De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Jacqueline Kerkhoffs, projectleider

Verwante presentaties


Presentatie over: "Jacqueline Kerkhoffs, projectleider"— Transcript van de presentatie:

1 Jacqueline Kerkhoffs, projectleider j.kerkhoffs@platformsvmbo.nl

2 Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Inhoud Wat gaat er veranderen Van examenprogramma naar onderwijsprogramma

3 Structuur Kern-, Profiel-, Keuzeprogramma
4 Keuzedelen Schoolexamen PROFIEL 4 Profieldelen Centraal examen KERN

4 ec zw te is gr Uitgangspunten Kern-, Profiel-, Keuzeprogramma
april ’17 Kernprogramma = hart van de sector In elke sector wordt één kernprogramma aangeboden… ec zw te is gr … altijd in combinatie met profiel- en keuzedelen

5 Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Profielen Economie Economie en ondernemen Horeca, bakkerij en recreatie Groen Intersectoraal Dienstverlening en producten Techniek Bouwen, wonen, interieur Produceren, installeren, energie Mobiliteit en transport Media, vormgeving, ict Maritiem en techniek (24.5) Zorg en welzijn

6 EXAMEN P R O G R A M M A U W O N D E R W I J S ! KEUZE PROFIEL

7 = EXAMEN P R O G R A M M A U W O N D E R W I J S ! KEUZE PROFIEL
PROJECTWEEK SIMULATIE PROFIEL

8 LOB als rode draad Kern C: leerling werkt aan loopbaanontwikkeling en kan daar bewijzen van overleggen Loopbaancompetenties: Kwaliteitsreflectie (wat kan ik het best) Motievenreflectie (waar ga en sta ik voor) Werkexploiratie (waar kan ik doen waar ik het beste in ben en leren waar ik goed in wil worden) Loopbaansturing (hoe kan ik zorgen dat ik het beste uit mezelf haal) Netwerken (wie kan me helpen om te worden wie ik wil zijn) Loopbaancompetenties leer je ontwikkelen door loopbaangesprekken. De nieuwe structuur biedt daarvoor handvatten

9 “Alles blijft zoals het is…”
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo V A L K U I L “Alles blijft zoals het is…” Bij invoering van de nieuwe profielen verdwijnen alle afdelingsprogramma’s. De 35 afdelingen gaan op in 9 profielen De programma’s zijn echt nieuw!

10 Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Advies pilotscholen Start met visie-ontwikkeling Vragen die beantwoord moeten worden: Welke profielen bieden we aan Volgorde profiel - keuze Welke keuzemogelijkheden bieden we als school (binnen of buiten profiel, binnen of buiten sector) Hoe geven we LOB vorm Hoe ziet het onderwijsprogramma er uit Betrek bij de visie-ontwikkeling alle betrokkenen (docenten, (AVO en beroepsgericht), leidinggevende, decanen, onderbouw en bovenbouw, enz.)

11 Communicatie over project
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Communicatie over project Contactpunt per school Digitale nieuwsbrief Platforms beroepsgerichte programma’s Regionale bijeenkomsten SPV

12 Vmbo Bouwen, Wonen en Interieur; kansen voor morgen!

13 BWI voor wie? Bedrijfsleven Leerling

14 BWI voor wie? Wat vraagt het bedrijfsleven? Handige werknemer
Creatieve werknemer Betrokken werknemer Ambitieuze werknemer Sociale werknemer Commerciële werknemer Wat willen leerlingen? Met hun handen iets maken Iets nieuws creëren Samen iets realiseren Carrière maken Iets voor een ander betekenen Scoren

15 BWI voor wie? Profiel van onze huidige leerling…..
Handige leerling met roots in de bouwwereld? Uitstelleerling (landmacht, vrachtwagenchauffeur.…) Volgleerling (vriendje, broertje, groep….) Hoe goed kennen wij onze potentiële doelgroep?

16 4 Bèta mentality milieus
31% 28% 28% 13%

17 4 Bèta metality milieus De Vakspecialist Vakspecialist
“Ik heb een hekel aan biologie, maar ik hou wel van timmeren en techniek. Dan ligt N&T dus voor de hand.” (Serge, 17 jaar)

18 4 Bèta metality milieus Carrière tijger Carrière tijger
Ik wil na school zo snel mogelijk voor mezelf beginnen. Eigen auto, enzo. Dan kan ik mijn eigen geld verdienen als decorateur en zelf beslissen waar ik wil werken.” (Maice, 16 jaar)

19 4 Bèta metality milieus Creatieveling Creatieveling
“Ik vond ook van alles leuk en heb gekeken wat ik allemaal kon en heb altijd al iets gehad met interieur en dingen creëren en bedenken, dus dan ga je niet automatisch iets met talen doen. Ik heb er nog keuzevakken bij gedaan zoals Design en Economie om het nog breder te maken en alles open te houden.” (Erik, 18 jaar)

20 4 Bèta metality milieus Team speler Team speler
“Een technische opleiding? Nee. Tenminste, als ik iets samen kan doen en iets kan betekenen voor mijn omgeving, waarom niet? En ik heb wel iets met steden dus… (Melinda, 17 jaar)

21 BWI voor wie? Totale doelgroep vmbo B + K - 126.000 ll. (100%)*
Potentieel aantal techniek ll. (87%) Huidige aantallen techniek ll. (25%) Huidige aantallen BWI ll. (23%) Potentieel aantal leerlingen voor BWI is ll. * Gegevens

22 Kansen voor BWI Onderkennen diverse interesses en talenten
Aanbod programma Voorbeeld: Profielnaam: Bouwen, Wonen en Interieur Invulling profiel- en keuzedelen Carrière perspectief branches en beroep Benaderen van deze groepen Re-styling werkomgeving afdeling Deskundigheidsbevordering medewerkers Betrokkenheid directie en bedrijfsleven

23 Ziet u de kansen voor vmbo Bouwen, Wonen en Interieur?

24 Leen Prins locatiedirecteur Schoonhovens college voorzitter Platform vmbo BWI


Download ppt "Jacqueline Kerkhoffs, projectleider"

Verwante presentaties


Ads door Google