De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Mediascan.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Mediascan."— Transcript van de presentatie:

1 Mediascan

2 Wie zijn wij? Quentin Parminter Hugo Bruijn Hicham Arian Kim Middelweerd 4 januari 2011 Project Destination marketing In opdracht van Hogeschool Utrecht en Promotie Veenendaal

3 Aanleiding Achtergrond Promotie Veenendaal Mediascan

4 Onderzoeksvraag Wat is het huidige imago van Veenendaal onder de Nederlandse bevolking?

5 Zoekcriteria vaststellen
Sleutelwoorden Veenendaal ( naam van de gemeente WERV (Veenendaal werkt sinds maart 2002 samen met de gemeentes Rheden, Ede en Wageningen, en vormt zo de WERV) Veenendaaler ( inwoner van Veenendaal) Geselecteerde dagbladen De Telegraaf Algemeen Dagblad NRC Handelsblad De Volkskrant Metro Sp!ts Trouw DAG Reformatorisch Dagblad

6 Media verzamelen Keyword Telegraaf AD NRC Handelsblad De Volkskrant
Metro Sp!ts Trouw DAG Reformatorisch Dagblad Totaal Veenendaal 95 153 36 49 23 21 88 335 800 WERV 1 Veenendaaler 3 13 2 41 98 166 90 357 842

7 Levels toekennen Level 1; Veenendaal is het hoofdonderwerp van het artikel. Level 2; het sleutelwoord word genoemd maar is net het hoofdonderwerp van de tekst. Wel word en door het artikel een bepaald beeld gecreëerd over Veenendaal. Level 3; het sleutelwoord word op zijn minst één keer genoemd, maar is niet leidend voor het artikel en vormt ook geen beeld over Veenendaal. Level 4; er word meer dan één sleutelwoord gebruikt in het artikel. Level Telegraaf AD NRC Handelsblad De Volkskrant Metro Sp!ts Trouw DAG Reformatorisch Dagblad Totaal Level 1 6 14 5 2 9 62 Level 2 12 22 4 3 10 66 Level 3 80 125 27 39 18 74 322 694 Level 4 20 Total 98 166 36 49 23 90 357 842

8 Welke levels zullen worden gebruikt en waarvoor?
Word score Page score Newsscore Categoriecodes Onderwerpen Mediabeelden

9 Word score Aantal woorden Word score Aantal artikelen 0-10 0.00
1.05 4 11-20 0.05 1.10 21-30 0.10 1 1.15 31-40 0.15 1.20 41-50 0.20 1.25 51-60 0.25 1.30 61-70 0.30 1.35 71-80 0.35 1.40 81-90 0.40 2 1.45 91-100 0.45 1.50 0.50 5 1.55 0.55 7 1.60 0.60 8 1.65 0.65 1.70 0.70 1.75 0.75 1.80 0.80 3 1.85 0.85 1.90 0.90 1.95 0.95 >1500 2.00 1.00

10 Reformatorisch Dagblad
Page score Categorie 1: voorpagina Categorie 2: pagina 2 of 3 Categorie 3: Verderop in de krant Page category Telegraaf AD NRC Handelsblad De Volkskrant Metro Sp!ts Trouw DAG Reformatorisch Dagblad Totaal Category 1 1 2 3 8 Category 2 9 23 Category 3 14 25 7 4 5 16 18 97 Total 36 10 11 128

11 Top 20 individuele artikelen, gerangschikt naar news score
Nr. Krant Datum Titel artikel Cat. code Level Woorden Page cat. News score 1 Spits Alarm na reeks brute berovingen -- 260 7,93 2 Veenendaal in de greep van loverboys - 241 7,92 3 Rovers mogelijk uit Veenendaal 233 4 Telegraaf Burgemeester waatschuwd stappers in Veenendaal. 361 7,80 5 AD Reconstructie tart automobilisten 70 7,66 6 Signaal 218 7,60 7 Metro Politie neemt dreiging serieus 306 7,31 8 Het is goed mis in Veenendaal 521 7,27 9 Veenendaal is op ergste voorbereid 527 7,00 10 Kort nieuws 1114 6,96 11 Weekeinde rustig in Veenendaal 208 6,93 12 Nieuwe beelden van overvallers Veenendaal 180 6,91 13 Reeks geweldsincidenten in Veenendaal 197 6,87 14 Joyridertje doet stunts uit film na 119 6,83 15 GVVV verplettert BFC 3 305 6,75 16 Volkskrant Veenendaal lijdt aan tunnelangst 442 6,70 17 Tips Veenendaal druppelen binnen 81 6,67 18 Geen titel 849 6,66 19 NRC "Heftig" maar geen wildwest in Veenendaal 514 6,63 20 Veenendaal zucht diep onder jongerenterreur 653 6,51 De totale news score is opgebouwd uit de volgende deelscores: level score, newspaper score, word score en de page score. Top 20 individuele artikelen, gerangschikt naar news score

12 Mediabeelden, onderwerpen en categorieën
Voor de artikelen zijn er categorieën, onderwerpen en mediabeelden gecreëerd. Een categorie is een subonderdeel van een onderwerp en een onderwerp is een subonderdeel van een mediabeeld. Dit ziet er als opbouw als volgt uit: 1.1.1 Categorie 1.1.0 Onderwerp 1.0.0 Mediabeeld

13 Top 20 van alle categoriecodes, gerangschikt naar news score
Nr. Cat. Code Cat. Naam Aantal artikelen Total news score 1 2.2.1 Verdachten 5 30,49 2 1.2.1 Wijk overlast 30,11 3 9.2.1 Geloof 6 25,36 4 1.3.2 Loverboys 24,23 2.1.1 Verscherping toezicht 8 23,44 2.1.2 Voorbereiding toezicht 22,87 7 10.1.2 Joyriden 22,46 2.2.3 Rechtszaken 22,11 9 3.1.4 Samenleving 19,68 10 6.1.1 Lokale ondernemers 18,17 11 2.2.4 Tips 18,00 12 1.1.5 Overige geweldsberichten 17,99 13 5.1.1 Docenten 13,73 14 3.3.1 Kabinet 13,16 15 1.2.4 Risico jongeren 12,81 16 10.2.2 File veroorzakers 12,72 17 10.1.1 Ongevallen 11,77 18 4.2.1 Eneco Tour 11,42 19 1.1.3 Vecht partijen 10,72 20 3.3.2 Raadsleden 9,71

14 Top 20 van alle onderwerpen, gerangschikt naar news score
Nr. Cat. Code Naam Aantal artikelen Totale News score 1 2.2.0 Onderzoek 23 109,83 2 1.1.0 Geweld 19 74,46 4 1.2.0 Overlast 11 56,16 5 2.1.0 Toezicht 12 46,31 6 10.1.0 Ongelukken 7 34,24 3.1.0 Vraagstukken 8 32,9 1.3.0 Zedendelicten 28,3 9 3.3.0 Verkiezingen 27,3 10 9.2.0 Cultuur 25,36 10.2.0 Wegwerkzaamheden 3 19,13 6.1.0 Ondernemers 18,17 13 7.1.0 Psychisch 17,87 14 5.1.0 Scholen 13,73 15 4.2.0 Sport evenementen 11,42 16 4.1.0 Uitslagen 10,01 17 6.2.0 Werknemers 8,6 18 2.3.0 Fraude 5,82 9.1.0 Kunst 5,54 20 8.1.0 Evenementen 5,38

15 Top 10 van alle mediabeelden, gerangschikt naar news score
Nr. Cat. Code Cat. Naam Aantal artikelen Totale News score 1 2.0.0 Politie 37 161,96 2 1.0.0 Maatschappelijke problemen 35 158,92 3 3.0.0 Politiek 17 66,7 4 10.0.0 Verkeer 10 53,36 5 9.0.0 Kunst & Cultuur 8 30,9 6 6.0.0 Bedrijven 26,77 7 4.0.0 Sport 21,43 7.0.0 Zorg 17,87 9 5.0.0 Onderwijs 16,35 8.0.0 Levensmiddelen 5,38

16 Mediabeeldentabel gerangschikt op positiviteitsscore
Cat. code Cat. naam Aantal artikelen Totale positiviteits score 1 2.0.0 Politie 37 64.86 2 4.0.0 Sport 4 21.43 3 6.0.0 Bedrijven 6 18.17 8.0.0 Evenementen 5.38 5 3.0.0 Politiek 17 4.29 9.0.0 Kunst 8 2.82 7 7.0.0 Zorg -3.9 5.0.0 Onderwijs -4.25 9 10.0.0 Verkeer 10 -53.36 1.0.0 Maatschappelijke problemen 36 -64.02

17 Conclusie Beeld over Veenendaal: neutraal
(51,56% van alle artikelen word als negatief beschouwd en 48,44% als positief) De scores laten echter andere uitkomsten zien, zoals; De top 20 van de nieuwsscore laat een positieve berichtgeving van 20% zien en een negatieve berichtgeving van 80%. Binnen de groep categorieën is een positieve berichtgeving te zien van 25% en een negatieve berichtgeving van 75% Uiteindelijke conclusie: op het eerste gezicht lijkt het beeld over Veenendaal neutraal maar aan de hand van de scores kan er geconcludeerd worden dat het huidige imago van Veenendaal gebaseerd op de artikelen als negatief bevonden word

18 Aanbevelingen (1)

19 Aanbevelingen (2)

20 Bedankt voor de aandacht!


Download ppt "Mediascan."

Verwante presentaties


Ads door Google