De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketingplanning en -strategie

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketingplanning en -strategie"— Transcript van de presentatie:

1 Marketingplanning en -strategie
MK01 HEO-CE1

2 Agenda Doelstelling Vragen Theorie Voor vrijdag

3 Doelstelling Inleiding in de marketing Na dit college weet je:
hoe doelstellingen gedefinieerd worden wat de Boston-matrix is wat de GE-matrix inhoudt wat het Ansoff-model inhoudt

4 Vragen?

5 Planning Doelstellingen Strategie Planning komend jaar

6 Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces
Afnemers Missie en business definition Interne analyse Sterktes & zwaktes Externe analyse Kansen & bedreigingen Analyse SWOT-analyse Centrale probleem Marketingdoelstelling(en) Lange termijn Strategische opties Keuze van één of meerdere opties (o.a. de organisatorische consequenties) Marketingbeleid Planning komende jaar (o.a. de organisatorische consequenties) Korte termijn Concernbeleid Marketingcontrole Ondernemingsbeleid Bijsturen? Marketingactieplan Uitvoeren plan komende jaar Controle/evaluatie Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces

7 Marketingdoelstelling(en)
Afnemers Missie en business definition Interne analyse Sterktes & zwaktes Externe analyse Kansen & bedreigingen Analyse SWOT-analyse Marketingdoelstelling(en) Centrale probleem Lange termijn Strategische opties Keuze van één of meerdere opties (o.a. de organisatorische consequenties) Marketingbeleid Planning komende jaar (o.a. de organisatorische consequenties) Korte termijn Concernbeleid Marketingcontrole Ondernemingsbeleid Bijsturen? Marketingactieplan Uitvoeren plan komende jaar Controle/evaluatie MK01 HEO-CE1 Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces

8 Planning Onze organisatie zal komend jaar het beste presteren binnen de bio-chemische markt MK01 HEO-CE1

9 Planning Onze organisatie zal komend jaar het beste presteren binnen de bio-chemische markt (meetbaar) MK01 HEO-CE1

10 Planning Meetbaar Na de introductie in de vaste telefonie markt in zullen wij aan het einde van het jaar de grootste partij zijn MK01 HEO-CE1

11 Planning Meetbaar Na de introductie in de vaste telefonie markt in zullen wij aan het einde van het jaar de grootste partij zijn (Haalbaar) MK01 HEO-CE1

12 Planning Meetbaar Haalbaar
Naast het feit dat wij onze marketinguitgaven sterk verminderen, zal onze naamsbekendheid groeien tot 70% MK01 HEO-CE1

13 Planning Meetbaar Haalbaar
Naast het feit dat wij onze marketinguitgaven sterk verminderen, zal onze naamsbekendheid groeien tot 70% (consistent) MK01 HEO-CE1

14 Planning Meetbaar Haalbaar Consistent We zullen dit jaar:
Het vertrouwen van de aandeelhouders herwinnen De thuismarkt consolideren Een geschikte Amerikaanse fusiepartner vinden Innovaties naar de markt brengen De efficientie verbeteren MK01 HEO-CE1

15 Planning Meetbaar Haalbaar Consistent We zullen dit jaar:
Het vertrouwen van de aandeelhouders herwinnen De thuismarkt consolideren Een geschikte Amerikaanse fusiepartner vinden Innovaties naar de markt brengen De efficientie verbeteren (prioriterend) MK01 HEO-CE1

16 Planning Doelstellingen Meetbaar Haalbaar Consistent Prioriterend MK01
HEO-CE1

17 Strategische opties MK01 HEO-CE1
Afnemers Missie en business definition Interne analyse Sterktes & zwaktes Externe analyse Kansen & bedreigingen Analyse SWOT-analyse Centrale probleem Strategische opties Marketingdoelstelling(en) Lange termijn Keuze van één of meerdere opties (o.a. de organisatorische consequenties) Marketingbeleid Planning komende jaar (o.a. de organisatorische consequenties) Korte termijn Concernbeleid Marketingcontrole Ondernemingsbeleid Bijsturen? Marketingactieplan Uitvoeren plan komende jaar Controle/evaluatie MK01 HEO-CE1 Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces

18 Planning Doelstellingen Strategie Planning komend jaar Boston - matrix
GE - matrix Ansoff model Planning komend jaar MK01 HEO-CE1

19 Figuur 2.10 De Boston-matrix
Groei van de markt Stars Question marks A Hoog 10% C B Laag Cash cows Dogs Relatief marktaandeel 10x 4x 2x 1,5x 1x 0,5x 0,3x 0,2x 0,1x Hoog Laag MK01 HEO-CE1 Figuur De Boston-matrix

20 Boston-matrix Question marks (rechts boven) Stars (links boven)
Cash cows (links onder) Dogs (rechts onder) ´Gewone cyclus´begint rechts boven als vraagteken en eindigt rechtsonder als hond MK01 HEO-CE1

21 Boston-matrix Build (opbouwstrategie) Hold (handhaafstrategie)
Harvest (oogststrategie) Divest (desinvesteringsstrategie) MK01 HEO-CE1

22 Boston-matrix Positief Negatief
geeft een helder beeld van alle sbu´s/producten meerdere strategieën door elkaar Negatief waarom grens op 10% marktgroei? niche-bedrijven altijd slecht wat als er geen/weinig verleden is? MK01 HEO-CE1

23 GE - matrix MK01 HEO-CE1

24 GE - matrix hoog gemiddeld laag MK01 HEO-CE1 hoog gemiddeld laag

25 GE - matrix Groene zone (drie cellen links boven)
investeren Gele zone (drie cellen diagonaal) investeringspeil handhaven Rode zone (drie cellen rechtsonder) oogst- en desinvesteringsstrategie MK01 HEO-CE1

26 GE - matrix Aantrekkelijkheid van de bedrijfstak hoog gemiddeld laag
Concurrentiekracht van de onderneming hoog gemiddeld laag

27 GE - matrix Y-as (aantrekkelijkheid van de bedrijfstak)
wegen van factoren marktomvang marktgroei concurrentieintensiteit gemiddelde winstmarge kostenstructuren in de bedrijfstak etc. factoren zelf te bepalen weging van de factoren zelf te bepalen MK01 HEO-CE1

28 GE - matrix X-as (concurrentiekracht onderneming) wegen van factoren
relatief marktaandeel concurrentievoordeel op prijs relatief kwaliteitsniveau van het product kennis, inzicht van de markt factoren zelf te bepalen weging van de factoren zelf te bepalen MK01 HEO-CE1

29 GE - matrix Aantrekkelijkheid van de bedrijfstak hoog gemiddeld laag
Concurrentiekracht van de onderneming hoog gemiddeld laag

30 GE - matrix Cirkels (PMC´s) PMC is product/markt combinatie
grootte cirkel geeft grootte bedrijfstak aan grootte marktaandeel is hap uit cirkel MK01 HEO-CE1

31 GE-matrix Positief Negatief
geeft een helder beeld van alle sbu´s/producten meerdere strategieën door elkaar specifieke marktkenmerken toe te voegen minder harde indeling (9 i.p.v. 4 vakken) Negatief wat als er geen/weinig verleden is? Vaak moeilijk om PMC´s te bepalen MK01 HEO-CE1

32 Ansoff-model Nieuwe of bestaande markten Nieuwe of bestaande produkten
marktpenetratie marktontwikkeling productontwikkeling diversificatie MK01 HEO-CE1

33 Planning komende jaar (o.a. de organisatorische consequenties)
Afnemers Missie en business definition Interne analyse Sterktes & zwaktes Externe analyse Kansen & bedreigingen Analyse SWOT-analyse Centrale probleem Marketingdoelstelling(en) Lange termijn Strategische opties Keuze van één of meerdere opties (o.a. de organisatorische consequenties) Marketingbeleid Planning komende jaar (o.a. de organisatorische consequenties) Korte termijn Concernbeleid Marketingcontrole Ondernemingsbeleid Bijsturen? Marketingactieplan Uitvoeren plan komende jaar Controle/evaluatie MK01 HEO-CE1 Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces

34 Marketingactieplan Korte termijn (tot 1 jaar)
zeer gedetailleerd inclusief budgetten etc. Lange termijn(2 tot 5 jaar) minder detail nadruk op strategie en doelstellingen Basis = invulling 4 P´s en 3 R-en MK01 HEO-CE1

35 Samenvatting Marketingplanningsproces Analyse Planning Doelstellingen
Strategische opties Boston-matrix GE-matrix Ansoff-model Marketingactieplan (invulling 4 P´s en 3 R-en) MK01 HEO-CE1

36 Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces
Afnemers Missie en business definition Interne analyse Sterktes & zwaktes Externe analyse Kansen & bedreigingen Analyse SWOT-analyse Centrale probleem Marketingdoelstelling(en) Lange termijn Strategische opties Keuze van één of meerdere opties (o.a. de organisatorische consequenties) Marketingbeleid Planning komende jaar (o.a. de organisatorische consequenties) Korte termijn Concernbeleid Marketingcontrole Ondernemingsbeleid Bijsturen? Marketingactieplan Uitvoeren plan komende jaar Controle/evaluatie MK01 HEO-CE1 Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces

37 Vragen? MK01 HEO-CE1

38 Voor vrijdag Hoofdstuk 2 § 2.4 en § 2.5 Alle ‘groene termen’ kennen
Vragen formuleren MK01 Hoorcollege week 3

39 Einde MK01 HEO-CE1

40 Einde MK01 HEO-CE1


Download ppt "Marketingplanning en -strategie"

Verwante presentaties


Ads door Google