De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Resultaten workshop identiteit en imago

Verwante presentaties


Presentatie over: "Resultaten workshop identiteit en imago"— Transcript van de presentatie:

1 Resultaten workshop identiteit en imago
Stichting Arbeidsmarktbeleid Branche Verpleeg- & Verzorgingshuizen SAB V V &

2 & SAB V V Inleiding Workshop Identiteit en Imago VVT-branche
Thuiszorg W.o. kraamzorg Verzorgingshuizen Verpleeghuizen Project in opdracht van Stichting FAOT en SAB-V&V Stichting Arbeidsmarktbeleid Branche Verpleeg- & Verzorgingshuizen SAB V V &

3 Inhoud Workshop deel 1 - de werkgever: • Identiteit • Imago
• Gewenst imago Workshop deel 2 - de medewerker: • De ideale collega

4 Deel 1: De werkgever

5 De werkgever: identiteit

6 Werken bij de VVT komt overeen met werken in de dienstverlening.
9 3 Eens Oneens

7 Werken bij de VVT komt overeen met werken in de dienstverlening.
- Je bewijst mensen een dienst - Gaat dieper dan verlenen van een dienst - Doet de VVT tekort - Gaat om mensen in zwakke positie - Gaat om intermenselijke relatie; heeft een conducteur bijv niet Eens Oneens

8 Werken bij de VVT komt overeen met werken in ziekenhuizen.
12 Eens Oneens

9 Werken bij de VVT komt overeen met werken in ziekenhuizen.
Karakter totaal verschillend Naar ziekenhuis ga je toe, in VVT kom je bij mensen thuis (thuis- en kraamzorg) of in zoveel mogelijk gecreeerde thuissituatie (verzorg- en verpleeghuizen). - Je bent te gast Kortdurige relatie (ziekenhuis) vs langdurige relatie (VVT) - Vanuit dienstverlening zijn er wel overeenkomsten Eens Oneens

10 Werken in een verpleeg- of verzorginstelling komt overeen met werken in de thuis- of kraamzorg.
4 8 Eens Oneens

11 Werken in een verpleeg- of verzorg-instelling komt overeen met werken in de thuis- of kraamzorg.
- Langdurige relatie is overeenkomst Thuis- en kraamzorg: je bent individuele zorgverlener: hogere verantwoordelijkheid, maar ook meer vrijheid V & V: je werkt in team: team players Kraamzorg is kort, V&V is langdurig Eens Oneens

12 In de VVT is de werkdruk hoog.
10 2 Eens Oneens

13 In de VVT is de werkdruk hoog.
Overall: hoge werkdruk Werkdruk breder dan alleen tijd: ook psychische belasting Niet altijd goed opgeleid voor extra taken die gedaan moeten worden Confrontatie met maatschappelijke problematieken: omgaan met naasten van client, met mantelzorgers -Werkdruk verschilt per regio -Misschien in avonddiensten in V&V geen hoge werkdruk? -In kraamzorg is er druk qua flexibiliteit die verwacht wordt, maar in uitvoering valt werkdruk mee Eens Oneens

14 Werken in de VVT is fysiek zwaar.
11 1 Eens Oneens

15 Werken in de VVT is fysiek zwaar.
Hoog ziekteverzuim door lichamelijke klachten. Kraamzorg minder zwaar dan V&V. Thuiszorg is zwaarst, want niet alle hulpmiddelen voor handen, klopt Arbo-technisch vaak niet. -Er zijn (en worden) goede stappen gemaakt in werkomstandigheden. Eens Oneens

16 Werken in de VVT is mentaal zwaar.
12 Eens Oneens

17 Werken in de VVT is mentaal zwaar.
Je bent altijd bezig met emoties Je komt thuis met een lach of een traan Grote nabijheid Kraamzorg wordt mentaal zwaarder ivm signalering van kindermishandeling - Is mede afhankelijk van geestelijke gezondheid van de client. Eens Oneens

18 Werken in de VVT is ‘vies en bloederig’.
2 10 Eens Oneens

19 Werken in de VVT is ‘vies en bloederig’.
Ja, dat is het soms wel, maar is niet de kern van het beroep; geen issue meer als je er werkt. - Speelt wel mee in imago Juist anders benaderen; je komt mensen in meest pure bestaan tegen, in meest kwetsbare situatie, ongeacht status persoon. Je mag heel dichtbij komen. Gaat niet om vies en bloederig, want dat hebben artsen ook, maar eerder om combinatie ‘vies en laag betaald’ en situaties van mensonterende praktijken (bijv: te lang in ontlasting liggen). Eens Oneens

20 Werken in de VVT is geen baan, maar een roeping.
12 Eens Oneens

21 Werken in de VVT is geen baan, maar een roeping.
Is gewoon een baan Stelling komt voort uit het verleden: nonnen Hoewel: mensen kiezen wel bewust voor baan in zorg, voor diepgang Eens Oneens

22 In de VVT kun je echt iets voor een ander betekenen.
11 1 Eens Oneens

23 In de VVT kun je echt iets voor een ander betekenen.
Je bent ook echt betekenisvol in het leven van de ander De kraamverzorgende blijft vaak jarenlang in het hoofd van de client; je speelt rol in bijzondere en afhankelijke situatie Het wordt ook verwacht in de zorg: stapje extra doen, ‘hypotheekzuster’ is niet geaccepteerd. Frustatie van vele medewerkers is juist dat ze meer zouden willen betekenen, maar tijd of capactiteit ontbreekt Je kunt in iedere functie iets betekenen Eens Oneens

24 In de VVT kun je carrière maken.
8 4 Eens Oneens

25 In de VVT kun je carrière maken.
Veel managers komen van werkvloer, dus opwerken is zeker mogelijk Veel beweging in mogelijkheden; bijv groei (kraam)verzorgende naar verpleegkundige Groei aanbod opleidingen ‘Een vak goed leren’ kan ook gezien worden als carrière maken -Imago VVT is dat je geen carrière kunt maken. -Op lagere niveaus wordt weinig toekomstperspectief geschetst -Slechts beperkt aantal plekken om door te stromen, want grootste capaciteit blijft nodig op verzorgenden niveau 3 -Velen ook geen ambitie tot doorgroeien Eens Oneens

26 Groepsopdracht: Beeldassociaties

27 Welke auto past bij de VVT? Welke helemaal niet?

28 Welke auto past bij de VVT? Welke helemaal niet?

29 Welke auto past bij de VVT? Welke helemaal niet?
Wel Smart: flexibel, zuinig, goedkoop, makkelijk parkeren, eigenwijs, zelfstandig, ‘autootje voor erbij’, ‘jonge meiden-auto’ Wel VW: Degelijk (voor ervaren medewerkers) Niet Landrover: status, tractor, PC Hoofdstraat Niet Subaru: patserig

30 De werkgever: imago

31 Voordat ik in de VVT werkte, had ik een ander beeld van de VVT als werkgever.
2 4 Eens Oneens 6: weet niet

32 Voordat ik in de VVT werkte, had ik een ander beeld van de VVT als werkgever.
Dacht dat het dynamischer was (‘spanning en sensatie’). Dacht dat ik onvervangbaar zou zijn, maar bleek een nummertje te zijn. Thuiszorg heeft stoffig imago, maar is het niet. Klopte met mijn beeld Eens Oneens

33 VVT heeft het imago dat er weinig jonge mensen werken.
3 5 Eens Oneens 4: weet niet

34 VVT heeft het imago dat er weinig jonge mensen werken.
Klopt in imago en praktijk Eigen ervaring: veel oudere collega’s, gespreksstof ging over diëten en overgang VVT wil ook niet te jonge werknemers: levenservaring is van belang Mogelijkheid begeleiding maakt dat in ziekenhuizen jonge mensen makkelijker kunnen werken dan in VVT Er werken veel jonge mensen (en daarnaast veel oudere werknemers, middengroep ontbreekt) Eens Oneens

35 Het beeld heerst dat VVT niets voor mannen is.
11 1 Eens Oneens

36 Het beeld heerst dat VVT niets voor mannen is.
Ja, beeld heerst en klopt ook met praktijk: max 5% mannen In praktijk: hoe hoger niveau hoe meer mannen en in technische functies en op ambulances Niet alle clienten willen een mannelijke verzorgende Beeld klopt niet, werken veel studenten in thuiszorg: ook mannelijke studenten Eens Oneens

37 Het beeld heerst dat VVT niets voor allochtonen is.
4 8 Eens Oneens

38 Het beeld heerst dat VVT niets voor allochtonen is.
Is in hun cultuur geen beroep, familie zorgt onderling voor elkaar Allochtonen kiezen liever zorgberoep met meer status: tandartsassistent, apothekersassistent, doktersassistent Tegenstrijdig met verhouding op opleidingen: namelijk ¾ op zorgopleidingen ROC Zadkine Rotterdam bestaat uit allochtone meiden Eens Oneens

39 Hoe denkt de doelgroep over de VVT als werkgever?
wel

40 Hoe denkt de doelgroep over de VVT als werkgever?
niet

41 Hoe denkt de doelgroep over de VVT als werkgever?
WEL: Boerenkool: -traditioneel -ouderwets -budgettair verantwoord -no nonsense -niet zo spannend -HEMA-rookworst: winkel voor iedereen NIET: Culinair: -weinig voor veel -te sjiek

42 De werkgever: gewenst imago

43 verdeeldheid Hoe zou je willen dat de doelgroep tegen de VVT als werkgever aankijkt?

44 Hoe zou je willen dat de doelgroep tegen de VVT als werkgever aankijkt?
Switch maken naar: Cocktail: -kleurrijk -verandering -innovatie -dynamisch (sommigen vinden cocktail te ver van de werkelijkheid afstaan: te grote switch) Red Bull: -empowerment uitstralen voor werken in de zorg WEL: Thee: -warmte -knus -gezellig Bier: -meer pit dan thee

45 Deel 2: De werknemer

46 De medewerker: identiteit

47 Werken in de VVT was voor mij een bewuste keuze.
7 5 Eens Oneens

48 Werken in de VVT was voor mij een bewuste keuze.
Ja, zowel zorg als VVT Wel zorg, maar toevallig in VVT Nee, geen zorgachtergrond, werkzaam in staffunctie Eens Oneens

49 Als ik ergens anders meer kan verdienen, dan ga ik daar direct aan de slag.
2 6 Eens Oneens 4: weet niet

50 Als ik ergens anders meer kan verdienen, dan ga ik daar direct aan de slag.
Binnen de branche zien we sollicitanten wel kiezen voor de organisatie waar ze €13 verdienen boven de organisatie waar ze €12 verdienen Verkeerd beeld over salaris: mbo niveau 3 zorg verdient evenveel of meer als mbo administratief. Komt goed overeen. Eens Oneens

51 M’n volgende baan is niet in de VVT.
1* 3 Eens Oneens *persoon niet werkzaam in VVT, maar organisatie t.b.v. VVT 8: weet niet

52 M’n volgende baan is niet in de VVT.
Veel gedoe in de zorg: iedere instelling vindt iets anders. Veel trekken en duwen om iets voor elkaar te krijgen* Grote uitdagingen in VVT: zelf sturing geven aan dagindeling, sfeer, inhoud Velen willen niet switchen: leuke baan, dus blijven lang in dienst Verzorgenden en verpleegkundigen komen vaak weer terug naar VVT Eens Oneens *persoon niet werkzaam in VVT, maar organisatie t.b.v. VVT

53 Welk beeld heb je van jezelf als werknemer binnen de VVT?

54 Welk beeld heb je van jezelf als werknemer binnen de VVT?
Gympen: Soepel Flexibel Kun je alles mee Informeel Vrij Sportief

55 De medewerker: imago

56 Wat is het beeld dat de doelgroep heeft van de werknemers binnen de VVT?

57 Wat is het beeld dat de doelgroep heeft van de werknemers binnen de VVT?
Paard: -Ploeteren -Hard werken -Werkpaard Ook genoemd door enkeling: Ganzen: -Vrijheid -Groepsdieren Varken: -Viezig (werk) -Weinig zeggenschap

58 De ideale nieuwe medewerker

59 Welk beeld past het best bij de ideale nieuwe medewerker?

60 Welk beeld past het best bij de ideale nieuwe medewerker?
Surfer: -Snel anticiperen -Flexibel -Extern gericht Voetbal: -Team -Samen scoren -Individueel uitblinken (-> carrièremogelijkheden)

61 Conclusie Werkgever Identiteit : Smart Huidig imago : Boerenkool
Gewenst imago : Divers: thee, bier, cocktail De VVT is flexibel, zelfstandig en zuinig, maar wordt gezien als tradioneel, ouderwets en no nonsense. De VVT zou naast gezelligheid en warmte een beetje meer pit willen uitstralen, en misschien zelfs wel een stap verder: kleurrijk, dynamisch, innovatief.

62 Conclusies Werknemer Identiteit : Gympen Huidig imago : Paard
Gewenst imago : Surfer, Voetballer De werknemers van de VVT zijn flexibel, informeel, vrij en sportief, maar het werken in de VVT wordt gezien als ploeteren/ hard werken. De ideale werknemer is flexibel, kan snel anticiperen en werkt in een team, waarbij indivudueel uitblinken tot de mogelijkheden behoort. Onderscheid binnen werknemers VVT: thuis- en kraamzorg : vrijheid, verantwoordelijkheid verpleeg- en verzorgingshuizen : teamspelers

63


Download ppt "Resultaten workshop identiteit en imago"

Verwante presentaties


Ads door Google