De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kwaliteitsvol werkplekleren in de praktijk

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kwaliteitsvol werkplekleren in de praktijk"— Transcript van de presentatie:

1 Kwaliteitsvol werkplekleren in de praktijk
ndicatoren waliteitsvol erkplekleren Kwaliteitsvol werkplekleren in de praktijk ESF-project Projectmanagement: Helga Gielen, JONAC nv; Brigitte Lauwers, SERV- STV-Innovatie & Arbeid Promotor: VOV- Lerend Netwerk Vlaanderen

2 Inhoud Wat is werkplekleren? Projectdoelstellingen Werkwijze
Resultaten Partners en klankbordgroep Samenwerking met WELP-project Met dank aan 5 juni 2007

3 1. Wat is werkplekleren? Leren via coaching door de chef
Leren door het begeleiden van anderen Leren via zelfanalyse en reflectie Leren via feedback en intervisie Leren via peter of mentor Van informeel leren… Leren door te doen, problemen op te lossen Leren door het opzoeken van informatie Leren van collega’s (via uitwisseling werkervaringen) Leren van anderen (klanten, patiënten, gebruikers, leveranciers,…) Leren via jobrotatie naar formeel leren Leren via opleidingen op de werkplek Leren via introductie-programma voor nieuwkomers Leren op stages Leren via omscholings-programma en individuele beroeps-opleiding Leren via projectgroepen 5 juni 2007

4 2. Projectdoelstellingen
Praktijkcases verzamelen van allerlei vormen van werkplekleren Hefbomen bepalen die de kwaliteit van leerprocessen op de werkplek kunnen bevorderen Checklists opmaken met indicatoren voor kwaliteitsvol werkplekleren 5 juni 2007

5 3. Werkwijze Vragen waar we rond gewerkt hebben:
Wat wordt er geleerd via leerprocessen op de werkplek? Wanneer verloopt een leerproces op de werkplek optimaal? Wanneer worden de beoogde effecten bereikt? Hoe het minder formele werkplekleren (leren van en met elkaar) kansen geven? Wie moet er allemaal bij betrokken worden om tot een kwaliteitsvol leerproces op de werkplek te komen? Wat zijn indicatoren waaraan leerprocessen op de werkplek best voldoen? 5 juni 2007

6 4. Resultaten Kijken over het muurtje
60-tal best practices Werkplekleren analyseren en verbeteren 5 checklists met indicatoren (Zie ) 5 juni 2007

7 4. Resultaten Kijken over het muurtje
Begeleiding leren van nieuwkomers Opleiden op de werkplek Effectmeting van werkplekleeractiviteiten Ervaren werknemers en werkplekleren Gebruik van ICT bij opleiden op de werkplek ICT ondersteunde leernetwerken Leernetwerken Cases uit sectoren Mentorprogramma’s voor vrouwen Werkplekleren in KMO’s , voor doelgroepen 5 juni 2007

8 4. Resultaten Werkplekleren analyseren
Checklist ‘Motiverend inwerken van nieuwkomers’ Checklist ‘Formeel opleiden op de werkplek’ Checklist ‘Kwaliteit van een werkplek / stageplaats scannen’ Checklist ‘Bevorderen van werkplekleren voor ervaren werknemers’ Checklist ‘Kwaliteitsvolle leernetwerken’ 5 juni 2007

9 Voorbeeld checklist 5 juni 2007

10 5. Partners en klankbordgroep
Vibam IPV COBOT SERV-STV-Innovatie en Arbeid VIA-opleidingen (KHLim Quadri) VDAB JONAC nv Vectes Ilfaro (voorheen Ivco) K.U.Leuven Centrum voor Sociaal-culturele en Arbeidspedagogiek Centrum voor Organisatie en Personeelspsychologie VOV- Lerend Netwerk Klankbordgroep Pfizer, IMEC, CAW, VOV-Lerend Netwerk, Terumo, Federale Overheidsdienst Personeel en Organisatie, Telenet, RVA, Total Raffinaderij Antwerpen, K.U.Leuven Personeelsdienst, Philips Turnhout, Intergamma, Hogeschool Gent, Bekaert Zwevegem, Jannsen Pharmaceutica, Bekaert Textiles Group, Bristol Meyers, Squibb, KBC, Vlaamse Gemeenschap, Tessenderlo Chemie, Lievens Consulting & Training 5 juni 2007

11 6. Samenwerking met WELP Nauwe samenwerking met het ESF-project WELP (WErkLeerPLek) o.l.v. Gunther Coppens Ontwikkelde een zelfevaluatie instrument voor bedrijven Meten van de kwaliteit van werkleerplekken Op basis van het EFQM model (Amelior) Voor leerplichtige jongeren Getest in meerdere bedrijven 5 juni 2007

12 6. Samenwerking met WELP Overeenkomsten Verschillen
Kwaliteit van werkplekleren in kaart brengen Via een instrument van zelfevaluatie Opbouw instrument vanuit kwaliteitsdenken Testen in bedrijven Verschillen Werkplekleren voor jongeren versus werkplekleren voor medewerkers Al of niet in samenwerking met ‘derde partij’ Basis instrument: EFQM versus CIPO 5 juni 2007

13 7. Met dank aan Prof. Herman Baert en Leen Van Bree voor het theoretische referentiekader Alex Vandeweyer, Siemens, voor zijn advies bij het tot stand komen van de elektronische checklists Sectorfondsen COBOT, FTMA, IPV en VIBAM voor de extra steun bij de realisatie van de CD-roms Jan Weverbergh, VOV Lerend Netwerk, voor de praktische organisatie van de disseminatiesessies Anny Moons, VOV Lerend Netwerk, voor de eindredactie en layout van de cases en checklists Joris Verhees, KHLim Quadri voor de ontwikkeling van de elektronische checklists 5 juni 2007

14 5 juni 2007


Download ppt "Kwaliteitsvol werkplekleren in de praktijk"

Verwante presentaties


Ads door Google