Download de presentatie
GepubliceerdEsther Brander Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
EN > As a result I wrote what I had learned over 15 years of digital life in a book ...> And now that book is turning into a business for met and a number of other companies in the Agency Ecosystem Heaven Can Wait which I run with a number of partners.
2
EN > As a result I wrote what I had learned over 15 years of digital life in a book ...> And now that book is turning into a business for met and a number of other companies in the Agency Ecosystem Heaven Can Wait which I run with a number of partners. Een Digitaal Marketing Plan in 100 Dagen Door Bert Van Wassenhove
3
Wie ziet het verband?
4
āDigitale mediaā is meer dan een website
6
Een digitaal plan bedenk je niet, dat bouw je
7
7
8
Wie wil je bereiken?
9
Online Doelgroep Het gaat erom dat mond-tot-mondreclame via digitale media veel sneller en efficiĆ«nter verloopt dan in een klassieke omgeving. Een is veel gemakkelijker doorgestuurd dan een brief en een eenvoudige āvind ik leukā op Facebook wordt gemiddeld door ongeveer vijftig mensen gezien. Een tweet met een link erin heeft niet alleen een directe invloed op de mensen die jou volgen, maar wordt ook opgepikt door Google als een aanbeveling voor de site waarnaar je verwijst Internet is ondertussen breed verspreid. Maar wat met beĆÆnvloeders? En welke relatie heeft elke sub-doelgroep met je merk?
10
Hoe vindt je klant jouw bedrijf of merk?
11
Customer Journey
12
Nood > latente nood opwekken
De weg van de consument Nood > latente nood opwekken ACTIEVE nood versus LATENTE nood Noden opwekken is vooral het terrein van klassieke media en marketing
13
De weg van de consument Exploratie fase > zoekrobot versus mens > vindbaar, luisteren, search & social Digitale exploratie via: Zoeken Sociale media āThe Zero Moment Of Thruthā
14
De weg van de consument Beslissing > vandaag minder essentieel > direct reviews opzoeken 27% van de consumenten in de winkel op zoek gaan naar online recensies āThe First Moment of Truthā Twee koop contexten Fysieke winkel Online Multi-channel retail
15
De weg van de consument Gebruik > opportuniteit voor conversatie > luisteren, (peer to peer) āIk ben een aanraderā āThe Second Moment of Truthā Help je klanten De ervaring van de gebruiker met jouw product of dienst is een opportuniteit voor CONVERSATIE CONTENT CREATIE
16
Wat wil je bereiken?
17
Wat wil je bereiken? Ik breng een nieuwe en unieke dienst op de markt en wil die lanceren bij een breed publiek. Als autoconstructeur wil ik er alles aan doen om mensen bij mijn merk te houden voor de aankoop van hun volgende auto. Ik verkoop warmtepompen en wil mijn omzet verhogen door marktaandeel weg te halen bij mijn concurrenten. Ik breng een hoog kwalitatief product aan de man en wil meer verkopen door op het verkooppunt meer mensen over de streep te trekken.
19
Relatie van de customer journey tot de verschillende digitale kanalen.
20
20
21
JA! Jouw eigen stukje virtuele grond en de enige plek op het internet die je volledig onder controle hebt Je een eigen webadres (URL) Op lange termijn niet vertrouwen op een ander platform zoals bijvoorbeeld Facebook. Ja! Enige plek waar online waarover je volledige controle hebt Je kan niet vertrouwen op platformen zoals bvb Facebook maar dat betekent niet dat je geen cloud platformen mag gebruiken
22
In Welke fases? 1. Exploratiefase 2. Gebruiksfase 3. Beslissingsfase 4. Het ontstaan van een nood
23
Doelstellingen Voorbeeld:
Alle nieuwe klanten moeten zich in twee klikken kunnen in- schrijven op de website. 80% van de ingeschreven klanten moet minstens Ć©Ć©n keer per kwartaal naar de site komen. Elk bezoek aan de website moet het gevoel versterken tot een exclusieve groep te horen.
24
KPIās Voorbeeld Aantal nieuwe inschrijvingen op de site in percentage van de nieuwe klanten. Aantal klanten die minstens Ć©Ć©n keer per kwartaal langs de site komen als percentage van het totaal aantal ingeschrevenen. Merktrouw van ingeschrevenen op de website tegenover niet ingeschrevenen (gemeten aan de hand van enquĆŖtes).
25
Design Design is not just what it looks like and feels like. Design is how it works. Steve Jobs
26
Design De consument verwacht ...
Heatmap: De consument verwacht ... Snel en efficiƫnt navigeren door de site (introschermen waar je voorbij moet klikken om op de homepagina te komen, zijn dus uit den boze) Gemakkelijk zoeken in de site Hoe dieper je graaft bij een website die is opgebouwd uit een aantal lagen, hoe meer informatie je vindt.
27
Design - Stappen Concept Identiteit van je bedrijf of merk Doel Doelgroep heel duidelijk te definiƫren. Creatief Spreken over design doe je met beelden. Uitwerking vijf tot zeven sjablonen Preproductie ombouwen naar technisch bruikbaar materiaal (opknippen)
28
Designers
29
Usability basics Je logo staat bovenaan, liefst links.
Je logo staat bovenaan, liefst links. Het logo linkt naar de homepagina van je site. Links zijn onderlijnd en hebben een ander kleur dan de rest van de tekst. Links die je reeds aangeklikt hebt, hebben weer een andere kleur. Het navigatiemenu is duidelijk herkenbaar en consistent over de hele site. Er is een zoekfunctie aanwezig, liefst rechtsboven. Als iets eruitziet als een knop, dan moet die ook die functie hebben.
30
Bereikbaarheid Snelheid van de site
Compatibiliteit met alle browsers en platformen Compatibiliteit met mobiele browsers
31
Draagbaarheid (Shareable)
Embedding Sociale-media-integratie Teksten die geknipt en geplakt kunnen worden Leesbare URLās
32
Inhoud Fundamenten: Essentiƫle informatie
Zaadjes: Draagbare stukjes inhoud Bakstenen: bouwstenen van je content marketing strategie
33
Optimaliseer voor je klant, niet voor Google
33
34
Belang van SEO Exploratie Gebruik Beslissing Nood opwekken
35
Basics SEO versus SEA SEO is een lange termijn verhaal SEO
SEO versus SEA SEO is een lange termijn verhaal
36
SEO Pyramide
37
SEO basiscijfers Bouw je eigen dashboard! KPIās: Organisch zoekverkeer
Branded traffic Hoeveel van dat verkeer komt van zoektermen die aan je merk gerelateerd zijn? Unbranded traffic Hoeveel bezoekers krijg je via sleutelwoorden waarop je graag wilt scoren?
38
Voorbij het klassieke zoekscherm
Videosites YouTube is nĀ°2 search engine Vimeo Maps / places Images
39
Meten is weten Meet je KPIās Volg de paden van je bezoeker
Analytics Meet je KPIās Volg de paden van je bezoeker Hoeveelheid organisch zoekverkeer Hoeveelheid branded & non-branded zoekverkeer
41
Bron: http://bvlg.blogspot.com
Social Media in Belgium k APR 2013 1 495 k 600 k 4 984 k 900 k 1 450 k Bron: 3 998 k
42
De āSocial Customerā VINDBAAR op sociale media
Een LATENTE nood OPWEKKEN staat haaks op de on-demand filosofie van sociale media Geraak ācasual conversationā VINDBAAR op sociale media LUISTEREN, om te kunnen REAGEREN ZOEKEN en SOCIAL, Ć©Ć©n strijd Integreer social media in de je e- commerce omgeving. Mobiele media brengen social media op de winkelvloer. Opportuniteit voor CONVERSATIE LUISTEREN, SOCIALE OBJECTEN creĆ«ren, AANRADERS verwennen
43
Meten Is de boodschap gezien? (Facebook: views, op ander platformen is dit moeilijker of niet meetbaar.) Heeft hij of zij er iets mee gedaan? (Facebook: āvind ik leukā of reactie, Twitter: āfavoritesā of antwoorden) Werd er doorgeklikt? (Via Google Analytics of een ander systeem.) Werd de boodschap doorgegeven? (Facebook: delen, Twitter: re-tweets of vermeldingen.)
44
Online adverteren biedt veel mogelijkheden:
- Targeten op basis van wat consumenten profiel > Facebook - Targeten op basis van wat in consumenten hun hoofd zit > Google - Remarketing en andere >> Alles OK > als het maar naar conversie leidt
46
Definities SEA Impressie: Als een advertentie op een website getoond is aan een consument Klik: Zodra een consument op een advertentie klikt Conversie: Wanneer een consument die heeft geklikt ook over gaat tot de gewenste actie.
47
Op zoek naar conversie Nood Exploratie Beslissing Gebruik
48
Soorten advertenties Klassiek adverteren (banners) Affiliate marketing
Google Adwords (en vergelijkbare modellen) Facebook advertenties
49
Klassiek adverteren (banners)
Targeting gebaseerd op het medium (website) Aankoop CPM Based Vaak foutief gebruikt als klassiek (display) kanaal Kan ook slim ingezet worden als lead generator
50
Google Adwords (en vergelijkbare modellen)
Targeting op keywords (in de hoofden van de prospect) CPC Based
52
Affiliate marketing Weinig of geen targeting (enkel uitsluiten van sites) CPC of CPA Based Goedkope bulk lead generator
53
Facebook advertenties
Gedetailleerde targeting op basis van gebruikers profielen en gedrag CPM of CPC Based Werkt niet goed in conversie naar sales, wel zinvol om ālikesā te verzamelen binnen Facebook
54
54
55
View Klik CONVERSIE! BIJSTUREN
Meten View Klik CONVERSIE! BIJSTUREN
56
Als we er ons zo druk over maken, dan is het een goed medium
Spam? Als we er ons zo druk over maken, dan is het een goed medium Maar niet gebruiken in de nood fase Kwalitatief bouwen aan relaties VerzamelenJe of campaign management systeemOrganiseren en selecterenRapporteringAutomatiserenIn- en uitschrijvenDe Landingspaginas 56
57
Is email dood? Neen, omdat we onze inbox belangrijk vinden
Maar wel bedreigd door social media
58
Waarom ? 1. Gebruik fase 2. Beslissing 3. Exploratie 4. NIET: NOOD fase Niet in de NOOD fase (voor nieuwe klanten) Wel om een relatie te bouwen met bestaande contacten
59
Email Basics HTML Mail versus plain text Mailclients (ook mobile)
Beelden in mail
60
Een email plan Adressen verzamelen Email marketing systeem
Een goede Landingspagina
61
Email marketing systeem
Organiseren en selecteren van adressen Rapportering Automatiseren Antispam Automatisch in- en uitschrijven Doe het zelf De prijs
62
antispam wetgeving Volgens artikel 14, Ā§ 1 van de wet elektronische handel āis het gebruik van elektronische post voor reclame verboden zonder de voor- afgaande, vrije, specifieke en geĆÆnformeerde toestemming van de ge-adresseerde van de boodschappenā. Twee uitzonderingen Je eigen klanten Rechtspersonen De ontvanger moet zich ook vlot kunnen uitschrijven
63
Meten Basis: Aantal e-mailadressen in je database
Aantal uitschrijvingen Geopende s (moeilijker) Kliks Conversie SAME standaard voor marketing statistieken Bouw je eigen dashboards
64
Bereik vergroten Meer momenten Andere momenten 64
65
Verlaat jij het huis zonder je GSM?
66
Tablets als persoonlijk scherm
67
Verbreed je bereik mobiel
Gebruik Beslissing Exploratie Nood
68
Hoe Mobiel inzetten? Verbreed je bereik in de nood fase
Overal en altijd exploreren De GSM bij de aankoopbeslissing Connecteer Tijdens het gebruik Niet in de NOOD fase (voor nieuwe klanten) Wel om een relatie te bouwen met bestaande contacten
70
Spring uit de band!
71
Reserveer 20% van je budget
72
Creatieve inspiratie Spotify: āThe revolution will not be televisedā Involve the customer: Backstorytelling: From the field: āIām gonna get myself connectedā QR codes & RFID codes āKinect Adventuresā: āMapping the heavensā: āItās life Jim, but not as we know itā:
73
Hoe ziet zoān plan eruit
Beschrijf de customer journey van jouw klant(en). Maak eventueel varianten voor verschillende segmenten of personae. Bepaal en motiveer de focus en prioriteiten in de customer journey, en welke kanalen daarom de prioriteit krijgen en welke niet onder de loep genomen worden. --- neem een eerste actie in je belangrijkste kanaal en meet --- (indien haalbaar) Beschrijf de eerste acties die gaat nemen in je prioritaire kanalen. Gebruik als inspiratie de vragenlijsten aan het einde van elk hoofdstuk in het boek. Kies voor elk kanaal minstens Ć©Ć©n concrete KPI waarop je succes gaat meten. Geen algemene cijfers (bvb. Facebook fans), wel een indicator van succes van de concrete actie die je gaat nemen.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.