De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

2DS Sven De Moor 5 maart 2013.

Verwante presentaties


Presentatie over: "2DS Sven De Moor 5 maart 2013."— Transcript van de presentatie:

1 2DS Sven De Moor 5 maart 2013

2 Wie ben ik? Sven De Moor Educatief medewerker vtbKultuur sinds 1998
Socio-culturele vereniging 18 personeelsleden, 150 afdelingen met 750 vrijwilligers Bezig met ICT, website, sociale media (faciliteren) Sinds 2012 met project 2DS Verkenner-ontwikkelaar Intern-extern Taakgericht-relatiegericht

3 Wat is 2DS? Doelstelling Concept

4 Wat is 2DS? Doelstelling 2DS brengt mensen van 35 tot 60 jaar met eenzelfde culturele interesse samen en geeft hen de mogelijkheid om die interesse uit te diepen en om te zetten in actie. 2DS biedt de cultuurbelevers ondersteuning in hun projecten door gespecialiseerde diensten aan te bieden en hen een digitaal platform ter beschikking te stellen waarop ze toegang hebben tot een netwerk van gelijkgezinden, informatie, instrumenten en kennis om projecten in optimale omstandigheden te kunnen ontwikkelen. Op lange termijn wil 2DS hét cultuurspreidingsnetwerk van Vlaanderen worden, hét referentiepunt op het vlak van cultuuractivatie!

5 WAT is 2DS? Huidig concept Een online platform met 3 hoofdcomponenten:
- inspiratiehoek (best practices, …) - thematische ateliers voor co-creatie (matching) - diensten voor organisatoren (promotie, verzekering, transport, funding, …) 2DS = - Een open platform voor initiatiefnemers van creatieve culturele initiatieven - Een open platform voor deelnemers aan culturele initiatieven

6 Een beetje historiek Aanleiding Mijlpalen

7 Een beetje historiek Aanleiding Oorzaak
Het verenigingsleven in zijn huidige vorm veroudert. Op welke manier kunnen we dit op een modernere manier aanpakken en een jongere doelgroep bereiken? -> noodzaak vernieuwing vs R.I.P. vtbKultuur Aanleiding vtbKultuur wil als sociaal-culturele vereniging een betekenisvolle rol spelen voor de leeftijdsgroep jarigen. De Raad van Bestuur gaf opdracht om na te gaan op welke wijze een werking kan opgestart worden, gericht op de vermelde doelgroep.

8 Een beetje historiek Eerste idee: verandertraject vtbKultuur 2.0
- Migreren van lokale afdelingen naar themagroepen. - Online samenwerken via bestaande platformen. Huidig idee: oprichten nieuwe organisatie 2DS - Alle mensen met interesse voor cultuur verenigen - op een deels zelfgebouwd online dienstenplatform - met functionaliteiten voor kennisdeling, profiel- matching, co-creatie en promotie.

9 analyse Omgeving Swot Concurrentie

10 omgevingsanalyse Onderzoek Dirk De Corte
‘Is er een markt voor zinvolle culturele groepsbeleving voor de groep van 35- tot 60-jarigen door vtbKultuur?’ -> concrete aanbevelingen Pas het productaanbod aan Wees alert voor trends Bouw “alternatieve netwerken” uit (niet-dwingend) Bouw platformen voor co-creatie Verbind passieve met actieve cultuurparticipatie (noden) Zorg voor een correcte branding van “Het Tweede Spoor”

11 concurrentieanalyse Vrouwen Universiteit vrije tijd Cultuurkaart
Ondernemend Netwerken Educatie Cursussen Taal Reizen Actief Kunst Ontplooiing Geschiedenis Groei Cultuur Bijleren Boeken & cd’s Vlaams Platteland Ontmoeting Behoeften vrouw Open Maatschappelijk engagement Koken Sociaal Zorg Avontuur Verbondenheid Creativiteit Bedrijfsvoering Contact Gezondheid Bewegen Solidariteit Samenleven Intercultureel Pensioendienst Belangenbehartiging Sport Natuur Opvoeding Vrijheid Alleenstaand Bedevaart Kinderen Kinderopvang Genieten Emancipatie Vakantie Spaarkaart Juridisch advies Hobbyclubs Consument Rechtvaardigheid Gepensioneerden Gezinnen

12 swotanalyse Correlaties -> beleidsuitdagingen
Voortrekkersrol spelen in nieuwe vormen van cultuur(participatie). Nieuwe vormen van vrijwilligers- en afdelingswerking. Via ons aanbod inspelen op de democratisering van cultuuruitingen en verbreding van cultuurbelevingen. Efficiënt en interactief communicatieplatform uitbouwen (eventueel met partners). In onze eigenheid herkend worden. Naamsbekendheid. (“we’re stuck in the middle”) Nieuwe vormen van groepsvorming bewerkstelligen: nieuwe netwerken.

13 verandertraject Niet In Mijn Organisatie

14 Verandertraject? Vaststellingen/weerstanden: Conclusie:
“besmetting” nieuwe doelgroep met bestaande doelgroep: verouderd publiek vtbKultuur (andere cultuur) 2 sporen moeilijk te mengen voor personeel: 2 snelheden Transparantie behouden tov subsidiërende overheid Conclusie: We kiezen niet voor een verandertraject, maar rollen het project uit binnen een nieuwe organisatie. -> sneller opstarten -> meer mogelijkheden -> met een schone lei beginnen -> op lange termijn vtbKultuur opslokken? Stap 1: projectmanager -> businessplan/haalbaarheid

15 Veranderingsmodel Kotter
Eerste fasen binnen vtbKultuur -> coalitie: PL + SDM <> WG

16 Wordt vervolgd

17 Volgende stappen Doelgroepenonderzoek ism iMinds
Bevraging doelgroep Expertenpanel panelonderzoek Conceptvoorstel verder uitwerken ism professionele partners (draagvlak) Visualisatie Branding Partnerships diensten Voorstelling businessplan aan RvB Goedkeuring oprichting nieuwe organisatie (?) Samenstelling medewerkersteam (?)

18 Vragen ?


Download ppt "2DS Sven De Moor 5 maart 2013."

Verwante presentaties


Ads door Google