Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPatricia Brander Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Presentatie PM & DSDM Amsterdam, 3 maart 2008
2
Definitie The planning, monitoring and control of all aspects of the project and the motivation of all those involved in it to achieve the project objectives on time and to the specified cost, quality and performance ~ Prince2
3
Projectmanagementmethoden
Prince2, IPMA, EVO Systeemontwikkelingmethoden (ICT) DSDM, RUP, RAD
4
Initiatieffase Fasering
Het verzamelen van de informatie om probleem, doel en resultaten te kunnen vaststellen. Het opstellen van een projectplan. Het bijeenroepen van een projectteam. Deze fase wordt afgesloten met het vaststellen van het projectplan door de opdrachtgever.
5
Definitiefase Fasering
Het opstellen van een programma van eisen. Het opzetten van een werkstructuur: wie doet wat wanneer? Het vaststellen van de onderlinge afhankelijkheden. Deze fase wordt afgesloten met een vastgestelde en uitgewerkte planning.
6
Fasering Ontwerpfase Ontwikkelen van een ontwerp om te komen tot het afgesproken resultaat. Testen van dat ontwerp (voor zover nodig en haalbaar). Deze fase wordt afgesloten met een vastgesteld ontwerp of scenario.
7
Voorbereidingsfase Fasering
Het geven van instructies. Inkopen van alle benodigdheden. Oefenen. Deze fase wordt afgesloten met een draaiboek.
8
Fasering Uitvoering Doen wat is afgesproken.
9
Fasering Nazorg Check: is alles gerealiseerd, zijn er nog losse eindjes?
10
Lost Boys en de projectmanager
11
3 DSDM
12
DSDM - Dynamic Systems Development Method
Omschrijving DSDM is een raamwerk van methoden gericht op het snel ontwikkelen van een kwalitatief goede applicatie. Karakteristieken Teamwerk Iteratieve methode Timeboxing Prioriteren (MoSCoW)
13
DSDM - Model vast variabel model Functionaliteit Geld Tijd DSDM
Traditioneel variabel Tijd Geld Functionaliteit
14
DSDM - Negen principes Negen principes
Actieve betrokkenheid van de gebruiker Beslissingsbevoegdheid van het team Regelmatige levering van producten Geschiktheid voor het bedrijfsdoel Incrementele/ iteratieve ontwikkeling (stapgewijs herhaalde ontwikkeling) Veranderingen zijn omkeerbaar Vereisten worden op hoog niveau bevroren Testen gebeurt tijdens de gehele levenscyclus Medewerking en samenwerking is noodzaak
15
Beter is slechter dan goed genoeg.
DSDM - Quote Quote Beter is slechter dan goed genoeg.
16
DSDM - MoSCoW Toegevoegde waarde voor de organisatie
Het stellen van prioriteiten Binnen DSDM gebaseerd op : Toegevoegde waarde voor de organisatie Middel voor planning, sturing en afspraken Basis voor juiste kwaliteit /prijsverhouding MoSCoW Must haves Should haves Could haves Want to have but will not have this time round
17
DSDM - Timeboxing Gebaseerd op de geschatte tijd voor Must haves
De verdeling in tijd Gebaseerd op de geschatte tijd voor Must haves Vaststellen van een hoeveelheid tijd (door de ontwikkelaars) Schuiven binnen de variabele tijd indien nodig
18
DSDM - Timeboxing De verdeling in tijd MoSCoW-lijst: prioritering binnen elke timebox Gebaseerd op de geschatte tijd voor Must haves Schuiven binnen de variabele tijd indien nodig Timebox met MoSCoW Must Should/Could 2/3 1/3
19
DSDM - Timeboxing De verdeling in tijd increment Systeem oplevering
20
B : Project benadering Lost Boys en deliverables
4 B : Project benadering Lost Boys en deliverables
21
Project benadering en deliverables
Directie Specificatie Productie Deployment Eisen en wensen Hi-level ontwerp Blauw- druk Site Site live! Deliverables Creatief concept High-level visueel ontwerp High-level interactie ontwerp (site structuur) High-level functioneel / technisch ontwerp Consumerpanel test (business case) Deliverables Interactie ontwerp (wire frames) Visueel ontwerp Functioneel ontwerp Technisch ontwerp Statistieken/meetplan Usability test Deliverables Front-end (HTML) Flash animatie Koppeling back-end Modules geintegreerd Optioneel: CMS geïmplementeerd Gebruikers test Deliverables Handleiding & instructie Applicatie live Onderhoud volgens contract
22
Projectorganisatie Opdrachtgever Client Services Director
Creative Director Technical Consultant Projectmanager Klant Projectmanager Lost Boys Projectteam Klant Projectteam Lost Boys
23
5 Nuon solar team
24
Concept Het Nuon Solar team 2007 is high interest
Nuon hoeft er niks aan op te kloppen Je vindt het leuk er iets actueels over tegen te komen Onbekenden: bannercampagne Medewerker/klant: (nieuwsbrief), previews/exclusives Je zou het spannende teamproces van dichtbij mee willen maken Voor iedereen: Live verslaglegging van hele proces En je zou het team concreet willen steunen Voor iedereen: ‘Spandoekenactie’
25
Site #1 Website van het team Tijdlijn centraal
Letterlijke invulling van ‘de rode draad’ Mijlpanen Hier staan we nu... Links naar ander fasen Site #1 Nuon Solar Team 2007 Navigatie en faciliteiten Roadmap 2007 Zoom uit | Zoom in
26
Site #2 Google maps Nuon Solar Team 2007 Meekijken
Navigatie en faciliteiten Team Blog RSS | Overzicht... Live video stream Alle streams... Nuna4 real time locator Google maps Route tonen... Nuna4 360-graden view Voorkeuren... Roadmap 2007 Zoom uit | Zoom in Meekijken Spannend om te volgen Wat gebeurt er? Waar gebeurt het? Hoe ontwikkelt Nuna4 zich? Obstakels, uitdagingen en successen
27
Site #3 Google maps Nuon Solar Team 2007 De wereld van het team
Navigatie en faciliteiten De wereld van het team Wie zijn het? De druk waar ze onder moeten presteren Hun passies en het internationale speelveld Nuna4 real time locator Google maps Route tonen... Live video stream Alle streams... Nuna4 360-graden view Voorkeuren... Team Blog RSS | Overzicht... Roadmap 2007 Zoom uit | Zoom in Team voorstellen Hoi! Competitie en rankings Overzicht... Blogroll RSS | Overzicht...
28
Site #4 Google maps Nuon Solar Team 2007 Meedoen! Steun het team echt
Competitie en rankings Overzicht... Blogroll RSS | Overzicht... Australië te ver? Juichen kan ook op afstand Stuur je spandoek naar Nuon Solar Team, wij zorgen dat ie gezien wordt Geef het Nuon Solar Team extra energie... En wie weet sta je zelf bij de start, want de beste supporter maakt de race zelf mee Site #4 Nuon Solar Team 2007 Navigatie en faciliteiten Meedoen! Steun het team echt Maak je eigen spandoek Alle spandoeken op de website En de winnende langs de route Nuna4 real time locator Google maps Route tonen... Live video stream Alle streams... Nuna4 360-graden view Voorkeuren... Team Blog RSS | Overzicht... Roadmap 2007 Zoom uit | Zoom in Spandoekactie Aantal: 23.456 Km: 1.124 Maak een spandoek... Team voorstellen Hoi!
29
Site totaal Google maps Nuon Solar Team 2007 Navigatie en faciliteiten
Nuna4 real time locator Google maps Route tonen... Live video stream Alle streams... Nuna4 360-graden view Voorkeuren... Team voorstellen Hoi! Spandoekactie Aantal: 23.456 Km: 1.124 Maak een spandoek... Competitie en rankings Overzicht... Roadmap 2007 Zoom uit | Zoom in Blogroll RSS | Overzicht... Team Blog
30
Enkele cases Meekijken Meedoen Realtime video stream
Meekijken vanaf de volgauto Enkele cases Introductie van de Pajero Intrinsieke waarden van een auto, maar het blijft techniek Bekijk en ervaar de wagen online Volvo Ocean Race Vaar mee, online dan Realtime de route meevaren Nuon Solar Team 2007 Meekijken Meedoen Hi bling bling (2005) Bling je mobiel Goed doordachte mediamix resulteerde in skin Gouden spin 2006 Mannertje - T-shirt Low profile, maar zo leuk dat toch succesvol Interpolis vuurwerk De beste wensen en kijk uit met vuurwerk.
31
Media landschap - traffic naar site
(Massa)Media Outdoor/Instore Automagazines TV Team in de spots Columns krant Dagboek en verslag Nuna3, op locatie Duurzaamheidsweek Energiehuisjes Moet bopaald Science&Lifestyle Inhoud moet bepaald Per dag TV verslag Verlaglegging die race Rondje Schiphol Augustus 2007 Nuna4, Perspres. Juli, 2007 Klanten en medewerkers Mogen onderdelen eerder zien (360 view etc) Korting op reisarrangement?... Item Seizoensgids Inhoud moet bepaald Wagenbestickering Moet bepaald Nuon Solar Team 2007 Item in Energie v O. Inhoud moet bepaald AltijdMail Inhoud moet bepaald Zoekmachines Inhoud moet bepaald Item in Lumen Inhoud moet bepaald KennisCentrum Inhoud moet bepaald Nuonline Inhoud moet bepaald Item in de Altijd Inhoud moet bepaald Item in Puls. Inhoud moet bepaald Bannering Inhoud moet bepaald Nuon.nl Inhoud moet bepaald (e) Directe communicatie Interactieve communicatie
32
Media landschap - vice versa
(Massa)Media Outdoor/Instore Automagazines TV Team in de spots Columns krant Dagboek en verslag Nuna3, op locatie Duurzaamheidsweek Energiehuisjes Moet bopaald Science&Lifestyle Inhoud moet bepaald Per dag TV verslag Verlaglegging die race Rondje Schiphol Augustus 2007 Nuna4, Perspres. Juli, 2007 Item Seizoensgids Inhoud moet bepaald TV Commercial Felicitaties en bedankje Spandoeken in Australië Tijdens de race Wagenbestickering Moet bepaald Nuon Solar Team 2007 Item in Energie v O. Inhoud moet bepaald AltijdMail Inhoud moet bepaald Zoekmachines Inhoud moet bepaald Item in Lumen Inhoud moet bepaald Felicitaties in Altijd Inhoud moet bepaald KennisCentrum Inhoud moet bepaald Nuonline Inhoud moet bepaald Item in de Altijd Inhoud moet bepaald Item in Puls. Inhoud moet bepaald Bannering Inhoud moet bepaald Nuon.nl Inhoud moet bepaald (e) Directe communicatie Interactieve communicatie
33
De spanningsboog Voorbereidingen De race Achteraf Meekijken
De voorbereidingen volgen Meedoen Spandoeken maken Meekijken De race volgen Meedoen Winnaars worden uitgenodigd Meekijken De uitreiking volgen Meedoen In de commercial
34
Samenvattend Bannercampagne, (nieuwsbrief), previews/exclusives ‘Je vindt het leuk er iets actueels over tegen te komen’ Website Nuon Solar Team De rode draad ‘Je zou het spannende teamproces van dichtbij mee willen maken’ ‘En je zou het team concreet willen steunen’ Integratie in het site landschap Opbouw merkwaarden, customer/user experience, omzet en verkoop (indirect) en kostenreductie
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.