De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Virtuele Mobiliteit: grenzeloos goed

Verwante presentaties


Presentatie over: "Virtuele Mobiliteit: grenzeloos goed"— Transcript van de presentatie:

1 Virtuele Mobiliteit: grenzeloos goed
Ilse Op de Beeck en Mart Achten, KU Leuven Sander Schroevers, Hogeschool van Amsterdam 12 december 2013, Good Practices Workshop, Mechelen

2 Context en definities ‘‘Studentenmobiliteit is een belangrijk aspect van internationalisering ... maar het is onmogelijk om een fysieke uitwisseling voor de meerderheid van de studenten te realiseren”

3 Definition Virtual Mobility
VIRTUELE MOBILITEIT

4 Context en definities ‘‘Virtuele mobiliteit is
de verzameling van ICT-ondersteunde activiteiten, georganiseerd op institutioneel niveau, met het oog op de realisatie of de ondersteuning van internationale en collaboratieve ervaringen in een context van onderwijzen en/of leren” Geen vervanging van fysieke mobiliteit maar een andere manier om mobiel te zijn!

5 Types van virtuele mobiliteit
➊ m.b.t internationale studenten- of personeelsuitwisselingen Virtuele mobiliteit om studentenuitwisselingen te ondersteunen en te begeleiden (blended) Virtuele mobiliteit om studentenuitwisselingen te realiseren, een student volgt een volledig studieprogramma via een ICT ondersteunde omgeving (virtueel)

6 Types van virtuele mobiliteit
➋ m.b.t. internationale stages Virtuele mobiliteit om internationale stages te ondersteunen en te begeleiden (blended) Virtuele mobiliteit om internationale stages te realiseren (virtueel)

7 Types van virtuele mobiliteit
➌ m.b.t. een internationaal curriculum Virtuele mobiliteit als een scenario om een internationale dimensie te geven aan een (deel van) een studie, een opleiding (hoofdstuk, oefening, taak, project), programma, workshop, seminarie,… schaal van blended tot volledig virtueel

8 VM Rijbewijs

9

10 INTRO: grensoverschrijdend virtueel leren
Presentatie Opzet INTRO: grensoverschrijdend virtueel leren TOOLS: webcolleges, Skype, Facebook, etc. PROJECTS : transnationale virtuele mobiliteit OBSTAKELS: opleidkundig en institutioneel GLOBALISEREN: interculturele competentie

11 INTRO

12 UNESCO World Conference of Higher Education noteert als HO trends:
Virtuele Verankering UNESCO World Conference of Higher Education noteert als HO trends: Globalisering / internationalisering Afstandsonderwijs Technologie => nieuwe leermodellen Virtuele Mobiliteit, combineert deze. Nog wel onderschat in academia.

13 TOOLS

14

15 INTERNATIONALE COMMUNICATIE TOOLS

16

17 VIDEO CONFERENCING

18 Cross Cultural Business Skills
跨文化商业技能

19 Succesvolle implementatie volgt de eindgebruikers.
En laten die nu een ding centraal hebben gesteld. Exponentiele groei virtuele aanwezigheid nu mobiel en tablet ook bediend zijn.

20 PROJECTS

21

22 Alternatieve Internationalisering
Cross-cultural analyse: virtuele mobiliteitsplug-in Project MarketBasket: virtueel mobiliteitssemester EBS – Summer school instapmoduul (in Georgië) EBS – Winter school instapmoduul (in Maleisië) Markonderzoek voor Nederlandse Ambassades.

23 Postennetwerk Handelsraad of Consul-Generaal
van het Koninkrijk der Nederlanden in:

24 Kernvoordelen: Wederzijdse kennistransfer.
Intensifiëren partner universiteiten. Gevalstudies met ander perspectief. Gezamenlijke leermiddelenproductie. Interculturele leeromgeving.

25 Veel internationalisering
per bestede € / £ / ¥ etc.

26 OBSTACLES

27 Partnerzoektocht oneindig.
Te weinig taaktoewijzingsuren. Begroting doorgaans knelpunt. Autonomie bij beoordelen/cijfers. Gebrek aan informeel contact. Virtueel => vergaande vastlegging.

28 Schroevers, 2011

29 Vergelijk ministriele randvoorwaarden.
Vergelijk academische kalenders terdege. Verifieer tijdzones, zomertijd, feestdagen. Virtueel Mobiliteitsconcept behoeft nadere academische consolidering. Veelal te weinig eindbeslissers betrokken. Pleit voor plug-ins in bestaande semesters.

30 GLOBALISATION

31

32 Int. Negotiations Grensoverschrijdend communiceren
, vermag te frustreren… Grensoverschrijdend communiceren Int. Negotiations

33 Cultuurdimensies Nederland - Pakistan

34 Streven is opdrachten te ontwerpen met maximale waarden contrapositionering.
We willen stootkrachtgarantie. Vooranalyse door docenten. Voorafgaand inwerkcollege. e-Coaching tijdens/achteraf. INTERCULTURELE STOOTKRACHT

35

36 VIRTUELE MOBILITEIT IS LAAGDREMPELIG

37 Globalisering creëert een nieuwe orde.
De wereld is plat Globalisering creëert een nieuwe orde. Globalisering beïnvloedt de agenda van internationalisering. En internationalisering beïnvloedt weer de agenda van het Hoger Onderwijs. Nog wel verdedigbaar studenten zich op de thuismarkt te laten focussen?

38 سؤال A A A A A Questions?

39 Het VMCOLAB project

40 VMCOLAB ‘European Co-Laboratory for the Integration of Virtual Mobility in Higher Education Innovation and Modernisation Strategies’ Duur: 1 oktober 2012 – 30 september 2014 Partners: KU Leuven (BE) SCIENTER (IT) EFQUEL (BE) Coimbra Group (BE) University of Porto (PT) Vytautas Magnus University (LT) University of Granada (ES) University of Padova (IT) United Nations University (DE) University Politehnica of Bucharest (RO) Gefinancierd met de steun van de Europese Commissie in het kader van het Programma “Een Leven Lang Leren”

41 VMCOLAB – het project “een bijdrage leveren aan de innovatie en internationalisering van Europese hogeronderwijsinstellingen door het potentieel van ICT en virtuele mobiliteit ten volle te benutten en door de toegang tot internationale leerervaringen voor alle Europese studenten te vergemakkelijken” “ontwikkelen van ondersteuningsmaterialen en diensten voor zij die virtuele mobiliteit willen uittesten”

42 VMCOLAB – de doelstellingen
Ontwikkelen van een kwaliteitszorgsysteem voor VM Bewustzijn creëren bij de instellingen van het potentieel van VM Bewustzijn creëren bij studenten van de mogelijkheden die ICT biedt voor interculturele studies Opzetten en uittesten van een geheel van ondersteunende diensten voor hogeronderwijsinstellingen die VM willen uittesten Integreren van VM in een institutionele academische context

43 VMCOLAB – de resultaten
Voor hogeronderwijsinstellingen Handboek voor kwaliteitszorg Virtuele Mobiliteit Integratiekit voor Virtuele Mobiliteit Seminaries Voor studenten Gids rond Virtuele Mobiliteit ‘Virtual4Me’ website: Voor beleidsmakers Beleidsaanbevelingen Policy seminar

44 VMCOLAB – de piloot cursussen
Piloot rond Open Educational Resources, Vytautas Magnus University Piloot rond Water Management, KU Leuven Piloot rond Career Service Staff Training, University of Padova -- --> Ondersteuning & training voor het opzetten van VM piloten -- --> VMCOLAB Co-Laboratory

45 Pilootproject Water Management
Vak Water Management Coördinator: KU Leuven, België 2 andere universiteiten: Universiteit van Granada en Universiteit van Porto Geïntegreerd in het reguliere curriculum Delen van expertises van verschillende partnerinstellingen Interculturele componenten

46 Pilootproject OER 3 ECTS cursus over OER
Coördinator: Vytautas Magnus University, Litouwen University of Granada, Spanje, University of Pavia, Italië, University of Jyvaskyla, Finland, University of Porto, Portugal, EFQUEL 20 participants of the course, including university students, researchers and e-learning centres‘staff members will participate in the course to collaborate in international groups in order to identify OER repositories, to share their insights and experience in OER use and development, to discuss the quality and purposeful use of OER and to research the challenges and prospects of the use of OER in participating countries.

47 Pilootproject OER Samenwerking tussen docenten en studenten
Groepsopdrachten Duur: 5 weken 20 deelnemers Certificaat

48 Meer informatie? VMCOLAB project website Virtual4Me website (voor studenten) virtual4me.vmcolab.eu

49

50


Download ppt "Virtuele Mobiliteit: grenzeloos goed"

Verwante presentaties


Ads door Google