Download de presentatie
GepubliceerdChristina Christiaens Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
financieel management stef heutink
interactive marketing communications
2
vandaag internetondernemen & businessmodellen
stand van zaken op het net over het kanaal en de bestedingen in nederland over experience en mensen wat gaan we doen op vrijdag? interactive marketing communications
3
wat hebben deze mensen gemeen?
interactive marketing communications
4
interactive marketing communications
5
NRC 30 december 1999 Beurs zet deur open voor Internetfonds ROTTERDAM, 30 DEC. De Amsterdamse effectenbeurs versoepelt de toelatingseisen voor jonge Internetbedrijven. Een eigen vermogen van 50 miljoen euro óf een verwachte beurswaarde van 150 miljoen euro volstaat om notering aan het Damrak te krijgen. Met de nieuwe eisen krijgen Internetfondsen een uitzonderingspositie. Zo wordt het mogelijk dat een bedrijf dat slechts één jaar bestaat een beursnotering krijgt. Dit heeft de Amsterdamse beurs AEX vanochtend bekendgemaakt interactive marketing communications
6
NRC 25 februari 2000 World Online verliest 200 miljoen
ROTTERDAM, 25 FEBR. World Online heeft zijn verlies in het afgelopen jaar meer dan verzeventigvoudigd tot om- gerekend meer dan 200 miljoen gulden. Dat blijkt uit een publicatie op de website van het Internetbedrijf. World Online (1.250 werknemers) heeft de omzet in het afgelopen jaar zien groeien van 16,7 naar 64 miljoen euro. Volgens de eigen cijfers heeft World Online 1,2 miljoen particuliere en zakelijke klanten. interactive marketing communications
7
NRC 2 maart 2000 World Online 12 mld euro waard
AMSTERDAM, 2 MAART. De waarde van Internet aanbieder World Online bedraagt bij de beursgang medio volgende maand maximaal 12 miljard euro (ruim 26 miljard gulden). Dat blijkt uit gegevens die World Online gisteren heeft gepubliceerd. interactive marketing communications
8
NRC 2 maart 2000 Provider scoort slecht
World Online vooral populair bij belegger Internet-aanbieder World Online is straks miljarden waard op de beurs. Hoe verhoudt deze waarde zich tot de kwaliteit van de provider? "Ik ben het spuugzat om nog abonnee te zijn". interactive marketing communications
9
financieel Van € 50,- per aandeel naar € 10,- in 3 weken
Geïnvesteerd vermogen: € 6000,- per abonnee elke abonnee moet een kleine drie jaar surfen (dag en nacht, non stop) om de maximale inschrijvingsprijs van 43 euro terug te verdienen. € ,- per bedrijf interactive marketing communications
10
welk bedrijf? In 2 jaar tijd, van € 10,-, naar € 27, naar € 0,10
Euro 27,- vs 22 verlieslatende participaties Euro 0,10 vs 240 man/30 mln/2mln winst € 150 miljoen voorbeeld: webbouwer, waarde 40 mln, omzet 4 mln, verlies 4 mln interactive marketing communications
11
welk bureau? Bank investeert € 1,8 mln Ontvangt 20% van de aandelen
Waardering: € 9 mln Bureau van 30 man Businessplan verlies € 730k Model: waarde = € 300k per werknemer interactive marketing communications
12
interactive marketing communications
13
ondernemen in Nederland
MAASTRICHT - Europeanen moeten anders omgaan met faillissementen, vindt minister Brinkhorst (Economische Zaken). "We denken bij faillietverklaring nu te vaak aan criminelen. Maar failliet gaan is niet erg. Risico's nemen is goed, maar dat betekent wel dat je ook kunt falen" interactive marketing communications
14
(r)evolutie de digitale revolutie beurskoersen/burnrates/miljonairs
de ambachtelijke evolutie Marktplaats/ebay/Amazon/Google/MSN/second life was het nodig? waarom haast? verklaring? in ieder geval een zeer krachtig marketingkanaal interactive marketing communications
15
De telefoon 1876: Alexander Graham Bell.
1881: eerste telefooncentrale, 49 abonnees 1962: automatisering voltooid interactive marketing communications
16
De televisie 1930: uitgevonden 1951: nederland 1 1967: KTV
1990: RTL Veronique 1992: commercieel 2005: Talpa interactive marketing communications
17
Het internet 1969: uitgevonden 1993: Lycos zoekmachine
1994: opkomst websites in nederland 1998: google 1999: online banking 2005: web 2.0 interactive marketing communications
18
Media uitgaven staan niet in verhouding tot mediagebruik
Print & kranten omzet % 6% Radio % 24% Internet % 18% Televisie % 52% Bron: PwC lifestyle advertising rapport interactive marketing communications
19
Groei internet Wereldwijde Internet advertentie uitgaven (US$ mld)
Gemiddelde jaarlijkse groei wereldwijd : 18,3% Bron: PwC LLP, Wilksfosky Gruen Ass, 2007 interactive marketing communications
20
Nederland Nederlandse Internet advertentie uitgaven (€ mln)
Gemiddelde jaarlijkse groei in Nederland: 15,0% Bron: PwC LLP, Wilksfosky Gruen Ass, 2007 interactive marketing communications
21
interactive marketing communications
22
interactive marketing communications
23
recruitment interactive marketing communications
24
interactive marketing communications
25
interactive marketing communications
26
Eneco Begin januari: rekening 14,95 van Eneco Eneco? Bellen: kabel.
interactive marketing communications
27
Eneco Automatische incasso blijkbaar gestopt Rekeningen per maand
Herinneringen Laten liggen 27 maart: betalen anders sluiten we af, alarm interactive marketing communications
28
Eneco Een post van € 50,- kosten voor tweede herinnering
Een post van € 15,- kosten voor eerste herinnering 4 rekeningen voor januari, feb, maart en april Rekeningen betaald, kosten niet On-line banking valutadatum 4 april Mailtje aan met overzicht en vraag over die kosten, eveneens op 4 april interactive marketing communications
29
8 april Vrijdag Laat thuis Tv aan, geen tv
interactive marketing communications
30
Eneco Brief: we hebben nog geen betalingen ontvangen
Kosten zijn opgelopen naar 115,- Bellen: maandag zijn we er weer Mailen: boos interactive marketing communications
31
Eneco Bellen Enige mogelijkheid is om de kosten te betalen, de rekeningen zijn inmiddels voldaan Telefonisch overmaken? Nee storten bij postkantoor Betalingsbewijs mailen? Nee faxen Klacht mailen Nee per brief interactive marketing communications
32
Eneco 13 april: dank voor uw mail
Om aangesloten te worden graag storten en faxen Anders kan ik u niet helpen interactive marketing communications
33
Eneco 15 april: brief Dank voor uw betaling
Nog wel even de euro 115,-, anders geen aansluiting interactive marketing communications
34
trends web 2.0 wiki’s social networking
mashup’s / integrating Google maps blogs / RSS podcasts tagging / folksonomy (Flickr) interactive marketing communications
35
web 2.0 uitdagingen voor de marketeer
traditionele media verliezen grip op publiek “hoe bereik ik de consument in een medialandschap dat bestaat uit miljoenen blogs, podcasts, websites, virals, nieuwsbrieven, rss feeds, google adds, forums, netwerk sites, winkels en versnipperde tv momenten?” interactive marketing communications
36
enterprise 2.0 merk Back klant mede werker Front
interactive marketing communications
37
conclusie We hebben gekeken naar de mogelijkheden van het kanaal internet. We zitten op 10% daarvan, 90% hebben we nu nog niet gezien. Als marketing communicatiekanaal staan we dus aan het begin. Zullen de mediabestedingen in totaal af gaan nemen in de komende 15 jaar? Het aandeel van internet zal in ieder geval steeds dominanter worden. Als de filmcamera bij een toneelstuk………….. interactive marketing communications
38
Het internet bureauleven
: laten we het maar eens proberen : kan niet op : geen geld : groeiend en prioriteit : tsunami interactive marketing communications
39
Consultancy Realisatie Services
tactisch strategisch visionair Toegevoegde waarde presentatie interactie transactie integratie dynamisch Consultancy Realisatie Services interactive marketing communications investering
40
markt reclame internet ict interactive marketing communications
41
wat te doen op vrijdag? uitgangspunt is het im bureau (urenfabriek)
mensen projecten bedrijven de branche interactive marketing communications
42
leerdoelen het maken van een projectbegroting/planning
inzicht verwerven in uurtarieven time material/fixed budget/fixed price commercieel aanbieden hiervan uitvoeren van een analyse inzicht krijgen in de totale financiele huishouding van een bureau wat is een balans, een winst- en verliesrekening en een kasstroomoverzicht begrippen: debet & credit, winst & verlies, solvabel, liquide, payable, inzicht krijgen in de bureauplanning gevoel voor financiele kengetallen interactive marketing communications interactive marketing communications
43
programma opbouw per week, deelgebied behandeling
elke week 2 hoofdstukken uit ‘Financieel Management’ de vijfde les: toetsing: individueel maken van een projectbegroting commercieel aanbieden hiervan presentatie deelgebiedbehandeling per week in 6, 7 en 8 de achtste les: toetsing individueel maken van een bureauforecast inclusief cashflow overzicht en financieringsbehoefte eventueel (hangt af van snelheid en begrip) collectieve toets (groepen) waardering van een bureau, begrip goodwill interactive marketing communications
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.