De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De klant is koning? Utrecht, oktober 2009 Sponsoring inkomsten terugloop Kinderen Coach/trainer Sponsor Hockeyen Vereniging Ledenverloop Kader tekrot.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De klant is koning? Utrecht, oktober 2009 Sponsoring inkomsten terugloop Kinderen Coach/trainer Sponsor Hockeyen Vereniging Ledenverloop Kader tekrot."— Transcript van de presentatie:

1

2

3 De klant is koning? Utrecht, oktober 2009

4 Sponsoring inkomsten terugloop
Kinderen Coach/trainer Sponsor Hockeyen Vereniging Ledenverloop Kader tekrot Sponsoring inkomsten terugloop

5 Ledengroei afgelopen jaren

6 Potentieel van 60.000 leden verdeeld over postcodegebieden
Potentieelberekening per regio Potentieel van leden verdeeld over postcodegebieden Potentieel is niet gelijkmatig over Nederland verdeeld Groot aantal potentiële leden in de Randstad en Noord-Brabant. Het potentieel in Noord-Nederland en Zeeland is daarentegen veel lager. Aantal potentiële nieuwe leden KNHB per 3-cijferige postcode 1 - 10 > 500

7 Top 25 regio's vertegenwoordigt bijna 90% van het potentieel
Potentieelberekening per regio Top 25 regio's vertegenwoordigt bijna 90% van het potentieel Regio Potentieel Cumulatief % Utrecht - Zeist - Woerden 5.913 10% Rotterdam - Schiedam 5.409 18% 's-Hertogenbosch 3.604 24% Hilversum 3.421 30% Eindhoven - Helmond 3.362 35% Amsterdam - Purmerend 3.258 41% 's-Gravenhage 2.950 45% Haarlem - Beverwijk - Velsen 2.871 50% Leiden - Alphen a/d Rijn 2.705 55% Arnhem - Doetinchem 2.387 58% Breda 2.232 62% Amersfoort 2.142 66% Enschede - Hengelo 1.856 69% Tilburg 1.826 72% Nijmegen 1.704 74% Zwolle - Kampen 1.406 77% Groningen 1.274 79% Alkmaar 1.145 81% Lelystad 1.068 82% Apeldoorn 705 83% Deventer 694 85% Maastricht 677 86% Roermond - Weert 662 87% Venlo 644 88% Winterswijk - Zutphen 600 89% Overige 25 regio's 6.921 100% Totaal 61.438

8 313 verenigingen Kleinste vereniging: 65 leden
De KNHB 313 verenigingen Kleinste vereniging: 65 leden Grootste vereniging: leden Gemiddeld 6 bestuursleden per vereniging: ruim 1900 bestuurders waarvan 320 penningmeesters

9 Organisatiestructuur
Statutaire commissies Bondscommissies 6 Districten Verenigingen Platte organisatie Districten alleen uitvoerend

10 Feiten Ongeveer tien initiatieven voor nieuwe verenigingen
Op was het ledenaantal Aantal jeugdleden Bereik incl. ouders minimaal competitiewedstrijden dit seizoen, dus scheidsrechters Elke week 9000 wedstrijden, dus ook wedstrijdformulieren 500 rode kaarten per jaar Nu meer dan scheidsrechters met diploma G hockey: 55 verenigingen, komend seizoen van 4 naar 5 regio’s LG hockey: 11 verenigingen Schoolhockey: meer dan 720 teams Sport en kinderopvang: nu ruim 40 verenigingen 55 verenigingsmanagers

11 Strategische visie ontwikkeling

12

13 Ambitieniveau De KNHB groeit naar 260.000 leden Leden langer behouden
Groeien binnen de bestaande senioren doelgroepen Groeien vanuit nieuwe verenigingen in ‘volle’ hockeygemeenten / in ‘witte vlekken’ gebieden 60 nieuwe clubs nodig 50.000 1998 2001 2004 2007 2010 2013 2015

14 Brede basis binnen jeugd leidt tot een aantal problemen
Ambitieniveau Brede basis binnen jeugd leidt tot een aantal problemen Issues anno 2008 Te veel groei op alleen jeugd zal huidige problemen alleen maar groter maken: Geen basis voor een (kwalitatief) kader Weinig draagvlak voor inkomsten Beperkte sponsoring Geen evenwichtig gebruik van de velden (zaterdag versus zondag) Daarnaast blijft imago een punt van aandacht Ontwikkeling ledenbestand volgens huidige strategie is gericht op absolute groei, wat kan leiden tot problemen op langere termijn. 2005 2015 0-12 jaar 12-18 jaar 18 – 25 jaar 25-35 jaar 35-45 jaar > 45 jaar 0-12 jaar 12-18 jaar 18 – 25 jaar 25-35 jaar 35-45 jaar > 45 jaar Om problemen te voorkomen en op te lossen moet een evenwichtige opbouw van het ledenbestand worden nagestreefd. 0-12 jaar 12-18 jaar 18 – 25 jaar 25-35 jaar 35-45 jaar > 45 jaar Een evenwichtig ledenbestand creëert: Een brede basis voor vrijwilligerswerk Meer draagvlak voor inkomsten Groter netwerk voor sponsoring Mogelijkheden tot optimaal gebruik van de faciliteiten

15 Hockey volgens hockeyers
Herpositionering hockey Verandering van imago Hockey alle sporters Hockey volgens hockeyers extravert HARMONIE MANIFESTATIE/VITALITEIT individualisme zelf verzekerd doelgericht succesvol krachtig geldingsdrang integratie openheid harmonie warmte spontaan ontvankelijk ego groep CONTROLE GEBORGENHEID/ZEKERHEID introvert

16 Meerjarenbeleidsplan 2009-2015

17 Meerjarenbeleidsplan 2009-2015
8 Speerpunten: Hockeyactiviteiten op maat Hockey op wereldniveau Goed hockey begint bij goed kader Behoud van de hockeycultuur Focus op gerichte groei Hockey midden in de samenleving Sterke verenigingen Optimale communicatie en sponsoring

18 8 doelgroepen Ouders Jongere jeugd Kleuters Jong volwassenen Jeugd
60-plussers Starters Starters Ouders Ouders Masters Masters 4 – 6 jaar 4 – 6 jaar jaar jaar 12 – 18 jaar 12 – 18 jaar 18 – 25 jaar 18 – 25 jaar 25 – 35 jaar 25 – 35 jaar jaar jaar 45 – 60 jaar 60 jaar en ouder

19 Hockeyactiviteiten op maat

20 Meerjarenbeleidsplan 2009-2015
Hockeyactiviteiten op maat Kwalitatief goede competitie met voldoende uitdaging Elke hockeyer een passende hockeyvorm Gerichte bedieningsconcepten doelgroepen: leden meer bieden, binden en betrekken Hockeyassortiment Rolstoelhockey integreren binnen de KNHB

21 Hockey op wereldniveau

22 Meerjarenbeleidsplan 2009-2015
Hockey op wereldniveau Tophockey mogelijk maken, Nederland structureel wereldtop Optimale randvoorwaarden, waardoor het Nederlandse hockey topprestaties kan leveren Deelnemen en rol bij organisatie van internationale toernooien - WK dames en heren 1998, 2014 en organiseren van EK en CT Vertegenwoordigers in internationale besturen en commissies

23 2009-2010 EK zaal 2010 Almere EK 2009 Amstelveen WK 2010 India
WK 2010 Argentinië

24 Goed hockey begint bij goed kader

25 Kwaliteit als aandachtspunt

26 Meerjarenbeleidsplan 2009-2015
Goed hockey begint bij goed kader Elke hockeyer een competente trainer, coach en scheidsrechter KNHB Academie Opleiden van ruim 2000 trainer/coaches per jaar Verhoging bondsscheidsrechters van 700 naar 1000 Arbitrage een betere positie binnen hockeywereld Kwantitatief en kwalitatief voldoende vrijwilligers Gebruik maken van betaalde krachten om professionalisering door te voeren Combinatiefuncties Verenigingen > 1000 leden hebben een verenigingsmanager

27 Behoud van de hockeycultuur

28 Meerjarenbeleidsplan 2009-2015
Behoud van de hockeycultuur Hockeyclub een veilige sociale omgeving, waar iedereen welkom is Campagne “Sportiviteit en Respect” Voor 53% van de verenigingen is sfeer & cultuur het belangrijkste doel Door vergroten van kennis en kwaliteit wordt onwenselijk gedrag op en rondom veld teruggedrongen Alle verenigingen bewust bezig met goed besturen (good governance) Pro-actief beleid Alcohol- en drugsbeleid Discriminatie/pesten Vertrouwenscommissie

29 Meerjarenbeleidsplan 2009-2015
Focus op gerichte groei leden, met een meer evenwichtige opbouw van het ledenbestand Jongeren betrekken en behouden (16-17-jarige) 370 verenigingen in 2015, 57 meer dan in 2009 900 kunstgrasvelden in 2015, toename van 185 in vergelijking met 2009 Samenwerking KNVB - KNHB – VSG Zaalhockey Van naar zaalhockeyers Uitbreiding accommodaties (gemeenten) Multifunctioneel gebruik van de accommodaties BSO en huiswerkbegeleiding Fitness/fysio Scholen

30 Hockey midden in de samenleving
\

31 Meerjarenbeleidsplan 2009-2015
Hockey midden in de samenleving Actieve inzet voor de samenleving vanuit verenigingen Streven naar optimale relatie met overheid, provincies en gemeenten Structurele samenwerking met één of meer onderwijsinstellingen Ieder kind weet tijdens de OS 2012 wat hockey is en heeft de mogelijkheid gehad om het eens uit te proberen Hockey in de wijken Diversiteit

32 Sterke verenigingen Gestructureerd (samen)werken aan succes
Sterke verenigingen: zowel grote als kleine

33 Meerjarenbeleidsplan 2009-2015
Sterke verenigingen Streven naar alle verenigingen sterk en gezond Inzetten om het runnen van verenigingen zo makkelijk mogelijk te maken Bevorderen van een gezonde manier van sporten, het voorkomen van blessures en het bijdragen aan een goede behandeling van blessures

34 Ondersteuning aan verenigingen
Nationaal hockey congres Arbitrage congres Technisch kader congres

35 Leden Sponsoring Bar Gemeente

36 Mogelijke financiële knelpunten voor verenigingen
Leden Terugloop leden ► verminderde contributie-inkomsten Bar Minder inkomsten Sponsoring Afhaken bestaande sponsoren Werving sponsoren moeizaam Gemeente Bezuinigen

37 BDO en de vereniging Financiële onderzoeken Contributie Hockeytrainers
Hockeyfinanciën Oktober 2009: opnieuw hockeyfinanciën Thema-bijeenkomsten Bijeenkomsten penningmeesters door het land heen Onderzoek Bar-expoitatie in 2005 Nationaal Hockeycongres Uitkomsten onderzoek Workshop 1-op-1 ondersteuning

38 Ondersteuning aan verenigingen

39 Resultaten: Hoe wordt de hoogte van de contributie vastgesteld?

40 Resultaten: Wat kost een training/ wedstrijd?

41 Resultaten: Wat kost een training/ wedstrijd?

42 BDO en arbitrage

43 BDO en FIH

44 Optimale communicatie & sponsoring

45 Meerjarenbeleidsplan 2009-2015
Optimale communicatie & sponsoring Door geïntegreerd inzetten van verschillende media bereikt KNHB alle hockeyers en andere hockeygeïnteresseerde KNHB en verenigingen kunnen dankzij ondersteuning van sponsors hun ambities waarmaken

46 KNHB sponsormodel Partners Sponsors Suppliers Rabobank Volvo Shell
Heineken BDO adidas* Sponsors VODW CMS Suppliers La Place Piet Zoomers Oseven De Boer *teamwear partner

47 begroting prognose 2009 2010 2011 2012 BATEN 1. LEDEN 4,844 5,086 5,339 5,595 2. SUBSIDIES 2,546 2,120 2,130 2,150 3. SPONSORING 3,479 3,615 3,645 3,675 4. EVENEMENTEN 1,271 900 5. ZAALHOCKEY DISTRICTEN 750 800 6. OVERIGE INKOMSTEN 260 290 320 355 TOTALE BATEN 13,150 12,761 12,234 12,575 LASTEN 7. BONDSKANTOOR 3,720 3,625 3,650 3,680 8. LANDELIJKE ORGANISATIE 1,477 1,542 1,554 1,559 9. ZAALHOCKEY DISTRICTEN 700 10. VELDHOCKEY DISTRICTEN 375 410 11. TOPHOCKEY 3,290 3,240 3,120 12. SUPPLY SPONSORING 372 400 13. EVENEMENTEN 1,698 1,020 14. DIENSTVERLENING 1,405 1,415 1,525 1,540 15. ONVOORZIEN 100 500 TOTALE LASTEN 13,037 12,452 11,909 12,159

48 Gestructureerd (samen)werken aan succes

49 Inleiding Doel van het onderzoek Definitie van succes:
0-meting Hoe kan een vereniging structureel werken aan succes? Definitie van succes: De mate waarin je je doelstellingen realiseert Respons onderzoek 145 verenigingen van de 310, ruim 47%! In samenwerking met:

50 Kenmerken van verenigingen
Niveau: Hoofdklasse, Overgangsklasse 1e /2e klasse 3e klasse 4e klasse Ledenopbouw: (on)evenwichtige verdeling jeugd/senioren Omgeving: stedelijk of niet Omvang: Groot / Middelgroot / klein

51 5 profielen zijn onderscheiden
4e kl 1 2 3 4 5 Niveau 1 2 3 4 5 Omvang 1 2 3 2 3 4 5 Ledenopbouw 1 2 3 4 5 Stedelijke omgeving of niet profiel 1 1 profiel 3 3 profiel 5 5 profiel 2 2 profiel 4 4

52 In elk profiel kan een vereniging succesvol zijn
hoog ? Profiel 1 Profiel 2 hockeyniveau Profiel 3 Profiel 4 ? Profiel 5 laag klein groot Omvang

53 De 10 vragen die hockeybestuurders bezighouden
Hoe managen wij de groei van de vereniging Hoe komen wij tot een optimale rolinvulling van het bestuur Welke functies moeten wij onderscheiden Hoe kunnen wij onze rol als werkgever goed invullen Hoe gaan wij om met vrijwilligers Hoe zorgen wij voor de gewenste sfeer & cultuur op de club Hoe gaan wij om met onevenwichtige ledenopbouw Hoe bereiken wij een gezonde balans tussen prestatie- en breedtehockey Hoe wordt een goede samenwerking met de omgeving gecreëerd Hoe komen wij tot een verantwoord financieel beleid

54 Contributies Totaal Profiel 1 Profiel 2 Profiel 3 Profiel 4 Profiel 5
Senioren 228 320 261 208 193 A 194 281 238 196 173 157 B 192 170 155 C 182 276 233 185 146 D 271 225 172 147 138 E 145 215 143 124 116 F 114 178 153 113 91 85 Inschrijf 46 87 59 42 41 32

55 Hoe ziet het financiële plaatje eruit?
Totaal Profiel 1 Profiel 2 Profiel 3 Profiel 4 Profiel 5 Contributie 60% 46 59 60 63 Barinkomsten 15 16 12 Sponsoring/reclame 17 35 18 Subsidie/giften 7 6 5 8 Totaal Profiel 1 Profiel 2 Profiel 3 Profiel 4 Profiel 5 Minimum Maximum Gemiddeld NB. De percentages en de totaal bedragen zijn niet door alle verenigingen ingevuld. Daarnaast is de geldstroom niet meegenomen bij verenigingen die tophockey in een stichting hebben zitten.

56 Maatschappelijke ontwikkelingen

57 Maatschappelijke ontwikkelingen
Multifunctionaliteit van hockeycomplexen Combinatiefuncties voor sport en onderwijs Diversiteit Doelgroepenbeleid: o.a. Knotshockey Maatschappelijk verantwoord ondernemen

58 Multifunctionaliteit
Kinderopvang: Ruim 40 verenigingen met ervaring Huiswerkbegeleiding: Huiswerk-af O.a. Kampong, Den Bosch, Amsterdam Restaurantfaciliteiten Zelf of uitbesteed O.a. Rotterdam, Amsterdam, Kampong Fitnessruimten, combinatie fysiotherapie O.a. Nijmegen, HGC, Push, Myra Professionalisering kader Verenigingsmanager bij meer dan 40 verenigingen

59 Multifunctionaliteit
Cartouche Kampong Alecto Roomburg Almere

60 Maatschappelijke rol (Nieuwe) verenigingen
Volledige visie gericht op Maatschappelijk Verantwoord Verenigingen Thema: Verbinden Voorbeeld: HCOB (Overbetuwe): Sport – Cultuur – Onderwijs – Overheid – Kunst – Goede doelen Rabobank Hockey Bonus Fonds: Naast producten (doelen/dug-outs) Adviesrapporten t.a.v. BSO/Huiswerkbegeleiding/Management

61 Structuur / Masterplan MVV Visie  Beleid  Masterplan  Implementatie  Executie
GP De Pas = Gebruikersplatform De Pas: vv Spero, vv Elistha, Scouting, HCOB (totaal ca leden)

62 Breed in de buurt, een toekomst schets
MHC Amersfoort

63 DOELSTELLING: MAATSCHAPPELIJK PROJECT DE WIJK SOESTERKWARTIER
MIDDEL TOT PROFESSIONALISERING MIDDEL TOT VERBETEREN COMPLEX DOOR MIDDEL VAN SAMENWERKING AMHC, ROC ASA, NV SRO Breed in de buurt, een toekomstschets

64 breed sportief arrangement (maandag t/m vrijdag)
Bezettingsgraad Activiteit breed sportief arrangement (maandag t/m vrijdag) 07.30 – 12.00 12.00 – 14.00 14.00 – 18.00 18.00 – 22.00 Training AMHC Huiswerkbegeleiding Buiten schoolse opvang Sportcircuit Buitensport MBO Buitensport BO Senioren sport sociëteit Gehandicaptensport Breed in de buurt, een toekomstschets


Download ppt "De klant is koning? Utrecht, oktober 2009 Sponsoring inkomsten terugloop Kinderen Coach/trainer Sponsor Hockeyen Vereniging Ledenverloop Kader tekrot."

Verwante presentaties


Ads door Google