De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onderzoeksinstituut voor Arbeid en Samenleving

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onderzoeksinstituut voor Arbeid en Samenleving"— Transcript van de presentatie:

1 Onderzoeksinstituut voor Arbeid en Samenleving
Bomen groeien niet tot in de hemel De werkelijke kostprijs van de dienstencheques Jozef Pacolet, Frederic De Wispelaere & Sofie Cabus ACV studienamiddag dienstencheques – 30 juni 2010

2 Inhoud 1. De genereuze dienstencheque: een cadeau van de Staat?
2. Een explosie van het gebruik 3. De jobcreatie: een nieuwe industrietak is geboren 4. De kwaliteit van de jobcreatie 5. De dienstencheque als vorm van industrieel beleid 6. De totale bruto kostprijs van het dienstenchequestelsel anno 2009 7. De terugverdieneffecten en netto financieringskost 8. Hoe winstgevend zijn de dienstenchequeondernemingen? 9. Kritische analyse van de overheidsfinanciering 10. Middel tegen of generator van sociale fraude en zwartwerk? 11. Buitenland 12. Invulling van nieuwe behoeften 13. Beleidsaanbevelingen 14. Tot slot

3 1.1. Kader Het dienstenchequestelsel dient bij te dragen tot vier fundamentele doelstellingen (Memorie van toelichting wetsontwerp tot bevordering van buurtdiensten en –banen) : De verhoging van de werkgelegenheidsgraad, inzonderheid de vrouwelijke werkgelegenheidsgraad, maar ook die van de lagergeschoolden en de oudere werkzoekenden; De bestrijding van illegale arbeid; De bevrediging, voor zoveel mogelijk personen, van behoeften die niet of niet volledig worden ingevuld; De ondersteuning van de economische groei door het scheppen van nieuwe activiteiten.

4 1.2. Mechanisme Basismodel van de monetaire stroom per uitgifte, gebruik en inning van een dienstencheque 4

5 1.3. Voorwaarden Evolutie prijszetting voor gebruiker en tegemoetkoming van de Staat, in euro, K.B. 12/12/2001 9/01/ 2004 11/07/ 2004 10/11/ 2004 16/01/ 2007 28/04/ 2008 27/10/ 2008 11/12/ 2008 Datum inwerkingtreding 22/12/2001 1/01/ 2004 20/07/ 2004 20/11/ 2004 1/01/ 2007 1/05/ 2008 1/11/ 2008 1/01/ 2009 Ontvangen door erkende onderneming 23,56 19,47 21,00 20,00 20,50 20,80 Tegemoetkoming van de Staat (consumptiesubsidie) 17,36 13,27 14,80 14,30 13,30 13,50 13,80 Prijs voor de gebruiker (vóór fiscale aftrek) 6,20 6,70 7,00 7,50 Fiscale aftrek van 30%(1) 1,86 2,01 2,10 2,25 Prijs voor de gebruiker (na fiscale aftrek) 4,34 4,69 4,90 5,25 Onkostenvergoeding aan uitgiftemaatschappij 0,32 0,0852(2) 0,0852 Totale Federale tegemoetkoming (incl. consumptiesubsidie, fiscale aftrek en onkostenvergoeding) 15,45 16,98 16,63 15,63 15,69 15,99 15,64 % tussenkomst Staat in de totale kostprijs 79,4% 80,9% 79,2% 78,2% 76,5% 76,9% 75,2% (1) De fiscale aftrek wordt toegekend tot een maximumbedrag van 2 510 euro aan aangekochte dienstencheques (aanslagjaar 2010, inkomsten 2009). Bron: Op basis van K.B. van 12 december 2001 betreffende de dienstencheques en wijzigingen van het K.B. van 12 december 2001 5

6 2. Een explosie van het gebruik
Actieve gebruikers (incl. moederschapshulp) in België, in aantal, Bron: RVA – Directie Statistieken

7 2. Een explosie van het gebruik
Verdeling ingeschreven gebruikers (excl. moederschapshulp) naar gewest, in aantal, Bron: Berekening op basis gegevens RVA – Directie Statistieken

8 2. Een explosie van het gebruik
Procentuele verdeling ingeschreven gebruikers (excl. moederschapshulp) naar gewest, in %, Bron: Berekening op basis gegevens RVA – Directie Statistieken 8

9 2. Een explosie van het gebruik
Aantal aangekochte en terugbetaalde dienstencheques in België, in aantal, Bron: RVA – Directie Statistieken; IDEA Consult 9

10 2. Explosie van het gebruik
Procentuele verdeling door gebruikers aangekochte dienstencheques (excl. moederschapshulp) naar gewest, , aantallen Bron: Berekening op basis gegevens RVA – Directie Statistieken 10

11 2. Explosie van het gebruik
Gemiddeld aantal aangekochte dienstencheques (incl. moederschapshulp) per actieve gebruiker, Bron: Berekening op basis gegevens RVA – Directie Statistieken; IDEA Consult 11

12 3. De jobcreatie: een nieuwe industrietak is geboren
Aantal dienstenchequewerknemers in België, aantal, VTE’s Aantal: VTE’s Aantal: VTE’s Aantal: VTE’s* Aantal: Opmerking: 2005 & 2006: volgens exploitatiezetel; : volgens woonplaats * VTE’s telkens voor 4de kwartaal van een bepaald jaar; voor 4de kwartaal 2009: VTE’s Bron: Berekening op basis van RVA – Directie Statistieken 12

13 3. De jobcreatie: een nieuwe industrietak is geboren
Procentuele verdeling dienstenchequewerknemers naar gewest, , aantallen Opmerking: 2005 & 2006: volgens exploitatiezetel; : volgens woonplaats Bron: Berekening op basis van RVA – Directie Statistieken 13

14 3. De jobcreatie: een nieuwe industrietak is geboren
Procentueel aandeel dienstenchequewerknemers in totale tewerkstelling per provincie (31 december 2008) Provincie Aantal dienstencheque- werknemers Totale tewerkstelling % Totale vrouwelijke tewerkstelling Antwerpen 15 692 572 777 2,7% 260 533 6,0% Vlaams-Brabant 7 650 372 170 2,1% 180 059 4,2% Waals-Brabant 3 105 112 194 2,8% 55 268 5,6% West-Vlaanderen 14 074 374 406 3,8% 172 103 8,2% Oost-Vlaanderen 15 199 492 279 3,1% 228 278 6,7% Henegouwen 10 624 351 671 3,0% 154 431 6,9% Luik 9 043 288 779 128 705 7,0% Limburg 11 011 264 107 116 317 9,5% Luxemburg 2 479 55 681 4,5% 26 672 9,3% Namen 4 276 141 180 64 952 6,6% Brussels Hoofst. Gewest 10 284 260 448 3,9% 124 424 8,3% Totaal 103 437 3 285 692 1 511 742 6,8% Bron: RVA, Jaarverslag 2009; RSZ-gegevens 14

15 3. De jobcreatie: een nieuwe industrietak is geboren
Aantal erkende en effectief actieve dienstencheque-ondernemingen, in aantal, Bron: RVA – Directie Statistieken; IDEA Consult 15

16 3. De jobcreatie: een nieuwe industrietak is geboren
Procentuele verdeling erkende dienstenchequeondernemingen naar gewest (op maatschappelijke zetel), Bron: Berekening op basis van gegevens RVA – Directie Statistiek 16

17 4. De kwaliteit van de jobcreatie
Een volwaardig statuut <--> dienstbodenstatuut (non-statuut) Een eigen paritair subcomité (PSC ): consolidatie van goede loon- en arbeidsvoorwaarden Problemen: sterk verloop; tijdelijke contracten; beperking van anciënniteit; impact van tewerkstellingsmaatregelen op de rendabiliteit van de dienstenchequeonderneming. 17

18 5. De dienstencheque als vorm van industrieel beleid
Zeer afhankelijk van de overheidssubsidiëring Geen duidelijk sociaal beleid Dienstenchequeondernemingen: zowel aanzienlijke winsten als de dreiging om failliet te gaan Industrieel weefsel niet kunstmatig oriënteren naar laag productieve en gesubsidieerde activiteiten Riskeert de ‘steenkool- en staalsector’ van de toekomst te worden als de overheidssteun zou teruggeschroefd worden. 18

19 6. De totale bruto kostprijs van het dienstenchequestelsel anno 2009: de werkelijke kostprijs?
In euro In miljoen euro Ingediende dienstencheques (exclusief moederschapshulp) 78 558 951 Consumptiesubsidie €13,3 1 044,8 Onkostenvergoeding €0,0852 6,7 Opleidingsvergoeding (budget) 7,2 Omkaderingskost (o.a. personeel administraties) Controlekost inspectie Max. fiscale aftrek (30% van 7,5 euro) €2,25 176,8 Tussenkomst overheid 1 235,5 Gebruikersprijs (na fiscale aftrek) €5,25 412,4 Totale kost zonder moederschapshulp zelfstandigen 1 647,9 Ingediende cheques moederschapshulp zelfstandigen 396 131 Tussenkomst Sociale verzekeringsfondsen €7,5 3,0 0,03 Tussenkomst RSVZ €4,29 1,7 Tussenkomst RVA €9,01 3,6 Totale kost 8,3 Totale kost met moederschapshulp zelfstandigen 1 656,2 Tewerkstellingsmaatregelen (structureel en doelgroep) waarvan: 286,9 Bijdragevermindering (RSZ) Activeringsuitkering voor langdurig ex-werklozen (RVA) Inkomensgarantie-uitkeringen (RVA) 188,6 59,3 39,1 19

20 Financieel beheer RVA: uitgaven dienstencheques,
7. De terugverdieneffecten en de netto financieringskost Financieel beheer RVA: uitgaven dienstencheques, in miljoen euro, 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 Totaal uitgaven RVA 9 118,5 9 181,9 9 554,9 11 019,7 Uitgaven buurtdienstencheques 5,0 90,9 239,1 445,5 652,9 882,4 1 051,0 % aandeel in uitgaven 4,9% 7,1% 9,2% 9,5% Bron: RVA, Jaarverslagen,

21 7. De terugverdieneffecten en de netto financieringskost
Alternatieve financiering; verschil tussen gestort bedrag en berekende netto kostprijs van de Dienstencheques voor de sociale zekerheid en globale overheid, in miljoen euro, 2004 2005 2006 2007 2008 2009(1) 2009(2) Totaal toegekend bedrag alternatieve financiering Globaal Beheer 4 315 6 160 6 706 7 351 7 849 8 404 8 685 Alternatieve financiering DCH 83,6 164,0 260,9 418,7 532,9 623,1 % alternatieve financiering dienstencheques t.o.v. totaal toegekend bedrag 1,4% 2,4% 3,5% 5,3% 6,3% 7,2% Bruto kost voor de RVA 90,9 239,1 445,5 652,9 882,4 1 015,3 1 051,0 Totaal terugverdieneffecten 88,57 149,2 226, 6 337,2 409,2 423,6 % terugverdieneffecten t.o.v. bruto kost 37,0% 33,5% 34,7% 38,2% 40,3% waarvan: - Terugverdieneffect werkloosheid 59,0 95,0 138,5 201,8 232,8 -Terugverdieneffect sociale bijdragen 29,6 54,1 88,1 135,4 176,4 Netto kost voor de sociale zekerheid 150,6 296,4 426,3 545,2 606,1 627,5 Verschil: tekort of overschot tegenover theoretisch bedrag 13,5 -35,5 -7,5 -12,3 17,0 - 4,3 Fiscale uitgaven 34,7 61,4 135,5 176,76 Terugverdieneffect in de fiscaliteit 10,6 27,7 49,5 73,5 Netto fiscale kost 24,1 33,7 41,4 62 (1) Op basis van Verslag aan de regering van het Beheerscomité van de Sociale Zekerheid, oktober 2009. (2) Op basis van de meest recente informatie inzake de bruto kost voor de RVA voor 2009 Bron: RVA, Jaarverslagen, ; Koninklijke besluiten; Verslag aan de regering van het Beheerscomité van de Sociale Zekerheid, 2009, IDEA Consult; Rekenhof, 2009 21

22 7. De terugverdieneffecten en de netto financieringskost
Terugverdieneffecten in de sociale zekerheid herberekend, in miljoen euro, 2008 Administraties IDEA Consult Herberekening Netto-terugverdieneffect werkloosheid 201,8 168,9 176,9 waarvan: * Totale besparing werkloosheidsuitkering voor ex-werklozen 288,5 263,6 Netto-terugverdieneffect sociale bijdragen 135,4 91,9 118,3 * Terugverdieneffect op basis terugbetaalde cheques 136,5 * Niet vervangen werknemers -65,8 * Vervangen werknemers 47,6 Totaal werkloosheid en sociale bijdragen 337,2 260,8 295,2 Bron: Verslag aan de regering van het Beheerscomité van de Sociale Zekerheid, 2009; IDEA Consult, Eigen berekeningen 22

23 8. Hoe winstgevend zijn de dienstenchequeondernemingen
Verschil in loon- en arbeidsvoorwaarden naar gelang het paritair comité, zorgt voor een verschil in winstgevendheid. Financiële audit PWC: marge vóór tewerkstellingsmaatregelen bedraagt 7,1% en er na 19,6% (t.o.v. inruilwaarde van 21 euro). Een hoge overheadkost; loonkost daalt van 69,1% naar 57% van de inruilwaarde voor één dienstencheque (21 euro) na aftrek van de tewerkstellingsmaatregelen. Volgens de PWC-audit creëren de PWA’s de grootste marge t.o.v. de inruilwaarde (42,2% na tewerkstellingsmaatregelen). Rapport RVA (2009) nuanceert dit verhaal: de opbrengst ligt 17,2% hoger dan de kosten (zonder tewerkstellingsmaatregelen bedraagt dit 7,9%). Studie Henry, Nassaut, Defourny & Nyssens (2009): De tewerkstellingsmaatregelen hebben een sterke invloed op de winstgevendheid van de ondernemingen. Evenwel beperkt voor interimkantoren; groot voor OCMW’s. 23

24 9. Kritische analyse van de overheidsfinanciering
Motieven van overheidstussenkomst Publieke goederen, overheid moet optreden omdat niemand van het nut kan uitgesloten worden ‘Merit good’: zijn wel individualiseerbaar, maar niemand kan omwille van het belang voor betrokkene ervan worden uitgesloten (onderwijs, gezondheidszorg, welzijnszorg) Huishoudelijke activiteiten voor afhankelijke personen Combinatie gezin/arbeid Andere: ‘the sky is the limit’ of bomen groeien tot in de hemel Verdelingsaspecten, kunnen hier pervers zijn Volledige tewerkstelling Tewerkstelling van kansengroepen Economische groei 24

25 9. Kritische analyse van de overheidsfinanciering
Kosten- baten studie of terugverdieneffecten ‘Societal point of view’: voor alle betrokken partijen (gebruikers/werknemers/ondernemingen/overheid) Vanuit het standpunt van de publieke financiën Kosten: zijn de geactiveerde uitkeringen, fiscale en parafiscale minderontvangsten, subsidies Baten zijn directe en indirecte belastingen en sociale zekerheidsbijdragen Maar deze effecten gelden voor alle overheidsuitgaven (opportuniteitskost) en zelfs private bestedingen Macro-economische effecten 25

26 10. Middel tegen of generator van sociale fraude of zwartwerk?
Vraag en aanbod van zwartwerk door huidige gebruikers en werknemers van het dienstenchequestelsel, 2004 2005 2006 2007 2008 2009* % gebruikers zwartwerk vóór het systeem 18 9,9 10 18,2 6,2 % zwartwerkers vóór het systeem 0,7 2,4 3,1 * 2009: Haigner, Jenewein, Schneider, Wakolbinger, 2010 Bron: IDEA Consult, ; Haigner, Jenewein, Schneider, Wakolbinger, 2010 Opbrengst door zwarte jobs wit te maken: 14,4 miljoen euro voor 2008 (theoretisch bedrag door vrijstelling niet-inwonende dienstboden) Omvang van de inbreuken in het dienstenchequestelsel: 2007: 1,1 miljoen euro teruggevorderd 2008: 2,4 miljoen euro teruggevorderd 2009: 2,1 miljoen euro teruggevorderd Raming omvang van de inbreuken (teruggevorderd bedrag X 5) : 2008: 12,3 miljoen euro 2009: 10,6 miljoen euro Om 10% wit te wissen, wordt een volledige sector voor bijna 80% gesubsidieerd! Minder dan 1% van de totale kostprijs voor de overheid van het dienstenchequestelsel wordt dan terugverdiend door het witwassen van de zwarte jobs. 26

27 10. Middel tegen of generator van sociale fraude of zwartwerk?
Vrijstelling tot betaling sociale bijdragen niet-inwonende dienstboden en occasionele arbeid  precaire statuten! Vraag waarom dit nog niet verbeterd is? Verzekering ‘huispersoneel’: opportuniteit voor de controle Wettelijke verplichting als werkgever bij de tewerkstelling van huispersoneel een arbeidsongevallenverzekering af te sluiten. Verzekeringsinstellingen moeten deze informatie niet doorspelen aan de sociale en fiscale administraties. Meest recente cijfers (31 december 2007): 1 478 polissen voor dienstboden onderworpen aan de RSZ; polissen voor dienstboden niet onderworpen aan de RSZ. Meerkost van de sociale zekerheidsbijdragen is een fictie. Zij waren deels vrijgesteld, maar de sociale rechten die nu wel aanwezig zijn, zijn reëel. 27 27

28 11. Buitenlandse voorbeelden
Frankrijk: Chèque emploi service universal – Cesu (sinds 2006) CESU ‘bancaire’: Bankcheques om loon te betalen van werknemer CESU ‘préfinancé’: Ontvangen via onder meer de werkgever Particuliere werkgever: recht op belastingvermindering bij tewerkstelling huispersoneel. 50% op het betaalde bedrag rekening houdende met een jaarlijks plafond (basis: euro). Plafond ligt hoger bij kinderen ten laste, personen ouder dan 65 jaar, invaliden die beroep moeten doen op hulp van derden. Succes: 63,6 miljoen inwoners; 1,5 miljoen gebruikers; 3,2 miljard netto loonmassa; 366 miljoen uren België: 11 miljoen inwoners; actieve gebruikers; 1,5 miljard netto loonmassa; 78,5 miljoen uren 28

29 11. Buitenlandse voorbeelden
Nederland: Regeling dienstverlening aan huis Huishoudelijke hulp max. 3 dagen per week in dienst genomen door particuliere werkgever; Er moeten geen belastingen betaald worden, evenwel beperkte onderwerping aan de sociale zekerheid (bijvoorbeeld geen recht op een uitkering bij werkloosheid); Ruim aanbod van toegelaten activiteiten (onder meer schoonmaken, tuin onderhouden, op kinderen passen, persoonlijke verzorging, …); Wettelijk minimumloon per uur, vakantiegeld (8% op uurloon), betaalde vakantie. 29

30 11. Buitenlandse voorbeelden
Denemarken: Home service scheme (sinds 1997 permanent) Voor 50% gesubsidieerd door de overheid Toegelaten activiteiten: tuinieren, sneeuwruimen, inkopen doen, koken, schoonmaken, wassen, schoonmaken van de ramen. Sinds 2004 sterk ingeperkt naar toegelaten activiteiten en subsidiëring (40%). Enkel huishoudens met ten minste één persoon die gepensioneerd is, kunnen er nog gebruik van maken. 30

31 12.1 Invulling van nieuwe behoeften : Tweeverdieners
Huishoud- en dienstpersoneel was een luxegoed op de terugweg Aandeel in de totale consumptie per inkomenskwartiel (%) in 1987/88, 1995/96 1* 2 3 4* Huishoud- en dienstpersoneel - alle gezinnen (1987/88) 0,44% 0,38% 0,57% 1,45% - 75-plussers (1987/88) 0,86% 1,76% 1,26% 3,86% - alle gezinnen (1995/96) 0,14% 0,29% 0,43% 1,0% * 1: laagste inkomenskwartiel; 4: hoogste inkomenskwartiel Bron: Pacolet, Callebert, Gos & Van De Putte, 1997 Onze conclusie in 1997: “de dienstencheque zou een culturele schok kunnen veroorzaken” (Pacolet, Callebert, Gos & Van De Putte, 1997, p.81). 31

32 12.1 Tweeverdieners Doe het zelf-activiteit voor kuisen, wassen, strijken: goed voor 2,5 uur Gemiddelde tijdsbesteding per week en per persoon in een tweeverdienersgezin, voltijds werkend, jaar, 2005, Berekening gemaakt op basis van gegevens Glorieux I. & Minnen J., 2008 2005 Huishoudelijk werk 15u09 waaronder: * maaltijden voorbereiden, schillen, koken 2u41 * huis reinigen, stofzuigen, reinigen vloer, wassen van ruiten, stof afnemen 1u28 * textiel sorteren en in de wasmachine steken; textiel strijken, opvouwen, schikken 1u09 32

33 12.1. Tweeverdieners Deeltijds werken of het gebruik van dienstencheques? Indeling van de tewerkgestelde vrouwelijke werknemers naar type arbeidsprestatie, 31 maart 2009 Bron: RSZ – Loontrekkende tewerkstelling (RSZ) voor het eerste kwartaal 2009 33

34 12.2 Invulling van nieuwe behoeften: 65-plussers
Ook 65-plussers zijn intensieve gebruikers Actieve gebruikers en bestede uren naar leeftijd, België, 2008 Aantal actieve gebruikers % actieve gebruikers Gemiddeld bestelde dienstencheques Aantal bestede uren % bestede uren Jonger dan 35 jaar 75818 13,6% 102 10,6% Tussen 35 en 45 jaar 148290 26,6% 141 28,6% Tussen 45 en 55 jaar 118744 21,3% 146 23,7% Tussen 55 en 65 jaar 74703 13,4% 135 13,8% Ouder dan 65 jaar 139928 25,1% 119 22,8% Totaal 557482 100,0% 131 Bron: berekening op basis van gegevens IDEA Consult 34

35 plussers plussers: dienstencheques ook ingeburgerd bij hulpbehoevende personen Doelgroep genieters van de thuiszorgpremie in de Vlaamse Zorgverzekering Poetshulp zelfstandig. & privé Poetshulp ikv thuishulp Poetshulp cheques 10,82% 14,23% 0,19% 0,00% 0,57% 9,87% Bron: berekeningen op basis van Pacolet, Merckx, Spruytte & Cabus, 2010 35

36 plussers plussers: dienstencheques ook ingeburgerd bij hulpbehoevende personen Doelgroep genieters van het forfait chronisch zieken in de ziekteverzekering Poetshulp zelfstandig. & privé Poetshulp ikv thuishulp Poetshulp cheques 8,85% 19,47% 6,19% 0,00% 0,88% Bron: berekeningen op basis van Pacolet, Merckx, Spruytte & Cabus, 2010

37 Programmatiecijfers voorzien in decreet
plussers Snel groeiend belang van de dienstencheques in thuiszorgsituaties, Vlaanderen Programmatiecijfers Programmatiecijfers voorzien in decreet Uren 2008 Uren 2009 Gezinszorg Geschat aandeel schoonmaakhulp (20% van totaal gezinszorg) Geschat aandeel huishoudelijke hulp met inbegrip schoonmaakhulp (60% van totaal gezinszorg) Poetshulp totaal Uren vrijwillige oppashulp Ter vergelijking zorgtijd voor de zwaar hulpbehoevende personen thuis die mantelzorgpremie krijgen Poetshulp Raming commerciële huishoud‑ en schoonmaak­hulp (min.) Raming dienstencheque huishoud‑ en schoon­maakhulp (min.) 3 310 728 Totaal verschillende vormen poetshulp en schoonmaakhulp 7 660 183 Bron: berekeningen op basis van Pacolet, Merckx, Spruytte & Cabus, 20010

38 13. Beleidsaanbevelingen
1. Beleidsaanbeveling voor de publieke financiering “We hebben jarenlang met groeicijfers gewerkt. Het moeilijkste bij deze operatie was om de knik in de uitgaven teweeg te brengen. Maar de knik naar beneden is gemaakt” (minister van Begroting, Guy Vanhengel, naar aanleiding van het begrotingsakkoord ). * Nood aan extra financiële ondersteuning aangezien zich een onderfinanciering voordoet van het dienstenchequestelsel via het Globaal Beheer van de Sociale Zekerheid! * Mogelijke pistes om de impact op de federale begroting te verminderen: Grotere tussenkomst van de gebruiker; Afschaffen van de fiscale aftrek; Verlagen aantal dienstencheques dat door één gebruiker mag aangekocht worden (nu 500 DCH) Verlagen fiscaal plafond (nu 2510 euro of 335 dienstencheques); Inkomensafhankelijk maken; Aanpassing toegekend bedrag aan de dienstenchequeonderneming. 38

39 13. Beleidsaanbevelingen
2. Beleidsaanbeveling voor de selectiviteit van aanbieders * Sociale doelstellingen (opleiding, contracten onbepaalde duur, aanwerving ‘doelgroepen’) koppelen aan het verkrijgen van een erkenning dienstenchequeonderneming. Doelstelling: inbouwen van garanties inzake het waarborgen van kwaliteit bij werknemers en gebruikers om de zogenaamde ‘cowboys’ uit het stelsel te weren.

40 13. Beleidsaanbevelingen
3. Beleidsaanbeveling voor de heroriëntatie naar bepaalde doelgroepen * De werkende gezinnen De dienstencheque als ‘comfortdienst’ voor de werkende gezinnen; heeft het ‘cheque’-verhaal (maaltijdcheque, eco-cheque, …) zijn limieten bereikt (fiscale en parafiscale erosie, achterhaald betaalsysteem)? * De 65-plussers en hulpbehoevende personen Gezien de demografische veranderingen is dit DE sector van de toekomst; Is geconfronteerd met ‘contingenten’. ‘Er is een contradictie tussen een politiek van vraag remmen en een politiek van vraag stimuleren’ (Pacolet, 1997, p. 81); Poetshulp maar zelfs gezinszorg vormen nu reeds één continuüm van zorg en hulp met de dienstencheque-activiteiten; Gezinszorg en poetshulp via non-profit. Bijvoorbeeld onder de vorm van ‘trekkingsrechten’. 40

41 14. Tot slot Succes van de dienstencheque is fenomenaal: zowel via de solvabilisering van de vraag, als de ‘creatie’ van nieuwe aanbieders Expansie van de dienstencheque kwam juist op tijd om de grootste economische crisis te temperen … maar wat erna? Volwaardig statuut met sociale bescherming voor de werknemers: waarom kon dit in het verleden niet voor gelijksoortige arbeid? Kost is aanzienlijk…ook omdat de subsidie aanzienlijk, zo niet exuberant is (vergelijkbaar met subsidies voor gezondheidszorg, gelijksoortige behoeften als huishoudelijke hulp veelal met eigen bijdragen in functie van draagkracht, in het buitenland lagere subsidiekost) Indien er geen argumenten van ‘merit good’ zijn, maar het louter een industriepolitiek is, is dit ‘de steenkool en staalindustrie van het heden’. Witwassen voor zwartwerk is amper aangetoond…en was er niet meer mogelijk geweest via gebruik van informatie verzekering voor arbeidsongevallen?

42 14. Tot slot Terugverdieneffecten kunnen op verschillende manieren berekend worden, maar kernvraag blijft of deze aanwending van (publiek) geld bij voorrang naar deze behoeften moet gaan, of gekanaliseerd moet worden naar andere behoeften of prioritaire groepen De impliciete of expliciete activering van werkloosheidsgelden kan ook als trekkingsrechten voor meer prioritaire behoeften worden aangewend (maar is een soort ‘herfederalisering’) De substantiële behoeften die daaromtrent bestaan, en waar de dienstencheque reeds een plaats heeft ingenomen, is één van de meest legitieme aanwendingsvormen van deze middelen Misschien kan daarover wel over de taalgrens heen, tussen alle stakeholders een consensus groeien


Download ppt "Onderzoeksinstituut voor Arbeid en Samenleving"

Verwante presentaties


Ads door Google