De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ben jij verzekerd van je toekomst?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ben jij verzekerd van je toekomst?"— Transcript van de presentatie:

1 Ben jij verzekerd van je toekomst?
[evt. logo eigen organisatie toevoegen] Ben jij verzekerd van je toekomst? Inzetbaarheid: een gezamenlijke verantwoordelijkheid Deze presentatie is een basispresentatie over inzetbaarheid. Deze basispresentatie behandelt (in minuten) in hoofdlijnen het begrip inzetbaarheid, en welke rol de medewerker hierin zelf kan vervullen. Met de “handleiding voor leidinggevenden en P&O-ers” is deze basispresentatie uit te breiden naar een compleet, interactief programma met een duur tussen de 1 uur en 2 dagdelen (afhankelijk van de wensen). Deze presentatie is ontwikkeld in het kader van de campagne “De verzekeringsbranche werkt aan inzetbaarheid”. Deze campagne is een initiatief van en wordt uitgevoerd door het Verbond van Verzekeraars en de vakorganisaties CNV, De Unie, BBV en FNV Bondgenoten. De campagne wordt uitgevoerd onder de regie van de Taskforce Samenhangend Inzetbaarheidsbeleid. Meer informatie over deze campagne vind u op De presentatie is opgesteld door Qidos; voor meer informatie kijk op Let op: Naast het aanvullen van sheet 21 kunt u de sheets aan passen aan uw eigen situatie / wensen. In de speakernotes wordt per sheet een toelichting gegeven. Met de “handleiding voor leidinggevenden en P&O-ers” is deze basispresentatie (45 – 60 min.) uit te breiden naar een compleet, interactief programma met een duur tussen de 1 uur en 1 dagdeel (afhankelijk van de wensen).

2 Inhoud Inzetbaarheid Bouwstenen voor inzetbaarheid
Wat is het? Waarom is het belangrijk? Hoe inzetbaar ben jij? Bouwstenen voor inzetbaarheid Actief aan de slag met je eigen inzetbaarheid

3 Wat betekent inzetbaarheid? Welke associaties heb je met deze term?
….. ???? Inzetbaarheid is een behoorlijk abstract begrip. Een container-begrip. Je hoort het vaak opduiken, maar wat bedoelen we er nu precies mee? Nodig de groep uit om te vertellen wat zij onder inzetbaarheid verstaan. Waar denken zij aan bij het horen van de term inzetbaarheid? ???? …..

4 Wat betekent inzetbaarheid? Welke associaties heb je met deze term?
Andere taken kunnen doen Vat de opmerkingen / discussie van de groep samen, vertel het in je eigen woorden en/of vul de genoemde termen aan. Nieuwe dingen leren Doen waar je goed in bent

5 Inzetbaarheid de mate waarin jij productief, gemotiveerd en gezond wil en kan blijven werken binnen of buiten de verzekeringsbranche Van belang hierbij: rekening houden met de specifieke omstandigheden en behoeften in de verschillende fases van hun loopbaan en leven. duurzaamheid, het gaat over het heden én over de toekomst. aansluiting zoeken met de organisatieontwikkeling en organisatiedoelstellingen. Toelichting definitie: Productief  met een nuttige bijdrage voor de organisatie, je draagt bij aan het behalen van de organisatie- / afdelingsdoelstellingen Gemotiveerd  je doet je werk met plezier Gezond op een gezonde manier, met een goede balans tussen belasting en belastbaarheid Willen én kunnen Willen gaat over iemands drijfveren. Kunnen gaat over iemands capaciteiten.

6 Waarom is inzetbaarheid belangrijk?
De verzekeringsbranche verandert …… Transparantie in de branche Verandering in wetgeving Langer doorwerken Techniek vervangt steeds meer administratieve processen Verzekeringen direct via internet afsluiten Product- en dienst- innovaties Het grote belang van jouw inzetbaarheid! De consument sluit zijn verzekeringen steeds meer direct af via internet en sluit zijn verzekeringen sneller over. De wetgeving dwingt tot transparantie en de techniek vervangt steeds meer administratieve processen. Nieuwe en alternatieve aanbieders betreden de markt. Verzekeringsmaatschappijen willen continu vernieuwen en inspelen op veranderingen om te kunnen blijven concurreren. Het traditionele verzekeringsvak verandert, en dat vraagt andere vaardigheden van de medewerkers. Sta jij wel eens stil wat dit voor jou betekent? Je bewust zijn van de veranderingen in je omgeving, is heel belangrijk. Je persoonlijk ontwikkelen, blijven leren en flexibel inzetbaar zijn, worden de nieuwe normen. Hierdoor blijf je wendbaar en biedt de continue stroom aan veranderingen je juist kansen! Kansen op nieuwe uitdagingen in je loopbaan, kansen om je talenten goed in te zetten en kansen om werk te doen waar je gewoon veel plezier in hebt! Door actief te werken aan je inzetbaarheid, overkómen de veranderingen je niet, maar benut je de veranderingen om je heen voor je eigen ontwikkeling, werkplezier en persoonlijke ambities. Op deze manier blijf je aantrekkelijk voor de arbeidsmarkt. Dit is voor iedereen belangrijk, ongeacht je functie, leeftijd, ambities, positie in de organisatie en ongeacht of je wel/geen plannen hebt om binnenkort van baan te veranderen. >> Wilt u uitgebreider stil staan bij dit deel? Dan is de uitbreidingsmodule A1 of A2 van de bijbehorende handleiding hiervoor geschikt. Veranderingen in opleidingseisen Van productgericht naar klantgericht De aard van het werk verandert VERZEKERAARS OP ZOEK NAAR ANDERE COMPETENTIES

7 Collega’s uit de branche aan het woord
Bekijk de filmpjes en beantwoord de volgende vragen: Op welke manier werken ze aan hun inzetbaarheid? Wat levert hen dit op? Laat één of meerdere (van de in totaal 4 beschikbare) filmpjes zien over medewerkers uit de branche en hun visie op inzetbaarheid (Deze filmpjes zijn te downloaden via de website In de filmpjes laten medewerkers uit de verzekeringsbranche zien op welke manier zij inzetbaar blijven. Bijvoorbeeld door zich te ontwikkelen, een opleiding te doen, regelmatig van functie te veranderen, weten wat ze belangrijk vinden in hun werk, etc. Wijs de groep vóór het starten van de film op de twee vragen, zodat ze weten waar ze op moeten letten en gericht kijken. Bespreek na elke filmpje met de groep de twee vragen. Probeer hier ook de vertaalslag te maken naar de medewerkers zelf (‘hoe zit dat bij jou?’).

8 Hoe inzetbaar ben jij? Kondig een korte test aan waarin wordt gekeken hoe inzetbaar de groep medewerkers is. Je kunt kiezen voor handen opsteken voor het beantwoorden van de vragen of in een hoek van de ruimte gaan staan. >> Voor varianten en uitbreidingen op deze test, kijk in de handleiding die bij deze basispresentatie hoort (zie module A3, A4 en A5 in deze handleiding).

9 Ik ben goed in staat om mijn 3 beste talenten/kwaliteiten op te noemen
Hoe inzetbaar ben jij? Ik ben goed in staat om mijn 3 beste talenten/kwaliteiten op te noemen  Eens  Oneens

10 Hoe inzetbaar ben jij? In mijn werk houd ik mij bezig met dingen die mij écht motiveren  Eens  Oneens

11 Hoe inzetbaar ben jij? Ik weet wat mijn sterke punten zijn en op welke punten ik mij kan ontwikkelen  Eens  Oneens

12 Hoe inzetbaar ben jij? Ik ken de loopbaanmogelijkheden binnen/buiten mijn organisatie die interessant voor mij zijn  Eens  Oneens

13 Hoe inzetbaar ben jij? Ik zie veranderingen als een kans om nieuwe dingen te doen en te leren  Eens  Oneens

14 Ik heb een goede balans tussen werk en privé  Eens  Oneens
Hoe inzetbaar ben jij? Ik heb een goede balans tussen werk en privé  Eens  Oneens Maak de totale balans van de groep op qua inzetbaarheid op basis van deze ingekorte versie van de quick scan Inzetbaarheid. Wat viel de groep op? Wat is je zelf opgevallen? Verwijs naar de complete inzetbaarheidstest op (onderdeel: Jij bent aan zet; medewerkers hebben tot deze quick scan vrij toegang). Of zoek verdieping in de uitgebreide employability scan van NOA (voor gegevens zie deze scan moet aangevraagd worden door de organisatie). Kijk voor de complete inzetbaarheidstest op

15 6 bouwstenen van inzetbaarheid
Ken je kwaliteiten en talenten Zorg voor balans Weet wat je belangrijk vindt in je werk INZETBAARHEID We hebben al op verschillende manieren gekeken naar “inzetbaarheid”. En hierbij verschillende aspecten benoemd die belangrijk zijn voor inzetbaarheid. In dit model staan de 6 bouwstenen van inzetbaarheid, 6 aspecten die je inzetbaarheid bepalen. We lopen ze even kort langs: Ken je kwaliteiten en talenten: als je je kwaliteiten en talenten goed kan benutten in je werk, dan doe je vaak je werk met meer plezier. Weet wat je belangrijk vindt in je werk (en je leven): als je werk doet waardoor jij écht gemotiveerd wordt, écht blij wordt, dan zit je op de goede plek en kan je je goed motiveren voor je werk. Belangrijk als je nu en in de toekomst je werk met veel plezier wilt blijven doen. Werk aan je ontwikkeling: Door te blijven leren en ontwikkelen (via een opleiding of in de praktijk door nieuwe verantwoordelijkheden / taken), ontwikkel je nieuwe kennis en vaardigheden. Dit vergroot je mogelijkheden in de toekomst voor leuk werk. Stippel je loopbaanplan uit: een visie op je toekomst (een beeld over wat je over 5 of 10 jaar wilt doen) geeft je richting, bijvoorbeeld ten aanzien van je ontwikkeling. Blijf flexibel en wendbaar: Zorg ervoor dat je kunt omgaan met de veranderingen om je heen: de wereld verandert, de branche verandert, de organisatie verandert, en je functie verandert (ook verwijzing naar branche-ontwikkelingen op sheet “waarom is inzetbaarheid belangrijk) Zorg voor balans: dit gaat om balans tussen werk en privé, maar ook om de balans tussen belasting en belastbaarheid. Met een goede balans kan je op een gezonde manier blijven werken Met de volgende sheets kunt u elke bol toelichten en ook bespreekbaar maken hoe medewerkers er zelf mee aan de slag kunnen. In de handleiding staan voor elke bol aanvullende opdrachten en werkvormen, waardoor u meer de diepte in kunt gaan wanneer u wilt. Blijf flexibel en wendbaar Werk aan je ontwikkeling Stippel je loopbaanplan uit

16 Ken je kwaliteiten en talenten
“Er is niets motiverender dan werk te doen dat aansluit bij wat jij goed kunt en leuk vindt!” Hoe kan je talenten en kwaliteiten in kaart brengen? Zelfonderzoek en -reflectie Competenties -/ kwaliteitentest (bijv. op internet, loopbaancentrum) Regelmatige zelfreflectie, bijvoorbeeld als je een project hebt afgerond, als je van bepaalde prestaties een kick van krijgt, etc. Feedback van anderen Ontwikkel- / functioneringsgesprek met leidinggevende Feedback van collega’s van afdeling / team / project 360 graden test Eerst onderstaande uitleg geven, daarna tweede deel van de sheet over het hoe laten zien. Waarom is dit belangrijk voor je inzetbaarheid? Goed inzetbaar zijn gaat over ‘gemotiveerd kunnen en willen blijven werken, nu en in de toekomst’. Vaak heeft plezier hebben in je werk te maken met dingen doen waar je goed in bent. Wanneer jij weet waar je goed in bent, is het ook gemakkelijker om werk te vinden dat bij je past en wat je met plezier kunt doen. Nu en in de toekomst. Je kwaliteiten kennen is dus belangrijk voor de keuzes die je maakt in je loopbaan. Kwaliteiten zijn persoonskenmerken die in aanleg aanwezig zijn. De aanwezige kwaliteiten kun je in de loop van je leven verder ontwikkelen, bijvoorbeeld door het volgen van een opleiding of het veranderen van je werkzaamheden. Iedereen heeft een unieke combinatie van kwaliteiten, waarvan er een aantal het meest op de voorgrond treden. Denk bijvoorbeeld aan creativiteit, samenwerken of daadkracht. Om je inzetbaarheid te verbeteren is het van belang dat je je kwaliteiten en talenten kent en dat je deze kunt benoemen en onderbouwen met voorbeelden. Denk maar eens aan je laatste sollicitatiegesprek, daarin werd dat ook van je verwacht. Het onderzoeken van je kwaliteiten kan je natuurlijk zelf doen, maar ook samen met anderen, zoals je collega’s, leidinggevende, je partner of een goede vriend(in). Of je nu zelf je kwaliteiten onderzoekt, of daarbij gebruik maakt van de feedback van anderen, om je inzetbaarheid te vergroten is het belangrijk om een extra stap te maken. Het gaat namelijk niet alleen om ‘wat zijn mijn sterke kanten?’, maar ook om ‘wat betekent dit voor mijn loopbaan?’. Het gaat er om je kwaliteiten in te zetten zodat je je werk met veel plezier kunt doen. Je moet dus je kwaliteiten verbinden met je motieven: wat vind ik belangrijk in mijn werk (link naar volgende bouwsteen) >> Passende opdrachten / werkvormen bij dit onderwerp zijn: uitbreidingsmodules B1 en B2 (zie handleiding).

17 Weet wat je belangrijk vindt in je werk
“Wat geeft je voldoening, wat geeft je écht plezier?” Maak aan het einde van je werkdag een lijstje van energiegevers en energievreters: welke conclusie kan je uit dit lijstje trekken? Door welke activiteiten word jij enorm gemotiveerd (bijv. helpen, leidinggeven, organiseren, in contact zijn met mensen, etc.)? Hoeveel procent van je werkweek besteed je hieraan? Bepaal welke waarden en normen voor jou belangrijk zijn in je werk en leven. Komen deze voldoende in je huidige werk terug? Test je drijfveren en werkplezier; op internet zijn diverse testen (o.a. op Eerst onderstaande uitleg geven, daarna tweede deel van de sheet over het hoe laten zien. Waarom is dit belangrijk voor je inzetbaarheid? Om nu en in de toekomst met plezier te kunnen blijven werken in een veranderlijke omgeving, is het belangrijk dat je weet wat je belangrijk vindt in je werk en wat je motiveert. Het kan hierbij gaan om bijvoorbeeld je eigen voorkeuren, waarden en houding als het om werk gaat. Stel jezelf de vraag ‘wat voor soort mens ben ik qua motivatie en interesses?’. Door je hiervan bewust te zijn, kan je de juiste keuzes nemen in je loopbaan en ontwikkeling. Motivatie in werk wordt gestuurd door diepere waarden, maar heeft ook te maken met meer praktische zaken die het werken in jouw situatie mogelijk of prettig maken. Weet jij wat jij echt belangrijk vindt? Is dat bijvoorbeeld: prettig samenwerking met collega’s, maatschappelijke status, spiritualiteit, het gevoel eigen baas te zijn, teamwerk, hogerop komen, een duidelijke structuur, met een concreet product bezig zijn, een goede balans tussen werk en privé, korte reisafstanden of wellicht iets anders. >> Passende opdrachten / werkvormen bij dit onderwerp zijn: uitbreidingsmodules B3 en B4 (zie handleiding).

18 Stippel je loopbaanplan uit
“Wat wil jij in je werk écht hebben gedaan, als je na je pensionering terugkijkt op je werkende leven?” Bespreek je visie op de toekomst met je leidinggevende, bijvoorbeeld in een functionerings- / ontwikkelgesprek Ga een keer lunchen of loop eens een dagje mee met een collega die een functie heeft die je aanspreekt om een beter beeld van de functie te krijgen Vraag naar de mogelijkheid voor het lopen van stages bij andere afdelingen / bedrijfsonderdelen Stel een loopbaanplan op (zie Benut de mogelijkheid uit de CAO voor een loopbaancheck (vanaf 55 jaar en ouder) Eerst onderstaande uitleg geven, daarna tweede deel van de sheet over het hoe laten zien. Waarom is dit belangrijk voor je inzetbaarheid? Het is goed om je eens in de zoveel tijd af te vragen of je nog volmondig ‘ja’ kunt zeggen tegen je huidige functie. En wanneer je dat niet doet, te weten wat een volgende stap zou kunnen zijn. Het regelmatig en bewust bezig zijn met welke loopbaanstappen wenselijk en mogelijk, zijn is een belangrijke succesfactor om inzetbaar te zijn en blijven. Meestal begint je loopbaanplanning met een gesprek met je eigen leidinggevende. Het is vaak een onderdeel van een functioneringsgesprek. Daarin krijg je feedback op je functioneren, en er worden stappen besproken voor de toekomst. Je kunt dan ook zelf aangeven waar je belangstelling naar uitgaat. Soms wordt gevraagd om dit op te schrijven in een loopbaanplan: je visie op de toekomst, je ideeën over wat je binnen een aantal jaren wilt doen, plus de wegen waarlangs je dat wilt bereiken. Misschien heeft jouw organisatie hier al een bepaalde systematiek voor, het Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP). Of krijg je de gelegenheid om naar een loopbaancursus te gaan. Daar ben je dan enkele dagen bezig om je te bezinnen op je loopbaan en ook daar komt vaak een plan uit. Uiteindelijk zal je loopbaan vaak anders lopen dan je van te voren verwacht hebt, want het leven van een mens laat zich niet plannen op een A4-tje. Maar het helpt wel er over na te denken en het op te schrijven. >> Passende opdrachten / werkvormen bij dit onderwerp zijn: uitbreidingsmodules B5 (zie handleiding).

19 Werk aan je ontwikkeling
“Stilstand is achteruitgang.” Verdiep je in je vak, lees er over, volg de ontwikkelingen Bereid je goed voor op je functionerings-/ontwikkelgesprek (kijk hiervoor op ww.inzetverzekerd.nl) Maak een Persoonlijk Ontwikkelplan (POP) Maak gebruik van de opleidingsmogelijkheden binnen de organisatie Ontwikkelen doe je niet alleen via opleiden. Door extra taken, verantwoordelijkheden, meedraaien in projecten, etc. werk je ook aan je ontwikkeling. Overleg over de mogelijkheden met je leidinggevende! Eerst onderstaande uitleg geven, daarna tweede deel van de sheet over het hoe laten zien. Waarom is dit belangrijk voor je inzetbaarheid? Werken aan je inzetbaarheid betekent dat je moet blijven leren en je moet blijven ontwikkelen. Hierdoor ontwikkel je je vaardigheden en verwerf je nieuwe kennis. Dat maakt niet alleen je werk plezieriger, maar dat vergroot ook je kans op een andere functie of nieuwe verantwoordelijkheden. Om iets nieuws te leren moet je soms zekerheden loslaten en risico’s durven nemen. Dit is een stap die veel mensen moeilijk vinden. Toch hebben mensen, als ze eenmaal een risico genomen hebben, hier zelden spijt van. Ook al pakt het niet gunstig uit: nog steeds heeft de keuze bijgedragen aan een inzicht dat bijdraagt aan je ontwikkeling als mens! Om je verder te kunnen ontwikkelen is het ook belangrijk om te weten waar naartoe. En wanneer je weet waar naar toe, dan kun je ook onderzoeken welke kwaliteiten en competenties daar voor nodig zijn. Dit is een zoekproces dat soms met vallen en weer opstaan gepaard gaat. Uiteindelijk zul je je gewenste ontwikkelrichting steeds helderder krijgen en hierdoor kun je steeds gerichter kiezen welke opdrachten, functies, projecten etc. bij kunnen dragen aan de ontwikkeling die echt bij jou past. >> Passende opdrachten / werkvormen bij dit onderwerp zijn: uitbreidingsmodules B6 (zie handleiding).

20 Blijf flexibel en wendbaar
“Het is niet de sterkste in zijn soort die overleeft, noch de meest intelligente, maar degene die het meest openstaat voor verandering” - Darwin Bespreek in je team of met je leidinggevende de veranderingen in de verzekeringsbranche; welke gevolgen heeft dit voor jullie afdeling en voor je functie? Lees het boek “wie heeft mijn kaas gepikt – omgaan met zakelijke en privé veranderingen” van Spencer Johnson Regelmatig doorstromen naar een nieuwe functie, je takenpakket uitbreiden of je verantwoordelijkheidsgebied verleggen zijn belangrijk om in beweging te blijven Eerst onderstaande uitleg geven, daarna tweede deel van de sheet over het hoe laten zien. Waarom is dit belangrijk voor je inzetbaarheid? De verzekeringsbranche is in beweging. Een toenemend aantal klanten sluit via internet zelf polissen af, nieuwe aanbieders betreden de markt, binnen de organisatie vindt centralisatie van activiteiten plaats, en ga zo maar door. Om binnen de branche nu en in de toekomst met plezier te kunnen blijven werken, is het van belang om op deze veranderingen in te kunnen spelen, en dus flexibel en wendbaar te zijn. Uit onderzoeken blijkt dat het loont om flexibel te zijn. De werknemers die bij veranderingen niet in de stress schieten of protesteren maar zich soepel aanpassen, blijken betere prestaties te leveren dan vóór de verandering. Ze gaan bovendien met meer plezier naar hun werk en maken sneller carrière. In dit verband deed de Amerikaanse geoloog Eric Force een opvallende ontdekking: aan de rand van tektonische platen, waar eens in de zoveel tijd een aardbeving of vulkaanuitbarsting voorkomt, zijn veel meer hoge beschavingen ontstaan dan in rustige omgevingen. Force vermoedt dat de bewoners van deze gebieden flexibeler en creatiever werden door de veranderlijke omgeving. Omdat ze zich moesten indekken tegen gevaar en ellende bleven ze in beweging. Ze ontwierpen gebouwen dusdanig dat ze tegen een stootje konden, of bedachten nieuwe manieren om voedsel lang te bewaren. Kennelijk houdt verandering ons wakker, en is flexibiliteit een sleutel tot succes. Waarom is dit belangrijk voor je inzetbaarheid? Want hoe langer we dezelfde routine hebben, hoe vaster we erin komen te zitten en hoe lastiger het wordt iets op een andere manier te doen. Ons aanpassen aan nieuwe situaties kunnen we tot een gewoonte maken, zoals de bewoners van gebieden met aardbevingen en vulkaanuitbarstingen dat deden. Het is dus van belang om regelmatig nieuwe dingen te doen, zoals een wijziging in je takenpakket, verantwoordelijkheden of aandachtsgebied, deelname aan nieuwe projecten binnen je afdeling, tijdelijk samenwerken met een andere afdeling, of een nieuwe functie gaan doen. Om uit je veilige en bekende werkomgeving te stappen, heb je moed nodig. Maar als je dat niet doet, dan kom je stil te staan. Je mist dan ongetwijfeld kansen, aangezien de wereld en het werk om jou heen wél bewegen. >> Passende opdrachten / werkvormen bij dit onderwerp zijn: uitbreidingsmodules B7 en B8 (zie handleiding).

21 Zorg voor balans “Je levensmissie is méér dan alleen je werk.”
Het gaat hierbij om balans tussen werk en privé, maar ook om de balans tussen werkbelasting en je eigen belastbaarheid De gewenste balans kan per levensfase verschillen. Wees je bewust van je levensfase en maak hierbij keuzes die een goede balans stimuleren Op welke manier kan jij de komende jaren op een gezonde manier blijven werken (werkdruk, fysieke belasting, reistijden, stress, etc.). Bespreek eventuele knelpunten tijdig met je leidinggevende Eerst onderstaande uitleg geven, daarna tweede deel van de sheet over het hoe laten zien. Waarom is dit belangrijk voor je inzetbaarheid? Mensen die in balans zijn, zijn vitaler, gelukkiger thuis en op het werk. Je eigen balans vinden is een voortdurend en dynamisch proces en verschilt per persoon afhankelijk van de situatie, persoonlijke voorkeuren en/of levensfase. Voor het vinden en onderhouden van de juiste balans bestaat dus geen eenduidige weg. De huidige maatschappij vereist veel van je als mens. Een bepaalde privé-situatie kan veel energie vergen waardoor je bijvoorbeeld minder tijd en zin hebt om van baan te veranderen. Anderen hebben juist na een tijd van zorg voor kinderen weer zin om een andere loopbaanstap te zetten of meer te willen werken. Jij bent degene die hierin je eigen keuzes bepaalt en je balans tussen werk en privé bewaakt. Naast een goede balans tussen werk en privé betekent balans ook een goed evenwicht tussen belasting (wat wordt er van mij gevraagd) en belastbaarheid (wat kan ik geven). Van belang is om regelmatig stil te staan bij je eigen (mentale en fysieke) belasting en jezelf af te vragen of dit in balans met wat je kan en wil. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de mate van werkdruk, lengte van je reistijden, de mate van lichamelijk belastend werk of de hoeveelheid deadlines. Daarnaast is voldoende tijd overhouden om te werken aan je gezondheid en conditie een must om goed te blijven functioneren als mens. >> Passende opdrachten / werkvormen bij dit onderwerp zijn: uitbreidingsmodules B9 (zie handleiding).

22 Verzeker jezelf van je toekomst en ga actief aan de slag met je inzetbaarheid
Uitleg, testen en oefeningen op Bepaal welke bouwstenen van inzetbaarheid je aandacht nodig hebben: waar ligt je focus? Bespreek de inzetbaarheidsthema’s met je leidinggevende (bijv. in functioneringsgesprek) Ondersteuning vanuit de organisatie (door de organisatie zelf in te vullen): (bijv. employability-budget) (bijv. loopbaanadviescentrum) ….. …… ……. Stimuleer medewerkers om met u als leidinggevende over inzetbaarheid in gesprek te gaan, bijvoorbeeld over specifieke bouwstenen die aandacht nodig hebben en waar de medewerker over wil nadenken. Bij deze sheet is het ook goed om de wederzijdse verantwoordelijkheid t.a.v. inzetbaarheid te benoemen: medewerker heeft zelf verantwoordelijkheid (stimuleer eigenaarschap) en stel ze de vraag op welke wijze de organisatie hen hierbij kan ondersteunen (P&O, leidinggevende, etc.)

23 De eerste stap Benoem één concreet actiepunt wat jij gaat doen om je van je inzetbaarheid te verzekeren Bespreek dit kort met een collega Laat medewerkers kort met elkaar (bijv. 2 * 5 minuten) bespreken welk concreet actiepunt ze naar aanleiding van deze bijeenkomst oppakken. >> Let op: in de bijbehorende handleiding staan uitgebreidere werkvormen voor deze afsluitende opdracht (uitbreidingsmodules C1 en C2)

24 Afsluiting Vragen Vervolg-traject benoemen: hoe gaan we hier nu verder mee, hoe blijft het geagendeerd? Wat verwachten we van elkaar?


Download ppt "Ben jij verzekerd van je toekomst?"

Verwante presentaties


Ads door Google