De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marcel Warmerdam The METISfiles

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marcel Warmerdam The METISfiles"— Transcript van de presentatie:

1 Marcel Warmerdam The METISfiles
De Waarde van Data Marcel Warmerdam The METISfiles Ruud Alaerds Keala Consultancy Presentatie voor “Meet The Press” Event, 21 Maart 2013 “It is a very sad thing that nowadays there is so little useless information,” Oscar Wilde, 1894.

2 Data: de ESSENTIE van ICT
Background topic Beheer & infrastructurele oplossingen / ontsluiten van data Data: de ESSENTIE van ICT Presenteren van data / gegevens De interface Data in functionele systemen / applicaties: financieel, logistiek, HR, CRM, verkoop, inkoop etc. Data om te analyseren op basis waarvan beslissingen kunnen worden genomen Structureren en ontsluiten van data: databases / datawarehousing / online databases Data Opslag van data / oplossingen voor opslag Beveiliging en rechten voor gebruik van data Gegevensverwerking / processing power Gegevenstransmissie / networking solutions

3 Data - de brandstof van ICT en organisatie
Verzamelen en genereren van data Opslaan en beveiligen van data Gegevens- verwerking Ontsluiten / presenteren van data data informatie besluit Beheer van ICT-omgeving financieel logistiek sales human resources manage-ment productie social web Security van ICT-omgeving bedrijfsprocessen Interactie met externe processen

4 Waarom nadenken over de waarde van informatie zo belangrijk is
Offshore Services in the Virtual Value Chain: Models for IT and Business Competitiveness Waarom nadenken over de waarde van informatie zo belangrijk is Miniaturisering Internet van Alles Internettoegang Mobiliteit IDC Directions 2004

5 Trend 1: De toekomst is mobiel

6 Waarom nadenken over de waarde van informatie zo belangrijk is
Offshore Services in the Virtual Value Chain: Models for IT and Business Competitiveness Waarom nadenken over de waarde van informatie zo belangrijk is Miniaturisering Internet van Alles Internettoegang Mobiliteit IDC Directions 2004

7 Trend 2: Alles naar de Cloud

8 Waarom nadenken over de waarde van informatie zo belangrijk is
Offshore Services in the Virtual Value Chain: Models for IT and Business Competitiveness Waarom nadenken over de waarde van informatie zo belangrijk is Miniaturisering Internet van Alles Internettoegang Mobiliteit IDC Directions 2004

9 Trend 3: Eerlijk alles delen De toekomst is social
Situatie 2010

10 Waarom nadenken over de waarde van informatie zo belangrijk is
Offshore Services in the Virtual Value Chain: Models for IT and Business Competitiveness Waarom nadenken over de waarde van informatie zo belangrijk is Internet der Dingen Miniaturisering Internettoegang Social Media Cloud Mobiliteit IDC Directions 2004

11 Permanente Data Explosie
ZB Groeiend aantal Web Enabled Devices Groeiend aantal apps en applicaties Webtoegang 24/7, overal en hoe dan ook Sensoren, RIFD-tags en andere web-enabled / apparaten overspoelen het web Groeiende content creatie Explosie van image en real time content YouTube voegt elke 2 minuten 24 uur aan video toe Deeltjesversneller genereert 1 petabyte aan data per seconde Any data we can capture will be captured EB PB ZB EB PB Hoeveelheid content op het web verdubbelt elke 2 jaar

12 Paradigma: Verschuiving in IT van Technologie naar Informatie
Data Genereren Verzamelen Opslag Informatie Zoeken, Vinden, Verrijken Contextualiseren Betekenis geven Kennis Analyseren Visualiseren Inzicht/ Expertise Interpreteren Beslissen $

13 What makes Data Big? Volume: relative size of data sources
Big Data Complexity Volume Velocity Variety Variability Veracity Vicosity Virality Value Volume: relative size of data sources Velocity: speed at which data refresh is handled Variety: handling various data formats But there is more: Variability: number of data sources to be handled or variance within a dataset Veracity: doubtfullness of data Viscosity: resistance to flow in the volume of data Virality: speeds at which data disperses from people to people And there is Value: why we are doing this? Source: The METISfiles 2012

14 De belofte: meer waarde uit (Big) Data
Productiviteit Concurrentiekracht Innovatie Concurrentiekracht

15 Real Time Adaptive Processes Real Time Adaptive Enterprise
Waar staat ‘BIG’ Data? Real Time Data Real Time Adaptive Processes Real Time Adaptive Enterprise Process Optimization Business Discovery Kostenbeheersing Omzet groei Nieuwe verdienmodellen / innovatie Operations Business Data Discovery

16 1 2 Many – Many 2 1 Individualisering van de boodschap Op maat Op tijd
Op plaats

17 IS DATA DE NIEUWE HEILIGE GRAAL?

18 De toekomst staat niet vast en laat zich ook niet voorspellen

19 Dilemma Is Less More of Is Bigger Better?
Het idee dat alsmaar grotere en meer diverse databestanden steeds vaker worden geanalyseerd, zal niet leiden tot betere inzichten omdat de signaal – ruisverhouding binnen data alsmaar verder toeneemt. Het zal leiden tot een afnemende meeropbrengst van data . Door naar meer data en meer soorten data te kijken, zullen we in staat zijn nieuwe onvoorziene inzichten te verkrijgen die zullen leiden tot versnelling van innovatie.

20 Stelling 2 Zonder informatie centraal te stellen, kun je niet concurreren
Het kunnen beschikken over de juiste informatie op het juiste tijdstip is cruciaal voor blijvende concurrentiekracht van ondernemingen om concurrerend te blijven. Organisatie die dit niet onderkennen krijgen het zwaar.

21 Stelling 3 IT-Security remt innovatie
De focus die men legt op het beveiligen van informatie staat haaks op het principe van social media (sharing) en voedt juist het silodenken. Dit gaat ten kost van het innovatievermogen van een organisatie.

22 Stelling 4 Verlies van privacy is de prijs die we betalen voor vooruitgang
Om gebruik te maken van de voordelen van de informatiemaatschappij zullen we onze privacy, goedschiks of kwaadschiks, moeten opgeven. Wet- en regelgeving zullen domweg niet in staat zijn om de technologische ontwikkelingen te sturen dan wel in een wettelijk kader te dwingen.

23 Stelling 5 IT-sector verkoopt nog steeds technologie
Ondanks dat maatschappij en bedrijfsleven steeds meer informatiegedreven zijn, verkoopt de traditionele IT-sector nog steeds technologie en geen oplossing. Ze innoveren zelf niet en zullen daarom steeds meer een nutsfunctie krijgen toegedicht.

24 Stellingen die het niet hebben gehaald
Skynet is exists Minority Report is reality Privacy doesn’t Exist Big Brother is watching you now! Google Glass will become an implant within 10 years The Singularity is Near

25 Big Data – Big Decisions A study on Big Data and Big Analytics in The Netherlands, 2013
User Perspectives on BD Business IT User Deployment Plans Build or Buy or Rent Big Data Objectives Preferred Suppliers Big Data Budgets For more information mail us at Thank you


Download ppt "Marcel Warmerdam The METISfiles"

Verwante presentaties


Ads door Google