De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Dag van het handelsonderwijs Kortrijk – 26 februari 2005

Verwante presentaties


Presentatie over: "Dag van het handelsonderwijs Kortrijk – 26 februari 2005"— Transcript van de presentatie:

1 Dag van het handelsonderwijs Kortrijk – 26 februari 2005
Valérie Philippart Randstad Kortrijk

2 Inhoud van de workshop Icma Studie ed – “Werken in de toekomst : turbulentie troef?” Enkele cijfers De “ideale” bediende? Uitzendarbeid Solliciteren

3 Icma Studie ed. 2000 – “Werken in de toekomst : turbulentie troef
Icma Studie ed – “Werken in de toekomst : turbulentie troef?” Bevraging aan 5000 bedrijven

4 Bevraging bij bedrijven – enkele bevindingen (1)
De Belgische werkgever zal op de schaarste reageren door het organiseren van scholing van intern personeel en door het verhogen van de trouw aan het bedrijf. Belgische werkgevers zijn niet meteen te vinden voor het (toekomstig) activeren van risicogroepen. Uitzendarbeid wordt een steeds meer gebruikt aanwervingskanaal, gewoonlijk bij arbeiders en bedienden. E-recruitment scoort tegen alle verwachtingen in opvallend laag.

5 Bevraging bij bedrijven – enkele bevindingen (2)
Fidelisering van werknemers gebeurt via zeer traditionele middelen. Flexibiliteit draagt duidelijk algemene instemming weg bij de bedrijfsleiders. Werkgevers situeren het flexibiliteitspotentieel van het bedrijf voor arbeiders en bedienden vooral in de capaciteit om meer verschillende taken uit te voeren en zich sneller aan te passen.

6 Bevraging bij bedrijven – enkele bevindingen (3)
Glijdende uren gelden als het belangrijkste flexibiliteitsinstrument, voor alle werknemerscategorieën. De ondervraagde bedrijven zien het aandeel van thuiswerk in de toekomst groeien. Werkgevers dringen aan op een verdere verlaging van de brutoarbeidskost. Werkgevers zien heil in strengere werkloosheidscontroles van de kant van de overheid.

7 Enkele cijfers

8 Enkele cijfers Verhouding TSO / Bachelor en hoger in 2004 30% / 70%

9 Vacatures 2004 Meest gevraagde profielen - TSO
All-round administratief bediende Bediende handel Vertegenwoordiger Receptioniste

10 Vacatures in 2004 TSO

11 Vacatures 2004 Meest gevraagde profielen - bachelor
Bediende commerciële binnendienst Algemeen administratief bediende Bediende boekhouding Bediende logistiek / planning

12 Vacatures in 2004 Bachelor

13 Vacatures in 2004 Regionale verschillen
Noord-West Vlaanderen Toeristische sector (Brugge en kust) Haven Zeebrugge + aanverwanten Flanders Language Valley Handel en zakelijke dienstverlening Bouw Regio Roeselare – Izegem Voeding Metaal Handel en zakelijke dienstverling Regio Kortrijk – Waregem Textiel

14 De “ideale” bediende

15 Courantste taken Telefonisch onthaal Bestellingen opnemen
Bestellingen inputten Opmaak en controle verzendnota’s Voorraadbeheer Opmaak van klantenfacturen Debiteuren opvolging Input en controle van leveranciersfacturen Correspondentie Mail verkeer Beheer databases Telefonische kontakten met klanten Telefonische kontakten met leveranciers

16 De “ideale” bediende? (1)
Flexibel (ook mentaal) Commercieel ingesteld (interne en externe klanten) Gezonde assertiviteit Zelfstandig werken Leergierig Positivief ingesteld Stressbestendig Communicatieve vaardigheden Team geest Zin voor organisatie Stipt en nauwkeurig

17 De “ideale” bediende? (2)
TSO Boekhouden – informatica Secretariaat – talen Kantoor 7e specialisatiejaar = troef! Bachelor Managment assistant Marketing Logistiek managment Accountancy

18 De “ideale” bediende? (3)
TSO Talen : Nederlands, Frans (mondeling en vaak ook schriftelijk) PC kennis : Word, Excel Bachelor Talen : Nederlands, Frans, Engels, Duits (mondeling én schriftelijk), bijkomende taal is een plus PC kennis : Word, Excel, PowerPoint, Baan, SAP

19 Uitzendarbeid

20 Uitzendsector Dagelijks uitzendkrachten 2 % van de actieve bevolking Op jaarbasis uitzendkrachten waarvan studenten = 17% van de totale tewerkstelling in privé-sector Omzet 2,638 miljard Euro per jaar

21 Uitzendsector regionaal
Dagelijks uitzendkrachten: Vlaanderen : 63 % Wallonië : 26 % Brussel : 11 %

22 Hoe werven bedrijven aan?
45,6% contract onbepaalde duur 37,4% uitzendarbeid 12,1% contract bepaalde duur 3,8% stagecontract 1,1% seizoenswerk

23 Uitzendkrachten: wie zijn ze?
57% mannen 43% vrouwen 13% jonger dan 21 jaar 65% jonger dan 30 jaar 63 % arbeiders 37 % bedienden

24 Misverstanden Uitzendarbeid geeft nooit kans op vast werk!
63 % van de uitzendkrachten heeft na 1 jaar vast werk! Uitzendarbeid wordt steeds meer ingezet als rekruteringskanaal

25 Solliciteren

26 Sollicitatiegesprek Belangrijkste onderdeel van de sollicitatieprocedure De kans om jezelf te verkopen Doel: personeelsverantwoordelijke peilt naar jouw motivatie voor de job : Kan je het? Wil je het? Pas je in het bedrijf?

27 Sollicitatiegesprek Het is logisch dat je zenuwen hebt. Een goede voorbereiding helpt je! Voorbereiding bereid enkele vragen voor over de jobinhoud en voorwaarden verzamel bedrijfsinformatie zorg dat je weet of er tests voorzien zijn wees jezelf!

28 Sollicitatiegesprek: wat zeg je?
Wees eerlijk en volledig Staaf je beweringen met voorbeelden bv. de organisatie van het jaarlijkse mosselfestijn om hen te overtuigen van je organisatietalent Aarzel niet om zelf vragen te stellen bv. was mijn antwoord duidelijk?

29 Sollicitatiegesprek: hoe zeg je het?
Er wordt gelet op je stem, je toon en je vlotheid van spreken Wacht enkele seconden om te antwoorden Praat niet te snel Hou oogcontact met je interviewer Let op je non-verbale communicatie: je begroeting, je kledij, je lichaamstaal

30 Wie weet, wint! Informeer je over het bedrijf, de activiteiten en de sector voordeel: je komt over als een gemotiveerd en ondernemend persoon hoe meer je weet, hoe betere en gedetailleerde vragen je kan stellen indien je solliciteert via Randstad, bereidt jouw consulent je voor op dit gesprek

31 ‘Sterke’ vragen die je kan stellen
Hoe ontwikkelt de markt zich? Heeft het bedrijf nog groeikansen? Welk type van personeel werkt hier? Aan wie moet ik rapporteren? Kan ik voorgesteld worden aan de mensen met wie ik eventueel zou samenwerken? Zijn er doorgroeimogelijkheden binnen dit bedrijf? Hoe verloopt de verdere sollicitatieprocedure? Wordt er een interne opleiding voorzien en hoelang duurt deze? Waarom is deze functie vacant gekomen? ...

32 Vaak gestelde vragen aan sollicitanten
Waarom heb je voor deze opleiding gekozen? Wat voor type student was je? Wat weet je over ons bedrijf? Wat vind je aantrekkelijk in deze functie? Hoe zie je jouw loopbaan evolueren? Wat zijn jouw 3 zwakste en 3 sterkste kanten? Werk je graag in team of liever zelfstandig? Welk startsalaris verwacht je? Waarom ben jij de geschikte persoon voor deze job? Wat wil je over 5 jaar bereikt hebben? ...

33 Tests Persoonlijkheid Kennis Vaardigheden Redeneervermogen Word, Excel
Talen : F, E, D Vaardigheden Administratieve nauwkeurigheid Planning en organisatie Redeneervermogen Verbale analogieën Rekenvaardigheid

34 Tips Eerste indruk is zeer belangrijk ! Wees stipt
Verwittig als je te laat of niet kan komen Verzorg je uiterlijk en je kleding Wees rustig en ontspannen Let op stemvolume - praat verstaanbaar Besteed ook aandacht aan je non-verbaal gedrag (oogcontact, rechte en open houding) Blijf zakelijk Laat je niet te snel ontmoedigen door tegenwerpingen

35 www.randstad.be jobaanbod spontaan solliciteren kantoorgegevens
fiscale en juridische informatie sollicitatietips persberichten algemene informatie ...


Download ppt "Dag van het handelsonderwijs Kortrijk – 26 februari 2005"

Verwante presentaties


Ads door Google