De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sanne Tromp Ton van der Valk

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sanne Tromp Ton van der Valk"— Transcript van de presentatie:

1 Prestaties en tevredenheid bij het Junior College Utrecht: ervaringen met gedifferentieerd onderwijs
Sanne Tromp Ton van der Valk Conferentie Excellentie, research en development, Maarssen, 23 sept. 2010

2 Wat gaan we doen? Junior College Utrecht
Differentiatie in Vwo onderwijs Bespreken lesmaterialen

3 Opzet JCU Sinds 2004 (nu 5 jaarklassen afgeleverd) Twee doelen
Leerlingenprogramma docentenprogramma 5 vwo (50 lln) en 6vwo (50 ln) 26 partnerscholen Onderwijs door vwo-docenten en UU-docenten Schoolvakken WiB, na, bi, nlt, (keuze:) wiD 2 dagen per week uit de school

4 Wat biedt het JCU? Kenmerken van het JCU programma
Culture of excellence Didactische aanpak toegesneden op talent Geselecteerde groep Versneld curriculum Verrijkend en verdiepend Onderzoeksgericht Keuzemogelijkheden 

5 Excellente leerlingen?
4 vwo cijfers gemiddeld rond 8,0 Gemotiveerd voor bèta Geselecteerd door: zelfselectie Selectie op school (max 4 lln voordragen) Selectiegesprek op JCU Conclusie: gemotiveerd en getalenteerd; niet allemaal excellent: grote heterogeniteit

6 Opzet differentiatiemodel
β Junior College Utrecht Opzet differentiatiemodel Een lesuur per dag gereserveerd voor differentiatie. Leerlingen kiezen vak bi of sk (ma.) / na of wi (di.)

7 Opzet differentiatiemodel
β Junior College Utrecht Opzet differentiatiemodel Binnen vak kiezen leerlingen een opdracht: Herhalend, verdiepend of verrijkend Herhalen Inhoud opdrachten: Niveau vwo plus Koppeling met WO onderzoeksgebieden

8 Opzet differentiatiemodel
β Junior College Utrecht Opzet differentiatiemodel Omvang opdrachten 10 uur per opdracht 2 * 5 perioden van keuzeopdrachten Totale omvang programma: 100 uur Waardering en beoordeling: Begeleiding en feedback door docent Peer feedback via afsluitende Markt Vermelding gekozen opdrachten op JCU getuigschrift

9 De bakjesweegschaal Onderzoeksvragen Inhoudelijke oriëntatie
Hoe werkt de bakjesweegschaal? Hoe nauwkeurig is hij? Inhoudelijke oriëntatie Examenopgave Hoofdstuk lesboek Probeer de weegschaal uit Balancing Bowl, Jan Hoekstra voor Royal VKB

10 De bakjesweegschaal Orientatie Open opdracht Afronding
Verklaar de werking; evenwichten en momenten Open opdracht Maak je eigen ontwerp Afronding Product voor de markt

11 Gespreksvragen Bekijk de handouts differentiatiemodel en de
keuzeopdracht bakjesweegschaal. Welke didactische concepten / benaderingswijzen herken je in de materialen Welke aspecten die je belangrijk vindt aan gedifferentieerd onderwijs mis je in de materialen? Gesprek in groepjes van 3, plenair nabespreken.

12 Evaluatie 5v 2010 keuzeonderwerpen
De leerlingen (n = 42; 86%) vonden : gem. 5pnt schaal keuzeopdrachten goede toevoeging 3,8 zelf opdracht kiezen erg fijn 4,5 voldoende keuzemogelijkheden 4,0 niet altijd tijd voor huiswerk keuzeopdr. 3,5 Conclusie: keuzeonderwerpen werken goed

13 Toekomstwensen Kwaliteit materialen en didactiek: leerlingactiviteiten richten op excellente resultaten / leerlingproducten Naar honours programma’s in het vwo? Onderzoek


Download ppt "Sanne Tromp Ton van der Valk"

Verwante presentaties


Ads door Google