De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

TU Delft op internet Van informeren naar etaleren en participeren

Verwante presentaties


Presentatie over: "TU Delft op internet Van informeren naar etaleren en participeren"— Transcript van de presentatie:

1 TU Delft op internet Van informeren naar etaleren en participeren
TU Delft op internet Van informeren naar etaleren en participeren

2 Inleiding Internet als medium en beleidssturend onderdeel wordt steeds belangrijker voor de TU Delft. Voor veel doelgroepen is de website een eerste kennismaking met de TU Delft. De website is een grote bron van informatie over onderwijs, onderzoek, samenwerkings-verbanden, mensen en organisatie.

3 Probleemstelling De huidige website is niet gebruikersvriendelijk voor de verschillende doelgroepen Het is aanbodgericht ipv vraaggericht Navigatiestructuur gericht op organisatieonderdelen Veel informatie is op meerdere plaatsen te vinden Huidige website sluit niet goed aan bij de nieuwe communicatiedoelen en het merkenbeleid van de TU Delft

4 Doelstellingen TU Delft website
Bijdragen aan de reputatie van de TU Delft; Versterken van het internationale karakter van de TU Delft Tonen van de maatschappelijke betrokkenheid van de TU Delft Op een transparante wijze presenteren van missie, taken, organisatiestructuur en activiteiten van de TU Delft

5 Doelgroep doelstellingen
Helder aanbieden van de door de doelgroepen gewenste informatie Bevorderen, vereenvoudigen en faciliteren van de contacten met de doelgroepen Bijdragen aan het werven van nieuwe studenten en medewerkers Betere vindbaarheid door (externe) zoekmachines Herschrijven van teksten zodat deze beter aansluit bij de doelgroepen Bevorderen van service aan doelgroepen door betere integratie van FAQ’s

6 Wie zijn onze doelgroepen?
Studiekiezers Scholieren, aankomende bachelor- en masterstudenten, docenten en decanen en ouders Studenten Medewerkers Alumni Aankomende medewerkers Bedrijven en overheid Pers / Media

7 Uitgangspunten verandering TU web
De functie van de TU Delft website verandert van informeren naar etaleren en participeren De website is een integraal onderdeel van de communicatieactiviteiten en processen van de TU Delft De website communiceert vraaggericht; de doelgroepen met hun vragen en behoeften staan centraal De website heeft tot in de diepste lagen een uniforme TU Delft uitstraling die aansluit bij de merkwaarden

8 Stuurgroep Anneke Kooijman – hoofd Support en voorzitter stuurgroep
Inge Agedema – Hoofd Corporate a.i. Coen van Hoogdalem – Hoofd Marketing

9 Wergroep Rob Speekenbrink - internet manager, voorzitter
Esther de Cuijper - internet centraal, functioneel applicatie beheerder CMS Alle contentbeheerders faculteiten Karlijn de Wit - Marketing Frank Nuijens - wetenschapscommunicatie, corporate communicatie Esther Philipsen - M&C manager BTUD, beleidstaak intranet Ina Dijstelbloem - M&C manager, beleidstaak internet Jan Pieter Boekestijn - Interne communicatie Jos Wassink - Delta/Delft Integraal Iris Tromp - Merktraject TU Delft Iliana Kudus - Bibliotheek Liza van Kuijk - Management trainee, projectmanagement project Marianne Smit – P&O: potentiële werknemers Rik van Leeuwen – O&S - international office Sylvia Walsari-Wolff – O&S - aansluiting

10 Taakanalyse – conclusies
Ontsluit de bestaande informatie beter Het is er wel, maar waar? Bied gelaagde informatie in een heldere structuur Maak mensen en onderwerpen vindbaar in eigen site en Google Opleidingen en vakken onderling vergelijken moet eenvoudiger Verbeter de kwaliteit van de informatie Presentatie Actualiteit Volledigheid Consistentie

11 Beslissingen De website is internationaal. Er is geen NL website die vertaald is. Optimaal communiceren naar de doelgroep via thema’s Doelgroepen studenten en medewerkers gaan als zodanig van de homepage af Hertaling binnen het project Redactie en eindredactie wordt anders ingericht. Geen campagnesites meer Zoekmachine wordt door ICT-bibliotheek verzorgd

12 Programma van eisen Staat op

13 Card sorting sessies: 10 groepjes uit verschillende doelgroepen
Sitestructuur op losse kaartjes (zonder structuur) Groepjes herstructureren, in overleg, de informatie Groepjes geven clusteringen naam De uitkomst: een idee van een sitestructuur volgens die doelgroep

14 Functioneel ontwerp Is zonder vormgeving (draadmodel)
De elementen staan nog niet (altijd) op de goede plek Een deel van de pagina’s is uitgewerkt Is klikbaar Geeft een indruk van functionaliteiten en interactie Geeft een indruk van het gebruik van navigatie

15

16

17

18

19 Herschrijven en schrappen
35 man hebben cursus herschrijven en schrappen gehad. Tone of voice: merktraject Richtlijnen voor formats volgen uit ontwerp Herschrijven en weghalen is gestart. Contentbeheerder faculteit is leidend in dit proces

20 Vertalen / hertalen Na herstructureren Na herschrijven Na weghalen
Hertalen = essentie van een pagina, opnieuw in het Engels schrijven

21

22

23 Criteria beoordelen functioneel ontwerp

24 Iteratieronde Functioneel ontwerp
Voldoet het functioneel ontwerp aan de informatie push behoefte van je faculteit / achterban? Geeft het functioneel ontwerp antwoord op de top 5 vragen / opmerkingen van je doelgroep? Als je de informatie push behoefte vanuit je achterban een plaats zou moeten geven in dit model, waar komt het dan terecht? Zet het functioneel ontwerp de bezoeker aan tot interactie met de TU Delft?

25 Iteratieronde Functioneel ontwerp
Wordt er invulling gegeven aan de strategie van de TU Delft? Preferred partner in research voor (potentieel) toonaangevende universiteiten in de wereld. Preferred partner in education voor studenten, zowel uit Nederland als daarbuiten. Preferred supplier van kennis en graduates aan multinationale bedrijven en overheidsorganisaties, MKB en startende ondernemingen.

26 Criteria voor het beoordelen van het grafisch ontwerp

27 Criteria voor het beoordelen van het grafisch ontwerp
Vind je het grafisch ontwerp rustig, duidelijk, helder en overzichtelijk? Ondersteunt het grafisch ontwerp het scannen/lezen van teksten? Wat denk je van de lengte van de teksten? Is er een goede tekst/plaatsjes verdeling? Dus niet teveel tekst of foto’s en plaatjes? Herkent/herkennen de doelgroep(en) zich in de site?

28 Criteria voor het beoordelen van het grafisch ontwerp
Toont het grafisch ontwerp de maatschappelijke betrokkenheid van de TU Delft? Weerspiegelt het ontwerp: wie we zijn? wat we doen? Wat we bieden? Is het grafisch ontwerp onderscheidend ten opzichte van concurrenten / partners? Versterkt het grafisch ontwerp het internationale karakter van de TU Delft?


Download ppt "TU Delft op internet Van informeren naar etaleren en participeren"

Verwante presentaties


Ads door Google