De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ABB, Alfa Laval, AstraZeneca, Atlas Copco, Electrolux, Ericsson, H&M, Husqvarna, Ikea, Mönlycke, Saab, Sandvik, Scania, SKF, Stena Line, Tetra Pak, Volvo,

Verwante presentaties


Presentatie over: "ABB, Alfa Laval, AstraZeneca, Atlas Copco, Electrolux, Ericsson, H&M, Husqvarna, Ikea, Mönlycke, Saab, Sandvik, Scania, SKF, Stena Line, Tetra Pak, Volvo,"— Transcript van de presentatie:

1 ABB, Alfa Laval, AstraZeneca, Atlas Copco, Electrolux, Ericsson, H&M, Husqvarna, Ikea, Mönlycke, Saab, Sandvik, Scania, SKF, Stena Line, Tetra Pak, Volvo, ...

2 Paradoxen mondialisering
Vlaanderen: opgepast voor zelfgenoegzaamheid kwetsbaar exportland nood aan nieuwe competenties (‘meer’ wereldburgers)

3 1. - Etisch ondernemen: conditio sine qua non
- ‘Geen’ hard sociaal model cfr USA ! Transparantie: Iedereen toegang tot alle informatie niet-ethisch ondernemen wordt snel door de consument afgestraft de bedrijfsleider kan het niet meer alleen aan, iedereen moet meedenken: daarom nood aan ‘open’ bedrijfsvoering De mondialisering veroordeelt ons niet tot een hard sociaal model zoal in de VS (zie Finland) Ze creëert welvaart – in Noord én Zuid – om een degelijk sociaal systeem in stand te houden of te creëren

4 2. Nieuwe jobs in ‘industrie’ ondanks hoge kosten welvaartstaat
ABB, Alfa Laval, AstraZeneca, Atlas Copco, Electrolux, Ericsson, H&M, Husqvarna, Ikea, Mönlycke, Saab, Sandvik, Scania, SKF, Stena Line, Tetra Pak, Volvo, ... Nokia, Kone (liften), Wilson (tennisrackets), Atomic (ski-uitrusting), Stora Enso (papier), Neste Oil (chemie), Sanoma (magazines), Kemira (pulp & paper chemicals), Akers Datex (medische elektronica), Elcoteq (elektronica), Aker Yards (scheepsbouw),

5 3. ‘Vloek’ centrale ligging: verwend geweest?
Renault-Vilvoorde, Philips-Hasselt-Brugge, Alcatel-Antwerpen, DHL-Zaventem, VW-Vorst, Opel-Antwerpen... Logistiek: geen doorslaggevende troef

6 4. Mega-multinationals: niet naar W-Europa (Vlaanderen: kwetsbaar exportland)
Renault-Vilvoorde, Philips-Hasselt-Brugge, Alcatel-Antwerpen, DHL-Zaventem, VW-Vorst, ‘Opel’-Antwerpen...  Meer Vlaamse ondernemers die touwtjes in handen nemen van int’l netwerken Droom: paar 100 doorgroeiers à la LMS, Melexis, Europower, Melotte, DescleeClama, Van de Velde, Picanol, Barco, Option, BEST, Alpro, ...

7 5. ‘Meer’ delokalisering !
Zonder delokalisering / int’l partnerschappen, zouden Bekaert, Barco, Picanol, DesleeClama, lingerie Van de Velde ... niet meer bestaan Het OOSTEN: GODSGESCHENK Koopkracht op binnenlandse Vlaamse markt gerealiseerd: onvoldoende om behoeften Vlaamse economie te dekken (energiefactuur) (H. Daems, Gimv) Zaken doen alleen in Europa rendeert niet (L. Vandenbroucke, Barco) Delokalisering door Vlaamse bedrijven: behoudt/creëert jobs bij ons

8 6. Kenniseconomie: niet enkel ICT & biotech !

9 6. Kenniseconomie: niet enkel ICT & biotech !
Kenniseconomie ‘Traditionele’ sectoren

10 Kenniseconomie ‘Traditionele’ sectoren

11 Kenniseconomie ‘Traditionele’ sectoren
Wij Vlamingen durven veel te weinig onze dromen delen met partners (B. Deryckere, Alpro)

12 Kenniseconomie: starten nooit zo makkelijk De genetwerkte onderneming

13 Kenniseconomie: wereldwijde export diensten

14 7. Pragmatische vakbonden
“Als vakbond kunnen we de internationalisering en de uitbestedingen niet stoppen. Vroeger was het vooral onze strategie er voor te zorgen dat herstructureringen en ontslagen zo duur mogelijk werden; nu moeten we ageren voor middelen voor de begeleiding van mensen die zonder werk vallen” “You should never stop change” zeggen onze Nordic collega’s Guido Nelissen, ACV “Jeugd: forget 9 to 5” Luc Logge, ACV

15 8. Werk zat, ook voor lagergeschoolden
Maar: Vlaanderen kwetsbaar exportland ‘Meer’ wereldburgers (ondernemers, kaderleden) Meer ‘open’ partnerschappen vs. Vlaamse ‘kerktorenmentaliteit’ vs. ‘wat we in ons eentje doen doen we niet beter’ Competenties: kennis + attitudes (betrokkenheid, permanente vorming, ...) + interculturele sociale vaardigheden (teamwerking, talen, ...’wereldburgerschap’)  aanjagen lokale economie  jobcreatie lagergeschoolden

16 9. Maatschappelijk bewogen jeugd
O-W tegenstellingen  gemeenschappelijke kracht Oosten: 5x meer W&T-ers (doorbraak W&T  vooruitgang welvaart) Westen: W&T met sociale accenten (meisjes, allochtonen)  ‘samen’ zorgen voor nieuwe algemene economische groei (ginder en hier)  ‘samen’ armoede 3de wereld indijken (Afrika)

17 Paradoxen mondialisering
Geen hard sociaal model cfr USA Nieuwe jobs in ‘industrie’ ondanks hoge kosten welvaartsstaat De ‘vloek’ van onze centrale ligging Mega-multinationals: niet naar W-Europa ‘Meer’ delokalisering ! Kenniseconomie: niet enkel ICT & biotech ! Pragmatische vakbonden Werk zat, ook voor laaggeschoolden: attitudes! Maatschappelijk bewogen jeugd  samen Noord-Zuid kloof indijken

18 Bestendiging van welvaart:
‘Meer’ Vlaamse wereld-ondernemers die ‘mondiale’ samenwerkingsverbanden aansturen ‘Gat’ in de markt? als eerste à toekomstige noden voldoen? 1. 2. Competente partners verspreid over gans de wereld Voldoen aan materiele en maatschappelijke verwachtingen van partners 3. Vlaanderen: opgepast voor zelf-genoegzaamheid (kwetsbaar exportland)

19 E = de beste willen worden, zijn en blijven
Om het met een VOKA formule te zeggen E = ti² E = de beste willen worden, zijn en blijven t = talentontwikkeling = blijven leren is de boodschap i = innoveren = steeds nadenken hoe dingen beter kunnen i = internationalisering = de wereld, ons dorp


Download ppt "ABB, Alfa Laval, AstraZeneca, Atlas Copco, Electrolux, Ericsson, H&M, Husqvarna, Ikea, Mönlycke, Saab, Sandvik, Scania, SKF, Stena Line, Tetra Pak, Volvo,"

Verwante presentaties


Ads door Google