De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Uitdaging Grondige vernieuwing van het volledige centrumgebied (2002 – 2006) Centrale parking Woonstraten Stationsplein Uitgaanscentrum Belangrijkste winkelas.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Uitdaging Grondige vernieuwing van het volledige centrumgebied (2002 – 2006) Centrale parking Woonstraten Stationsplein Uitgaanscentrum Belangrijkste winkelas."— Transcript van de presentatie:

1 ‘Tien tips voor een geslaagde communicatie en minder hinder’ Roeland Kortleven

2 Uitdaging Grondige vernieuwing van het volledige centrumgebied (2002 – 2006) Centrale parking Woonstraten Stationsplein Uitgaanscentrum Belangrijkste winkelas

3 Uitdaging Hoe dit werk aanpakken zonder jarenlange‘onleefbare’ situatie te creëren? Oplossing: uitgebreide communicatie, overleg & ‘minder-hinder’-maatregelen

4 Tip 1: Alles begint en eindigt met het bestek
Leg gedetailleerd de zaken vast waarmee een aannemer rekening moet houden. Middel om bij uitvoering ‘Minder hinder’-maatregelen af te dwingen Bereikbaarheid woningen en handelszaken Vragen van buurtbewoners? Aanwezigheid op informatievergaderingen Open communicatie en intens overleg blijft belangrijk

5 Tip 2: Voorzie budget voor communicatie en minder hinder
‘Minder hinder’ drijft prijs op Persen van riolering onder kruispunt i.p.v. open sleuf Tijdelijk werfweggetje Ook communicatie is niet gratis Flyers, brochures, affiches, informatieborden, toekomstsimulaties,…

6 Tip 3: onderling intern overleg is sleutel tot succes
Multidisciplinaire aanpak is nodig Alle interne partners hebben noodzakelijke inbreng en rekening houden met elkaar Ingenieurs Mobiliteitsspecialisten Communicatiespecialisten Loslaten van ‘enge’ technische blik Complex verhaal (wegomleidingen, communicatie, toegankelijke werfzone, uitgekiende uitvoering van de werken,…)

7 Tip 4: kijk naar de werken door de ogen van betrokkenen
Communiceer vanuit de bekommernissen van verschillende doelgroepen Voorbereiding informatievergadering Handelaars (leveringen,…), buurtbewoners (ophalen huisvuil,…), toevallige bezoekers (bereikbaarheid met de auto,…) Deze communicatiebehoeften zijn leidraad voor opmaak communicatieplan

8 Tip 5: communiceer project vanuit een toekomstbeeld
Werken gebeuren niet zomaar Bijvoorbeeld: creëren winkelcentrum waar het aangenaam wonen, winkelen, wandelen en fietsen Gebruik toekomstbeeld in communicatie Tip: 3D-toekomstsimulaties

9 Tip 6: zet alle beschikbare kanalen in
Niet enkel persbericht of informatievergadering Meer mogelijkheden, maar… Bepaal welke kernboodschap gericht is op welke doelgroep Voorbeelden van ‘Mol Werkt’: bierkaartjes, evenement, postkaarten, flyers, brochures, website, elektronische nieuwsbrieven, bewonersbrieven, gemeentemagazines, informatieborden langs de weg, tentoonstelling, stratenplannen, persbriefings, videoreportages, …

10 Tip 7: hou alles in een positieve sfeer
Werken zijn niet leuk, maar verzuring vergroot de problemen Negatieve krantenartikels houden klanten weg Daarom… alles in positieve sfeer plaatsen Mogelijkheden: spaaractie, evenement, vergroot kleine zaken, rol de rode loper uit, ‘sorry’-postkaartjes, verspreid cartoons over de werken,…

11 Tip 8: wees origineel Voorbeelden ‘Mol Werkt’
Startevemement ‘Bob De Bouwer’ voor kinderen (verdienen van werfhelm) Aankondigingsborden ‘Mol werkt, maar blijft bereikbaar’ Cartoons op bierkaartjes Sorry-postkaartjes verdelen via de handelaars Werken afsluiten met groot volksfeest: traktatie van het gemeentebestuur

12 Tip 9: betrek moeilijke klanten
Analyseer vooraf wie ‘moeilijke’ klanten zijn Voorzitter Unizo, secretaris van middenstandsvereniging,… Maak van hen ‘bevoorrechte’ getuigen (uitnodigen op voorbereidende vergaderingen) Begrip opbouwen voor moeilijke beslissingen Samen zoeken naar oplossingen Grote invloed op achterban Mol Werkt: aanspreekpunten bij handelaars en buurtbewoners Worden verdedigers in plaats van criticasters

13 Tip 10: blijf communiceren, ook het negatieve
Vermijd effect ‘opgeblazen souflé’: niet stoppen na aankondiging werken Elke belangrijke mijlpaal is onderwerp van communicatieactie Ga negatieve zaken (vertragingen,…) niet uit de weg voor behoud geloofwaardigheid. Leg deze uit. Volgehouden inspanning

14 Enkele voorbeelden…

15

16 Startevenement ‘Mol Werkt’

17 Cartoons

18 Cartoons

19 Advertentie

20 ‘Sorry’-postkaartje

21

22 Informatieborden

23 Brochures en flyers

24 Cadeau van handelaars aan aannemer
Uitgebreid communiceren: pers, site,…

25 Traktatie worstenbroodjes van uitbater lokale supermarkt aan de arbeiders
Uitgebreid communiceren: pers, site,…

26 Afsluiter ‘Mol viert’

27

28


Download ppt "Uitdaging Grondige vernieuwing van het volledige centrumgebied (2002 – 2006) Centrale parking Woonstraten Stationsplein Uitgaanscentrum Belangrijkste winkelas."

Verwante presentaties


Ads door Google