De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Levensfasebeleid bij Xerox

Verwante presentaties


Presentatie over: "Levensfasebeleid bij Xerox"— Transcript van de presentatie:

1 Levensfasebeleid bij Xerox
OBP Actief! Amersfoort, 24 november 2008 Levensfasebeleid bij Xerox - 1 -

2 4/4/2017 De visie van Xerox is “helping people find better ways to do great work", door (markt)leider te zijn op het vlak van document technologie, producten en diensten, die de werkprocessen bij klanten verbeteren en daarmee bijdragen aan verbetering van hun resultaat Xerox is een hoog technologie en service organisatie met een omzet van ruim $17 miljard Xerox ontwikkelt innovatieve technologieën, producten en oplossingen waar klanten op kunnen vertrouwen en hun eigen resultaten mee kunnen verbeteren. Xerox biedt een zeer breed scala aan documentsystemen en services in de markt. Zoals copiërs, printers, faxen, multifunctionele apparaten, digitale drukpersen en uitgeverssystemen, zowel in kleuren als zwart/wit. Daarnaast is Xerox is vooraanstaand leverancier van kwaliteitspapier De focus is tevens gericht op het ontzien van het milieu. Xerox producten kenmerken zich daarom door een laag grondstoffen- en energieverbruik Xerox is actief in meer dan 160 landen De onderneming telde eind juni 2008 wereldwijd ruim medewerkers 2 - 2 -

3 De Xerox vestiging in Venray kent een 3-tal hoofdprocessen, te weten:
4/4/2017 De Xerox vestiging in Venray kent een 3-tal hoofdprocessen, te weten: 1. De Service Supply Chain, die verantwoordelijk is voor de planning, orderverwerking en de distributie van reserveonderdelen en verbruiksgoederen binnen Europa 2. De Equipment Supply Chain, die verantwoordelijk is voor de planning en distributie van producten binnen Europa en de zogenaamde Developing Markets 3. De Consumables Development Manufacturing Group. Dit bedrijfsonderdeel zorgt dat de klanten voorzien worden van verbruiksartikelen die hun Xerox systemen nodig hebben om te printen. Er worden Xerografische verbruiksartikelen geproduceerd, zoals toners, developers en photoreceptors. Verder is deze business unit verantwoordelijk voor het ontwerp van printcartridges en het verlenen van technische ondersteuning aan de printcartridge productie Daarnaast zijn er ondersteunende afdelingen, zoals Finance, Inkoop, IM, HR en enkele technische support- en projectteams In Venray werken ruim 800 medewerkers Een aantal diensten zijn uitbesteed, zoals onder andere het IM facilitair management, een aantal onderhoudstaken, de catering en de beveiliging van gebouwen en terreinen Op het vlak van de logistieke services bestaan er al meerjarig intensieve samenwerkingverbanden met derden 3 - 3 -

4 LEVENSFASEBELEID BIJ XEROX VENRAY WAAROM
AANPAK BELANG, FEITEN EN BETEKENIS VOOR LEIDINGGEVERS EN MEDEWERKERS DE ANDERE TOEKOMST WAT GEDAAN, WAT BEREIKT, HOE VERDER - 4 -

5 - 5 - Nederland: - ontgroening en vergrijzing - marktontwikkeling - overheidsbeleid gericht op arbeidsparticipatie wijziging in wetgeving: VPL, WW, WIA Xerox Venray: relatief hoge leeftijden beperkte aanname - laag verloop

6 Werkgroep LFB geïnstalleerd in 2006 (divers en breed draagvlak!)
Motto: alleen samen kunnen we deze verandering in denken en doen realiseren! - management - medewerkers - human resources (Venray + Breukelen) - ondernemingsraad - vakbonden - uitzendbureau’s + - externe adviseur AWVN - 6 -

7 HINDERS EN UITDAGINGEN
- 7 - VISIE EN AMBITIE Is het op de agenda en wat? Ambitie werkgever: Hoe maak ik werk-nemers bewust van de noodzaak om over de eigen toekomst na te denken en initiatief te nemen? Ambitie werknemers: Hoe blijf ik inzetbaar in mijn (huidige) levens-fase? Gezamenlijke ambitie: In alle levensfasen gemotiveerd en adequaat (met behoud verdiencapaciteit) inzetbaar blijven HINDERS EN UITDAGINGEN Wat zijn de punten van aandacht voor leidinggever en medewerker? OPLOSSINGEN Wat en wie zijn nodig om te zorgen dat het werkt? SUCCES Wat zijn de beoogde resultaten en hoe meten we die?

8 - 8 - BELANG Ik heb er belang bij dat mijn medewerkers goed functioneren en mijn afdeling resultaat/ output blijft leveren BETEKENIS Wat betekent dit voor mij als ik niks doe? FEITEN Ik zie een toename van de verzuimduur Ik zie een toenemende onbalans in belasting en belastbaarheid Ik zie een verlies aan kennis en ervaring Ik zie een toename van loonkosten Ik zie onvoldoende bereidheid tot verandering Ik zie een afname van inzetbaarheid a.g.v. extra vrije tijd Ik zie weinig mogelijkheden tot vervanging/aanname en interne herplaatsing

9 What ’if not’ ? 2007 2015 productiviteit
- 9 - What ’if not’ ? Gewenste ontwikkeling personeel Verwachte ontwikkeling ZONDER levensfasebeleid 2015 2007 productiviteit BETEKENIS Wat betekent dit voor mij als ik niks doe?

10 - 10 - ALS IK DROOM Zie ik mij in gesprek hierover met mijn medewerkers Constateer ik dat ik dit moeilijk vond, maar dat het mogelijk is Zie ik medewerkers die willen meepraten en meedenken Zie ik medewerkers die initiatief tonen Zie ik medewerkers die nieuwe kennis en ervaring willen opdoen Zie ik medewerkers die bereid zijn in te spelen op verandering Zie ik dat mijn medewerkers goed in hun vel zitten Blijft mijn afdeling in staat een prima resultaat te leveren

11 - 11 - HOE KAN MIJN DROOM UITKOMEN Ik moet het gesprek met mijn mensen hierover aangaan Ik moet zorgen dat dit onderwerp op de agenda blijft Ik kan hiervoor het PEP/PDP proces gebruiken Ik moet kijken naar nieuwe mogelijkheden om het werk en/of taken te organiseren. Hierbij verwacht ik dat mijn collega’s en Xerox mij helpen met voorbeelden en oplossingen Ik verwacht van het bedrijf (arbeids)voorwaarden die dit ondersteunen

12 WAT GEDAAN, WAT BEREIKT, HOE VERDER
breed draagvlak: betrekken directie, leidinggevers, vakbonden, OR, medewerkers producten: inspiratielijst (overzicht praktijkvoorbeelden) aanvullende vragen POP levensfase passe-partout (maart 2008) - arbeidsvoorwaarden (deeltijd- en levensfasepensioen) - interne- en intersectorale arbeidsmobiliteit - voorjaar 2007: workshop voor alle leidinggevers - najaar 2007 november: levensfasemarkt met mini-workshops gedurende twee weken voor alle medewerkers communicatie: bedrijfskrant, afdelingsbijeenkomsten, nieuwjaarstoespraak etc. onderdeel CAO afspraken opvolging middels communicatie, speciale activiteiten en gelegenheden - 12 -

13 van Techniek naar Logistiek van Logistiek naar HR van HR naar Inkoop
Voorbeelden: Nieuwe uitdagingen op eigen verzoek (herplaatsing gelijk niveau en/of promotie): van Techniek naar Logistiek van Logistiek naar HR van HR naar Inkoop van Logistiek naar Finance van Productie naar HR van Finance naar Productie Combinatie in- en externe functie (soms in aanloop naar volledige externe job): deeltijd wethouderschap en deeltijdfunctie Xerox deeltijdfunctie onderwijs en deeltijdfunctie Xerox deeltijd eigen bedrijf en deeltijdfunctie Xerox NB: mogelijk terugkeergarantie binnen bepaalde periode indien externe job/bedrijf niet succesvol is Mobiliteit: stages andere afdelingen/business units uitwisseling met of overstap naar andere Xerox vestigingen tijdelijke vacatures ook in te vullen door vaste medewerkers (niet alleen door uitzendkrachten) externe oriëntatie en ondersteuning bij vinden passende job buiten Xerox - 13 -

14 aanpassing werktijden: - flexroosters / verschoven werktijden
Voorbeelden arbeidsvoorwaarden die wensen of balans werk & prive ondersteunen: deeltijdwerk aanpassing werktijden: - flexroosters / verschoven werktijden ouderschapsverlof / zorgverlof thuiswerk levensloop: zorgverlof sabbatical eerder stoppen met werken mogelijkheid tot deeltijdwerk (deeltijdsalaris), maar 100% pensioenopbouw vanaf 55 vanaf 60: herschikking pensioen voor deeltijd werken LET WEL: het moet passen binnen de doelen/ambities van de organisatie het moet als regel omkeerbaar of veranderbaar zijn het is ALTIJD op basis van een dialoog tussen leidinggever en medewerker het is niet altijd mogelijk - 14 -

15 … MAAR HET RESULTAAT IS DIT MEER DAN WAARD!
BESEF DAT HET EVEN KAN DUREN VOORDAT JE DE RESULTATEN VAN LEVENFASEBEID ZIET … … MAAR HET RESULTAAT IS DIT MEER DAN WAARD! - 15 -


Download ppt "Levensfasebeleid bij Xerox"

Verwante presentaties


Ads door Google