De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoe motiveer ik mijn onderhoudsplan ?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoe motiveer ik mijn onderhoudsplan ?"— Transcript van de presentatie:

1 Hoe motiveer ik mijn onderhoudsplan ?
Van kostenpost naar toegevoegde waarde Congres VPT 11 oktober 2004 Ir. J.Ph.C. Wubben KMA Vakgroep Materiële & Logistieke Wetenschappen MKC BV Onderhoudsopleidingen Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

2 hobby : creatief boekhouden
INTRODUCTIE Flip Wubben TUE-Bedrijfskunde 3 kinderen brede spreiding (10, 22, 24) Docent Onderhoudslogistiek : Vakgroep MLW hobby : creatief boekhouden sportduiken/ onderwaterfotografie motor(zweefvliegen) Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

3 Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit
Overzicht 1. Centrale vraag 2. Wat levert onderhoud op ? 3. Wat kost onderhoud ? 4. Hoe een onderhoudsplan te budgetteren 5. Hoe een directie te motiveren 6. Conclusie 7. Vragen/discussie Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

4 Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit
1. Centrale vraag Hoe overtuig ik het management over de noodzaak om in onder- houd te (blijven) investeren Alleen door : meer op te leveren dan het kost ! Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

5 Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit
1. Vooroordelen Het goedkoopste onderhoud is geen onderhoud ? 2. Onderhoud is een kostenpost. 3. Onderhoud levert niets op, is een noodzakelijk kwaad. Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

6 2. Wat levert onderhoud op ?
Waarom onderhoud ?  Waar komt onderhoud vandaan ? Wat is het ? Wat levert het op ? Wat mag het kosten ? Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

7 Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit
2. Waarom Onderhoud ? Wie weet dat ? Hoe duur het is om arm te zijn ! Onderhoud is een investering geen kostenpost Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

8 2 shaggie’s rollen per minuut
2. Prestaties van de mens 5 km per uur Eigen gewicht tillen ca. 30 seconden 2-3 minuten onder water 1 – 1,5 sec in de luchtblijven Het effect van de toepassing van een apparaat geeft vaak een enorme toename in de mogelijkheden. Bijvoorbeeld met een fiets is de mens in staat 5x zo snel te gaan als lopend, bij een vergelijkbare lichamelijke inspanning. 2 shaggie’s rollen per minuut Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

9 Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit
2. Prestaties van de mens met hulpmiddelen (afhankelijk van trainings & ervaringsniveau) 25 km per uur 50 ton tillen 6 uur in de luchtblijven Het effect van de toepassing van een apparaat geeft vaak een enorme toename in de mogelijkheden. Bijvoorbeeld met een fiets is de mens in staat 5x zo snel te gaan als lopend, bij een vergelijkbare lichamelijke inspanning. 45000 sigaretten per uur Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

10 2. En daar zijn dus slimme hulpmiddelen voor nodig !! : Assets
Hier komt de creativiteit van de uitvinder naar voren. Merk op de hoeveelheid creatieve oplossingen Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

11 Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit
2. Assets gaan onvermijdelijk terug in conditie, daar moeten we wat aan doen ! En dat noemen we onderhoud ! Prof. Ir. W.M.J.Geraerds : “Onderhoud van technische systemen zijn alle activiteiten die ten doel hebben het in de technische staat houden of terug te brengen, die nodig wordt geacht voor de door het systeem te vervullen functie”. Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

12 2. Effect van Preventief Onderhoud
Storingsgraad Preventief Onderhoud Stijgend Effect Constant Geen effect Dalend Verkeerd effect Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

13 Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit
2. Conditie-terugloop De conditieaftakeling gaat steeds sneller naarmate de slijtage toeneemt 1 Inspanning om naar nieuwstaat terug te keren Kans op niet Falen T1 T2 Tijd Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

14 Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit
2. Is dit onderhoud ? Volgens de definitie wel, Vaak is dit te zien als een productietaak en is het door productie uitgevoerd 1e lijns onderhoud Tweede vraag is of modificeren ook onderhoud is? Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

15 Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit
2. Antwoord Wat brandstof voor de auto is, is de papierrol voor de machine. Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

16 2. Asset Logistic Management
Operationele behoeftevraag ? Operationele behoefterealisatie ! Operationele functie Asset Productie- support Instandhoudings- support Logistiek support System Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

17 2. Werkgebied Asset Management Control
Bedrijfskundig Productie Inkoop logistiek- Management Keten Logistiek Management Onderhouds Management Installatie- manager HRM Management Productie loigistiek Project- manager Assetmanager Afstotings- Productie logistiek Management HRM Management Instandhoudings logistiek Management Ontwerp Management KAM-zorg Management Management Management Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

18 Wat levert onderhoud op ?
Drie Dingen !! 1. Veiligheid 2. Beschikbaarheid 3. Verlenging levensduur Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

19 Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit
2. De Hindenburg vliegt in brand na een Atlantische oversteek, 3 mei 1937 ONVEILIG Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

20 Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit
Veiligheid : gevolgschade vanuit ontwerp opgevangen Aloha Airlines Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

21 Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit
2. Hij doet het niet meer Reparatie Focke lijn 62 Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

22 Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit
2. Hij doet het weer ? Hij doet het weer !!! Beschikbaarheid Reparatie Focke lijn 62 Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

23 Levensduurverlenging
Douglas DC-4 Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

24 2. Levensduurverlenging
Onderhoud verlengt de gebruiksduur of levensduur ? Lenin is ook een technisch systeem (geworden) Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

25 3. Wat kost een asset ? HP-Inktjet printer : 118 Euro ex
5 jaar en kopieenverder : 3486Euro ex En het onderhoud ? Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

26 3. MATERIEELSGEREEDHEID
IN UIT IN Gereed Niet Gereed OEE NETTO BEDRIJFSTIJD Available / Mission Capable Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

27 FUNCTIONELE EFFECTIVITEIT SYSTEEM EFFECTIVITEIT
3. Kosten effectiviteit BEDRIJFSZEKERHEID ONDERHOUDBAARHEID FUNCTIONELE EFFECTIVITEIT BESCHIKBAARHEID SYSTEEM EFFECTIVITEIT LEVENSDUURKOSTEN KOSTENEFFECTIVITEIT Kosten per kilometer; per tonprodukt; per vlieguur ? Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

28 Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit
3. onderhoudskosten Het goedkoopste onderhoud is ……………geen onderhoud of…. Het duurste onderhoud is geen onderhoud Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

29 Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit
3. Er is meer dan alleen maar de aanschaf 3. Levensduurkosten 80-70 % Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

30 3. Er is meer dan alleen maar de aanschaf
30-20 % Verwervingskosten Instand- Houdings kosten- Gebruikskosten Afstotings- Afschrijving kosten 70-80 % IJsberg van levenscycluskosten Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

31 Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit
3. Vraagstelling Wat zijn de levensduur kosten van een auto van Euro die in tien jaar km rijdt ? Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

32 Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit
3. Voorbeeld LCC Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

33 3. Onderhoud is een investering
Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit Uit : Autoweek december 2000

34 3. De Renault 25 case : verwachte levensduur : volgende APK !!
km operational 12 maanden need system functionality 140 euro verzekering budget 4000 liter brandstof installation perfor- 400 euro belasting mance resources 1000 euro afschrijving logistic 1500 euro onderhoud products & services logistic actors Onderhoudsconcept : SAO Terminaal Onderhoud logistic processes 15 eurocent/km Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

35 Wat Nu ? 3. De Safranecase Aanschaf : 1600 Euro Onderhoud : 2600 Euro
Februari : km en APK Afgekeurd ? Onderhoudsprognose : 2000 Euro Wat Nu ? Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

36 Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit
3. De Saabcase Aanschaf : 0 Euro Verwerving : 96 Euro Verzekering : 63 Euro Onderhoud : ?? Euro Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

37 3. Onderhoud verlengt de levensduur :
Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

38 3. van 28 jaar tot minimaal 60 jaar
Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

39 Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit
3. Hij doet het weer ! Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

40 3. Onvoorziene omstandigheden
Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

41 4. Hoe een onderhoudsbudget op te stellen
Niet : Budget vorig jaar – 5 % : salami politiek Wel : Keuze onderhoudsopbrengst + financiele waardering Vastgelegd in een prestatiecontract of SLA Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

42 Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit
4. Onderhoudsopbrengst 1. Veiligheid  acceptabel risico Luchtvaart TBO 2. Beschikbaarheid Mission Capable (MC, NMC & PMC) 3. Levensduur Levensduur wordt niet beperkt door de Techniek, maar door economie,logistiek, Milieuwetgeving & opertionele eisen Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

43 Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit
4. Wat kost onderhoud ? Sterk afhankelijk van de gekozen strategie Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

44 Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit
4. Onderhoudsstrategie Hij lekt, wat nu ? Kreten, als hij doet het niet of hij lekt is vaak het eerste signaal voor de onderhoudsbehoefte. Demelder heeft vaak niet of nauwelijks in beeld waar het werkelijk om gaat. Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

45 Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit
4. Onderhoudsstrategie Hij lekt, wat nu ? Niets Gevolgen elimineren ? Correctief Onderhouden Onderhouds- Concept bijstellen Niets doen kan resulteren in uitstelbaar onderhoud, we doen dat later wel als het beter uitkomt : opportunistisch onderhoud Het gevolg van de storing elimineren leidt tot symptoombestrijding en onbedoelde modificaties Onderhouden is het meest voor de hand liggend alternatief, waarbij teruggegaan wordt naar de oorspronkelijke ontwerpspecificatie Niet verder meer met het systeem gaan is ook een alternatief, bijvoorbeeld bij een defecte afwasmachine weer ouderwets overgaan op de handwas. Systeem elimineren Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

46 Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit
4. We doen niets ! 1. Er komt water op de vloer 2. De vloer wordt glad door de reeds aanwezige olie 3. De operator glijdt uit. 4. Om zijn val te breken houdt hij zich vast aan de stoomklep handle 5. Onbedoeld komt oververhitte stoom binnen de tabakssilo 6. 16 ton tabak wordt in een klap onbruikbaar! Belangrijk in deze is de gevolgketens te onderscheiden, zodat deze ook buiten de eigen omgeving effect kunnen hebben : milieuschade of uitvallen van een telefooncentrale als gevolg van een storing in de drukkerij van de krant, waardoor iedereen gaat bellen met de vraga waar de krant nu blijft. De centrale raakt hierdoor over belast Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

47 Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit
4. We gaan de gevolgen van de storing elimineren door een proceswijziging: 1. We vangen het lekwater op in een oud bad wat we nog op de schrotplaats hadden liggen. 2. Na 4 uur is het bad vol. 3. Met de interne transportdienst wordt de afspraak gemaakt om elke 3.5 uur een heftruck langs te sturen om het bad te legen ! Typisch een voorbeeld van een onbedoelde modificatie Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

48 4. We gaan de gevolgen elimineren door een proceswijziging:
1. We vangen het lekwater op in een vat 2. het vat moet elke 16 uur geleegd wor- den. 3. Na 16 uur is er niemand in de fabriek 4. Er wordt een tweede vat neer gezet, waarbij het eerste vat van een electro- pneumatische niveauregeling wordt voorzien. Dit is nog veel gekker Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

49 4. We gaan de gevolgen elimineren door een systeemmodificatie:
1. We schuiven een stuk fietsband over de leiding 2. We borgen de fietsband met twee tieraps. Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

50 4. We gaan de storing verhelpen door onderhoud:
1. We vervangen de pakking of 2. We lassen de leiding dicht of 3. We vervangen de leiding of 4. We vervangen de complete installatie Op dit moment spreekt het vraagstuk van de LORA, de level of repair In welke mate ga je repareren. Dit is afhankelijk van beschikbaarheid van reservedelen Opleidingsniveau Logistieke organisatie etc. Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

51 4. Onderhoudsplan & Onderhoudsbudget
Onderhoudsplan gebaseerd op TAO & GAO Alleen objecten met stijgende storingsgraad en/of SVG Onderhoudskosten berekenen over restlevensduur : Kosten preventief obv onderhoudsplan Kosten correctief obv risico-analyse mbv risico-matrix Rekening houden met de fase van “terminaal onderhoud” Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

52 4. Toepassing Risico-Matrix
HOOG LAAG MIDDEN Faalkans Gevolg A B C D E 5 4 3 2 1 lekkende pakking olie-kerring lekkende gasklep Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

53 4. Gevolgen binnen het ontwerp reduceren dan wel elimineren
Landen op de ski’s met de propellor horizontaal Just a damned small spring !! Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

54 Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit
4. Onderhoudsbudget Onderhoudskosten berekenen over restlevensduur terug vertalen in de tijd Onderhoudsbudget fluctueert ! Opvangen door reserveringen en rood staan Waken voor : Hoe duur het is om arm te zijn ! Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

55 5. Hoe motiveer je het management
Maak gebruik van de achilleshiel van de manager : Managers zien graag resultaten van zichzelf ! Confronteer hen niet met oplopende budgetten en Budgetoverschrijdingen, maar ! Presenteer verbeterde veiligheids PI’s ! Presenteer verbeterde beschikbaarheids PI’s ! Presenteer verbeterde conditie PI’s ! Stabiele onderhoudskosten per productie-eenheid Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

56 5. Hoe vertel je het aan de manager?
Simpel in taal Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

57 5. Activeer het leerproces van de manager
Onbewust Onbekwaam Bewust Onbekwaam Bewust Bekwaam Onbewust Bekwaam Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

58 Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit
5. Leermethode ? De sesamstraat- methode Herhalen Herhalen Herhalen Herhalen Herhalen Herhalen Herhalen Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit Herhalen

59 5. Laat ze het waarom zien :
Waarom blijft dit in balans ? Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

60 5. Laat ze het waarom zien :
Waarom hebben we 20 %meer uitgegeven aan onderhoud dan vorig jaar ? We hebben geinvesteerd in onderhoud ? Onze OEE is met 9 % toegenomen ? Stijging was voorzien in 5-jarenplan ? Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

61 6. Conclusie Compas Onderzoek :
Bedrijven met prestatiecontracten presteren beter dan budget georienteerde bedrijven ? Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

62 Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit
6. Conclusie En Wubben !! Wat mag dat onderhoud wel niet kosten ? Veel geld meneer ! Kreten, als hij doet het niet of hij lekt is vaak het eerste signaal voor de onderhoudsbehoefte. Demelder heeft vaak niet of nauwelijks in beeld waar het werkelijk om gaat. Manager Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

63 Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit
6. Conclusie Maar het levert ook veel meer op Van kostenpost naar toegevoegde waarde Veiligheid Beschikbaarheid Levensduur Kreten, als hij doet het niet of hij lekt is vaak het eerste signaal voor de onderhoudsbehoefte. Demelder heeft vaak niet of nauwelijks in beeld waar het werkelijk om gaat. Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

64 Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit
6. Conclusie Wubben d’r uit !! En nog bedankt hè Tot ziens ! meneer ! Hamerstuk Hamer Kreten, als hij doet het niet of hij lekt is vaak het eerste signaal voor de onderhoudsbehoefte. Demelder heeft vaak niet of nauwelijks in beeld waar het werkelijk om gaat. Manager Managementteam Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

65 Dit alles mag natuurlijk niet leiden tot dominantie van het onderhoud
6. Waarschuwing !! Dit alles mag natuurlijk niet leiden tot dominantie van het onderhoud “Vliegen is een hinderlijke onderbreking van het onderhoudsproces “ Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit

66 Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit
Succes ! Tips : Databank NVDO VDM, Haarman & Delehay World Class Mainte- Nance Wireman Vragen ? Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit


Download ppt "Hoe motiveer ik mijn onderhoudsplan ?"

Verwante presentaties


Ads door Google