Kernassortiment Randassortiment 20% 80%

61 Haalbaarheidsstudie: overzicht
5. De aankooppolitiek De aankoopkanalen De leverancierskeuze Welke criteria? Het inwinnen van informatie

62 Haalbaarheidsstudie: overzicht
5. De aankooppolitiek De aankoopkanalen De leverancierskeuze Welke criteria? Het inwinnen van informatie

63 Haalbaarheidsstudie: overzicht
6. De verkooppolitiek Sellogram Terugkerende klachten (blz. 30)

64 Haalbaarheidsstudie: overzicht
Sellogram Is een methode om verkoopsargumenten te verzamelen, door koopmotieven te vergelijken met aangeboden eigenschappen. Is een methode om verkoopsargumenten te verzamelen, door koopmotieven te vergelijken met aangeboden eigenschappen.

65 Haalbaarheidsstudie: overzicht
Sellogram Wensen van klanten horizontaal Product-eigenschappen verticaal

66 Sellogram: fiets Wensen van klanten X X X X X X Product-kenmerken X X
Duurzaam-heid Uiterlijk Veiligheid Snelheid Betrouwbaar-heid Volautomatisch gesoldeerd frame X X X X Egale lakbehandeling X X Product-kenmerken Ingebouwde verlichting X X X X Gepatenteerde trapas X X X Trommelremmen met kogellagers X X X

67 Sellogram: bieren

68 Sellogram: bieren Bieren bitter zuur zoet volheid bruisend 3 - 2 1 4
Maes 3 - 2 1 Christal Kronenb Beck’s 4 Zulte Brugs Tar

69 Sellogram: kapperszaak
Houdbaar Snit Vriendelijk Deskundig Verzorgd Koffie / boekjes X 5 jaar ervaring Perfectionist Bijscholing Prof. materiaal Klant Zaak

70 Haalbaarheidsstudie: overzicht
6. De verkooppolitiek Sellogram (blz. 29) 6. De verkooppolitiek Sellogram Terugkerende klachten

71 Haalbaarheidsstudie: overzicht
Terugkerende klachten Preventief Probleem Curatief Warme borden Eten is te koud Koffie aanbieden

72 Haalbaarheidsstudie: overzicht
7. Omzetprognose 1e jaar Methode raming De bedrijfsdrukte die je verwacht Boekhouding van uw voorganger Bestedingen van je product Spreiding jaaromzet over 12m Gewijzigde omzetprognose


Download ppt "Haalbaarheidsstudie 1. Wat? 2. Waarom? 3. Hoe?."

Verwante presentaties


Ads door Google