De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Transparantie in de zorg: cijferfetisjisme?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Transparantie in de zorg: cijferfetisjisme?"— Transcript van de presentatie:

1 Transparantie in de zorg: cijferfetisjisme?
Ben Crul, arts/hoofdredacteur MC/AiS/MCtv

2 Goede arts voor eigen familie?

3 Goede arts voor eigen familie?
Waarop gebaseerd?

4 Goede arts voor eigen familie?
Waarop gebaseerd? Vraag gerechtvaardigd!

5 Goede arts voor eigen familie?
Waarop gebaseerd? Vraag gerechtvaardigd! ‘Goede’ arts ook voor je patiënten?

6 Goede arts voor eigen familie?
Waarop gebaseerd? Vraag gerechtvaardigd! ‘Goede’ arts ook voor je patiënten? Aanrommelen of het daglicht verdragend?

7 Grote variatie in medisch handelen

8 Grote variatie in medisch handelen
Authority-based medicine

9 Grote variatie in medisch handelen
Authority-based medicine Uitkomsten weinig vergeleken, eilandjes van kennis

10 Grote variatie in medisch handelen
Authority-based medicine Uitkomsten weinig vergeleken, eilandjes van kennis →Evidence-based medicine

11 Grote variatie in medisch handelen
Authority-based medicine Uitkomsten weinig vergeleken, eilandjes van kennis →Evidence-based medicine Rol (vervolg)opleiding cruciaal

12 Overdracht / PA-bespreking / casusbespreking

13 Overdracht / PA-bespreking / casusbespreking
Spiegelgesprekken, benchmark, feedback, PRECIES/NICE

14 Overdracht / PA-bespreking / casusbespreking
Spiegelgesprekken, benchmark, feedback, PRECIES/NICE ‘Interne indicatoren’

15 Overdracht / PA-bespreking / casusbespreking
Spiegelgesprekken, benchmark, feedback, PRECIES/NICE ‘Interne indicatoren’ Basisset ICZ vanaf 2003

16 Overdracht / PA-bespreking / casusbespreking
Spiegelgesprekken, benchmark, feedback, PRECIES/NICE ‘Interne indicatoren’ Basisset ICZ vanaf 2003 Externe indicatoren: Publieke verantwoording… en pers

17 Overdracht / PA-bespreking / casusbespreking
Spiegelgesprekken, benchmark, feedback, PRECIES/NICE ‘Interne indicatoren’ Basisset ICZ vanaf 2003 Externe indicatoren: Publieke verantwoording… en pers Indicatorset huisartsgeneeskunde

18 Overdracht / PA-bespreking / casusbespreking
Spiegelgesprekken, benchmark, feedback, PRECIES/NICE ‘Interne indicatoren’ Basisset ICZ vanaf 2003 Externe indicatoren: Publieke verantwoording… en pers Indicatorset huisartsgeneeskunde ‘Meet’instrumenten

19 Overdracht / PA-bespreking / casusbespreking
Spiegelgesprekken, benchmark, feedback, PRECIES/NICE ‘Interne indicatoren’ Basisset ICZ vanaf 2003 Externe indicatoren: Publieke verantwoording… en pers Indicatorset huisartsgeneeskunde ‘Meet’instrumenten Afrekenen – lijstjes – taarten en tranen

20 Cijferfreaks grijpen macht

21 Cijferfreaks grijpen macht
Middel is doel geworden

22 Cijferfreaks grijpen macht
Middel is doel geworden →Kind met badwater foetsie

23 Cijferfreaks grijpen macht
Middel is doel geworden →Kind met badwater foetsie Allemaal behoefte andere informatie

24 Cijferfreaks grijpen macht
Middel is doel geworden →Kind met badwater foetsie Allemaal behoefte andere informatie Kiezen? Verbeteren zorg? Verantwoording? Selectief contracteren? Imago? Inspectie?

25 Registratie kost tijd, niet accuraat, manipuleerbaar

26 Registratie kost tijd, niet accuraat, manipuleerbaar
Simplisme overheerst: Zichtbare Zorg

27 Registratie kost tijd, niet accuraat, manipuleerbaar
Simplisme overheerst: Zichtbare Zorg Risicomijdend gedrag

28 Registratie kost tijd, niet accuraat, manipuleerbaar
Simplisme overheerst: Zichtbare Zorg Risicomijdend gedrag Wantrouwen i.p.v. vertrouwen / controledictatuur

29 Registratie kost tijd, niet accuraat, manipuleerbaar
Simplisme overheerst: Zichtbare Zorg Risicomijdend gedrag Wantrouwen i.p.v. vertrouwen / controledictatuur HSMR… Mensen gaan in ziekenhuis dood!

30 Registratie kost tijd, niet accuraat, manipuleerbaar
Simplisme overheerst: Zichtbare Zorg Risicomijdend gedrag Wantrouwen i.p.v. vertrouwen / controledictatuur HSMR… Mensen gaan in ziekenhuis dood! ‘Kakofonie der criteria’ / veel ruis i.p.v. signaal

31 Registratie kost tijd, niet accuraat, manipuleerbaar
Simplisme overheerst: Zichtbare Zorg Risicomijdend gedrag Wantrouwen i.p.v. vertrouwen / controledictatuur HSMR… Mensen gaan in ziekenhuis dood! ‘Kakofonie der criteria’ / veel ruis i.p.v. signaal Onterechte imagoschade

32 Meten in ggz? Objectieve meetbare criteria?

33 Meten in ggz? Objectieve meetbare criteria?
40% spontaan, 45% therapeutische relatie, 15% specifiek therapeutisch handelen

34 Meten in ggz? Objectieve meetbare criteria?
40% spontaan, 45% therapeutische relatie, 15% specifiek therapeutisch handelen Elders idem

35 Meten we wat we zouden moeten weten? Kwaliteit?

36 Meten we wat we zouden moeten weten? Kwaliteit?
Meestal niet

37 Meten we wat we zouden moeten weten? Kwaliteit?
Meestal niet Volumes te klein voor betrouwbare uitspraken

38 Meten we wat we zouden moeten weten? Kwaliteit?
Meestal niet Volumes te klein voor betrouwbare uitspraken Structuur- en procesindicatoren, nauwelijks uitkomstindicatoren

39 Meten we wat we zouden moeten weten? Kwaliteit?
Meestal niet Volumes te klein voor betrouwbare uitspraken Structuur- en procesindicatoren, nauwelijks uitkomstindicatoren Geen uitkomstindicator statistisch significant

40 Meten we wat we zouden moeten weten? Kwaliteit?
Meestal niet Volumes te klein voor betrouwbare uitspraken Structuur- en procesindicatoren, nauwelijks uitkomstindicatoren Geen uitkomst indicator statistisch significant Geen relatie met oorspronkelijk doel

41 Meten we wat we zouden moeten weten? Kwaliteit?
Meestal niet Volumes te klein voor betrouwbare uitspraken Structuur- en procesindicatoren, nauwelijks uitkomstindicatoren Geen uitkomst indicator statistisch significant Geen relatie met oorspronkelijk doel Eerste lijn indicator ≠ kwaliteit zorg

42 Is er wel verschil?

43 Is er wel verschil? Media moeten scoren met uw score

44 Is er wel verschil? Media moeten scoren met uw score Patiënten gebruiken ze niet

45 Is er wel verschil? Media moeten scoren met uw score Patiënten gebruiken ze niet ‘Top’dokter beter dan ‘goede’ dokter

46 Is er wel verschil? Media moeten scoren met uw score Patiënten gebruiken ze niet ‘Top’dokter beter dan ‘goede’ dokter Arts ≠ team ≠ afdeling ≠ ziekenhuis/praktijk

47 Is er wel verschil? Media moeten scoren met uw score Patiënten gebruiken ze niet ‘Top’dokter beter dan ‘goede’ dokter Arts ≠ team ≠ afdeling ≠ ziekenhuis/praktijk Taart nr. 1 steeds in ander ziekenhuis

48 Is er wel verschil? Media moeten scoren met uw score Patiënten gebruiken ze niet ‘Top’dokter beter dan ‘goede’ dokter Arts ≠ team ≠ afdeling ≠ ziekenhuis/praktijk Taart nr. 1 steeds in ander ziekenhuis Onbedoelde schade en perverse prikkels wegen zwaarder dan beoogde consumenteninfo

49 Correctie faalt altijd

50 Correctie faalt altijd
Zal toenemen (> 75 jr)

51 Correctie faalt altijd
Zal toenemen (> 75 jr) Geen EBM onderzoek patiënt met multimorbiditeit

52 Correctie faalt altijd
Zal toenemen (> 75 jr) Geen EBM onderzoek patiënt met multimorbiditeit N ≠ 1 ≠ groep

53 Correctie faalt altijd
Zal toenemen (> 75 jr) Geen EBM onderzoek patiënt met multimorbiditeit N ≠ 1 ≠ groep Lokt pervers gedrag uit

54 Terug naar oorspronkelijk doel

55 Terug naar oorspronkelijk doel
Laat wel zien wat je doet

56 Terug naar oorspronkelijk doel
Laat wel zien wat je doet > intern, < extern

57 Terug naar oorspronkelijk doel
Laat wel zien wat je doet > intern, < extern Grote opruiming indicatoren

58 Terug naar oorspronkelijk doel
Laat wel zien wat je doet > intern, < extern Grote opruiming indicatoren Niet ‘meer’, maar ‘beter’ of ‘niet’

59 Terug naar oorspronkelijk doel
Laat wel zien wat je doet > intern, < extern Grote opruiming indicatoren Niet ‘meer’, maar ‘beter’ of ‘niet’ Je kunt niet alles meten

60 Terug naar oorspronkelijk doel
Laat wel zien wat je doet > intern, < extern Grote opruiming indicatoren Niet ‘meer’, maar ‘beter’ of ‘niet’ Je kunt niet alles meten Zet niet elke stap op schrift

61 Artsen voortouw

62 Artsen voortouw Kwaliteitsinfo voor huisartsen

63 Artsen voortouw Kwaliteitsinfo voor huisartsen Kwaliteitsinstituut 2013?

64 Artsen voortouw Kwaliteitsinfo voor huisartsen Kwaliteitsinstituut 2013? Verschillen onmeetbaar klein maken

65 Artsen voortouw Kwaliteitsinfo voor huisartsen Kwaliteitsinstituut 2013? Verschillen onmeetbaar klein maken Geen taarten voor nummer 1

66 Artsen voortouw Kwaliteitsinfo voor huisartsen Kwaliteitsinstituut 2013? Verschillen onmeetbaar klein maken Geen taarten voor nummer 1 Geen ‘top’zorg en ‘top’dokter. Goed is beter

67 Elkaar intern krachtiger aanspreken/corrigeren

68 Elkaar intern krachtiger aanspreken/corrigeren
Voorbeeldfunctie gezaghebbende

69 Elkaar intern krachtiger aanspreken/corrigeren
Voorbeeldfunctie gezaghebbende Professioneel nieuwsgierig blijven naar effect van (niet) handelen

70 Elkaar intern krachtiger aanspreken/corrigeren
Voorbeeldfunctie gezaghebbende Professioneel nieuwsgierig blijven naar effect van (niet) handelen Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet

71 Er is niet zo veel mis in de zorg als de lijstjes suggereren
Wat echt mis is in de zorg blijkt niet uit de lijstjes

72 Transparantie in de zorg: cijferfetisjisme?


Download ppt "Transparantie in de zorg: cijferfetisjisme?"

Verwante presentaties


Ads door Google