Download de presentatie
GepubliceerdMartha Lambrechts Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Postgraduaat C.R.E.A.-tainment
2
Samenwerking KHLim, departement Sociaal-Agogisch Werk INSPINAZIE
Keski.e.space
3
Aanleiding ‘C.R.E.A.-tainment
Vraag naar creativiteit vanuit diverse sectoren Voornaamste competenties van hulp/ zorgverleners, onderwijzers bestaat uit inventiviteit verbeeldingskracht het kunnen bedenken van onorthodoxe aanpakken voor dikwijls nieuwe problemen en situaties
4
Aanpassing postgraduaat
Evaluatie van cursisten en lesgevers Procesbegeleiding Karen Goedhuys Inspelen op nieuwe tendensen
5
Uitgangspunt Creatieve vaardigheden zoals dans, muziek, theater en circus als middel aanbrengen om groepen te begeleiden Kennismaking met vernieuwende aspecten via een ervaringsgerichte benadering, al doende en reflecterend
6
Voor wie? Creatievelingen uit de: hulpverleningssector onderwijssector
gezondheidssector socio-culturele sector … Minimaal houder van diploma professionele bachelor in het Onderwijs, Sociaal Agogisch Werk of Gezondheidszorg
7
Circus, Theater en dans kan als middel aangereikt worden
…voor het ontwikkelen en stimuleren van persoonsgebonden eigenschappen: volharding en discipline, zelfvertrouwen, creativiteit, samenwerking, creativiteit, …
8
Inspanningen leveren Nieuwe vaardigheden leren en tonen
C.R.E.A.-tainment is… Inspanningen leveren Nieuwe vaardigheden leren en tonen
10
Wat NIET verwachten van C.R.E.A-tainment!
Kant en klare lessen in een uitgewerkte cursus met voorbeeld dansjes en ritmische oefeningen volledig uitgewerkte theaterlessen Getoetst of geëvalueerd worden op dé creatieve en ultieme waarheid! Waarom niet? Creatie staat centraal in het postgraduaat! Dé creativiteit bestaat niet!!!
11
C.R.E.A.-tainment is dus vooral…
Samen en voor je zelf grenzen verleggen, je tonen, doen, reflecteren, durven, plezier beleven!
12
Algemene opbouw Creatief werken met kinderen, jongeren, volwassenen wordt opgebouwd vanuit een creativiteitskader. We streven naar een bruikbaar, multi-modaal kader zodat er zowel een verbreding én verdieping komt in het denken over creativiteit als over het (methodisch) handelen.
13
Opbouw Module 1 Onderdompeling (12 stpnt) Module 2 Aan de slag met de groep (5 stpnt) Module 3 Aan de slag met de doelgroep (5 stpnt) Module 4 Project (3 stpnt) 'Logica brengt je van A naar B, creativiteit brengt je overal!’(Albert Einstein)
14
Sessies en vrije oefenmomenten
Module 1: Openingsweekend: Uitgangspunten: groepsvorming en kennismaking met verschillende media Dans en ritmiek Impro(theater) Circustechnieken en clownerie Sessies en vrije oefenmomenten NADRUK Focus op jezelf – bewustwording – verfijning Eigen kwaliteiten ontdekken, waarderen en inzetten Ervaringsgerichte benadering
15
Levend leren Creativiteitskader De groep als oefenruimte
16
Module 2: Aan de slag met de groep
Op een methodisch en didactisch verantwoorde manier de expressieve vaardigheden aanleren aan anderen Aangename manier leiding nemen en de groep motiveren, stimuleren, sturen… d.m.v. creatieve sessies inzicht krijgen en zelf aan de slag gaan met groepsdynamische processen Behandelde thema’s: authenticiteit in connectie zijn met jezelf inspelen op een groep en hun eigenheden
17
Module 2: Competenties Creatieve technieken en methodieken gericht en gepast aanwenden in een sessie. Een begeleidende relatie hanteren, met oog voor de impact van de context van de groep, van de eigen begeleidershouding,… Reflecteren aan de hand van het creativiteitskader
18
Module 3: Aan de slag met de context
Inzetten van de creatieve werkvormen bij verschillende doelgroepen: kleuters/lagere schoolkinderen Senioren personen met een beperking … Focus op de kracht van de groep en ontdekken en open staan voor de talenten van de groep
19
Module 3: Aan de slag met de doelgroep
Kijken naar creativiteit vanuit een inclusief kader Hulpmiddelen bij doelgroepen ontdekken en hiermee aan de slag gaan Integratieve toepassing van de creatieve media
20
Module 3: Competenties initiële vaardigheden ontwikkelen in het werken met (doel)groepen
21
Module 4: Nadruk op de setting
Organiseren, begeleiden, plannen, begeleiden en evalueren van een C.R.E.A. project in een setting
22
Module 4: Project en intervisie
Integratie of keuze van een artistiek, creatief medium en toepassing in eigen werksituatie.
23
Evaluatie Portfolio per module eigen casus reflecties
permanente evaluatie
24
Team Nathalie Van Renterghem Lieven Leemans Alexandra Meijer
Maarten Janssen Gastdocenten in module 1 & 3 Coördinatie: Karen Goedhuys
25
Praktisch Data verschijnen op website vanaf 28 april
lesavonden: voornamelijk donderdagavond startweekend 25 studiepunten – wisselend per module Prijs: 1100 euro Campus Diepenbeek, Health City Educatief verlof
26
Informatie Contactpersoon: Opleidingscheques
Karen Goedhuys 011/ Opleidingscheques
27
campus Diepenbeek, KHLim
Inschrijvingen campus Diepenbeek, KHLim Vanaf maandag 27/6/2011-9/7/2011 weekdagen: 9-12u & 13-16u30. zaterdagen van 9-12u Sluiting vanaf zaterdag 11 juli tot en met maandag 15 augustus Inschrijvingen in Diepenbeek sluiten af op vrijdag 16 september !!! meebrengen: diploma en identiteitskaart
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.