Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBert Maes Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
2
Blauwe bananen Vierkante meloenen 2011
De 4 B’s: behoefte, belofte, beleving, bewijs
3
Even voorstellen Wouter de Vries jr [contact: www. dienstenmarketing
Even voorstellen Wouter de Vries jr [contact: Geboren om uur Hobby’s: schaatsen, Ajax, U2 en The Boss Werkervaring: kibbutzvolunteer, houthakker en straatveger, productmanager Colgate-Palmolive, universitair docent Vrije Universiteit, eigenaar dienstenmarketing.nl Auteur van 16 boeken op het gebied van Dienstenmarketing en management Voor meer dan 360 organisaties actief geweest. Zie
6
Blauwe bananen, vierkante meloenen Hoe creëer ik unieke kernvaardigheden
7
Marketing Van strategie naar implementatie
Wat is marketing? Omgevingsvariabelen Strategie Personeel Product Proces Plaats Prijs Promotie Wie? Wat? Hoe? Waar? Voor hoeveel? Hoe 7
8
Marketing Van strategie naar implementatie
Personeel Product Proces Plaats Prijs Promotie Wie? Wat? Hoe? Waar? Voor hoeveel? Hoe De portfolio is geel De klant vindt het leuk om dingen zelf te doen De locatie wordt bij veel producten internet De klant moet gaan betalen Wat gaat u doen? Wat gaat u doen? Wat gaat u doen? 8
11
De P van Promotie Zo eenvoudig is Alice
12
Bekende reclame Wie is dit ????
13
Bekende reclame Wie is dit ????
14
Bekende reclame Wie is dit ????
15
Where the hell is Matt? Youtube hit
16
De blauwe banaan / vierkante meloen 4 B’s
Behoefte(n) 1 Belofte 2 Beleving 3 Bewijs
17
Behoefte(n) De impactanalyse: DRETS kengetallen (Demografie)
Belofte Beleving Bewijs Behoefte(n) De impactanalyse: DRETS kengetallen (Demografie) De vergrijzing
18
Omgevingsanalyse Hoe goed kent u de omgeving?
Alle leeftijden 0-20 jaar 20-65 Ouder dan 65 Ouder dan 80 Mannen en vrouwen 16,57 3,93 10,11 2,54 0,647 Mannen 8,20 2,01 5,09 1,11 0,218 Vrouwen 8,37 1,92 5,02 1,43 0,429 Bron CBS 2010
19
Behoefte(n) De impactanalyse: DRETS kengetallen (Demografie)
Belofte Beleving Bewijs Behoefte(n) De impactanalyse: DRETS kengetallen (Demografie) Hoe gevaarlijk is NL?
21
Conclusie: ga nooit een relatie aan en blijf in juli thuis!
Omgevingsanalyse Hoe goed kent u de omgeving? Conclusie: ga nooit een relatie aan en blijf in juli thuis!
22
Wat is marketing? De behoefte(n): segmentatie
22 22
23
VERSCHIL MANNEN EN VROUWEN
24
Marktleider mannenbladen NL
Marktleider mannenbladen NL. De nodige acquisities: Zeilen, golfbladen, Autotrader, etc. Begonnen in 2004, separaat meer business, mannensegment is vak apart, wij zijn de expert incl. kenniscentrum.
25
25 25
28
€ Wat is marketing? De behoefte(n): de klanteigenaar + meerwaarde
verkoop CPS lead € 10 - € 2500 CPL clickthrough CPC € 1,50 - € 50 printreclame CPM € 0,12 - € 2,50 € 0,04 - € 0,009
29
Technologie The mobile wallet
30
Technologie Nano verflakken
31
Technologie Coloscopie
32
Sociale trends Comozuipen
33
Techonologische en sociale trends
RFID
34
Techonologische en sociale trends
Human microchipping
35
De blauwe banaan / vierkante meloen 4 B’s
Behoefte(n) 1 Belofte 2 Beleving 3 Bewijs
36
Vijf belangrijke strategische denkrichtingen
Wat is strategische dienstenmarketing? De Belofte Vijf belangrijke strategische denkrichtingen Igor Ansoff (1960) Renee Mauborgne (2005) CK Prahalad (1995) Michael Porter (1985) Michael Treacy (1995)
37
Kernwoord: core competence
Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs Wat is strategische dienstenmarketing? De competentieschool (Hamel & Prahalad) De kernvaardigheden methode van Hamel en Prahalad valt te typeren als van-binnen-naar-buiten denken. Deze school gaat dus niet uit van groei en/of concurrentie, maar stelt de creatie van eigen kernvaardigheden centraal.Bij Hamel & Prahalad gaat het niet zo zeer om de concurrentiepositie van vandaag maar om de kernvaardigheid van morgen! Een dienstverlener dient twee vragen goed te kunnen beantwoorden: Waar bent u als organisatie eigenlijk goed in? Waar wilt u als organisatie over 3 jaar in uitblinken? Kernwoord: core competence (kernvaardigheid)
38
“Wij doen het niet perse beter dan de concurrent, we zijn in grote lijnen hetzelfde”
39
Vrije trap van van Hooijdonk
Youtube hit
40
Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs Wat is strategische dienstenmarketing? De piramide van kernvaardigheden [figuur 4.6] Uitblinken (Huidige kernvaardigheid) Toekomstige kernvaardigheid Basiskenmerken Basiskenmerken
41
“Wij doen het niet perse beter dan de concurrent, we zijn in grote lijnen hetzelfde”
42
Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs Wat is strategische dienstenmarketing? De competentieschool (Hamel & Prahalad) Belichamen het collectieve leren in organisaties. Nemen niet af met het gebruik ervan, maar worden alleen maar versterkt door hun toepassing Vereisen communicatie, betrokkenheid en een sterke wil om over organisatorische grenzen heen te werken. Zijn de lijn die bestaande business units bijeenhouden en de bron voor de ontwikkeling van nieuwe business.
43
Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs Wat is strategische dienstenmarketing? De competentieschool in de praktijk 43
44
Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs Wat is strategische dienstenmarketing? De competentieschool in de praktijk W. de Vries jr/VU 44
47
Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs Wat is strategische dienstenmarketing? De competentieschool in de praktijk 47
48
Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs Wat is strategische dienstenmarketing? De competentieschool in de praktijk 48
53
Behoefte(n) Belofte Beleving Bewijs Wat is strategische dienstenmarketing? De competentieschool (Hamel & Prahalad) Belichamen het collectieve leren in organisaties. Nemen niet af met het gebruik ervan, maar worden alleen maar versterkt door hun toepassing Vereisen communicatie, betrokkenheid en een sterke wil om over organisatorische grenzen heen te werken. Zijn de lijn die bestaande business units bijeenhouden en de bron voor de ontwikkeling van nieuwe business.
54
De blauwe banaan / vierkante meloen 4 B’s
Behoefte(n) 1 Belofte 2 Beleving 3 Bewijs
55
Het nemen van beslissingen Lone Frank (2010), ‘De vijfde revolutie’
56
Typen geheugen lange termijn
Lange termijn geheugen Bewuste geheugen Onbewuste geheugen Key words: long-term memory; explicit memory; implicit memory; declarative memory; non-declarative memory; episodic memory; semantic memory; procedural memory; classical conditioning; priming Episodisch geheugen Semantisch geheugen Procedureel geheugen Klassieke conditionering Priming
57
Bewuste geheugen Episodisch geheugen
Geheugen waar persoonlijke ervaringen in worden opgeslagen. Voorbeelden: In welke maand valt je verjaardag? Hou je van groene appels? Q: Waarom is dit het bewuste geheugen? A: Je bent in staat om je antwoorden op deze vragen actief te verklaren. Key words: long-term memory; explicit memory; declarative memory; episodic memory
58
Bewuste geheugen Semantisch geheugen
Geheugen wat geen verband houdt met persoonlijke gebeurtenissen Algemene feiten en definities over de wereld Voorbeelden: Hoeveel banden heeft een auto? Wat is een wolk? Welke kleur heeft een banaan? Key words: long-term memory; explicit memory; declarative memory; semantic memory
59
Onbewuste geheugen Subtypen
Procedureel geheugen Klassieke conditionering Priming Key words: long-term memory; implicit memory; non-declarative memory; procedural memory; classical conditioning; priming
60
Onbewust geheugen Procedureel geheugen
Geheugen wat je in staat stelt om je specifiek geleerde vaardigheden of contextuele reacties uit te voeren. Voorbeelden: Fietsen Koppeling van de auto gebruiken tijdens het rijden Veters strikken Q: Waarom zijn deze procedurele herinneringen onbewust? A: Je hoeft je niet bewust de stappen te herinneren die bij het uitvoeren van de actie komen kijken. Probeer iemand uit te leggen hoe je een schoenveter strikt Key words: long-term memory; implicit memory; non-declarative memory; procedural memory
61
Onbewust geheugen Klassieke conditionering [Pavlov]
Natural reflex Conditioned reflex CR (salivation) UCR CS (ringing bell) Neutral stimulus + UCS (food in mouth) (ringing bell) Key words: long-term memory; implicit memory; non-declarative memory; procedural memory; classical conditioning; priming
64
Priming Perceptual priming
Key words: long-term memory; implicit memory; non-declarative memory; priming; perceptual priming
65
Priming Perceptual priming
Key words: long-term memory; implicit memory; non-declarative memory; priming; perceptual priming
66
Priming Perceptual priming
Key words: long-term memory; implicit memory; non-declarative memory; priming; perceptual priming
67
Priming Perceptual priming
Key words: long-term memory; implicit memory; non-declarative memory; priming; perceptual priming
70
15674 2845479 8245298623 Het slimme onbewuste: denken met gevoel
Bron: Ap Dijksterhuis (2010), [blz 22] Hieronder verschijnen getallenreeksen. Lees deze en probeer daarna de reeks te reproduceren 15674 15674
71
Het slimme onbewuste: denken met gevoel
Bron: Ap Dijksterhuis (2010), [blz 118] Stel, we gooien 100 keer met een munt. De eerste 50 keer vinden we in totaal 30 keer ‘kop’ en 20 keer ‘munt’. Hoe vaak verwacht je kop nadat je 100 keer gegooid hebt? Het juiste antwoord is 30 plus 50 procent van de laatste 50 keer gooien, dus 55. Uitlegsheet
72
Zone van wederzijdse onverschilligheid
Het verband tussen klanttevredenheid en klantloyaliteit De 9+ organisatie: Van marketshare naar mindshare [Veldhoen & van Slooten] Bron: Jones & Sasser Jr. (1995) Hoog Klant- loyaliteit Laag Klanttevredenheid 7 8 9+ 10 Zone van wederzijdse onverschilligheid Breakaway Zone U maakt in de ogen van de klant echt het verschil
73
De blauwe banaan / vierkante meloen 4 B’s
Behoefte(n) 1 Belofte 2 Beleving 3 Bewijs
74
Reacties zie www.dienstenmarketing.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.