De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

19 april 2011 Michel van Roon, Directeur CRM used car management

Verwante presentaties


Presentatie over: "19 april 2011 Michel van Roon, Directeur CRM used car management"— Transcript van de presentatie:

1

2 19 april 2011 Michel van Roon, Directeur CRM used car management
De economische schade van kilometertellerfraude & De kosten-batenanalyse van het Car-Pass-systeem 19 april 2011 Michel van Roon, Directeur CRM used car management

3 Agenda Introductie studie
Dynamiek van de gebruikte auto markt m.b.t. kilometerstandfraude Waar en wanneer levert kilometerstandfraude op? Kilometertellerfraude in € Kosten-batenanalyse van het Car-Pass-systeem Conclusies

4 Duitsland

5 Introductie-onderzoek
Doel: Analyse van de economische gevolgen van kilometertellerfraude met gebruikte auto’s in Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland. Kosten-batenanalyse van het Car-Pass model Onderzoeksopzet: Kwalitatief: Interviews met 69 stakeholders incl. Tsjechië & Roemenië Kwantitatief: Desk research & ontwikkeling van rekenmodel Consumentenonderzoek:“Onderzoek van het koopgedrag, vertrouwen in gebruikte auto’s’ en ervaren toegevoegde waarde van een Car-Pass-systeem” Uitvoering: Michel van Roon, directeur CRM used car management Kris Peeters, directeur CRM used car management België Rob M. Henneveld, associated senior consultant

6 UC Dynamiek in de markt Nieuwe auto verkopen zijn bron voor de gebruikte auto markt Gebruikte auto markt is een open markt: Particuliere klanten Fleetklanten incl. verhuurbedrijven Leasebedrijven (operational & financial lease) Import & export transacties

7 UC Dynamiek in de markt Grensoverschrijdende stroom van gebruikte auto's wordt in gang gezet door een bijna fundamentele onbalans tussen vraag & aanbod Vraag & aanbod in de centraal Europese landen (kwantitatief gebrek aan evenwicht) Economische groei en stijgende welvaart leidt tot een stijgende vraag naar gebruikte auto's De natuurlijke aanvoer van gebruikte auto's, gevoed door de lokale verkoop van nieuwe auto’s, is beperkt Gebrek aan aanbod wordt gecompenseerd door het importeren van gebruikte auto‘s

8 UC Dynamiek in de markt Grensoverschrijdende stroom van gebruikte auto's wordt in gang gezet door een bijna fundamentele onbalans tussen vraag & aanbod Vraag & aanbod in de EC-landen (kwalitatief gebrek aan evenwicht) Particuliere klanten rijden doorgaans langer door met hun nieuwe auto (laag aanbod gebruikte auto’s met lage kilometerstand) Particuliere klanten rijden doorgaans kleine & zuinige auto’s Zakelijke voorraad: grotere auto’s, hogere km-stand Vraag en aanbod = mismatch

9 UC Dynamiek in de markt Voorbeeld van onbalans op macro niveau:
Restwaarde verschillen in EU-landen Eurotax Glass RV Index Source: EurotaxGlass

10 UC Dynamiek in de markt Enkele onderzoeksresultaten:
De woordvoerder van BvfK (Dld) vertelde dat Duitse dealers gebruikte auto’s importeerden uit Italië. Logisch, als je de RV index van Eurotax bekijkt. Een remarketing manager van Lease Plan vertelde dat Italiaanse dealers gebruikte auto’s in Duitsland kochten. Niet zo logisch, als we de restwaarde index van Eurotax bekijkt. Wat veroorzaakt deze onverklaarbare stroom van gebruikte auto’s?

11 UC Dynamiek in de markt Procurement manager van AAA Auto in Praag:
“Internationale handel in gebruikte auto’s is niet winstgevend zonder dat er geknoeid wordt met de kilometerteller” Onze conclusie: Kilometerstandfraude herstelt de onbalans tussen vraag en aanbod van gebruikte auto’s, zowel kwalitatief als kwantitatief.

12 Kilometertellerfraude, waar en wanneer?
Technische belemmeringen? Eenvoudige toegang tot technische gegevens Dit is de schaduwzijde van de huidige en toekomstige BER Goedkoop Een bezoek van de “kilometer-dokter” begint bij € 40,- Benodigd gereedschap Laptop & auto specificaties, OBD-plug & kabel, gezond verstand

13 Kilometertellerfraude, waar en wanneer?
Niet merkbaar op eerste gezicht Het vereist fysieke verificatie & inspectie voor elke individuele auto, inclusief meerdere telefoontjes/ s etc.

14 Kilometertellerfraude, waar en wanneer?
Elke wisseling van eigenaar is een mogelijk moment voor kilometertellerfraude en illegale winst. De kans op fraude neemt snel toe wanneer een nieuwe eigenaar de autohistorie ‘moet geloven’ i.p.v. ‘schriftelijk bewijs’ ontvangt. Op dat moment ontstaat een situatie van asymmetrische informatie. Situaties van asymmetrische informatie zijn voor mensen, die bewust illegale winst willen maken, een uitgelezen kans om geld te verdienen. Zij maken continue de afweging: Risico om gepakt te worden Potentiële winst (kosten vs. opbrengsten)

15 Kilometertellerfraude in €
Schade voor consument: Auto heeft meer slijtage en daardoor hogere onderhouds- en reparatiekosten Versnelde afschrijvingen tegen het einde van de levenscyclus van het product Schade voor retailers: Zoekkosten Kilometerstand/ onderhoud/ reparatie controles Gemiste verkopen Door onzekerheden voelen retailers zich beperkt in het kopen van betrouwbare gebruikte auto’s (goede vs. gemanipuleerde auto’s)

16 Kilometertellerfraude in €
Onze berekening van de financiële schade van kilometertellerfraude is gebaseerd op de volgende uitgangspunten: Elke kilometerstandmanipulatie leidt tot een financieel verlies De kosten van km-fraude in ons onderzoek beperken zich tot: Versneld waardeverlies Hogere onderhouds- & reparatiekosten Overtredingen op gebied van omzet-, vennootschaps- of inkomstenbelastingen zijn niet meegenomen Kilometertellerfraude vindt alleen plaats wanneer de auto van eigenaar wisselt

17 Kilometertellerfraude in €
Gemiddeld aantal gemanipuleerde gebruikte auto’s per jaar op basis van deskresearch Car-Pass (België) Manipulatie is gedaald van 8.6% naar 0.2% Export auto’s naar Frankrijk: 43,3% was gemanipuleerd (2008) Nationale Autopas (Nederland) 5% van het landelijke autopark is wellicht gemanipuleerd (daling sinds 20% in 1991) 12% van alle kilometertellers is verdacht

18 Kilometertellerfraude in €
Gemiddeld aantal gemanipuleerde gebruikte auto’s per jaar op basis van deskresearch ADAC (Duitsland) 30% van het wagenpark is wellicht gemanipuleerd (2004, i.s.m. Dekra, 2011 Polizei München) OFT (UK) 5-12.5% heeft een kilometerstand discrepantie (HPI)

19 Kilometertellerfraude in €
Gemiddeld aantal gemanipuleerde gebruikte auto’s per jaar Consumentenonderzoek in landen binnen onderzoek “Heeft u ooit een gebruikte auto gekocht met een gemanipuleerde kilometerstand?” 5% van alle respondenten hebben opgemerkt dat zij een gebruikte auto met gemanipuleerde kilometerteller gekocht hebben Automotive professionals (interviews and crowd sourcing) 30-40% van alle geïmporteerde gebruikte auto’s zijn gemanipuleerd

20 Kilometertellerfraude in €
Gemiddeld aantal gemanipuleerde gebruikte auto’s per jaar Twee scenario’s voor binnenlandse transacties: Laag km-fraude scenario: 5% van de jaarlijkse gebruikte auto transacties (B2C) Hoog km-fraude scenario: 12% van de jaarlijkse gebruikte auto transacties (B2C) Eén scenario voor de transacties vanuit het buitenland (import): 30% van alle geïmporteerde gebruikte auto’s wordt naar verwachting gemanipuleerd

21 Kilometertellerfraude in €
Geschat aantal teruggedraaide kilometers bij tellerfraude Desk research: Car-Pass: km (2009) ADAC: km (ruwe schatting) OFT: miles (niet-representatieve steekproef) Binnenlandse vs. geїmporteerde gebruikte auto’s, gebaseerd op de volgende cijfers: Binnenlandse fraude met km-teller: km Cross border fraude met km-teller: km

22 Kilometertellerfraude in €
Curve waardeverlies, kilometerstand vs. leeftijd

23 Kilometertellerfraude in €
Kilometertellerfraude en de extra onderhouds- en reparatiekosten

24 Kilometertellerfraude in €
Totaal financieel verlies in de landen van ons onderzoek: € ,- (hoog scenario) of € ,- (laag scenario) Deze schade wordt veroorzaakt door: Ontbreken van structurele registratie van kilometers Geen uitwisseling van geregistreerde kilometers Onvoldoende registratie & verificatie Ontbreken van een EU juridisch kader Een situatie van asymmetrische informatie ontstaat: ‘Criminele’ verkopers weten precies wat ze aanbieden Consumenten betalen teveel voor een gebruikte auto Consumenten worden geconfronteerd met hogere onderhouds- en reparatiekosten dan verwacht

25 Kilometertellerfraude in €
Europa (EU25) Segment Split (#) Small 45,1% Medium 44,7% Exec. 10,2% Totaal 100,0% Laag scenario Hoog Scenario Verhoogd waardeverlies Verhoogde onderhouds- en reparatiekosten Versneld waardeverlies Hogere onderhouds- en reparatiekosten

26 Kosten-batenanalyse van het Car-Pass model
Heeft kilometerstandfraude uitgeroeid (momenteel 0,2% van alle gebruikte auto registraties) Operationele kosten Jaarlijks budget van € ,- om een fraudepercentage van slechts 0,2% te behalen Kosten worden betaald door de uitgifte van Car-Pass Certificaten (€ 6,35 te betalen door kopende consument)

27 Kosten-batenanalyse van het Car-Pass model
Indirecte kosten Automotive sector: € ,- Registratie 1.35 miljoen tellerstanden automatisch & handmatig Besparingen voor consumenten en eerlijke retailers: tenminste 100 miljoen euro (laag scenario) per jaar Kosten-batenfactor: slechts 0,028 (laag scenario)

28 Kosten-batenanalyse van het Car-Pass model
Voorbeeld Duitsland: Mogelijke besparingen Duitse consumenten: miljoen euro (laag scenario) 1.34 miljard euro (hoog scenario) Deze besparingen zijn te realiseren door een jaarlijkse investering door de automotive sector van 15.7 miljoen euro Enkele algemene conclusies: 61% van de geïnterviewde consumenten ondersteunen het idee van een centrale database, zoals bijvoorbeeld de Car-Pass database Redenen om het Car-Pass model in Europa in te voeren: Lage operationele kosten Het Car-Pass systeem biedt een bewezen oplossing Gezonde kosten-baten ratio

29 Belangrijkste conclusies
Kilometertellerfraude… is een veelvoorkomend feit, waar zeker in EU verband (te) weinig over gesproken wordt is uitgegroeid tot een “clearing instrument” om de fundamentele onbalans tussen vraag en aanbod in de nationale en internationale autohandel te herstellen, kost de Europese consument tussen de 5,5 and 9,5 miljard euro voorkomen bespaart meer dan vervolging moet zo snel mogelijk uitgeroeid worden een Europese aanpak is noodzakelijk, zodat elke consument zijn gebruikte auto kan vertrouwen

30 Belangrijkste conclusies
De bedrijfstak automotive moet zowel nationaal als internationaal actie ondernemen en haar verantwoordelijkheid nemen om kilometerstandfraude uit te roeien. Dat kan de bedrijfstak echter niet alleen. Zij heeft daarbij hulp nodig van de overheid in de vorm van wetgeving en handhaving. Wie van u neemt de handschoen op om het onderwerp bestrijding van kilometertellerfraude op de Europese agenda te plaatsen?

31 Vragen?

32 Meer informatie Het onderzoek is beschikbaar als download op de website van NAP Meer informatie? CRM used car management Car-Pass vzw Kometenplein Woluwedal 46/ MB 's-Hertogenbosch Brussel. T + 31 (0) E


Download ppt "19 april 2011 Michel van Roon, Directeur CRM used car management"

Verwante presentaties


Ads door Google