De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

SOCIAL MEDIA & KERK moeten we dat allemaal maar leuk vinden?

Verwante presentaties


Presentatie over: "SOCIAL MEDIA & KERK moeten we dat allemaal maar leuk vinden?"— Transcript van de presentatie:

1 SOCIAL MEDIA & KERK moeten we dat allemaal maar leuk vinden?

2 EVEN VOORSTELLEN… En wie ben jij? Je papieren Twitterbio
Max 160 tekens Twee minuten  Delen

3 STELLINGNAME Social Media is voor jongeren
wat vinden we ervan? ‘Like’ of ‘No like’? Social Media is voor jongeren Online contacten zijn minder ‘echt’. Social Media is een ‘hype’. Volwassenen tussen 40 en 79 jaar vormen met 56% van de totale populatie een meerderheid op social media. (15 t/m 19 jaar: 7%, 20 t/m 39 jaar: 32%, 80 jaar en ouder: 5%) 1 op de 5 relaties start via online dating. Dit blijkt uit onderzoek van Maurice de Hond in opdracht van Lexa.nl. Online dating is een van de beste manieren om andere singles te ontmoeten. Social networking is een gewoonte geworden. Zo blijkt uit onderzoek. De onderzoekers merken op dat Facebook voor 85% van de respondenten een onderdeel uitmaakt van de dagelijkse routine.

4 KANSEN VOOR KERKEN wat is er mogelijk, wat denk je zelf? VEEL KERKEN MAKEN AL DANKBAAR GEBRUIK VAN SOCIAL MEDIA… veelal door de media een plek te geven in de vieringen ? ?

5 WELKE PLATFORMEN? ? ? welke zijn er en waar hebben kerken wat aan?
< Hyvesbezoek kelderde in 2012: gehalveerd ten opzichte van 2011. 3e in dagelijks gebruik (20%). < Sinds juli 2011 groter dan Hyves. Ook tijdsbesteding Is langer. Grootste in dagelijks gebruik (66%).  < Elke 2,5 dag worden er 1 miljard tweets verstuurd. Gestage groei. Tweede in dagelijks gebruik (50%).  < Veel leden. Gestage groei. Laatste in dagelijks gebruik (10%).  ? ?

6 WELKE BLIJVEN OVER? ? ? waar hebben kerken wat aan?
Facebook & Twitter: vanwege gebruik & doelgroep ? ? Facebook: dorpsplein > zijn waar de mensen zijn Twitter: koffieautomaat > zijn waar de professionals zijn

7 NIEUW WAT DOET MIJNKERK.NL ? ?
hoe gebruiken we social media bij mijnkerk.nl? NIEUW WEBSITE MIJNKERK.NL FB TW VIER UITGANGSPUNTEN Ervaren Houvast Genieten Erkenning Delen/beeld/woord/muziek/rituelen Uitnodigen/vragen stellen Aansprekende content/wellness voor de ziel Persoonlijke reactie Percentage van Nederlandse leden die dagelijks inloggen. Youtube: buiten beschouwing. Grote speler, belangrijk, maar niet als platform op zich zelf: meer ondersteunend. ? ?

8 VOORBEELDEN hoe pakken we het aan? Maar ook: Cocreatie/crowdsourcing
Kaarsjes bij mij thuis. Voor Saskia, Miriam, Nel, Willie, Adrie, Jany, Tietsje en Ettje. Voorbeeldblogje: Wanneer heb jij onlangs geglimlacht? Waarom moet jij glimlachen? Glimlachen is heerlijk; het is een lach van binnenuit, een lach van de ziel. Deze foto zwerft al een tijdje over het net. Deze vogels vliegen zoals altijd, alleen de fotograaf heeft ze gevangen in een moment. In onze ogen vormen ze een glimlach. De gelovige blik ziet er zelfs een glimlach van God in. Ik ook :-)  Ook: Dag van de communicatie/kerk2012/2013 Maar ook: Cocreatie/crowdsourcing User generated content Beweging tussen online en offline Delen/beeld/woord/muziek/rituelen Uitnodigen/vragen stellen Persoonlijke reactie Aansprekende content/wellness voor de ziel

9 EN UW GEMEENTE? welke mogelijkheden hebben/zien/willen we? WAT DENKEN JULLIE ZELF? Op welke vlakken kan social media van toegevoegde waarde zijn? ALGEMEEN (TECHNIEK) Gratis WiFi in kerk Moedig aan: bedenk een hasthtag (bijv. #hetisweerkerk) Zorg dat de onder-delen van de dienst (maar ook van de website/kerk/etc) eenvoudig te delen zijn: QR codes/ FourSquare /Intergatie Social Media op website. LITURGIE/EREDIENST Crowdsourcing (laat gemeenteleden zelf de liturgie voor a.s. zondag samenstellen. Geef alleen een thema op). Deel je gedachten rond preek/overweging van te voren op twitter/ facebook. Vraag reacties ALGEMEEN (INHOUD) Wees mededeelzaam: deel, deel, deel. Wees geëngageerd: reageer constructief op actualiteit (top2000). Ook: Dag van de communicatie/kerk2012/2013

10 NOG EVEN OEFENEN… 1 2 3 spelen met vier voorbeelden #SIXWORDSTORY
A B #SIXWORDSTORY "hij twijfelde. Geld of zijn leven" Na de dood is niemand nog atheïst Zoenen liet even op zich wachten 2 “De Bijbel wordt wel eens gebruikt zoals een dronkenlap een lantaren-paal gebruikt: ter ondersteuning en niet ter verlichting.” “Geloof is aannemen wat wij niet zien, en de beloning voor geloof is zien wat wij aannnemen”. 3 Ook: Dag van de communicatie/kerk2012/2013

11 LEESVOER EN NOG WAT WAAR VIND/BESTEL IK DAT? WAAR LEES IK ALLES TERUG?
Gratis te downloaden of te koop… GRATIS DOWN- LOADS TE KOOP Ook: Dag van de communicatie/kerk2012/2013 WAAR VIND/BESTEL IK DAT? WAAR LEES IK ALLES TERUG? > Stuur een mailbericht aan en stuur ik deze powerpoint en de relevante links door.

12 SOCIAL MEDIA & KERK moeten we dat allemaal maar leuk vinden? EN?


Download ppt "SOCIAL MEDIA & KERK moeten we dat allemaal maar leuk vinden?"

Verwante presentaties


Ads door Google