De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lex Kruijver Respons 26 maart 2010

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lex Kruijver Respons 26 maart 2010"— Transcript van de presentatie:

1 Lex Kruijver Respons 26 maart 2010
Economische betekenis van evenementen Lex Kruijver Respons 26 maart 2010

2

3 Respons Monitoren

4 Wat doet Respons

5 Marktomvang in €uro’s per jaar

6 Respons Evenementen Familie
Niet openbaar B2B Bedrijfsevenementen Extern Intern voor kennisoverdracht Externe bijeenkomsten Vakbeurzen Seminars ed Congressen Vergaderingen Private feesten & partijen Openbaar (publieksevenement) Regulier aanbod Sportwedstrijden aanbod podia Dag\weekmarkten Niet regulier aanbod Festivals Stadsfestijnen Sportevenementen tentoonstellingen Publieksbeurzen Respons Evenementen Familie

7 Ontwikkelingen in de markt:
Jaarlijks terugkerende evenementen 5000+ SHEET NOG AANVULLEN MET GEGEVENS 2007 T/M 2009

8 Publieksevenementen naar belang
Internationaal (20) Nationaal (900) (1.400) Regionaal Gemeentelijk Jaarlijks terugkerende evenementen Minimaal bezoeken Peiljaar: 2008

9 Internationaal belang
Holland Festival TT Assen Picnic/Cross Media Deutschen Tourenwagen Meisterschaft (DTM) Amsterdam Dance Event Internationaal Film Festival Rotterdam (IFFR) Grachtenfestival North Sea Jazz World Press Photo Historische Kaasmarkt Edam De Meesterwerken - Rijksmuseum Amsterdam Kaasmarkt Alkmaar Pinkpop TEFAF Amstel Gold Race InterClassics en TopMobiel Maastricht

10 Soorten evenementen • Markt/braderie • Voorstelling Beurs
• Tentoonstelling • Stadsfestijn • Festival • Parade/optocht • Wedstrijd

11 Soorten/aantallen/economische waarde
Vorm Aantal per jaar Econ. waarde in € Markt/braderie Ca Ca. € 600 miljoen Voorstelling > € 500 miljoen Publieksbeurs 650 € 1,5 miljard Tentoonstelling 1.000 € 150 miljoen Stadsfestijn 750 € 500 miljoen Festival 700 € 650 miljoen Wedstrijd Ca > € 500 miljoen Bronnen: Respons/CBS

12 Economische betekenis ‘mega’-events in Nederland
Evenementen Jaar Economische impact EURO 2000 2000 € 145 miljoen Touretappe Valkenburg 2006 € 15 miljoen Vuelta (Drenthe) 2009 € 12 miljoen Grand Depart Den Bosch 1996 € 8 miljoen Giro Groningen 2002 -/- € Giro Amsterdam 2010 € 25 miljoen? Bronnen: div. organisaties/onderzoeken

13 Sportproporties worldwide
Evenement Marktwaarde in $ WK Voetbal $ 1,7 miljard Olympische Zomerspelen $ 1,5 miljard EK Voetbal $ 1,2 miljard Wimbledon $ 900 miljoen Tour de France $ 350 miljoen Volvo Ocean Race $ 190 miljoen Giro d’Italia $ 70 miljoen Bron: SportsPro july/aug 2009

14 Sponsors en evenementen
Bron: Respons M50 over 2008

15 Gemeenten en evenementen
Facts en figures G50 over 2008 Aantal gemeenten 50 Aantal evenementen 1508 Aantal bezoeken Totaal aantal gesubsidieerde evenementen 777 Omvang gesubsidieerde evenementen Top 5 gemeentelijke evenementensubsidies in 2008 in euro’s Bron: Respons G50 over 2008

16 Top 100 Grootste publieksevenementen
Positie Evenement Plaats Bezoeken MBE 1 Internationale Vierdaagse Afstandsmarsen Nijmegen/ Vierdaagse Feesten NIJMEGEN 249,87 2 Ortel Zomercarnaval ROTTERDAM 177,08 3 Tilburgse Kermis TILBURG 60,77 4 Fortis Marathon Rotterdam 77,50 5 Bloemencorso van de Bollenstreek NOORDWIJK ZH 50,60 6 Kermis Weert WEERT 50,56 7 Bavaria City Racing 69,88 8 Uitmarkt Amsterdam AMSTERDAM 67,93 9 We Are Amsterdam Pride 36,48 10 Kermis Best BEST 51,82 81 Appelpop TIEL 0,44 AAN DIT LIJSTJE TOEVOEGEN: Appelpop op de 81e plaats Bron: Respons Top 100 over 2009

17 Top 10 evenementen Rivierenland
Ranglijst Titel Plaats Locatie Aantal bezoeken Belang 1. Appelpop Tiel Waalkade Nationaal 2. Fruitcorso centrum Regionaal 3. Culemborg Bijvoorbeeld Culemborg 60.000 4. Paardenmarkt Hedel 40.000 Gemeentelijk 5. Landgoedfair Buren/Geldermalsen Landgoed De Heerlijkheid Mariënwaerdt 38.000 6. Nationale Rode Kruis Bloesemwandeltocht Geldermalsen Veilinghallen 30.700 7. Leste Mert Druten 30.000 8. Nationale oldtimerdag 25.000 9. Dweildag Zoelen Buren 20.000 10. Kerstfair 19.700 TABEL AANPASSEN, BELANG ERBIJ. ZIE MAIL

18 Evenementen naar belang
in Rivierenland

19 Waarom evenementen? Imago Economie Cohesie

20 De nabrander….. http://www.youtube.com/watch?v=VQ3d3KigPQM
“Imago, cohesie en spin-off: hoe die elementen te combineren in een evenement maakt dit filmpje duidelijk. De oplossing is soms heel eenvoudig..!”

21 Bedankt voor jullie aandacht


Download ppt "Lex Kruijver Respons 26 maart 2010"

Verwante presentaties


Ads door Google