De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wereldwinkel en Hivos samen sterk(er) voor eerlijke handel

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wereldwinkel en Hivos samen sterk(er) voor eerlijke handel"— Transcript van de presentatie:

1 Wereldwinkel en Hivos samen sterk(er) voor eerlijke handel
Eerlijk Waar! Wereldwinkel en Hivos samen sterk(er) voor eerlijke handel Leid de presentatie kort in (maximaal vijf minuten in totaal): Waarom geef je de presentatie? (ben je gevraagd door de school, vind je het belangrijk als leerdoel voor de leerlingen, wil je Fairtrade School worden,….) Ben je niet de docent van deze klas, maar bijvoorbeeld een vrijwilliger van de Wereldwinkel, vertel dan ook heel kort: - Mijn naam is… - Ik werk als vrijwilliger voor de Wereldwinkel in de plaats… - Dit werk doe ik sinds… Ik ben vrijwilliger geworden omdat...

2 Ijsbreker: Olifantenpoep
Vraag: wat heeft olifantenpoep met eerlijke handel te maken? Er wordt waarschijnlijk wat gelachen, maar de combinatie is minder raar dan je in eerste instantie denkt (in Sri Lanka wordt van olifantenpoep papier gemaakt).  

3 IJsbreker: Olifantenpoep
Uitleg ‘Van olifantenpoep tot papier’ als voorbeeld van eerlijke handel: Olifantenpoep is een van de weinige mestsoorten die niet stinkt en waar je papier van kunt maken.

4 Probleem: veel armoede in wereld
In de wereld zijn veel landen met extreme armoede. De kaart geeft aan in welke landen mensen moeten leven van 1 dollar per dag. Van dat geld moeten de mensen hun huis, eten, kleren, schoolgeld betalen. Voor henzelf, maar ook voor hun kinderen. Hoe donkerder de kleur van het land, hoe meer mensen er van minder dan 1 dollar per dag moeten leven. In Nigeria in Afrika is dat bijvoorbeeld 70 procent van de inwoners.

5 Uitspraak Mexicaanse koffieboer
Deze woorden van een Mexicaanse koffieboer waren de aanleiding om in de jaren ‘80 Max Havelaar, het keurmerk voor fairtrade, op te richten. Inmiddels is er veel gebeurd op het gebied van de eerlijke handel. We kennen nu diverse winkels die eerlijke spullen verkopen. Denk maar aan het kledingmerk Kuyichi dat eerlijke spijkerbroeken op de markt brengt. En aan de eerlijke koffie die je tegenwoordig ook gewoon in de supermarkt kunt kopen. De koffieboer vatte precies samen waar het om gaat: door eerlijke handel hebben de producenten kans op een beter leven. Een leven zonder armoede en met voldoende kansen op ontwikkeling. Want door eerlijke handel verdienen boeren en ambachtslieden een regelmatig inkomen en krijgen ze ondersteuning bij het ontwikkelen van hun bedrijf. Daar willen de Wereldwinkels en Hivos bij helpen. Daarom werken de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels en Hivos voortaan samen aan meer eerlijke wereldhandel. “Als jullie ons een redelijke prijs betalen voor onze koffie, dan hebben wij geen hulp nodig.”

6 Een oplossing…. Armoedebestrijding door ontwikkelingshandel met andere woorden: eerlijke handel (fairtrade) Fairtrade is geen ontwikkelingshulp, maar ontwikkelingshandel. Een arme boer in een Afrikaans land kun je voedsel geven, zodat hij en zijn familie kan eten. Dit is ontwikkelingshulp. Bij ontwikkelingshandel help je de boer om zelf voedsel te verbouwen en te verkopen. Zo kan hij zelf geld verdienen om zijn familie te onderhouden voor een langere periode. Fairtrade zorgt voor minder armoede door op een eerlijke manier zaken te doen. Niet voor even, maar voor een langere tijd.

7 Wat is fairtrade? Handel die eerlijk is: goed voor mens en milieu
Handel voor langere tijd, waarbij iedereen gelijk is Makers van spullen ondersteunen Alle partijen maken duidelijke afspraken Eerlijke handel moet aan vier voorwaarden voldoen: - Handel die eerlijk is: goed voor mens en milieu Handel voor langere tijd, waarbij iedereen gelijk is - Ondersteunen de makers van spullen - Alle partijen maken duidelijke afspraken, en kunnen laten zien dat ze doen wat ze beloven. Hierna volgt een uitleg per voorwaarde

8 Handel goed voor mens en milieu
Handel die eerlijk is: goed voor mens en milieu. De boeren en producenten die werken in eerlijke handel die: doen bijvoorbeeld niet aan kinderarbeid (kinderen hebben daardoor de mogelijkheid om naar school te gaan en te spelen) bieden hun werknemers een veilige en gezonde werkomgeving (zo lopen ze minder kans op ongelukken op het werk en worden ze niet ziek door een vieze werkplek) gaan zo goed mogelijk om met het milieu (bijvoorbeeld niet werken met giftige stoffen, zo min mogelijk bomen kappen, omgeving zo min mogelijk bevuilen)

9 Gelijkwaardig en langdurig
gelijkwaardige en landurige handelsrelatie. Bij fairtrade bestaat de handel voor langere tijd en is iedereen gelijk. Dat betekent bijvoorbeeld dat: - De boeren en producenten in ontwikkelingslanden een eerlijke beloning voor hun werk krijgen. De beloning is eerlijk wanneer zij en hun familie ervan kunnen eten en drinken, wonen, zich kleden, de kinderen naar school kunnen laten gaan en de doktersrekeningen kunnen betalen. De boeren en producenten doen voor een langere periode zaken met inkopers uit bijvoorbeeld Nederland. Dat betekent dat de boeren en producenten over een langere periode verzekerd van werk. Daardoor hebben ze de mogelijkheid om te investeren in hun bedrijf, maar ook in hun familie en in het dorp of de stad waarin zij leven.

10 Makers van spullen ondersteunen
Makers van spullen ondersteunen. De mensen die de producten kopen van de boeren en producenten, adviseren hoe de producten verbeterd kunnen worden. Ze laten bijvoorbeeld zien wat mensen in Nederland mooi vinden. Op die manier zorgen ze ervoor dat de fairtrade producten ook in de smaak vallen van consumenten in Nederland.

11 Duidelijke afspraken Duidelijke afspraken. Alle partijen in fairtrade moeten kunnen laten zien dat zij niet alleen zeggen dat zij eerlijk handelen, maar dat zij dit ook echt doen. Verschillende organisaties voeren controles uit bij alle partijen. Zo kunnen de controleurs zien of iedereen doet wat ie beloofd heeft.

12 Hoe werkt eerlijke handel?
Boer of producent Exporteur (uit een ontwikkelingsland) Importeur (uit Nederland) Wereldwinkel Bij de eerlijke wereldhandel komt heel wat kijken. De producten uit de Wereldwinkel komen van verschillende producenten uit ontwikkelingslanden. De producten leggen een hele weg af voordat ze in de schappen liggen. De producenten, in ontwikkelingslanden maken producten, zoals aardewerk of sieraden. De producenten zoeken een organisatie die hun spullen willen verkopen aan een partij in bijvoorbeeld Nederland. Deze partij noemen ze de exporteur. Een importeur koopt deze spullen van de exporteur tegen een eerlijke prijs. Daarna zorgt de importeur dat de spullen vanuit het ontwikkelingsland naar Nederland worden vervoerd (bijvoorbeeld met de boot). In Nederland worden de fairtrade producten verkocht in bijvoorbeeld de Wereldwinkel. In deze winkels kunnen consumenten (klanten) de spullen kopen. Het is belangrijk dat al deze partijen goed samenwerken. Daarom maken ze duidelijke afspraken over eerlijke handel. De Landelijke Vereniging van Wereldwinkels houdt toezicht op die afspraken. Dat doet de vereniging door te controleren of iedereen zich wel aan de afspraken houdt. Zo zorgen we ervoor dat eerlijke handel eerlijk is en blijft. Consument

13 Fairtrade producten Er bestaan veel verschillende fairtrade producten. Bijvoorbeeld: Voedselproducten: koffie, thee, chocolade, wijn, ijs, Fruit Sieraden Spullen voor in huis: schalen, vazen Beelden, zoals boeddha’s kleding en sjaals Speelgoed Wie kent er nog meer?

14 Waar koop je eerlijke producten?
Vraag: waar koop je eerlijke producten. Laat ze zelf een paar suggesties noemen.

15 Waar koop je eerlijke producten?
Als je op zoek bent naar een eerlijk product dan kun je het beste naar de Wereldwinkel gaan. De Wereldwinkel heeft het grootste assortiment aan fairtrade producten. Tegenwoordig verkopen ook veel andere winkels naast gewone producten ook eerlijke producten. Je moet vaak wel even zoeken, want de fairtrade producten staan daar tussen alle niet-fairtrade producten in. Op het scherm zie je verschillende voorbeelden van winkels die fairtrade aanbieden. In de schappen van de meeste supermarkten kun je bijvoorbeeld eerlijke koffie, thee, fruit en chocolade vinden. De HEMA en Waar verkopen naast eerlijke voedselproducten, ook bijvoorbeeld speelgoed, kussenslopen en fotolijstjes.

16 Hoe herken je eerlijke producten?
Producten met fairtrade keurmerk Producten in de Wereldwinkel Wereldwinkel verkopen fairtrade producten. In de Wereldwinkel komen alle producten, behalve de boeken, kaarten en cd’s, uit eerlijke handel. De boeken, kaarten en cd’s zijn gemaakt in rijke Westerse landen. Daarom worden ze niet meegeteld als een fairtrade product. Eerlijke producten in andere winkels herken je aan het fairtrade keurmerk Max Havelaar. Een voorbeeld van dat keurmerk zie je op het scherm. Dat keurmerk staat vaak op de voorkant van een verpakking.

17 Wereldwinkels, Hivos en fairtrade
Ondersteunen van producenten Controleren Verkopen van producten Campagnes voeren Informatie geven Ondersteunen van producenten: Mensen kopen spullen eerder als ze iets mooi vinden. Het is voor de producenten lastig om te weten wat de Nederlandse consument wil. En dus vertellen de Wereldwinkels en Hivos ze dat. Hivos financiert ook veel kleine boeren en ondersteunt hen met kennis en door ze met elkaar in contact te brengen. Hivos brengt hen ook met elkaar in contact zodat ze hun kennis en ervaring kunnen uitwisselen en heeft een kennisprogramma opgezet om deze boeren te helpen aan alle keurmerken te kunnen voldoen. Controleren: Wereldwinkels en Hivos vinden het belangrijk dat de producenten echt een eerlijke prijs krijgen en dat zij werken onder goede omstandigheden. Om daar zeker van te zijn, laten de Wereldwinkels controles uitvoeren bij alle partijen in de eerlijke handel. Zo weet je als klant in de Wereldwinkel zeker dat jouw product fairtrade is. Verkopen van producten: Wereldwinkels en Hivos vinden dat handel eerlijk moet zijn. Zij willen zaken doen met aandacht voor mens en milieu. De boeren en producenten in ontwikkelingslanden die fairtrade producten voortbrengen, verdienen meer als er meer van hun producten verkocht worden. Daarom proberen ze zoveel mogelijk eerlijke producten te verkopen, bijvoorbeeld in de Wereldwinkels. Campagnes voeren en informatie geven: Het is belangrijk dat zoveel mogelijk mensen in Nederland weten dat er fairtrade producten zijn. De Wereldwinkels en Hivos voeren campagne en geven presentaties/informatie om mensen duidelijk te maken dat je zelf kunt kiezen voor een fairtrade product. Koffie, chocolade, of sieraden die op een eerlijke manier zijn gemaakt.

18 Wat kun je zelf doen? Fairtrade producten kopen
Vertellen over fairtrade Word Fairtrade School! Word lid van een ontwikkelingsorganisatie zoals Hivos Fairtrade producten kopen: Zelf kun je natuurlijk ook iets doen voor fairtrade. Je kunt zelf fairtrade producten kopen. Koop bijvoorbeeld eens een cadeautje in de Wereldwinkel. En kies in de supermarkt eens voor fairtrade bananen, koffie of chocolade. Vertel anderen: ook waarom fairtrade belangrijk is. Bijvoorbeeld aan je ouders als zij boodschappen gaan doen. Word Fairtrade School: Wat je daarnaast kunt doen is met je klasgenoten jouw school fairtrade maken. Om een Fairtrade School te worden, moet je drie dingen doen: fairtrade producten gebruiken (bijvoorbeeld fairtrade koffie en thee in de kantine en de lerarenkamer) op de website en in de schoolkrant vertellen waarom fairtrade belangrijk is, Acties organiseren zodat alle leerlingen, leraren en ouders hebben gehoord over fairtrade Kijk voor meer informatie op

19 Meer weten? Speel het handelsspel van Eerlijk Waar
Speel het kaartspel van Eerlijk Waar Bekijk de films van Eerlijk Waar Het handelsspel en het kaartspel zitten in de presentatiekit Eerlijk Waar. Deze is verkrijgbaar bij de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels De films van Eerlijk Waar kun je in verkorte versie bekijken op

20 6 cases over eerlijke handel
Eerlijk Waar! 6 cases over eerlijke handel [voor de presentator: Nu volgen zes cases over fairtrade. Iedere case belicht een ander onderdeel van eerlijke handel. Kies een case uit om met de klas te behandelen. Je hoeft ze niet allemaal te behandelen. Dan duurt de presentatie waarschijnlijk te lang voor de leerlingen].

21 Case 1: Koffie Juan Perres is koffieboer in Peru. Hij heeft zich aangesloten bij koffie-coöperatie Cocla. Betere prijs = betere levensomstandigheden EKO-keurmerk Cocla biedt veel voordelen voor Juan Koffie: ja, lekker! Een kop verse koffie; cappuccino, oploskoffie of een espresso: we zijn er gek op. Nederlanders behoren tot de grootste koffiedrinkers ter wereld. We drinken gemiddeld drie kopjes per dag; dat is per jaar 150 liter koffie per persoon! Die koffie moet dus wel lekker zijn. Steeds meer Nederlanders willen bovendien dat de koffie mens- en milieuvriendelijk wordt geproduceerd. Zuivere koffie? Juan Perres is koffieboer in Peru. Hij heeft zich samen met 8500 boeren aangesloten bij coöperatie Cocla. Zijn levensomstandigheden zijn flink verbeterd sinds hij zich bij deze coöperatie heeft aangesloten. Hij krijgt nu een betere prijs voor zijn koffie. Zijn gezin heeft meer geld om van te leven en zijn kinderen kunnen naar school. De koffietuin van Juan ligt in een afgelegen gebied in de Andes, op een berghelling. Het is een oerwoudachtig, grillig gebied. Zijn koffiestruiken groeien langzaam maar gestaag, en dat zorgt voor lekkere koffie. Dankzij Cocla staan er tussen zijn koffiestruiken nu ook fruitbomen; die bomen zorgen ervoor dat de grond niet wegspoelt bij hevige regen. Het fruit levert natuurlijk ook voedsel en extra inkomsten voor Juan op. Hij gebruikt bovendien geen chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest op zijn land. Zijn koffie mag het EKO keurmerk dragen. Wat doet Cocla nog meer? Cocla helpt de boeren om de kwaliteit van hun koffie te verbeteren met biologische productietechnieken. Daarnaast onderhandelt ze rechtstreeks met bedrijven in Europa en Amerika om de koffie voor een goede prijs te verkopen, zonder tussenhandelaren. En met succes. Cocla heeft zich ontwikkeld tot een goedgeorganiseerde, professionele exportorganisatie. Er sluiten zich steeds meer boeren en basiscoöperaties aan bij Cocla. Die investeert de extra inkomsten in goede infrastructuur, maar ook in sociale projecten. Denk aan onderwijsprogramma’s of trainingen voor vrouwen op het gebied van gezondheidszorg of ander werk. Cocla heeft ook meer invloed gekregen in de Peruaanse politiek: zo krijgen duizenden koffieboeren, zoals Juan Perres, een stem.

22 Case 2: Chilipepers Beatrice Habaru heeft negen kinderen. Zij verbouwt chilipepers en is lid van een kredietgroep. De vrouwen sparen wekelijks klein bedrag Spaargeld onderpand voor grotere lening Met lening investeren in betere opslag Minder opslag verloren Pittige pepers Chilipeper of rode peper: menig gerecht krijgt er smaak door. Chilipeper komt oorspronkelijk uit Zuid-Amerika, maar ook in India of Thailand maken ze er tegenwoordig graag gebruik van. Indische gerechten zijn soms zo ‘heet’ dat een ongeoefende Nederlander er tranen van in zijn ogen krijgt. Waar komt het vandaan? Het verbouwen en oogsten van chilipepers gebeurt onder andere in Zuid-Afrika. Door Beatrice Habaru bijvoorbeeld. Beatrice is boerin en verbouwt chilipepers. Ze heeft negen kinderen. Samen sparen Samen met andere vrouwen in haar dorp is ze lid van een kredietgroep. De vrouwen brengen allemaal wekelijks een klein bedrag aan spaargeld in. Bij elkaar is het bedrag groot genoeg om op de bank te zetten. Zo krijgen ze hier wat rente over en kunnen ze echt sparen. Maar belangrijker is dat ze het gespaarde geld kunnen gebruiken als onderpand om een wat grotere lening te krijgen. Voor betere maar vaak kostbare voorzieningen in het dorp, zoals een goede opslagfaciliteit voor de rode pepers. Dat werkt dubbel: er gaat minder oogst verloren en door de goede opslag leveren ze een betere kwaliteit chilipepers. Bovendien kunnen ze het met meerdere vrouwen opslaan, zodat ze een groter volume kunnen verkopen. En dat zorgt voor een betere prijs. Meer geld betekent minder kinderarbeid! Dankzij deze investeringen stijgt het inkomen van Beatrice en is er voldoende geld om haar kinderen naar school te laten gaan. Naast het ‘samen sparen’ bestaat er ook het microkrediet. Dat is een kleine lening aan burgers om een bedrijfje op te zetten. Hivos ondersteunt verschillende initiatieven van mensen in ontwikkelingslanden met het verstrekken van zo’n microkrediet, bijvoorbeeld in Oeganda.

23 Case 3: Draadfiguren Tinashe en Wellington waren straatjongens in Zimbabwe. Nu hebben ze een eigen bedrijf; Zunde Arts. Van hulp naar handel Importeur zorgt voor begeleiding Langdurige handelsrelatie Zekerheid en eigenwaarde Kikkers, gekko’s en giraffen: met simpel ijzerdraad kun je de mooiste figuren maken. Tenminste, als je zo handig bent als Tinashe en Wellington. In de Wereldwinkel zijn de draadfiguren van deze heren te koop. Van hulp naar handel Tinashe en Wellington hebben nu het bedrijf Zunde Arts. Vroeger waren het straatjongens in Zimbabwe. Hun ouders zijn overleden en familie kon niet voor ze zorgen. Ze leefden op straat tot ze Gone Arty tegenkwamen, een Nederlandse importeur. José van Gone Arty ontmoette de jongens in een park in Harare waar ze draadfiguren te koop aanboden. Ze was onder de indruk van hun mooie producten en van hun persoonlijke verhaal. In het begin kwam ze naast orders ook eten en dekens brengen. Toen was er meer sprake van hulp dan handel. Inmiddels zijn de jongens goed op weg. Ze wonen zelfstandig en leveren wekelijks 100 tot 150 draadfiguren aan Gone Arty. Waarom wekelijks? De importeur merkte dat de jongens niet met een groot geldbedrag om kunnen gaan. Een te grote order kunnen ze bovendien ook nog niet organiseren; daarom begeleidt Gone Arty ze met plannen. Daar heeft ze een partner voor gezocht die in Zimbabwe woont en de jongens regelmatig bezoekt. Werken voor waardering Gone Arty neemt vaste hoeveelheden van ze af en zet in op een langdurige handelsrelatie. De jongens hebben weer zekerheid: vast werk, inkomen en een dak boven hun hoofd. En toekomstplannen. Ze dromen van een eigen werkplaats waar ze andere dakloze jongeren kunnen opleiden. Wat ze met hun werk vooral hebben bereikt, is het krijgen van waardering en eigenwaarde. En dat is onbetaalbaar.

24 Case 4: Knuffels Fatima Laburu is weduwe, met vier kinderen. Ze werkte vroeger 16 uur per dag tegen slecht loon. Nu werkt ze bij Selyn in Sri Lanka. Goede werkomstandigheden Ook voor kansarme vrouwen Fatima onderhoudt haar familie Trainingen voor eigen ontwikkeling Vrolijke knuffels Vrolijke muizen, zachte beren en lieve knuffelhonden: in de Wereldwinkel vind je allerlei wereldse knuffels. Deze knuffels zijn niet gemaakt door kinderhanden, maar bijvoorbeeld door vakvrouwen van Weverij en Naaiatelier Selyn in Sri Lanka. Importeur Lanka Lamai koopt hier de eerlijke knuffels in. Nieuwe kans Een van die vakvrouwen is Fatima Laburu. Ze is weduwe en heeft vier kinderen. Bij haar vorige werkgever moest ze 16 uur per dag werken en daar verdiende ze ook nog eens weinig mee. De kinderen waren overdag alleen en vulden de tijd met autoruiten wassen of kranten verkopen. Zo brachten ze nog wat geld in het laatje. Geen beste situatie dus; maar dit veranderde toen Fatima bij Selyn kon gaan werken. Bij Atelier Selyn werken ongeveer 1000 vrouwen. In verschillende weverijen maken ze allerlei stoffen: voor tafellinnen, aapjes, muisjes, poppen, theedoeken en kindertasjes. Bij Selyn werken ook vrouwen die bij andere bedrijven in Sri Lanka minder kans zouden maken; zoals doofstomme vrouwen, ‘kostwinnaar’ vrouwen en weduwen. De werkomstandigheden en sfeer in het bedrijf zijn prima. Er is een kantine en er zijn goede sanitaire voorzieningen. Verder ontwikkelen Fatima kan nu haar familie onderhouden; ze verdient genoeg om haar kinderen naar school te laten gaan. Bovendien mag ze haar werk doen tijdens hun schooluren, zodat ze thuis is als ze terugkomen. Volgende maand start een training binnen het bedrijf voor het maken van knuffels. Hier heeft ze zich voor ingeschreven. Ze wil zich graag verder ontwikkelen binnen Selyn. Ooit hoopt ze haar eigen atelier te kunnen beginnen, maar voorlopig heeft ze het hier goed.

25 Case 5: Boeddha Importeur Wisnu verkoopt Boeddhabeelden uit Indonesië
Inkopen voor rechtvaardige prijs Op basis van kostprijs Langdurige samenwerking Zelf ook verdienen op investeringen Boeddha in beeld Boeddhabeelden zijn al jaren populair bij de klanten van de Wereldwinkel. Ze zijn meestal gemaakt van aardewerk of hout. Importeur Wisnu levert dit soort beelden en andere handgemaakte producten aan de Wereldwinkel. Rechtvaardige prijs Wisnu koopt de beelden bij de producenten in Indonesië. Tegen een rechtvaardige prijs en voor langere tijd. Wisnu vindt het belangrijk om voor langere tijd samen te werken met de producenten. Daar profiteren beide partijen van. De makers krijgen zo een kans om een bestaan op te bouwen en in hun levensonderhoud te voorzien. En het geeft de importeur de zekerheid dat hij de vruchten kan plukken van zijn investeringen. Wat kost dat? Ook berekent Wisnu samen met de producent de kostprijs van het beeld. Onder de kostprijs van een Boeddhabeeld vallen namelijk diverse kosten. De kosten van het materiaal, arbeidsloon, maar ook vaste lasten zoals de huur van de werkplaats. Daarnaast zijn er wisselende kosten, zoals reiskosten, elektriciteit of bijvoorbeeld de telefoonrekening. Als het beeld klaar is, moet het nog naar Nederland toe. Het transport en de verwerking ervan kost natuurlijk ook geld. Al deze kosten tellen mee bij het bepalen van de kostprijs. Goedkoop is duurkoop En daarbij gaat het nog wel eens mis in de praktijk. Veel winkels bieden hun producten namelijk voor een zo laag mogelijk prijs aan. Daarom kopen Westerse bedrijven hun koopwaar vaak zo goedkoop mogelijk in, in ontwikkelingslanden. Dit gaat soms ten koste van een behoorlijk arbeidsloon of een goed uitgeruste werkplaats. Of het milieu heeft er onder te lijden. De hardwerkende arbeiders zijn vaak de dupe. Ze hebben geen geld voor gezondheidszorg of onderwijs; en zo blijft armoede in stand. Het betalen van een reële kostprijs is dus het begin van het bestrijden van armoede. En dat is precies wat importeur Wisnu doet.

26 Case 6: Goodies Goodies: trendy zakjes met originele presentjes
Authentiek & handgemaakt Te weinig kennis trends bij makers Importeur vervult brugfunctie Trendy cadeautjes Originele presentjes Ga je bij iemand eten, dan neem je vaak een flesje wijn mee. Maar wil je nou eens wat anders aanbieden, dan kan dat met een Goodie. De Wereldwinkel verkoopt sinds kort deze trendy vormgegeven zakjes met daarin twee presentjes met een symbolische waarde. In de zakjes zitten bijvoorbeeld gelukspoppetjes, rustgevende wierook, een spiegeltje met kralen, kaarsjes of vlindermagneetjes die staan voor verliefdheid en nieuwe kansen. Authentiek en modern Deze authentieke presentjes komen uit ontwikkelingslanden en worden met de hand gemaakt. De producenten leveren hoge kwaliteit, maar hebben vaak weinig kennis van trends en ontwikkelingen die in het Westen gaande zijn. Volgens de laatste trend Fair Trade Original, Hivos en de Wereldwinkels bieden deze mensen die kennis, in de vorm van trainingen. Daarnaast maakt importeur Fair Trade Original twee keer per jaar een ‘Trendbook’ met de laatste trends op het gebied van mode en wonen. Zij vertaalt deze trends vervolgens door naar haar handnijverheidsproducten. Zo vervult de importeur een brugfunctie tussen producenten in ontwikkelingslanden en consumenten in Nederland. Het resultaat is een keur aan moderne gebruiksvoorwerpen en trendy cadeautjes die in de schappen van de Wereldwinkel liggen. Met een obligaat flesje wijn kun je dus eigenlijk niet meer bij je eetafspraak aankomen.

27 Cases over eerlijke handel
Waar of Niet waar? Cases over eerlijke handel VOOR DE DOCENT: Hierna volgen een aantal ‘Waar-Niet Waar-vragen’ over eerlijke handel. Deze vragen zijn ingedeeld in cases. Heeft u eerder gekozen om case 1 te presenteren. Gebruik dan ook alleen de bijbehorende vragen van case 1. De andere vragen kunt u overslaan of uit de presentatie verwijderen.

28 Waar of niet waar? Nagesh werkt in een fabriekje waar ze borden en schalen beschilderen. De Wereldwinkel wilde de medewerkers helpen, en stuurde stoelen en tafels om hun werk aan te doen. Daar waren de medewerkers erg blij mee. Niet waar! Het was goed bedoeld, maar Nagesh bleef op de grond zitten. Dat was hij namelijk gewend. Hij schilderde liever op deze manier.

29 Waar of niet waar? Mosah is koffieboer in Peru. Zijn akker ligt hoog in de bergen. Door de hoogte smaken zijn koffiebonen lekkerder dan de bonen uit het dal. Waar! Door de kou groeien de koffiebonen langzamer, en daar gaan ze lekkerder van smaken

30 Waar of niet waar? Banken die kleine bedragen uitlenen aan mensen voor het beginnen van een bedrijfje, krijgen hun geld haast nooit terug. Niet waar! Gelukkig wordt in praktijk bijna al het geleende geld weer netjes terugbetaald aan de bank.

31 Waar of niet waar? In Cuba staat een pepermuntjesfabriek. Omdat de fabriek niet genoeg pepermuntjes kon leveren, ging iemand namens de Wereldwinkel een kijkje nemen in de fabriek. De controleur zag dat de machines met touwtjes bij elkaar werden gehouden en dat er zelfs vogels in de fabriek rondvlogen! Waar! Gelukkig kon de Wereldwinkel helpen om de boel weer op orde te krijgen.

32 Waar of niet waar? In Ghana zijn ze nog niet zo gewend aan vrouwen met een hoge baan. Toen mevrouw Hoekstra, professor in Landbouwtechniek, een bezoek bracht aan een dorp in Ghana, dachten de inwoners allemaal dat de professor een man moest zijn. Ze hadden een spandoek gemaakt met de tekst: welcome mister Hoekstra! Ze waren wel even in de war toen de professor ineens een vrouw bleek te zijn. Waar! Emancipatie is nog niet vanzelfsprekend in veel ontwikkelingslanden.

33 Waar of niet waar? Omar woont in Sri Lanka en maakt houten beelden. Hij kreeg ooit zó’n grote opdracht van de Wereldwinkel dat hij in zijn hutje flauwviel. Zo veel geld had hij nog nooit verdiend! Waar! De Wereldwinkel maakt afspraken met kunstenaars voor langere tijd en voor meerdere opdrachten.

34 Waar of niet waar? Jamuna werkt in een broekenfabriek in India. De eerste keer dat ze broeken had gemaakt voor Nederland, waren ze allemaal te kort. Mensen in India zijn allemaal veel kleiner dan wij! Niet waar! Het ging niet om de lengte van de broeken, maar om hoe wijd ze waren. De werknemers van de fabriek dachten dat rijke Nederlanders allemaal heel dik zijn! Rijke mensen in India zijn dat namelijk vaak wel, omdat dik-zijn daar staat voor rijkdom.

35 Waar of niet waar? In de Wereldwinkel kun je papier kopen dat van kamelenpoep is gemaakt. Niet waar! Er bestaat wél papier dat is gemaakt van olifantenmest. Deze mest stinkt niet!

36 Waar of niet waar? In Brazilië komt de regering op voor vrouwen die worden geslagen door hun man. Niet waar! Helaas doet de Braziliaanse regering meestal erg weinig om mishandelde vrouwen te helpen. Hivos en de Wereldwinkel proberen deze vrouwen wél te helpen, bijvoorbeeld door de bouw van opvanghuizen te steunen.

37 Waar of niet waar? Filomena in Indonesië heeft een lening gekregen voor een eigen bedrijfje. De bank leent liever geld uit aan vrouwen dan aan mannen. Waar! De bankdirecteur vindt dat vrouwen serieuzer met het geld omgaan dan mannen.

38 Waar of niet waar? Fairtrade koffie is wel onder eerlijke omstandigheden gemaakt, maar ze smaakt wel minder lekker dan ‘gewone’ koffie. Niet waar! Nee hoor, de koffie smaakt net zo lekker. Misschien zelfs wel lekkerder om ‘t eerlijke koffie is! Er bestaan verschillende koffiemerken die fairtrade zijn.


Download ppt "Wereldwinkel en Hivos samen sterk(er) voor eerlijke handel"

Verwante presentaties


Ads door Google