De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bakkers Vlaanderen/Oost-Vlaanderen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bakkers Vlaanderen/Oost-Vlaanderen"— Transcript van de presentatie:

1 Bakkers Vlaanderen/Oost-Vlaanderen
Y credibility uncertainty “pursue happiness” international mac vs pc american wikipedia famous adolescence reality TV “express yourself” international basketball sports iTunes american idol Online facebook Wireless Associative relationships two incomes global Mentoring feedback dating automation cell phones continuous partial attention high school dream job Mobile Leadership Confident piercings opportunity value systems technology Facilitation Social Movements feedback Participation Individuality team orientated “you can do anything” Blogs impacting Generation Y problem solvers determination “stand up for yourself” terrorism iPod passion college online Convergence Characteristics government “respect yourself” Video interactive lifestyle competition environment micromanagement Collaboration Mobility internet Opportunity family easily bored equality safety Open RSS Direct web 2.0 karate Google Adaptable seeks mentors personal planner Data Driven job environment Diverse myspace “just be yourself” Productive instant guitar hero be respectful praised bureaucracy soccer camp Instantaneous expectations democracy conform Bakkers Vlaanderen/Oost-Vlaanderen Generatie Y Sept. 2012

2 Y Agenda Generation Y, wablief? Puntjes op de “i” Gen Y, de uitdaging!
Gen Y, van waar komen ze? Gen Y, wie zijn ze?

3 Y Gen Y, wablief? Millennials digital natives Net Generation
generation Einstein Trophy generation Generation Y Gen Y Gen Y, wablief? Millennials The new me generation Generation Next Heb je kinderen? Sutdenten, colleg’s vna gen y… Ze gedragen zich soms vreemd: ze houden ervan te sms’sn met vrienden eerder dan een face to face gesprek, ze vervelen zich snel, ze willen direct een oplossing, bevrediging, ze zijn snel gefrustreerd Millennium generation digital natives Generation Why

4 “Generation Y”? Leeftijd Gen Y: Geboren tussen 1980/85-2000/2003
De politieke, sociale en economische omstandigheden waarin ze opgroeiden “Als je wil weten hoe een man denkt, beeld je de wereld in wanneer hij jong was”. Napoleon Gen Y: Geboren tussen 1980/ /2003 Dus nu tussen ongeveer 13 tot 30 jaar Het zijn vooral marketeers die over generaties spreken, omdat ze zien dat op een bepaald moment de beproefde aanpak niet meer pakt. Twee groepen vroege en late Wie spreekt nu van generatie, oe komt men erbij? Het zijn vooral psych en sociologen die heb over genreatie hebben Vanf 9 jaar bewust en peer Het gaat niet overadlescentiepsycholgie Nu, ook marketeers zijn hierin enorm geintereseerd En nu ook steeds meer onderzoek vanuit de management wereld, hoe kunnen we met deze mensen omgaan in ons bedrijf?

5 Harde werkers, conservatief, Conformistisch,
Geboren Kenmerken Stille Generatie Geboren voor 1945 Harde werkers, conservatief, Conformistisch, Oorlog Waarden: familie, zekerheid, comfort Baby Boomers Succes, iets bereiken, ambitie, tegen autoriteit maar voor structuur, loyaal en plichtsbewust Hippie, Vietnam oorlog Waarden: iets bereiken, erkenning Generatie X Werk/leven balans, resultaatgericht, carrièregericht, pragmatisch, loyaal, flexibeler , Prince, Aids, MTV Waarden: vriendschap, geluk Generatie Y Groot Zelfvertrouwen, Vriendschap, niet conformistisch, relaties, NU, Individualistisch Internet, 9/11, oorlog, Al Gore, gepamperd Waarden: eerlijk, rijk Generatie Z Egoïstisch Generatie Alpha Vanaf nu Baby boom er zijn dan heel veel mensen geboren make love, no war werd wel heel letterlijk toegepast Zijn nu de mensen van eind 40, 50 ezn 60 jaar, Ze leefden in relatief rustige goede economische tijden Hebben nu hogere functies, zijn vaak bedrijfsleiders Maar zij zullen in de toekomst de arbeidsmarkt verlaten Gen y, opgegroeid in tijd van ec welvaart; het is nu dat ze een eerste echte crisis kennen Ze zijn overstelpt geworden door cadeaus van ouders, bedorven, Ze zijn vertroeteld geworden wat hen heel zelfzeker maakt Chatten gamen Gen x; naam door auteur douglas coupland Verloren generatie De eerste sleutelkinderen Grote jeugdwerkloosheid meegemaakt, de generatie van bezuiniging, oliecrisis Non nonsens, hard werken, realistisch Beginnen aan de topfuncties

6 Y generation Einstein Eventjes de puntjes op de “i” Millennials
Net Generation Trophy generation Generation Y Gen Y Eventjes de puntjes op de “i” Millennials The new me generation Generation Next Heb je kinderen? Sutdenten, colleg’s vna gen y… Ze gedragen zich soms vreemd: ze houden ervan te sms’sn met vrienden eerder dan een face to face gesprek, ze vervelen zich snel, ze willen direct een oplossing, bevrediging, ze zijn snel gefrustreerd Millennium generation digital natives Generation Why

7 “Iedere generatie heeft kennis en wijsheid: we kunnen veel van elkaar leren!”
Het is geen veroordeling, geen beoordeling Veel van oudere generaties zijn mss meer y dan y zelf, en omgekeerd Weet dat wij veel van hen kunnen leren en zij van ons Ik denk nu aan mijn zoon, die is bijna 13, en het is hij die uitlegt wat ik met mijn nieuwe gsm kan, wat ik met facebook kan doen, hoe ik op youtube zaekn kan vinden etc.

8 Y GEN Y, De Uitdaging generation Einstein Millennials digital natives
Net Generation Trophy generation Generation Y Gen Y GEN Y, De Uitdaging Millennials Generation Next The new me generation Heb je kinderen? Sutdenten, colleg’s vna gen y… Ze gedragen zich soms vreemd: ze houden ervan te sms’sn met vrienden eerder dan een face to face gesprek, ze vervelen zich snel, ze willen direct een oplossing, bevrediging, ze zijn snel gefrustreerd Millennium generation digital natives Generation Why

9 Er zijn duidelijke verschillen
Generatie conflict, iets van alle tijden? Zeker tussen vorige generaties en deze van nu Dus is het zaaks om met de verschillende generaties goed te kunnen omgaan Hoe leid je deze generaties in goede banen en maak je dat ze allen de organisatiedoelstellingen voor ogen hebben?

10 Ze zijn ongeduldig en willen alles nu
Ze hebben geen respect voor autoriteit Ze begrijpen niet dat het belangrijk is regels en reglementen te volgen Ze voelen niet hoe ver ze kunnen gaan Ze zijn nog maar net begonnen met hun job en ze willen al een auto en baas worden Ze werken het minimum aantal uren en willen naar huis Ze begrijpen niet dat ze hun leergeld moeten betalen Ze hebben een ongelofelijke zelfdunk over hun eigen mogelijkheden Ze zijn soms te los gekleed Ze kunnen bij niets hun aandacht houden Typically, older generations view Generation Y as spoiled, lazy, and entitled. For their part, young people tend to find bosses rigid about face time in the office and technologically inept. Employers also will need to help the generations find a happy balance when it comes to styles of communication. Older workers should make an effort to become more comfortable with instant messaging and texting, while Generation Y must spend more time in face-to-face interactions with colleagues.

11 Een waar gebeurd verhaal
Haaai Annick, Ik weet dat ik dat werkske moet indienen. Maar het is gedaan met mijn lief. Het zal niet gaan. Het zal voor een andere keer zijn. Doei, P. Jonge Y’er aan de baas Beste Paul, Ik ben neit akkoord met jouw beslissing en dan wel om die reden..” De baas aan de Jonge Y’er “Ik manage dit bedrijf al meer dan 10 jaar… Ik zal wel weten hoe het moet… De kerel: ik hou van mijn bedrijf en ik vind dat het zo moest. Ik heb toch het recht dat de zeggen? Hij zat er helemaal niet mee in over verschillende bazen heen en dan nog de grote baas op die toon aan te spreken status is geen big deal Je geeft een opdracht aan de studenten, je legt het uit in de les en natuurlijk ben je modern, je stuurt een mail, je post het op het intrane, je stopt er een voorbeeld bij en je geeft een zeer goede uitleg met voorbeelden en al In de volgende les vraag je: heb je eht gezein mijn mail.. Jawel, ze hebbne het allemaal gezien!! Goed zo denk je, that ‘s it. De dag voor het indienen is er… Het grootste deel dient is, hoewel er zijn er …. Tja; was dat vandaag… maar je hebt toch mijn mail gezien “jawel, maar was dat vandaag?” Je verwacht als je hun werkjes na leest dat ze toch ietwat de richtlijnen hebben gevolgd.. Owee, sommigen natuurlijk wel… maar anderen, hebben er hun ding van gemaakt… en zeg wel hun ding… een wikipedia copy paste ding… maar dat was nu juist hetgene dat ik niet moest hebben, stond duidelijk in de opdracht.. Nu de eerslijkheid gebeidt me om te zeggen dat ik ook wel is heel positief verast ben met wat ze afkomen.. M r meestal…

12 Die ouwe zijn bang van computers
Ik wil niet heel de dag hetzelfde doen Mijn baas praat nauwelijks met mij Wat ik kan, wat ik echt graag doe, daar is nooit echt naar gevraagd Niemand vraagt me wat ik denk Niemand erkent wat ik doe Niemand zegt dat ik het zeer goed doe Ik kan het beter dan mijn baas Mijn baas verstaat me niet Mijn baas is zo stijf Mijn baas denkt dat hij de koning is Al die (dwaze) regels hangen mijn voeten uit

13 Twee visies Ze verwachten te veel, zijn te veeleisend en ongeduldig: dus ze moeten zich maar aanpassen aan de eisen van het werk Ze zijn getalenteerd, geïnteresseerd en energiek: ze zullen het werk veranderen en innoveren Eerlijk, ik heb vaak de neigin om als hier te denken En soms ben ik ook wel heel verrast, met wat ze afkomen, wat hun ideeen zijn, hoe ze een zaak bekijken.; en hoe ethisch ze eignelijk zijn. Dus mss dat we best es zo op die manier (vorige slide) naar hen gaan kijken.. En ik hoop met de uitelg die komt dat dat een beetje zal helpen En ook om onself in vraag te stellen? Ik zelf ben generatie X of babyboomer, waarom denk ik anders? De waarheid zal in het midden liggen, Het is niet te bedoeling hen te beoordelen, of ons geien volledig om te draaien Des te meer belangrijk om hen te begrijpen , te verstaan Weten hoe ze zich gedragen en waarom en om op de positieve zaken in te spelen

14 De uitdaging! Gen Y is “echt” anders Nieuwe soort diversiteit
Reeds 51 % van de werkgevers geeft aan “problemen” met deze generatie te hebben In de overheid: 77 %* Nieuwe soort diversiteit Gen Y is de toekomst De huidige werkgevers hebben Gen Y nodig Haal er uw concurrentievoordeel uit Lange termijn: strategische opportuniteit *Onderzoek in Vlaanderen door SD worx (2006)

15 Y GEN Y, verleden generation Einstein Millennials digital natives
Net Generation generation Einstein Trophy generation Generation Y Gen Y GEN Y, verleden Millennials Generation Next The new me generation Heb je kinderen? Sutdenten, colleg’s vna gen y… Ze gedragen zich soms vreemd: ze houden ervan te sms’sn met vrienden eerder dan een face to face gesprek, ze vervelen zich snel, ze willen direct een oplossing, bevrediging, ze zijn snel gefrustreerd Millennium generation digital natives Generation Why

16

17 Digital immigrants Digital natives Hebben het moeten “leren”
Vertalen oude gewoontes naar de technologie Minder snelle reacties Analyseren Meer getraind op onthouden Lezen van links naar rechts => analyse, structuur, planning Digital natives Geboren en grootgebracht met technologie -Het is “hun” wereld Hierdoor denken ze anders: Ze antwoorden sneller Ziften informatie Onthouden minder Lezen anders => goed in multi-tasking, minder structuur, reactie ad hoc “Continuous Partial Awareness” Ik heb mijn thesis nog op een type machine gemaakt, ik herinner me nog de eerste lessen in lotus 123… dat was moeilijk! Ze gaan met die technologie helemaal anders om – ze zijn er mee opgegroeid, hebben nooit wat anders gekend Wij hadden al onze manier van werken, papier, lezen structureren, analyseren Vb; nieuwe gsm Multitasking, terwijl ze op hun pc zitten, kijken ze tv en zijn ze sms’en aan het sturen, en niet te vergeten zijn ze met hun mp3 bezig Vergelijk maar: Wij spreken over een digitale camera, zij over een camera Wij printen heel vaak dingen af o het goed te kunnen lezen, want dat scherm is niet alles Wij lezen een tekst van links naar rechts van boven nar onder Zij kijken naar trefwoorden en klikken door Wij gaan nog es bellen of onze mail wel toegekomen is.; zij verklaren ons zot! Meer adhd.. En ook blijkt meer stress!! CPA: Informatie werkt verslavend These students were hyper alert, ready to respond to any input coming in from any direction. They participated in four I.M. conversations while talking on the phone, responding to , and noticing who was passing by Reden dat ze minder concentreren, eigenlijk mag ik dat niet zeggen, ze concentreren zich anders, op veel kleine stukjes informatie en wij eerder gaan diep in op een groot soort zelfde informatie. onthouden, anders leren, anders met zaken en leerstof omgaan Ook stelt men dat websites er binnen 5 jaar helemaal anders gaan uitzien, nu zijn velen nog ontwikkeld voor een stuk op ons brein…

18 Hun verleden Internet: 2de en 3de generatie GSM revolutie
Oorlogen (bvb. Iran-Irak) De eerste zwarte president in USA Globalisatie 9/11, aanslagen in London metro.. Veiligheid? Klimaatsverandering (Al Gore) Natuurrampen Grote schandalen (Clinton, Enron, World.com…) Verklaart voor een stuk hun houding Veiligheid, jawel ze zijn er mee begaan, ze zijn in veilige nesten opgegroeid en zijn het gewoon dat er veel gedaan wordt om het te beschermen ze maken er neits van om door screenings te moeten Evenwel blijkt uit onderzoek dat ze veel minder snel iemand van Arabische afkomst gaan associëren met een terrorist dan de de oudere generaties

19 Hun verleden Hun ouders: de Baby Boomers – geboren tussen 1945 en 1964
Ouders carrière belangrijk, twee verdieners Meestal kleine families (1 à 2 kinderen) Inkomen behoorlijk groot Vaak “opvang” Pampering - Helikopter Ouders Hotel mama “Goede” consumenten Ouders bellen, ouders reclameren, Mensen gaan studeren, mensen gaan minder op kot, ze blijven thuis wonen, krijgen een auto .. Although over half of all families in the U.S. have divorced parents, there is more time spent with their children than those of the previous generation. The parents of Generation Y view the child as the center of the family. Ze zijn wat bedorven, gewoon om alles snel te krijgen, ongeduld Hun ouders baby boomers, de meesten hebben op relatieve latere leeftijd kinderen gekregen rond 35 a 40 jaar; eerst was carrière maken belangrijk, dus als je dan nog kiest voor kinderen kies je bewust en ga je er ook meer zorg aan besteden

20 Relatie met ouders

21 Y GEN Y, kenmerken generation Einstein Millennials digital natives
Net Generation Trophy generation Generation Y Gen Y GEN Y, kenmerken Millennials Generation Next The new me generation Millennium generation digital natives Generation Why

22 Technologie Digital natives
Ze verwachten dan ook dat de deze technologie op werk/school aanwezig is Ze kunnen niet zonder Ze kunnen complexe problemen aan Multi tasking Ze plannen niet, maar coördineren Ze kunnen niet zonder, het is een deel van hen: als meisjes per dag niet de nodige sms’en van hun virendinnekes ontvangen ( tudie bij 13 jarige) neen iet van hun pa of ma, dat is een andere categorie) dan worden ze depressief Ze plannen niet, maar coördineren Bvb. avondje uit Ze lossen problemen op op het moment zelf, vandaar? Met wat houden we ons bezig, plannen, we zien wel en lossen het dan op

23

24 Hun relaties met anderen
Netwerken, met wie ze maar willen, waar ze maar willen, wanneer ze maar willen Ze hebben veel “virtuele” vrienden die ze vertrouwen Ze zijn mondig Hun wereld is een groot sociaal netwerk, geen hiërarchie De wereld is globaal - open voor etnische afkomst en cultuurverschillen Samenwerken is voor hen de regel, niet competitiviteit Ze zijn heel team georiënteerd Wij eerder face to face Reden dat ze minder social skilled zijn, minder goed met conflict kunnen omgaan en vrij direct Vertrouwen – ebay Sites ook: met ranking: te vertrouwen of niet Ze hebben geen probleem om met peer evaluatie om te gaan en free riding te voorkomen

25 Communicatie Ze communiceren voortdurend over wat ze NU doen en denken
Sms, blog, Twitter, Facebook, Netlog... Ze kunnen KIEZEN wat ze willen weten en wanneer Internet, nieuwssite, films.. Zij nemen wat ze willen - convenience Ze verwachten een onmiddellijk antwoord Ze houden niet van “formele” stijl Ze zijn ook gewoon onmiddellijk een antwoord te krijgen/zoeken

26 Werkstijl Belangrijkste is dat “de zaak gedaan wordt”
Wanneer ze het doen? Wie gaat dat aan? Hoe? Het moet snel gebeuren Doen alles tegelijkertijd Ze houden niet van regels en voorschriften van wanneer en hoe. “No hierarchy” Ze coördineren Alles wordt instant pede aangepast

27 Hun ambities Snel rijk worden Satus en stijl zijn belangrijk..
Maar ze willen er niet alles voor doen Niet zo lang en hard werken als hun ouders Work-life balans Snel en NU => jobhopping Rijk worden, wat wil je met ouders die ook werken carrière maken en rijk worden ambieerden; ze hebben veel gekregen en zijn materialistisch, dus weten ze ook wel dat je om dat nivo te behouden centen moet hebben.

28 Waarden Samenwerken Eerlijk, direct Sociaal ingesteld, MVO
Individualistisch qua stijl Vriendschap Multi-cultureel, inclusie Vertrouwen Snel, verandering Extrinsieke motivatie Hoge verwachtingen van de toekomst Ze kunnen alles aan Ze hebben geleerd business te doen met mensen die ze niet kennen op sites als ebay.. Feed back Rationalisme Ze willen ergeraken.. Maar boomers e xers zijn eerder intrinsiek gemotiveerd, uit zich zelf, terwijl y’ers eerder extrinsiek, ze moeten beloond worden, voor wat hoort wat Ze kunnen alles aan.. Als het fout gaat kunnen ze altijd terug naar hotel mama

29 Ze willen zelf werkuren bepalen Trekken zich weinig aan van hiërarchie
Weinig structuur Zeer veeleisend Chaotisch Hoog salaris, life style, technologie, leuke job Groot zelfvertrouwen, hoge zelfdunk Trophy generation “Always on” “Partial attention” Ze willen zelf werkuren bepalen Trekken zich weinig aan van hiërarchie Eigen leefwereld met hun peers Ongeduldig Onmiddellijke bevrediging “Seen it all, done it all look” Job hopping Skeptisch Niet loyaal, niet levenslang werken Mondig => Vaak onbeleefd Work:life balans Niet te veel/hard werken

30 Alles is “a google search away”
Respect voor kennis Mondig Meertalig Mobiel Associatief Werken overal, on the move Team georiënteerd Passen zich gemakkelijk aan Technology skills Zelfvertrouwen Wired & wireless Staan open voor nieuwe zaken Ambitieus Zeer toegankelijk Open Multicultureel Houden van diversiteit Alles is “a google search away” Leren graag

31 Enkele bronnen Baldonado, A., M. (2008). 25 ways to motivate Generation Y. Bloomington: iUniverse. Bibb, S. (2010). Generation Y. London: Marshall Cavendish. Howe, N., & Strauss, W. (2000). Millennials rising: The next great generation. New York: Vintage. LLC, B. (2010). Cultural generations: Generation X, Lost generation, Baby boomer generation, Generation Y, Beat generation, Generation Gap, Issei. Memphis: Books LLC. Wilson, M., & Gerber, L., E. (2008). How generational theory can improve teaching: Strategies for working with the "Millennials". Currents in Teaching and Learning, 1(1),

32 Hope You had FUN! Hope You have learned! !!!!!!Success!!!!!!


Download ppt "Bakkers Vlaanderen/Oost-Vlaanderen"

Verwante presentaties


Ads door Google