Download de presentatie
GepubliceerdCarla Moens Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Winkels in de Zuidas Shoppen en waarden
2
Winkels in de Zuidas Winkels Zuidas Concurrentie tussen de steden:
Amsterdam in 2004 op 5e plaats, in 2005 op 6e plaats, ingehaald door Barcelona! Discussie Gemeente – Consortium Zuidas Dok CV m² Plint versus m² Connector
3
Welk winkelconcept zal de beste keuze voor de Zuidas zijn ?
Probleemstelling Welk winkelconcept zal de beste keuze voor de Zuidas zijn ?
4
Onderzoeksvragen Literatuurstudie:
Welke factoren maken een internationale toplocatie aantrekkelijk? quality of life, architectonische schoonheid, bereikbaarheid & parkeren, imago / identiteit / exclusiviteit, multifunctionaliteit, veiligheid en geborgenheid, diversiteit, marktaspecten en zichtbaarheid Doelgroepen: Management Elite c.a. en Culturele Elite
5
Onderzoeksvragen (vervolg)
Welke winkelconcepten horen hierbij? Winkelontwerpen: passage, warenhuis, winkelcentrum, woonboulevard, virtuele winkel, winkelstraat Winkelformules: Designer boetiek, merkwinkel (brand store), discount winkel
6
Theoretisch kader Winkelontwerp Imago, winkelformule, marktsegment Winkelconcepten Randvoorwaarden Aantrekke-lijkheid-factoren Concurrentie tussen internationale toplocaties Aantrekkelijkheidfactoren & winkelontwerpen & doelgroepen & winkelformules
7
Case-onderzoek Welke winkelconcepten zijn aanwezig op andere toplocaties die vergelijkbaar met de Zuidas zijn?
8
Docklands Algemeen: Oud havengebied, nu int. sted. toplocatie
34,8 ha, 24 kantoortorens, 3 winkelcentra, hotel, light rail, metro, 5 openbare parkeergarages, wonen in Canary Riverside Ca werkenden
9
Docklands
10
Docklands Plattegrond winkels
11
Docklands Winkelconcept:
Identiteitsbepalende winkels (C.E. c.a.): Waitrose, Montblanc, Cecil Gee, Church’s English Shoes, Austin Reed WINKELCONCEPT Internationaal, zakelijk, exclusief WINKELONTWERP (Ondergronds) winkelcentrum IMAGO/MIX VAN WINKELFORMULES Deftig / top en hoger middensegment
12
Docklands Aantrekkelijkheidprofiel:
Het aantrekkelijkheidprofiel van de Docklands Canary Wharf is als volgt. Docklands Aantrekkelijkheidprofiel: Winkelconcept Aantrekkelijkheidfactor Canary Wharf Docklands Quality of life (incl. Metropolitane sfeer) + Architectonische schoonheid - Bereikbaarheid en parkeren ++ Imago, identiteit, exclusiviteit Multifunctionaliteit Veiligheid en geborgenheid Diversiteit Marktaspecten Zichtbaarheid Canary Wharf
13
Potsdamer Platz Algemeen:
‘Rest’gebied bij de ‘Muur, nu int.sted. Toplocatie 20 ha, kantoortorens,appartementen, 2 winkelcentra, theater, casino, bioscopen, metro,trein,tram, 3 openbare parkeergarages Ca werkenden
14
Potsdamer Platz
15
Potsdamer Platz
16
Potsdamer Platz Winkelconcept:
Identiteitsbepalende winkels (C.E.): Sony Lifestyle Store, Hugendubbel, Saturn WINKELCONCEPT Internationaal, modern, cult.stedelijk vermaak WINKELONTWERP (Thematisch) winkelcentrum IMAGO/MIX VAN WINKELFORMULES Urban entertainment / (hoger) middensegment
17
Potsdamer Platz Winkelconcept:
Identiteitsbepalende winkels (C.E.): Sony Lifestyle Store, Hugendubbel, Saturn WINKELCONCEPT Internationaal, modern, cult.stedelijk vermaak WINKELONTWERP (Thematisch) winkelcentrum IMAGO/MIX VAN WINKELFORMULES Urban entertainment / (hoger) middensegment
18
Potsdamer Platz Aantrekkelijkheidprofiel: Arkaden & Sony Plaza
Winkelconcept Aantrekkelijkheidfactor Arkaden & Sony Plaza Potsdamer Platz Quality of life (incl. Metropolitane sfeer) + Architectonische schoonheid Bereikbaarheid en parkeren ++ Imago, identiteit, exclusiviteit - Multifunctionaliteit Veiligheid en geborgenheid Diversiteit Marktaspecten Zichtbaarheid Potsdamer Platz
19
Conclusies Casestudie
Vergelijking Docklands & Potsdamer Platz: Winkelconcepten zijn verschillend ’Internationaal, zakelijk, exclusief ‘ versus ‘Internationaal, modern, cult.stedelijk vermaak’ Aantrekkelijkheidprofiel is vergelijkbaar Can. Wharf Canary Wharf Docklands Arkaden & Sony Plaza Pots. Platz Quality of life (incl. Metropol. sfeer) + Architectonische schoonheid - Bereikbaarheid en parkeren ++ Imago, identiteit, exclusiviteit Multifunctionaliteit Veiligheid en geborgenheid Diversiteit Marktaspecten Zichtbaarheid Winkelconcept Pots. Platz Aantrekkelijkheidfactor
20
Conclusies Zuidas Welk winkelconcept?
Winkelontwerp: De Plint versus Connector Plint Plint Connector Quality of life (incl. metropolitane sfeer) ++ + Architectonische schoonheid - Bereikbaarheid en parkeren Imago, identiteit, exclusiviteit * Multifunktionaliteit Veiligheid en geborgenheid Diversiteit Marktaspecten Zichtbaarheid Connector
21
Conclusies Zuidas
22
Conclusies Zuidas Imago / mix van winkelformules
Management Elite c.a. & Culturele Elite Exclusief, representatief: Kleine designer flagstores Kunst, nieuwe ideeën: Museumwinkels, galeries, verkoop- en expositiepunten voor kunstenaars
23
Conclusies Zuidas Designer Flagstores
24
Conclusies Zuidas Programma 20.000 m² versus 40.000 m² :
D.P.O: m² dagelijks, max m² niet-dagelijks Parkeernorm: 4 p.p./100 m² (800 p.p. bij m²) Getz: m² , 5 miljoen bezoekers per jaar Londen: 7,2 Berlijn: 3,4 A’dam:1,3 miljoen inwoners Docklands Potsdamer Platz Winkelprogramma 60.000 40.000 Parkeren 3.500 4.000 Bezoekers ] Verzorgingsgebied
25
Conclusies Zuidas Winkelconcept: Aantrekkelijkheidprofiel:
Int., zakelijk, exclusief, cult.sted.vermaak WINKELONTWERP (Halfoverdekte) winkelstraten IMAGO/MIX VAN WINKELFORMULES Designer flagstores & kunst / top en hoger middensegment Aantrekkelijkheidprofiel: Canary Wharf Potsdamer Platz Connector Plint
26
Conclusies Zuidas Eindconclusie
Zet in op de ontwikkeling van vierkante meter bruto winkelvloeroppervlak in een halfoverdekte Plint, met kleine designer flagstores, kunstgaleries, museumwinkels en expositie/verkooppunten van kunstenaars.
27
Aanbevelingen Begrip winkelconcept verder uitwerken
Aantrekkelijkheidfactoren wegen Uitkomsten objectiveren door expertmeetings, enquêtes en dergelijke en Val d’Europe, La Défense, Euralille toe te voegen Horeca en leisure betrekken Toekomstvisie: Vintage leisure en Aziaten
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.