De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Speurtocht Hoofdstuk 4 Nederland bezet

Verwante presentaties


Presentatie over: "Speurtocht Hoofdstuk 4 Nederland bezet"— Transcript van de presentatie:

1 Speurtocht Hoofdstuk 4 Nederland bezet
Les 1: Als de bommen vallen…

2 Wat ga je allemaal leren ?
Door de honger en de kou blijf je de hele dag in bed Alle joodse mensen moeten een ster op hun kleren dragen. Alleen met voedselbonnen kun je eten kopen. Op 4 mei herdenken we de doden

3 In deze les ga je leren…. … dat Rotterdam wordt
gebombardeerd door Duitse vliegtuigen. Veel mensen gaan dood en veel huizen worden verwoest. Waarom moet Maarten naar zijn vriend Wim?

4 Voordat je gaat lezen Kijk even goed naar deze begrippen.
de bezetting: komt van het werkwoorden bezetten. Bezetten betekend innemen het bombardement: Komt uit het Frans. Een bombarde was een kanon waarmee kogels over een grote afstand konden worden geschoten. We gebruiken het woord ‘bombardement’ nu als er vliegtuigen bommen laten vallen. De capitulatie: Als je capituleert geef je je over. De inval: Een leger kan een land binnenvallen. Het hakenkruis:

5 Vragen na het verhaal Waarom rent Maarten naar zijn vriend Wim?
Wie vielen Nederland binnen? Waarmee werd Rotterdam gebombardeerd? Waardoor raakte Maarten gewond? Door wie werd Maarten gered?

6 Rotterdam wordt gebombardeerd

7 Maak nu de vragen in je schrift op bladzijde 26
Doe je best!


Download ppt "Speurtocht Hoofdstuk 4 Nederland bezet"

Verwante presentaties


Ads door Google