De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

DE BENDE VAN DE HAK De bende van Hak

Verwante presentaties


Presentatie over: "DE BENDE VAN DE HAK De bende van Hak"— Transcript van de presentatie:

1 DE BENDE VAN DE HAK De bende van Hak
Het vakoverschrijdend solidariteitsproject voor de basisschool bij de campagne van Broederlijk Delen 2013: ‘Geef Molly een kans… en stop de honger!’

2 Een vakoverschrijdend solidariteitsproject
Hoe zien wij solidariteit? We vertrekken vanuit verbondenheid De leerling als wereldburger Noord en Zuid zijn onderling afhankelijk Nadruk op gelijkenissen ipv verschil Noord en Zuid als gelijkwaardige partners We werken samen aan vrede en streven naar een leefbare aarde voor iedereen, nu en morgen. We vertrekken vanuit de plannen van mensen in het Zuiden In het project hebben we extra aandacht voor correcte beeldvorming. Daniel, het hoofdpersonage is een ondernemende jongen, die de moeilijkheden die hij ondervindt zelf aanpakt. De bende van de HAK - een solidariteitsproject voor de basisschool

3 Een vakoverschrijdend solidariteitsproject
Gedurende 5 weken Met aanknopingspunten voor o.a. de lessen wereldoriëntatie, taal, muzische vorming en godsdienst Speels en belevend Van tweede tot en met zesde leerjaar Voor het eerste leerjaar raden wij aan om te werken met de fotoset ‘Lidia’s verrassing’ '(* De bende van de HAK - een solidariteitsproject voor de basisschool

4 Hoe ziet een projectweek eruit?
Stap 1: Lees een deel van het verhaal voor Stap 2: 1 of 2 lesmomenten per week korte methodiek (25 min) lange methodiek (50 min) Stap 3: Even stilvallen ‘Wow! Het komt van de grond’. Stap 4: Zing een deel van het Themalied of het kort liedje Themalied ‘De bende van de hak’ Kort liedje: ‘Samen’ EXTRA! Slotmoment dat georganiseerd wordt door de leerlingen. De bende van de HAK - een solidariteitsproject voor de basisschool

5 Welke materialen horen bij het project?
Handleiding voor de leerkracht Nieuw! Aparte werkboekjes voor onder- en bovenbouw onderbouw: 2e en 3e leerjaar bovenbouw: 4e, 5e en 6e leerjaar Campagne-dvd 2013 Broederlijk Delen met: Themalied ‘Hier is de bende van de hak en kort liedje ‘Samen’ Karrewiet in Oeganda: 5 korte filmpjes over het bezoek van Kristien Maes (ex-ketnetwrapster) aan Oeganda. Filmportret: een dag in het leven van Daniel Affiche basisonderwijs ‘ Geef Daniel en Lidia een kans… en stop de honger’ Alle materialen kunnen besteld worden via mijn.broederlijkdelen.be De bende van de HAK - een solidariteitsproject voor de basisschool

6 Week 1: Kennismaking met Daniel, zijn familie en leefomgeving
Verhaal Daniel vertelt over zijn dagelijkse bezigheden. Hij toont de leerlingen waar hij woont en stelt ons voor aan zijn familie. Daniel heeft zijn huis zelf gebouwd. In Oeganda is het traditie dat jongens van 12 jaar hun eigen huis bouwen. Zo bewijzen de jongens dat ze niet bang zijn om alleen te wonen. Daniel heeft zijn huis ook versierd. Hij koos de vlag van Oeganda. Hij vindt het een heel mooie vlag, elke kleur op de vlag heeft een andere betekenis. De vlag toont alles wat Daniel belangrijk vindt. Daniel vertelt ons over zijn vrienden. Samen hebben ze een bende ‘De bende van de hak’ De bende van de HAK - een solidariteitsproject voor de basisschool

7 De bende van de HAK - een solidariteitsproject voor de basisschool

8 Korte methodiek: Wie ben ik? Wie is Daniel?
Op zoek naar weetjes over Daniel in de zandbak. Ik verschil van Daniel maar er zijn ook gelijkenissen. Het verschil tussen mij en de andere leerlingen in de klas is soms even groot als het verschil tussen mij en Daniel. De bende van de HAK - een solidariteitsproject voor de basisschool

9 Lange methodiek: Tonen wat we belangrijk vinden
Vertrekpunt: de muurschildering op de hut van Daniel. Oegandese vlag: elke kleur heeft een eigen betekenis. Zwart = Kleur van Afrika Geel = kleur van de zon Rood = kleur van bloed (broederschap) De leerlingen ontwerpen een eigen vlag en een klasvlag door een kleur te geven aan wat ze belangrijk vinden. De bende van de HAK - een solidariteitsproject voor de basisschool

10 Week 2: Over voedsel dat van ver komt
Verhaal Daniel gaat mango’s verkopen op de markt. Op de markt is een nieuwe verkoper aanwezig. Hij verkoopt melk uit Nederland. Zijn buurman Richard krijgt zijn verse melk niet meer verkocht. Daniel komt Rosa tegen, het meisje waar hij verliefd op is. Ze vertelt dat haar bonenoogst mislukt is. Daniel bedenkt een plan om Richard en Rosa te helpen. De bende van de HAK - een solidariteitsproject voor de basisschool

11 Korte methodiek: De weg van de banaan
De bende van de HAK - een solidariteitsproject voor de basisschool

12 Lange methodiek: Het bord van Daniel
Door middel van een aantal puzzels ontdekken de leerlingen welke afstand een product heeft afgelegd voor ze het kunnen opeten. We bekijken hoe het voedsel getransporteerd wordt en wat hiervan de gevolgen zijn voor het milieu. We vergelijken het aantal voedselkilometers van het bord van Daniel met het aantal voedselkilometers van het bord van Danny. De bende van de HAK - een solidariteitsproject voor de basisschool

13 Week 3: Een kans voor de bende van de hak
Verhaal Daniel en zijn bende trekken bij het vallen van de avond naar het veld van Richard. Stiekem ploegen ze samen het land om en planten nieuwe bonen. Daniel gaat luisteren op de vergadering van de boerengroep van zijn vader. José heeft kuikentjes. Hij zal er eentje wegschenken aan een van de andere boeren in de groep. Daniel weet hoe hij Rosa kan helpen. Hij heeft de hulp van zijn bendeleden nodig. De bende van de HAK - een solidariteitsproject voor de basisschool

14 Korte methodiek: Test ‘Ben jij een kansengrijper?’
De bende van de HAK - een solidariteitsproject voor de basisschool

15 Lange methodiek: Kansen krijgen, kansen grijpen
Uitgangspunt: José zal een kuiken schenken aan een van de boeren in de groep. Deze boer kan zo voor meer voedselzekerheid zorgen. Onderbouw: Een mooie kans: verbind de kans met het gevolg Een bericht voor de klas: tekst over het doorgeven van de kip. Begrijpend lezen. Wat als?: Beeld uit… Een mooie kans: je mag Franse les volgen op woensdag. Handig, want deze zomer ga je naar Frankrijk op reis. Wat als je deze kans niet grijpt en je op reis een brood moet halen bij de bakker? Wat als je deze kans wel grijpt en je stiekem verliefd wordt op een Franstalig(e) meisje/jongen? De bende van de HAK - een solidariteitsproject voor de basisschool

16 Lange methodiek: Kansen krijgen, kansen grijpen
Bovenbouw: Kansen krijgen, kansen grijpen Welke is de mooiste kans die je ooit kreeg? Van welke kans die je ooit miste heb je spijt? Welke kans zou je met beide handen grijpen als je ze nu kreeg? Elk kuiken een nieuwe kans: tekst over het doorgeven van de kip. Begrijpend lezen en OLG. Wat als?: Beeld uit… De bende van de HAK - een solidariteitsproject voor de basisschool

17 Week 4: de talenten van de bende van de hak
Er is bezoek in de klas van Daniel. Een meneer van FAPAD komt de spelregels van een boerengroep uitleggen. Daniel besluit een tienerboerengroep op te richten samen met Rosa en zijn vrienden. Zo kan hij Rosa helpen. Samen verdelen ze de taken. Iedereen draagt op zijn eigen manier een steentje bij. Elk van de bendeleden heeft een eigen talent dat het kan gebruiken om de boerengroep te helpen. De bende van de HAK - een solidariteitsproject voor de basisschool

18 Korte methodiek: de talenten van de bende van de hak
De leerlingen benoemen de talenten van de personages in het verhaal en benoemen hun eigen talent met behulp van personage kaarten. Spin the bottel: de leerlingen benoemen elkaars talenten. Yuri draait aan de fles, en wanneer die weer stil ligt, wijst ze naar Daan. Yuri vertelt dan iets waar Daan goed in is. Hij mag daarvoor de personagekaarten gebruiken. Daarna mag Daan met de fles draaien. De bende van de HAK - een solidariteitsproject voor de basisschool

19 Lange methodiek: Ik zet mijn talent in
Tijdens de lange methodiek in week 4 worden de leerlingen uitgedaagd om een slotfeest te organiseren. Leerlingen vormen op basis van hun talent een groepje (al dan niet klasoverschrijdend). Samen met één van de personages nemen ze een taak op zich. Ze krijgen hiervoor een opdrachtenkaart met daarop een handleiding en hulpvragen voor de organisatie. Het slotmoment gaat door in week 5 Bijvoorbeeld: Natuurknap – maak een beestige tentoonstelling Beeldknap – maak een workshop Oegandees sporten De bende van de HAK - een solidariteitsproject voor de basisschool

20 Week 5: Samen staan we sterk
Er is een nieuwe naam voor de boerengroep gevonden. ‘Hoeing for the future’ (hakken voor een betere toekomst) De boerengroep wordt officieel ingehuldigd. Daniel en zijn vrienden stellen de groep voor aan het dorp. Samen ondertekenen ze de afspraken die ze samen gemaakt hebben. De bende van de HAK - een solidariteitsproject voor de basisschool

21 Korte methodiek: Schaap en herder
Uitgangspunt: Daniel en zijn vrienden ondertekenen de afspraken die ze samen gemaakt hebben. Zijn afspraken belangrijk om samen te kunnen werken? Ervaringsmethodiek: Duid in de groep een herder aan. De andere leerlingen zijn schapen en worden geblinddoekt. Baken een stal af in de zaal en plaats de schapen op een grote afstand van de stal. De schapen gaan achter elkaar staan en leggen hun handen op de schouders van het schaap voor zich. De herder probeert door middel van fluitsignalen de schapen in de kooi te leiden. Hij moet bij de leerkracht blijven staan, hij mag niet praten en hij mag de schapen niet aanraken. Wat gebeurt er als je geen afspraken maakt? Wat gebeurt er als je wel afspraken maakt? De bende van de HAK - een solidariteitsproject voor de basisschool

22 Lange methodiek: onderbouw – samen naar de markt
Samenwerkingsopdracht: Daniel en Rosa willen naar de markt om hun mango’s te verkopen. Helpen jullie mee? 6 opdrachten die opgelost moeten worden door de leerlingen Voor elke opdracht is een ander hulpmiddel nodig. Elke leerling heeft 1 hulpmiddel. Om alle vragen op te lossen moet samengewerkt worden. Samenwerken = delen De bende van de HAK - een solidariteitsproject voor de basisschool

23 Lange methodiek: Op weg met de boerengroep
Bordspel waarin moet samengewerkt worden Elk ploegje probeert zo snel mogelijk op de markt te geraken. Groepjes kunnen elkaar helpen en hulp krijgen door zich in te zetten bij de boerengroep. Noodweer kan ploegjes die zich niet aansloten bij de boerengroep voor 1 beurt uitschakelen. Het spel zal sneller gewonnen worden door een ploegje dat zich wel inzet bij de boerengroep.  Samenwerken is delen De bende van de HAK - een solidariteitsproject voor de basisschool

24 Slotfeest Door de leerlingen georganiseerd
Voorbereidingen in week 4 – lange methodiek Samen met de hele school Verloop (120 min) Voorbereidingen de dag zelf (30 min) Verwelkoming (10 min) Instuif (40 min) Slotshow (20 min) Bedanking en afsluiter (20 min) De bende van de HAK - een solidariteitsproject voor de basisschool

25 Wow! Het komt van de grond.
In de themahoek staat een paasboom met een hak erbij = symbool voor: samenwerken een kans krijgen, de keuze hebben: je blijft langs de hak staan en er verandert niets, je neemt de hak over je schouder en schiet in actie en je verandert veel De aarde omwoelen = lucht geven = vastenidee Hoop, groeien, dood wordt leven De bende van de HAK - een solidariteitsproject voor de basisschool

26 Wow! Het komt van de grond.
Stilvalmomentjes: reflectiemoment over de les en het thema Week 1: Planten van vlag – wat vind ik, wat vinden wij belangrijk en hoe zorg ik hiervoor? Week 2: Stilvalmomentje met rozijn - verwondering over voedsel Week 3: De kansendoos – Grijp ik de kans? Week 4: Dit is mijn talent, zo zet ik het in Week 5: Iedereen heeft een stukje van de puzzel De bende van de HAK - een solidariteitsproject voor de basisschool

27 Ander materiaal bij de campagne
Voor kleuters en het eerste leerjaar: de fotoset ‘Lidia’s verrassing’ van Studio Globo & Broederlijk Delen 10 A3 foto’s en voorleesverhaal Bij elk deel van het verhaal horen ook een aantal verwerkingsactiviteiten. Oegandese spelen en activiteiten. Levensbeschouwelijke suggesties 7 euro alles inbegrepen bestellen via mijn.broederlijkdelen.be Oma komt op bezoek en Lidia wil haar oma verrassen met een feestmaal. Dit lukt haar niet alleen, dus vraagt ze hulp aan alle leden van het gezin. Voor een feestmaal heb je natuurlijk eten en drinken nodig. Samen met haar broer Daniel gaat Lidia op zoek naar water, boontjes, fruit, eitjes, oliebollen,… kortom alle ingrediënten voor een lekkere maaltijd. De bende van de HAK - een solidariteitsproject voor de basisschool

28 Ander materiaal bij de campagne
Bouwstenen ‘Het komt van de grond’ De brochure ‘Het komt van de grond’ is een perfecte aanvulling voor scholen die graag een viering organiseren op schoolniveau of op zoek zijn naar bouwstenen/ideeën om ook op klasniveau mee aan de slag te gaan: Wat mag je verwachten? 2 algemene viering op schoolniveau rond het verhaal van de onvruchtbare vijgenboom (Lc 13, 6-9) en rond offeren als dank-je-wel (Dt 26,4-10 ). 1 nieuwe kansenviering 1 cedarmaaltijd 1 verwijzing naar de Goede Week Deze vieringen zijn opgebouwd rond tal van korte ritueeltjes en bouwstenen die ook apart en plek kunnen krijgen binnen een school. Deze brochure kan je gratis downloaden op mijn.broederlijkdelen.be De bende van de HAK - een solidariteitsproject voor de basisschool

29 Fondsen werven in het lager onderwijs?
Heeft dit project jou geïnspireerd om zelf een fondsenwervingsactie op poten te zetten? Meer informatie over fondsenwerving vind je op … /kilometers Verzamel zoveel mogelijk kilometers voor het zuiden. /culinairsolidair Organiseer een etentje uit solidariteit Zet koffie of warme choco, zoek een veelbezochte plek op en vraag een vrije bijdrage… Zo simpel is het ! De bende van de HAK - een solidariteitsproject voor de basisschool

30 Nog vragen? www.spoorzesindeklas.be of spoorzes@chiro.be
De bende van de HAK - een solidariteitsproject voor de basisschool


Download ppt "DE BENDE VAN DE HAK De bende van Hak"

Verwante presentaties


Ads door Google