De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

vijfde leerjaar - schooljaar

Verwante presentaties


Presentatie over: "vijfde leerjaar - schooljaar"— Transcript van de presentatie:

1 vijfde leerjaar - schooljaar 2013-2014
FDW vijfde leerjaar - schooljaar

2 FDW

3

4

5 Godsdienst : - Tuin van Heden (methode)
- Samuel (educatieve uitgave Averbode) Wiskunde : - Nieuwe Pluspunt - Bingel - Kompas Taal : - Tijd voor Taal Accent - Uitgebreide woordpakketen bij de methode - Aanvullingen in schrift (taalbeschouwing, spelling) WO : - Mundo - Actualiteit + Zonneland (bij de thema’s van Mundo) Frans : - En route FDW

6 Hoeken- en contractwerk - contractwerk =
uitgebreid huiswerk voor de hele week maar ook gedifferentieerde leerstof/oefeningen op maat - kinderen leren zelf hun taken (en grote lesgehelen) plannen - kinderen krijgen tijdens het hoekenwerk de kans om uitleg te vragen bij de taken en opdrachten - correcties (wiskunde, …) kunnen zelfstandig gemaakt worden met de correctiesleutels - extra ondersteuning tijdens de hoekenwerkmomenten : Juf Stefanie – Juf Jennifer – Meester Kenneth FDW

7 Hoeken- en contractwerk
- tijdens de hoekenwerkmomenten ook andere (taalstimulerende) activiteiten (kan ook in de vorm van gezelschapsspel/groepsopdrachten/…) - Muzische activiteiten : - opdrachten kunnen (vaak in groep) uitgewerkt worden tijdens de momenten groepswerk/contractwerk in de klas. - geen ‘traditionele ‘ knutsel- of tekenwerkjes, maar opdrachten waarbij verschillende domeinen geïntegreerd worden. - regelmatige ‘boekbesprekingen’ waarbij de appel gedaan wordt op de creativiteit van de leerlingen. FDW

8 Optimaal gebruik van computer & tablets (ook games !)
- tijdens ALLE lesmomenten indien nodig/verrijkend : - ideaal bij schrijfactiviteiten - spellingscorrector - makkelijker ‘herschrijven’ - leesbaarder voor de kinderen zelf - … - schrijftaken MOGEN thuis op de computer gemaakt worden en g d worden naar het klasadres - individuele mailadressen voor de lln (voor gebruik in de klas en voor de taken) - extra uitbreiding bij het bronnenboek WO - visualiseren (wiskundige, …) situaties FDW

9 - gegeven door meester Kenneth ICT : - gegeven door juf Jennifer
Wekelijkse lessen LO : - gegeven door meester Kenneth ICT : - gegeven door juf Jennifer - verderzetting van de lessen vorige jaren -ook in de klas uitgebreid gebruik van ICT Sportvoormiddag (LO + zwemmen) - vinden plaats in Posseidon - elke 3 weken - lessen gegeven door m. Kenneth & juf Jennifer - verplaatsingen met de fiets (kadert ook in lessen LO + verkeersopvoeding) Vooraf : fietsinitiatie / -educatie (zie ook klaspagina) FDW

10 FDW

11 En staat die fiets ook in orde ?
Of vertrekt u met lekke banden en remmen die niet (goed) werken ?

12

13 FDW

14 FDW

15 Extra-muros activiteiten - geen losstaande activiteiten
- maken deel uit van het les- of leerprogramma - bij voorkeur in Brussel - verplaatsingen met het openbaar vervoer of de fiets in overleg met het zesde leerjaar Dit jaar ook sneeuwklassen Extra info-avond hierover volgt nog FDW

16 Verwachting van de ouders én kinderen…
FDW

17 De realiteit… “Children have to do what they enjoy,” Debbie told TODAY.com. “You have to let your kids find what’s best for them and what their own niche is.” Though Debbie was an athlete herself, she never pressured her children to follow in her sports footsteps. In fact, when 11-year-old Michael started to swim with coach Bob Bowman, Debbie recalls Bowman coming to speak with her and Michael’s father about their son’s swimming future. Bowman laid out a plan for Michael’s swimming career all the way up to 2012, and Debbie started to laugh. Bowman asked what was the matter and Debbie was blunt. “I told him : ‘If Michael doesn’t enjoy it, this isn’t going to happen!” If refraining from pushing is the first step toward supporting your child, the second, according to Debbie, is listening. If your child isn’t having a good time, don’t force it. FDW

18 FDW

19 FDW

20

21

22

23

24 Huiswerk voor de ouders
Agenda wekelijks handtekenen (is het communicatiekanaal tussen klastitularis en ouders) Contract wekelijks handtekenen Toetsenschrift en -map handtekenen Schooldocumenten graag snel terug (ook indien je niet deelneemt aan een activiteit, …) Bij medicatie is een attest van de geneesheer noodzakelijk ! Zorg voor de juiste ziekte- en doktersbriefjes ! Niet in orde = onwettig afwezig…

25 Afspraken turn- en zwemles
Turnen: Turnpantoffels of sportschoenen. Controleer of het schoeisel nog past want bij vele kinderen is dit niet het geval. Zowel te grote als te kleine schoenen zorgen voor problemen. Er mag niet op blote voeten/kousen of met sandalen geturnd worden. Donkerblauwe of zwarte short  Witte of zwarte t-shirt  Vergeet niet overal de naam in te schrijven Zwemmen: Verplicht door Poseidon  strakke zwemkledij (geen shorts en dergelijke) Iedereen draagt een badmuts van het Angelusinstituut. Dit mag een “oude” witte zijn of een “nieuwe” zwarte. Dit om de kinderen gemakkelijk te herkennen in het zwembad. Probeer de kinderen gemakkelijke kledij aan te doen tijdens de sportvoormiddag. De tijd in de kleedkamers is beperkt. Ook hier overal de naam in de kledij vermelden

26 Huiswerk voor de ouders
Agenda wekelijks handtekenen (is het communicatiekanaal tussen klastitularis en ouders) Contract wekelijks handtekenen Toetsenschrift en -map handtekenen Schooldocumenten graag snel terug (ook indien je niet deelneemt aan een activiteit, …) Bij medicatie is een attest van de geneesheer noodzakelijk ! Zorg voor de juiste ziekte- en doktersbriefjes ! Niet in orde = onwettig afwezig…

27 FDW


Download ppt "vijfde leerjaar - schooljaar"

Verwante presentaties


Ads door Google