De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vermaatschappelijking van de zorg: een fundamentele factor voor herstel en empowerment Een ervaring van geïntegreerde geestelijke gezondheidszorg in Lille.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vermaatschappelijking van de zorg: een fundamentele factor voor herstel en empowerment Een ervaring van geïntegreerde geestelijke gezondheidszorg in Lille."— Transcript van de presentatie:

1 Vermaatschappelijking van de zorg: een fundamentele factor voor herstel en empowerment
Een ervaring van geïntegreerde geestelijke gezondheidszorg in Lille oost – EPSM Lille Métropole Nicolas Daumerie – Psychologue / Chargé de mission Centre collaborateur de l’Organisation Mondiale de la Santé pour la recherche et la formation en santé mentale (Lille – France) EPSM Lille Métropole

2 Inhoud van de presentatie
Aanbevelingen van de WGO voor het gezondheidsbeleid Veranderpraktijken ter destigmatisatie: de werkelijkheid in Frankrijk 3. Een voorbeeld: de organisatie van geestelijke gezondheid geïntegreerd in de buitenwijken ten oosten en ten zuiden van de metropool Rijsel 4. Lokale besturen van geestelijke gezondheid: een instrument voor lokaal gezondheidsbeleid We will talk in this presentation about the French back ground illustrated by some results of evidence based research on stigma and discrimination in the mental health field. In a second time we will focus on the tackling stigma strategies and tools developed in France during the last 5 years (community services development, local elected and citizens involvement with mental health councils in towns, users involvement with mutual self helped groups and 'houses of users', promotion campaigns, development of information tools and networking with all stakeholders)

3 20th Century Model Primary Care Outpatients Hospital Psych. nurse

4 WHO: paradigmaverschuiving in 2001
Verandering van beleid: van het verstrekken van facilitaire diensten voor de gebruikers naar een beleid van het verstrekken van zorg voor de gebruiker WHO 2008 : « geen gezondheid zonder geestelijke gezondheid »

5 ALGEMENE AANBEVELINGEN
RA P PORT S ANTE DANS LE MONDE ALGEMENE AANBEVELINGEN CH A P I T R E C INQ 2001 Stoornissen in de eerste lijn behandelen Psychotrope geneesmiddelen beschikbaar maken Zorg in de gemeenschap Het informeren en educeren van de bevolking Familie, hulpverleners en gebruikers betrekken Het vaststellen van beleid, programma’s en wetgeving op nationaal niveau Het ontwikkelen van human resources Het leggen van contacten met andere sectoren (sociale sector, gezondheid, huisvesting, werkgelegenheid, vrije tijd, ...) Gezondheidsmonitoring in de geestelijke gezondheidszorg Ondersteuning van onderzoek Nouvelle conception Une charge de morbidité considérable Des soins efficaces Améliorer les politiques Combattre l’exclusion Une approche plurisectorielle Renforcer la recherche 2001

6 Instellingen voor geestelijke gezondheidszorg
RA P PORT S UR L A S ANTE DANS LE MONDE CH A P I T R E QUATRE 2001 Instellingen voor geestelijke gezondheidszorg Beschutte woonvormen dienen te worden gesloten en te worden vervangen door communautaire zorg in de gemeenschap en goed georganiseerde afdelingen van de psychiatrie in de algemene ziekenhuizen 2001

7 WHO Europa: Prioriteiten voor 2008-2018
(Londen 9 oktober 2008) Vergroten van het bewustzijn van het belang van geestelijke gezondheid Leveren van een gezamenlijke strijd tegen het stigma. Empowerment en bijstand bieden voor mensen met geestelijke gezondheidsproblemen en hun gezinnen Geïntegreerde systemen van geestelijke gezondheidszorg en straathoekwerk organiseren en implementeren Trainen van competente hulpverleners De kennis en ervaring van mensen met psychische problemen en mantelzorgers erkennen

8 Aanbevelingen voor geestelijke gezondheidszorg in de samenleving
(WHO 2005) Voorzien van rehabilitatie en behandelprogramma’s in de samenleving Ontwikkelen van gespecialiseerde geestelijke gezondheidszorg voor de behandeling van en zorg voor mensen in de gemeenschap. Toegankelijke diensten: 24 uur per dag – 7 op 7 – mobiel team Residentiële diensten aanbieden Het voorzien van diensten voor crisisinterventie, mobiele teams en samenwerking met het AZ Informatie, educatie en training Samenwerken met diensten in de samenleving en in ziekenhuizen Onderzoek verrichten Een reële band met de andere sectoren: gezondheid, sociale bescherming, werkgelegenheid, huisvesting, justitie, school, vrije tijd ...

9 Aantal bedden geestelijke gezondheidszorg op 100 000 inwoners

10 Opnamecijfers in bedden voor geestelijke gezondheid per 100 000 inwoners

11 Aantal psychiaters per 100 000 inwoners

12 Aantal verpleegkundigen werkzaam in de geestelijke gezondheidszorg per 100 000 inwoners
Low number of nurses in some countries (Greece)‏ Substantial differences between the level of training of nurses in different countries

13 Begroting of uitgaven voor GGZ tov het totale budget of begroting voor de gezondheidszorg
Mental Health Programme 13

14 VERGELIJKINGEN BINNEN EUROPA
Op inwoners PSYCHIATERS BEDDEN OPNAMES BUDGET ggz /GZ FRANKRIJK +++ (22)þ (100)þ (1000)þ +++ (12%)þ ITALIE + (9)þ (5)þ ++ (800)þ (5%)þ UK (12)þ (20)þ (300)þ (14%)þ BELGIE +++ (23)þ ++++ (155) þ (900)þ ++ (8%) BULGARIJE + (8)þ (62)þ (580)þ - (2%)þ

15 Service Model 21st Century
Secure places Acute Hospital Residential Care Family Placement Short Term CMHTs Inclusion and rehabilitation Home Care Treatement Primary Care Self Help

16 Stigmatisatie, discriminatie en psychiatrische praktijken: aanbevelingen van de WHO in het werkveld voor Frankrijk

17 Psychische stoornissen in Frankrijk
De prevalentie van psychische stoornissen in de algemene bevolking bedraagt 30% (angststoornissen, stemmingsstoornissen, verslavingsproblemen, psychotische stoornissen: 2.3% waarvan schizofrenie 1%) Santé mentale en population générale C.C. OMS (Lille France) 2004 Psychische stoornissen zijn: - de belangrijkste oorzaak van invaliditeit, de tweede belangrijkste oorzaak van werkverlet, de derde belangrijkste oorzaak van langdurige ziekte Sécurité sociale CNAM, CRAM 2004 De totale kost van psychische stoornissen, waaronder indirecte kosten (kortere levensduur en verlies van kwaliteit van leven, dood, productie verlies) wordt geraamd op 107 miljard per jaar. Dit is vijf maal de directe kosten (medisch sociale kosten, uitkeringen,voordelen ...) Documentation Française 2009 In France, the prevalence of mental health disorders in the general population is about 30% (anxiety, depression, substances abuses & psychotic disorders) MHGP Study, WHO CC (Lille France) 2004 1,2 million people regularely attend psychiatrists Ministry of Health, 2004 Mental health disorders are the first cause of incapacity to work and the second cause of sick leave Social security and insurance, 2004

18 Budget voor GGZ van 18 milliard euro
psychiaters (½ zelfstandigen, ½ verbonden aan ziekenhuis) verpleegkundigen bedden in openbare diensten ( medisch sociale diensten) klinische bedden 830 diensten voor volwassen psychiatrie (op gemiddeld inwoners) 70% à 80% van het budget gaat naar het psychiatrisch ziekenhuis 20 à 30% naar de gemeenschap

19 laatst beschikbare cijfers
WHO-criteria toegepast op de openbare psychiatrische diensten in Frankrijk Uit verslagen van de sectoren ingevuld door de verantwoordelijken van de afdelingen (bron DREES) – laatst beschikbare cijfers 2003 1- Geen gesloten hospitalisatie 29% 2- Meer dan 50% van het personeel in de extramurale zorg 30% 3- Telefonische permanentie (reactie van een verzorger in de sector: 30%) 71% 4- Hulpverlening steeds in samenspraak met de huisartsen 21% 5-Ten minste één vergadering per maand met de verenigingen van gebruikers en gezinnen 5% 6- Dringende hulpverlening 82% 2003: 23 sectoren op 830 beantwoorden aan 5 criteria 3 sectoren op 830 beantwoorden aan 6 criteria 19

20 Aantal patiënten langer dan 1 jaar opgenomen in het ziekenhuis
1 tot 3 patiënten : 13,1% 4 tot 10 patiënten : 22,9% 11 tot 20 patiënten : 20% Meer dan 20 patiënten : 14,9% van de sectoren Source : DRESS rapport de secteur 2003

21 GROTE VARIATIE IN WERKING Vb. : afzondering en beveiliging
71% van de instellingen hebben een gesloten eenheid 80% in psychiatrisch ziekenhuis 68% in het algemeen ziekenhuis 57% in regionaal ziekenhuis 63% van de diensten zijn steeds gesloten 85% van de instellingen hebben een afzonderingskamer en maken ook gebruik van dwangmaatregelen 50% gebruikt een uitgeschreven protocol voor afzondering of dwangmaatregelen HOSPITALISATION CARE IS STILL SYNONIMOUS OF CONFINEMENT 71% OF PUBLIC PSYCHIATRIC WARDS ARE LOCKED 85% OF THE SERVICES HAVE AND ISOLATION ROOM, HALF OF THEM ONLY USE A WRITTEN PROTOCOL. AND I THINK THAT’S THE SAME IN ALL THE WESTERN EU COUNTRIES. The double locked hospitals looks like prisons-wards. Thoses practices have a considerable influence on the socials representations of the europeans populations and increase automatically the stigmatisation of the people with mental health problems. The promoting campain wich have for goal to reduce stigma in the mental health field will always run up with this practices. The European states don’t have set up any policy against confinement practices in Europe, except the Swiss Canton of Geneva they just have forbiden the contention practices. The public opinion is reinforced in his representation by the practices and specially the practices of freedom privation. This is the role and must stay the role of jails.Any way the opposition agaisnt confinement in psychiatry will underlined the question of jails usefullness. If we affirmed that freedom is therapeutic we shouldn’t be surprise that they are so much mental health troubles in jails. To make them decrease we must work on the factors and causes which bring vulnerable populations in such place. Source : Drees 2000

22 Source : Enquête SMPG – CCOMS 1999-2005
Uitingsvormen van psychische stoornissen volgens verschillende gedragingen (in %) Source : Enquête SMPG – CCOMS

23 23

24 Verandering ter destigmatisatie
Sectoroverschrijdende diensten van geestelijke gezondheid in de nabijheid van de bevolking Verandering ter destigmatisatie

25 De nota van 15 maart 1960 De doelstellingen zijn de volgende:
- behandelen in een vroeg stadium, - de patiënt zo weinig mogelijk van zijn familie en milieu scheiden, - nazorg aanbieden ter voorkoming van verschillende ziekenhuis opnames. De nodige middelen zijn: - hospitalisatie niet langer dan noodzakelijk, - structuren buiten het ziekenhuis zoals: opvangtehuizen, beschutte woonvormen en beschutte werkplaatsen, - een zelfde team binnen als buiten het ziekenhuis. Création des CMP Ouverture mondiale italie

26 Geestelijke gezondheidszorg geïntegreerd in de stad: Voorbeeld van de oostelijke en zuidelijke buitenwijken van Lille = secteur 59 g 21 = EPSM Lille Métropole

27 Vanwaar komen we? 3 Années 50 4 grand hôpitaux départemental
homme et femme séparé Pas de lieu de consultation; On est soigné si on est à l’hopital si non pas concerné 3

28 1 DIRM – EPSM Lille-Métropole

29

30 De principes van « vermaatschappelijking van de psychiatrie »
De rechten van de mens en van de burger zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, het voorkomen van psychische stoornissen brengt deze in geen enkel geval in het gedrang. Justitie en psychiatrie, de gevangenis en het ziekenhuis, opsluiting en behandeling mogen niet meer worden verward met elkaar. Het is de samenleving en dus de geestelijke gezondheidszorg, die zich moet aanpassen aan de behoeften van de patiënt en niet omgekeerd. Exclusie van zieken dient te worden vermeden en sites met een asielfunctie moeten worden gesloten (denk aan 1945) De strijd tegen stigmatisatie is van essentieel belang: de bevolking dient gesensibiliseerd te worden om de vooroordelen over gevaar, onbegrip en ongeneeslijkheid van psychische stoornissen uit de wereld te helpen. Above all, fighting stigma means : to accept that human and civic rights are inalienable : psychiatric disorders can never invalide them to accept that society has to adjust to the patient's needs, not the contrary In this line, a citizen psychiatry can only promote the closure of all medical and social exclusion places, which are opposed to human rights Fighting stigma is the cornerstone of Citizen psychiatry. It aims at raising awareness of the population.

31 De toepassing van deze beginselen in het oosten van Lille
Integratie van de psychiatrie in de geneeskunde en integratie van de geestelijke gezondheid in de algemene gezondheidssector. Geestelijke gezondheid is een zaak van iedereen: zowel specialisten en niet-specialisten in de psychiatrie en sociale uitsluiting zijn verenigd in de strijd tegen psychische stoornissen. Mantelzorgers en patiënten worden systematisch betrokken. Informatie over psychisch ziek zijn en de behandeling, preventie en psychosociale rehabilitatie maken deel uit van de rechten van de patiënt en de plichten van de samenleving. First we try, by all means, to integrate psychiatry into the globla field of medicine and mental health into that of general health As we consider that Mental Health is everybody’s business, then we work together with specialists and non-specialists of psychiatry and social exclusion. Patients and families are involved in the functionning of the service and have access to information on illness and treatments Prevention and psychosocial rehabilitation are part of the rights of patients and the duties of our service. Let’s take a look at the way we managed the changement.

32 De toegang tot zorg vereenvoudigen, is strijden tegen stigmatisatie
De toegang tot zorg vereenvoudigen, is strijden tegen stigmatisatie. Strijden tegen stigmatisatie, is toegang tot zorg vereenvoudigen. - Het globale doel is om voor de bevolking laagdrempelig te worden: het voorstellen van aanvaardbare zorg, - Integratie van de psychiatrie in de geneeskunde en van de geestelijke gezondheidszorg in de gezondheid, - Zorgvoorzieningen moet worden gevestigd in de stad, dicht bij de bevolking, - Exclusie van zieken dient te worden vermeden en sites met een asielfunctie moeten worden gesloten (denk aan1945), - Families en vrienden moeten worden betrokken in de zorg, gezien zij het eerste vangnet zijn voor de patiënten.

33 Vergemakkelijken van de toegang tot zorg: vb
Vergemakkelijken van de toegang tot zorg: vb. de oostelijke buitenwijken van Lille De consultaties gaan door in: groepspraktijken van de huisartsen, diensten van de sociale geneeskunde, centra voor sportgeneeskunde, gemeentelijke sociale centra Dag of deeltijdse activiteiten: in de gemeentelijke sociale en culturele centra Vb. : Galerie van Hedendaagse Kunst + therapie workshops Let me know explain you in details how we do We provide ambulatory care in : GPs clinics in the cities social medicine services sport medicine centres (ex : swimming pool)‏ municipal social centres Part time activities are provided in : cultural and social municipal facilities For example we manage a Contemporary Art Galery which is alos a therapeutic workshop, open to the general population.

34 Geestelijke gezondheid is een zaak van iedereen: zowel van deskundigen als van leken in de psychiatrie en sociale uitsluiting Huisartsen, apothekers en verpleegkundigen zijn geïntegreerd in psychiatrische zorg: huisartsen schrijven voor, verpleegkundigen en apothekers leveren en dienen de behandeling toe, Specialisten in de psychiatrie zijn geïntegreerd in de gemeentelijke sociale diensten: mensen met psychische stoornissen zijn nog steeds burgers: zij kunnen steun krijgen voor hun sociale problemen, Integratie in culturele diensten : alle gemeentelijke culturele en artistieke diensten zijn toegankelijk voor mensen die te kampen hebben met psychische problemen, waar ze aanwezig zijn op het hetzelfde moment als de rest van de bevolking. To decentralize or action, we work with various natural partners : GPs prescribe, private nurses and chemists deliver the medications to non hospitalised patients, Psychiatric professionnals are integrated in municipal social services : people suffering from mental disorders are still citizens : they benefit from help for their social problems Every municipal artistic and cultural service is open to people with mental health problems, where they are mixed with the general population.

35 Vervanging van het ziekenhuis door een gevarieerd zorgaanbod (1)
Aanbod van consultatie: Elke aanvraag wordt binnen 24 uur door een verpleegkundige ontvangen (op verzoek van de huisartsen nog dezelfde dag) Evaluatie van de ernst Pluridisciplinair advies (waaronder het advies van de behandelend geneesheer)‏ - Oriëntatie Intensive Care geïntegreerd in de stad – 10 plaatsen Link met de mantelzorgers, de huisarts en de andere zorgverleners Team dat aan huis gaat bestaande uit verpleegkundigen, een psychiater en de andere hulpverleners van het team Dagelijks tot meerdere keren per dag We recently developped the possibility of family placement instead of classic psychiatric hospitalisation : We shift from a psychiatric bed to a family (10 places are available and 22 are wished)‏ People is cared for by the psychiatric staff The mean length of stay is less than 15 days We also provide classic hospitalisation : In 20 beds with a mean lenght of stay of 17 days The hospitalisation unit is always open (whatever the type of hospitalisation)‏ The project is to delocalize this hospitalisation unit in the city, by 2005 (we whish to have 10 beds when we have 22 families)‏

36 Vervanging van het ziekenhuis door een gevarieerd zorgaanbod (2)
Gezinnen als alternatief voor ziekenhuisopname (2009): - 13 beschikbare plaatsen / 10 families - Gemiddelde verblijfsduur: dagen - Dagelijkse opvang met een totaal zorgaanbod Volledige ziekenhuisopname (2009): - Gemiddelde verblijfsduur: 7,24 dagen (41d nationaal DREES 2003)‏ - Gemiddeld 7 gehospitaliseerde patiënten - Heropname 2007 : 32 % (nationaal > 50%) - Open afdeling (ongeacht de wijze van opname in een ziekenhuis, met inbegrip van gevangenis) Dient te worden verplaatst in de stad in 2010 (12 bedden gewenst)‏ We recently developped the possibility of family placement instead of classic psychiatric hospitalisation : We shift from a psychiatric bed to a family (10 places are available and 22 are wished)‏ People is cared for by the psychiatric staff The mean length of stay is less than 15 days We also provide classic hospitalisation : In 20 beds with a mean lenght of stay of 17 days The hospitalisation unit is always open (whatever the type of hospitalisation)‏ The project is to delocalize this hospitalisation unit in the city, by 2005 (we whish to have 10 beds when we have 22 families)‏

37 Vervanging van het ziekenhuis door een gevarieerd zorgaanbod (3)
24h/24h aanwezigheid op het veld: Verpleegkundige, psychiater van wacht, Dagelijks contact met de hulpdiensten, Antwoord op elke medische vraag, Coördinatie van alle diensten: conference call met alle partners ‘s morgens en ‘s avonds, wekelijkse vergadering met het ganse team, wachtdienst 24h/24h : coördinatie, beheer van noodsituaties en begeleiding , intranet – Forum – Lotus agenda voor alle hulpverleners Geen enkele situatie laten verslechteren We recently developped the possibility of family placement instead of classic psychiatric hospitalisation : We shift from a psychiatric bed to a family (10 places are available and 22 are wished)‏ People is cared for by the psychiatric staff The mean length of stay is less than 15 days We also provide classic hospitalisation : In 20 beds with a mean lenght of stay of 17 days The hospitalisation unit is always open (whatever the type of hospitalisation)‏ The project is to delocalize this hospitalisation unit in the city, by 2005 (we whish to have 10 beds when we have 22 families)‏

38 ACTIVITEITEN 2008 – 85.300 inwoners
Actief bestand van 2336 mensen (1700 mensen in 2002) 88 % van de gevolgde personen werden nooit opgenomen (2002 : 80%) Heropname 2007 : 32 % (idem in 2006). In de andere sectoren van EPSM LM gemiddeld 46%. Dit resultaat ondanks een korte gemiddelde opnameduur (7,24 dagen - 4X minder dan het gemiddelde van EPSM LM) en ondanks een lager aantal ziekenhuisopnames dan andere instellingen. huisbezoeken ambulante consultaties in 2006 (2002: ) 2508 dagen volledige hospitalisatie (2002 : 7000, 2006 : 3594) 3037 dagen in de gastgezinnen (2002 : 2646, 2006 : 2300) Taux de réadmission 2007 : 32 % Idem qu’en 2006 / Autres secteurs EPSM LM en moyenne 46%. Ce qui veut dire que même si durée moyenne de séjour courte (10 jours contre 35 jours en moyenne 3.5 * plus que la notre) et le peu d’hospitalisation; le taux reste moins élevé que dans les autres services. Data van 25 febr 2008

39 Daling van verblijven en volledige opnames door de opstart van de gastgezinnen en de intensieve begeleiding geïntegreerd in de stad (thuiszorg) voor inwoners 2002 2003 2004 2005 2006 2007 Volledige opnames 497 398 348 380 342 345 Opnamedagen 6950 5661 4807 4495 3245 2498 Opnameduur 13.98 14.22 13.81 11.83 9.49 7.24 (41 d nationaal DREES 2003) Opnames in AFT 91 86 83 85 87 84 Opnamedagen in AFT 2646 2171 2351 2633 2829 3095 Opnameduur AFT 29.08 25.24 28.33 30.98 32.51 21 Opnames SIIC / HAD 98  120 DMS : 15 dagen Data van 25 febr 2008

40 Begeleiding voor de psychische beperking (1)
Een specifieke vereniging (AMPS) omvat de burgemeesters, de gebruikers, de families, de kunstenaars, culturele organisaties, huisvestingskantoren, de curatoren, sociale diensten, de psychiatrie en de burgers. De vereniging vereenvoudigt de toegang tot: Wonen : Doorgangs appartement Samuel Beckett voor mensen die wachten op beschut wonen: 4 plaatsen 60 plaatsen in beschut wonen: worden tegewezen aan en verdeeld tussen studenten en gebruikers. 12 plaatsen in gesubsidieerde opvangtehuizen. Résidence André Breton

41 Begeleiding voor de psychische beperking (2)
Werk : therapeutische workshop, beschutte werkplaats, een betrekking aan de gemeente (het statuut van werknemer) Cultuur : campagne ter promotie van de mentale gezondheid in samenwerking met de burgemeesters, de lokale kunstenaars en de bevolking (grote affiches in de steden « A la Folie »), galerie Frontières, fonds voor hedendaagse kunst.

42 Engagement van de partners (1)
Partner ZIJN ipv partners HEBBEN Info vergadering twee keer per jaar voor de gebruikers, families, plaatselijke politici, huisartsen en maatschappelijk werkers, Het psychiatrisch team participeert in de gemeentelijke gezondheidsdienst, Animatie programma ter bevordering van de gezondheid voor mensen in precaire situaties, Oprichting van een plaatselijk bestuur voor geestelijke gezondheid:, verkozen ambtenaren, gebruikers, families, gezondheidszorg, sociale diensten en psychiatrie Our psychiatric Service council is open twice a year to users, families, mayors, GPs and social workers. They can give your opinion on the way care is delivered. The psychiatric staff participates in the Health Councils of the municipalities, where all health topics are discussed and in the Health promotion programmes for low income people

43 Engagement van de partners (2) MAAR OOK
Geestelijke gezondheid is een zaak van iedereen! Twee zelfhulpgroepen beheerd door de gebruikers : Amitié Partage (Mons en Baroeul) et les Ch’tis Bonheur (Ronchin)‏ Aanwezigheid van het hoofdkwartier van de Noordelijke afdeling van de UNAFAM (Mons en Baroeul)‏ Regelmatig contact met de Vereniging van Burgemeesters van het noorden Ontwikkeling van het Peer Helping Programma

44 Engagement van de partners (3)
Netwerken om de continuïteit van zorg te waarborgen: Geestelijke gezondheid bij kwetsbare mensen « Diogène »: 7 psychiatrische teams werken samen met 17 onthaalhuizen Depressie/urgentie in de psychiatrie: Huisartsen worden geholpen bij noodsituaties door opleiding in vroegtijdige diagnostiek om op die manier preventief beter te kunnen werken Urgentie : Centre d’Accueil et de Crise de Lille au CHRU (aanwezigheid van medicus en verpleegkundige) – St. Vincent de Paul Mobiele equipe 24/24 (huisbezoeken, huisartsen, families en de psychiatrische voorzieningen)‏ Be a partner also means also to learn how to network We take part in several networks to assure continuity of care : Homelessness and Mental Health : 7 psychiatric teams from Lille work together with 17 sheltered homes for homelesses Depression/Emergency and Psychiatry : We help GPs in managing psychiatric emergencies by improving their early diagnostic skills in order to improve prevention Emergencies Network: A Lille global Crisis Centre at the General Hospital (we assure medical and nurse duties) A mobile team 24/24 (to assure home visits + linkage between emergency unit, GPs, families and psychiatric services)‏

45 Engagement van de partners (4) De huisartsen (82 in dit gebied)
Consultaties in groepspraktijken, de huisartspraktijk en bij zelfstandig verpleegkundigen Gezondheidsnetwerk in de stad : scholing, vergadering en uitwisseling Huisbezoeken met de huisarts in het kader van thuiszorg , voorschrift van de huisarts op advies van de psychiater Antwoord en eerste evaluatie op verzoek van de huisartsen binnen 24 uur Thé cornerstone of our participating organisation is an association. This specific association gathers mayors, users and families groups, artists, cultural facilities, council flats organisation, curators, social services, psychiatric staff and citizens. The president is a local councilor, it is not the head of the psychiatric service (remember « be a partner, not have partners »). This association manages the access to : accomodation : a total of 125 places in council flats are delivered and shared between patients and students work : therapeutic workshop, sheltered workshop, municipal job, cooperatives (where patients have the same status as employed people)‏ culture : we make awareness campaigns with local artists, mayors and the general population (for example giant posters in the cities)‏ The psychiatric staff comes with the patients in each facilities or actions

46 Wat wij doen voor de anderen
Van een asiel naar de stad (Trieste, 1976) – Lille,1977 Investering in het gezin ipv in ziekenhuisopnames – één familie = één bed (Madison USA 1998) – Lille, 2000 Thuiszorg 7d/7d (Birmingham (2000) – Lille, 2005 Volledig open dienstverlening (Merzig, 1997) – Lille, 1999 Verpleegkundigen op de eerste lijn (Mauritanie, 2001) – Lille, 2003 Crisiscentra voor 72h Centre Hospitalier Universitaire de Lille, 2001 Operationeel netwerk met de huisartsen (Oviedo, 2002) – Lille, 2003 Coöperaties voor toegang tot werk (Trieste, Turin 2003) – Lille, 2007 Verenigingen en vrijwilligers (Québec 1987 et 2006, Luthon et Monaghan 2005) – Lille, 2005 Het Peer Helping Programma (les « Stars » RU 2005, Québec 2008)

47 Psychiatrische diensten volledig geïntegreerd in de stad:
Oostelijke wijken van Lille: inwoners In 2008: 2336 mensen in begeleiding, waarvan 85 % nooit opgenomen 47

48 HUMAN RESOURCES 2008 – 85.300 inwoners
Samenstelling van het psychiatrisch team (130 medewerkers)‏  5 psychiaters + 4 assistenten (9 dokters per inw. (nationaal gemiddelde: 22))  65 FTE verpleegkundigen 1 hoger kaderfunctie 4 FTE hoofdverpleegkundigen en 1 diensthoofd 11 FTE sociaal assistenten 7 FTE verzorgenden en medisch- psychologische hulpen 9 FTE ziekenhuispersoneel 9 FTE secretarissen 3.6 FTE psychomotorisch therapeuten 6.5 FTE klinisch psychologen (8 medewerkers) 1 FTE psycholoog verantwoordelijk voor de missie herintegratie in de maatschappij via werk 1 FTE ergotherapeut 1 FTE tekenleraar 50 uur/week leraar kunst of sport Opvanggezinnen als alternatief voor opname: 10 FTE (13 plaatsen) Medisch sociaal verblijf : 7 FTE verpleeghulpen en medisch- psychologische hulpen, 1 FTE hoofdverpleegkundige, 3 FTE ziekenhuispersoneel WHO CC : 1 Directeur (0.2 FTE) - 1 secretaris FTE – 2.4 FTE verantwoordelijken (5 medewerkers)

49 TECHNISCHE MIDDELEN 2008 85.300 inwoners
‘s Morgens en ‘s avonds 1 conference call met de partners 1 keer per week vergadering met het ganse team Wachtdienst 24h24h: coördinatie, beheer van noodsituaties en begeleiding , intranet – Forum – Lotus Agenda als communicatie tussen alle hulpverleners

50

51 Lokale besturen van de geestelijke gezondheid
Nationale context

52 3 bewegingen 1990… Professionele crisis in de sociale wereld Professionelen hebben moeite om andere zaken te doen buiten hun klassieke interventies en hebben nood aan extra psychologische en psychiatrische competenties. Deze moeilijkheden zijn ook een afspiegeling van de problemen die de bevolking heeft met deze problematiek 2000…. Erkenning van rechten en de participatie van gebruikers van de gezondheidszorg ….. Psychiatrie als sector - afbakening in de sector Volledige begeleiding: preventie /zorg/post-cure/rehabilitatie Concept van sector overstijgende geestelijke gezondheidszorg Door minder de klemtoon te leggen op welbevinden, maar eerder op te treden als facilitator van: doorbreken van de barrieres tussen gezondheid en welzijn uitbouw van een gemeenschappelijke cultuur

53 Specifieke kenmerken van Parijs
Geestelijke gezondheid als lokale expertise De burgemeesters, behalve Parijs, hebben een voorlopige autoriteit om mensen in de psychiatrie te laten opnemen in geval van dreigend gevaar voor de veiligheid » Article L du CSP Geestelijke gezondheid, een overkoepelend thema voor de lokale verkozenen omwille van - Beperkte toegankelijkheid voor de meest kwetsbaren - Toenemende mogelijkheid voor de gemeenten tot voeren van eigen politiek Opkomst van een « nieuwe volksgezondheid » Concernant les nouveaux discours de santé publique, nombre d’élus locaux revendiquent une nouvelle représentation de la santé qui correspond à celle de l’Organisation Mondiale de la Santé : la santé mentale n’est pas conçue comme l’absence de maladie psychiatrique et sa définition ainsi que sa promotion ne sont pas du seul ressort du corps médical. Concernant les acteurs de la santé publique, force est de constater que, d’un point de vue réglementaire, les lois de décentralisation n’ont conféré que très peu de compétences aux communes dans le champ de la santé publique. Pourtant, la santé réapparaît dans le débat municipal et c’est principalement pour les populations en difficulté économique et sociale que se trouve d’emblée motivé un recours à une action de proximité en matière de santé, notamment en raison de l’absence de la demande sociale claire de santé émanant des personnes en situation de précarité et des entraves juridiques, financières et culturelles à l’accès aux soins. Le statut de l’élu local, en tant que nouvel acteur de la prévention en santé mentale est revendiqué par les élus regroupés par l’ORSPERE-ONSMP au motif de leur légitimité et de leur capacité, en tant que représentants de l’intérêt général local à donner cohérence à l’effet de transversalisation des politiques publiques lié à la problématisation de la précarisation en termes sanitaires. Sur ce point, les maires et maires adjoints sollicités entre 2003 et 2006 n’ont de cesse de rappeler leur vocation à réguler le champ de la santé mentale de par leur participation aux instances de planification ou de gestion des services publics ou leur engagement dans le processus d’hospitalisation contrainte, leur fonction d’interpellation des autorités publiques compétentes en matière économique, sociale, sanitaire, leur fonction de médiation et d’élaboration (sociale, institutionnelle, voire communautaire…) du sens de la souffrance psychosociale. Quant aux enjeux en terme de santé publique, ils renvoient  à la prise en compte des inégalités sociospatiales de santé via l’apparition du thème de l’exclusion et de la précarité dans le champ sanitaire. Specifieke kenmerken van Parijs Comissariaten beschikken over specifieke bevoegdheid mbt hospitalisatie en een psychiatrisch verpleegkunde is geïntegreerd in de werking Bewustmaking van de verkozenen, los van hun macht om mensen te laten opnemen in de psychiatrie

54 Niveaus van het partnerschap binnen de geestelijke gezondheidszorg
Conferenties of discussie fora Lokaal bestuur van geestelijke gezondheid: Forum voor overleg en project- ontwikkeling - Een plenaire vergadering - Een stuurgroep - Thematische werkgroepen Cel operationeel beheer van problematische situaties 1- Ces séances ont une visée d’information et de rencontre entre professionnels de différents champs de prise en charge Exemple : Séance consacrée à la « maltraitance » ou à la dépression 2- Elle intègre: - Une formation plénière - Un comité de pilotage plus restreint - Des commissions ou groupes de travail plus réguliers ayant chacun un objet de réflexion  Exemples : groupe "Violences à enfants" , "Alcool", "hospitalisations d’office"  3- A géométrie variable, elle a pour vocation de : . Réunir des professionnels autour de situations individuelles problématiques . Envisager les moyens d’un accès aux soins non contraint ou d’un autre type de prise en charge . Étudier la nécessité d’une hospitalisation sans consentement et formaliser les étapes et relations entre acteurs de la procédure dans le respect des droits du patient et la légalité des procédures. Evry Brest Bondy Aubervilliers Epinay, Villetaneuse, Pierrefitte Grasse Champigny sur Marne Saint-Denis Nanterre Bourgoin- Jallieu Villeurbanne Vele variaties op Frans grondgebied: van alertheid tot fora voor overleg en projectontwikkeling van de lokale actoren

55 Doelstellingen van een lokaal bestuur van geestelijke gezondheid
Vermaatschappelijking en vereniging: - Wonen - Cultuur - Vrije tijd - Werk Toegang tot psychiatrische zorg Psychologische hulp Voor mensen met: - ernstige ziektes - milde pathologie, depressie en angst - psychosociale nood

56 Conclusies: De organisatie van nabije, aangepaste, geïntegreerde, intersectorele zorg in de stad, de gegeven informatie en lokale preventie hebben een direct effect op de risicofactoren verbonden aan stigmatisatie: toegang tot zorg en continuïteit van zorg het beperken van de blootstelling van gebruikers aan slachtofferschap, uitsluiting en het feit dat ze enkel op zichzelf kunnen terugvallen. Goede professionele praktijken hebben een positieve invloed op de perceptie en het imago en verminderen de stigmatisatie en discriminatie: Je moet geen partnerschap hebben, maar partner zijn Het is niet ZIJ, het is ONS! To conclude : Community mental health service organisation and actions have a preventive effect on risk factors regarding stigma : access to care, continuity of care, limiting exclusion, withdram and victimisation of users. Those practices have a direct positive inpact on general population perception. If primary prevention fails or in any case its necessary pacific adapted responses exist : communication, network train and support.

57 Meer informatie op onze website
Rubrique CCOMS Contact :


Download ppt "Vermaatschappelijking van de zorg: een fundamentele factor voor herstel en empowerment Een ervaring van geïntegreerde geestelijke gezondheidszorg in Lille."

Verwante presentaties


Ads door Google