De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

B1 Hoofdstuk 1 Informatie digitaal.

Verwante presentaties


Presentatie over: "B1 Hoofdstuk 1 Informatie digitaal."— Transcript van de presentatie:

1 B1 Hoofdstuk 1 Informatie digitaal

2 §1 Bits, bytes en getallen
“Een computer werkt alleen met enen en nullen.” §1 Bits, bytes en getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM

3 Informatie digitaal B1H01 paragraaf 1 Bits en bytes

4 §1 Bits, bytes en getallen
Het kleinst mogelijke stukje informatie Twee mogelijke waarden ja of nee aan of uit man of vrouw 1 of 0 §1 Bits, bytes en getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM

5 §1 Bits, bytes en getallen
Je kunt informatie vastleggen met één bit. §1 Bits, bytes en getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM

6 §1 Bits, bytes en getallen
Als je twee bits bij elkaar houdt, zijn er al vier mogelijkheden. Goede afspraken maken! §1 Bits, bytes en getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM

7 §1 Bits, bytes en getallen
Niet alleen het aantal enen is belangrijk. Ook de plaats van een 1! §1 Bits, bytes en getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM

8 §1 Bits, bytes en getallen
Als je 3 bits bij elkaar houdt, zijn er 8 mogelijkheden 0 0 0 1 0 0 0 0 1 1 0 1 0 1 0 1 1 0 0 1 1 1 1 1 §1 Bits, bytes en getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM

9 §1 Bits, bytes en getallen
Met vier bits zijn er 16 mogelijkheden. §1 Bits, bytes en getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM

10 §1 Bits, bytes en getallen
Elk volgende bit geeft een verdubbeling van het aantal mogelijkheden. 5 bits 32 6 bits 64 7 bits bits bits bits §1 Bits, bytes en getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM

11 §1 Bits, bytes en getallen
8 bits op een rij wordt 1 byte genoemd. In een byte kunnen de bits 256 verschillende combinaties geven. Byte wordt afgekort met een hoofdletter B Bit met een kleine letter b B, kB, MB, GB, TB, PB, EB §1 Bits, bytes en getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM

12 §1 Bits, bytes en getallen
In 1 byte kan één teken. bv. A of € of é 1 byte = 8 bits bv of of §1 Bits, bytes en getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM

13 §1 Bits, bytes en getallen
1 kB = 1 kilobyte 210 = 1024 Vroeger betekende kilo (in de IT) 1024 En mega x 1024 = (=220) Dat is afgeschaft. Ook hier: kilo = mega = §1 Bits, bytes en getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM

14 §1 Bits, bytes en getallen
De oude kilo (= 1024) wordt nu kibi genoemd. De oude mega (= ) wordt nu mebi genoemd. Althans, dat zou moeten. §1 Bits, bytes en getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM

15 §1 Bits, bytes en getallen
4,20 GiB = 4,2 x 1024 x 1024 x 1024 byte 4,20 GiB = byte 4, GiB = byte §1 Bits, bytes en getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM

16 §1 Bits, bytes en getallen
B1H01 Onderwerp 1 Theorie bestuderen Opdrachten maken §1 Bits, bytes en getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM

17 Informatie digitaal B1H01 paragraaf 2a Getallen in het binaire stelsel

18 §2 Getallen B1H01 Informatie digitaal §1 Bits en bytes §2 Getallen
Stedelijk Gymnasium Breda RCM

19 §2 Binaire talstelsel Er zijn slechts twee tekens: 0 en 1
Hoe kun je nu het getal schrijven met alleen enen en nullen? §2 Binaire talstelsel

20 Schrijf het getal 3649 dus als een getal in het tweetallig (binaire) getalstelsel.
Bij het gewone talstelsel zijn de machten van 10 belangrijk! In het binaire stelsel zijn de machten van 2 belangrijk. Er zijn maar twee opties: 1 en 0 §2 Binaire talstelsel

21 Wij zijn gewend aan het decimale of 10-tallig stelsel
3649 3 x 1000 = 3 x 103 6 x 100 = 6 x 102 4 x 10 = 4 x 101 9 x 1 = 9 x 100 §2 Binaire talstelsel

22 §2 Binaire talstelsel Decimale stelsel: grondtal 10
Binaire stelsel: grondtal 2 20 (= 1) 21 (= 2) 22 (= 4) 23 (= 8) 24 (= 16) 25 (= 32) 26 (= 64) §2 Binaire talstelsel

23 x 20 1 x 21 0 x 22 1 x 23 1 x 24 0 x 25 1 x 26 = 1 x 1 = 1 = 1 x 2 = 2 = 0 x 4 = 0 = 1 x 8 = 8 = 1 x 16 = 16 = 0 x 32 = 0 = 1 x 64 = 64 Samen = 91 De decimale vertaling van is dus 91 §2 Binaire talstelsel

24 Informatie digitaal B1H01 paragraaf 2b Omrekenen binair en decimaal

25 §2 Omrekenen Hoe kun je 3649 binair schrijven?
Met welke machten van 2 kun je maken? §2 Omrekenen

26 §2 Omrekenen Met welke machten van 2 kun je 3649 maken?
20 = = 128 21 = = 256 22 = = 512 23 = = 1024 24 = = 2048 25 = = 4096 26 = = 8192 §2 Omrekenen

27 §2 Omrekenen Met welke machten van 2 kun je 3649 maken?
20 = = 128 21 = = 256 22 = = 512 23 = = 1024 24 = = 2048 25 = = 4096 26 = = 8192 §2 Omrekenen

28 §2 Omrekenen Met welke machten van 2 kun je 3649 maken?
20 = = 128 21 = = 256 22 = = 512 23 = = 1024 24 = = 2048 25 = = 4096 26 = = 8192 §2 Omrekenen

29 §2 Omrekenen Met welke machten van 2 kun je 3649 maken?
20 = = 128 21 = = 256 22 = = 512 23 = = 1024 24 = = 2048 25 = = 4096 26 = = 8192 §2 Omrekenen

30 §2 Omrekenen Met welke machten van 2 kun je 3649 maken?
20 = = 128 21 = = 256 22 = = 512 23 = = 1024 24 = = 2048 25 = = 4096 26 = = 8192 §2 Omrekenen

31 §2 Omrekenen Met welke machten van 2 kun je 3649 maken?
20 = = 128 21 = = 256 22 = = 512 23 = = 1024 24 = = 2048 25 = = 4096 26 = = 8192 §2 Omrekenen

32 §2 Omrekenen Met welke machten van 2 kun je 3649 maken?
1 x 20 = 1 0 x 27 = 128 0 x 21 = 2 0 x 28 = 256 0 x 22 = 4 1 x 29 = 512 0 x 23 = 8 1 x 210 = 1024 0 x 24 = x 211 = 2048 0 x 25 = x 212 = 4096 1 x 26 = x 213 = 8192 = §2 Omrekenen

33 Informatie digitaal B1H01 paragraaf 2c Rekenen met binaire getallen

34 Tel op (binair) 1001 en 1011 §2 Binair rekenen

35 Tel op (binair) 1001 en §2 Binair rekenen

36 Tel op (binair) 1001 en 00 §2 Binair rekenen

37 Tel op (binair) 1001 en 100 §2 Binair rekenen

38 §2 Binair rekenen Tel op (binair) 1001 en 1011 11 1001 1011+ 10100 NB:
10100 NB: Met lettertype Courier New zijn alle tekens even breed. §2 Binair rekenen

39 §2 Binair rekenen Negatieve getallen? Idee!
Plaats één bit vóór het getal. is dat bit 0, dan positief is dat bit 1 dan negatief +3   111 = 0  = 000? Werkt niet, rekent erg onhandig Kommagetallen? §2 Binair rekenen

40 Informatie digitaal B1H01 paragraaf 2d Hexadecimaal rekenen

41 §2 Hexadecimale getallen
In plaats van 2 tekens (binair) of 10 tekens (decimaal) kun je ook elk ander aantal nemen. decimaal basis 10 binair basis 2 hexadecimaal basis 16 16 tekens A B C D E F §2 Hexadecimale getallen

42 §2 Hexadecimale getallen
B 9 1 10 2 11 3 12 4 13 5 14 6 15 7 16 8 17 0 0000 1 0001 2 0010 3 0011 4 0100 5 0101 6 0110 7 0111 8 1000 9 1001 A 1010 B 1011 C 1100 D 1101 E 1110 F 1111 §2 Hexadecimale getallen

43 §2 Hexadecimale getallen
B 9 1 10 2 11 3 12 4 13 5 14 6 15 7 16 8 17 0 0000 1 0001 2 0010 3 0011 4 0100 5 0101 6 0110 7 0111 8 1000 9 1001 A 1010 B 1011 C 1100 D 1101 E 1110 F 1111 §2 Hexadecimale getallen

44 §2 Hexadecimale getallen
Hexadecimaal stelsel; 16 tekens A B C D E F Neem het getal F Decimaal is dat 15, binair 1111 24 = 161 §2 Hexadecimale getallen

45 §2 Hexadecimale getallen
Hexadecimaal stelsel; 16 tekens A B C D E F Neem het getal FF Decimaal is dat 255, binair 28 (1 byte) = 162 Op twee posities kun je alle combinaties (256) van 1 byte kwijt! §2 Hexadecimale getallen

46 §2 Hexadecimale getallen
Hoe kun je 3649 als hexadecimaal getal schrijven? Met welke machten van 16 kun je maken? En hoe vaak heb je die macht dan nodig? §2 Hexadecimale getallen

47 §2 Hexadecimale getallen
= 160 = 1 161 = 16 162 = 256 163 = 4096 164 = §2 Hexadecimale getallen

48 §2 Hexadecimale getallen
= 160 = 1 161 = 16 162 = 256 163 = 164 = §2 Hexadecimale getallen

49 §2 Hexadecimale getallen
= 160 = 1 161 = 16 162 = 163 = 164 = 3649/256 = 14 rest 65 §2 Hexadecimale getallen

50 §2 Hexadecimale getallen
= 160 = 1 161 = 16 4 162 = 163 = 164 = 3649/256 = 14 rest 65 65/16 = 4 rest 1 §2 Hexadecimale getallen

51 §2 Hexadecimale getallen
= 160 = 1 1 161 = 16 4 162 = 163 = 164 = 3649/256 = 14 rest 65 65/16 = 4 rest 1 §2 Hexadecimale getallen

52 §2 Hexadecimale getallen
= D H 160 = 1 1 1 161 = 162 = E 163 = 164 = 3649/256 = 14 rest 65 65/16 = 4 rest 1 = 00E4116 §2 Hexadecimale getallen

53 Van binair naar hexadecimaal 11100101110101110010
§2 Omrekenen

54 Maak groepjes van vier bits 1110 0101 1101 0111 0010 Reken per groepje om. E
§2 Omrekenen

55 Maak groepjes van vier bits 1110 0101 1101 0111 0010 Reken per groepje om. E 5
§2 Omrekenen

56 Maak groepjes van vier bits 1110 0101 1101 0111 0010 Reken per groepje om. E 5 D
§2 Omrekenen

57 Maak groepjes van vier bits 1110 0101 1101 0111 0010 Reken per groepje om. E 5 D 7
§2 Omrekenen

58 Maak groepjes van vier bits 1110 0101 1101 0111 0010 Reken per groepje om. E 5 D 7 2
§2 Omrekenen

59 B1H01 Onderwerp 2 Theorie bestuderen Opdrachten maken §2 Omrekenen

60 Informatie digitaal B1H01 paragraaf 3a Schakelingen met bits

61 §3 Schakelingen met bits
B1H01 Informatie digitaal §1 Bits en bytes §2 Omrekenen, binair, hexadecimaal §3 Hoe laat je een computer rekenen? §3 Schakelingen met bits

62 §3 Schakelingen met bits
Om met binaire getallen te kunnen rekeken, moeten we kunnen optellen. Tel op (binair) 1001 en 1011 §3 Schakelingen met bits

63 §3 Schakelingen met bits
Tel op (binair) 1001 en §3 Schakelingen met bits

64 §3 Schakelingen met bits
Tel op (binair) 1001 en 00 §3 Schakelingen met bits

65 §3 Schakelingen met bits
Tel op (binair) 1001 en 100 §3 Schakelingen met bits

66 §3 Schakelingen met bits
Tel op (binair) 1001 en 10100 §3 Schakelingen met bits

67 §3 Schakelingen met bits
Om met binaire getallen te kunnen rekenen, moeten we kunnen optellen. Hoe doe je dat elektronisch? Met schakelaars! §3 Schakelingen met bits

68 §3 Schakelingen met bits

69 §3 Schakelingen met bits
Lamp 1 1 AND-gate of EN-poort §3 Schakelingen met bits

70 §3 Schakelingen met bits
Lamp 1 1 1 1 OR-gate of OF-poort §3 Schakelingen met bits

71 §3 Schakelingen met bits
Lamp 1 1 1 XOR-gate of XOF-poort §3 Schakelingen met bits

72 §3 Schakelingen met bits
Om berekeningen te kunnen uitvoeren, zitten er heel veel ‘schakelaars’ in een computer. Optellen bijvoorbeeld kan met een XOR. §3 Schakelingen met bits

73 Informatie digitaal B1H01 paragraaf 3b MultimediaLogic

74 §3 MultiMedia Logic Freeware simulatieprogramma Logische schakelingen
M-schijf – Informatica – Software Informatica-Actief site Downloaden of kopiëren Downloadpagina Informatieca Installeren. §3 MultiMedia Logic

75 §3 MultiMedia Logic

76 B1H01 Onderwerp 3 Theorie bestuderen Opgaven maken
§3 MultiMedia Logic

77 Informatie digitaal B1H01 paragraaf 4 Tekst in ASCII

78 §4 Tekst in enen en nullen
B1H01 Informatie digitaal §1 Bits en bytes §2 Omrekenen, binair, hexadecimaal §3 en-poort, of-poort, xof-poort schakelingen met bits §4 Tekst in enen en nullen §4 Tekst in enen en nullen

79 Alles wat je door een computer wil laten bewerken, moet worden vertaald naar enen en nullen.
Dat heet digitaliseren Hoe gaat dat met tekst? §4 Tekst in ASCII

80 §4 Tekst in ASCII Teksten bestaan uit reeksen tekens.
Elk teken krijgt een afgesproken nummer. Dat is een ASCII-code American Standard Code for Information Interchange §4 Tekst in ASCII

81 §4 Tekst in ASCII 8-bits = 1 byte 28 mogelijkheden
256 verschillende mogelijkheden Bijvoorbeeld het teken * ASCII-code 42 Binair Hexadecimaal 2A Altijd! §4 Tekst in ASCII

82 §4 Tekst in ASCII Zie tabel in Onderwerp 4a
De code per letter is in elk lettertype (font) hetzelfde De computer zoekt het juiste plaatje (font) bij de code op. §4 Tekst in ASCII

83 Informatie digitaal B1H01 paragraaf 4 Tekst in UNICODE

84 De 256 verschillende mogelijkheden zijn toereikend voor onze taal en ons schrift.
Niet voor alle talen en schriften in de wereld. Denk aan Cyrilisch, Grieks, Chinees, Arabisch, Thais, wiskundige symbolen, Afrikaanse schriften etc. §4 Tekst in Unicode

85 Uitgebreidere standaard werd noodzakelijk  Unicode
16 bits (FFFF) verschillende mogelijkheden Van 0000 tot FFFF Wel toereikend! De ASCII-tabel is een onderdeel van de Unicodetabel en loopt van tot 00FF (0 – 256) §4 Tekst in Unicode

86 §4 Tekst in Unicode £ = 00A3 ≈ = 2248  = 00A9 ₧ = 20A7 ޟ = F907
Unicodesite Tabellen met letters §4 Tekst in Unicode

87 Informatie digitaal B1H01 paragraaf 5a Standaard voor alles

88 §5 Datums in enen en nullen
B1H01 Informatie digitaal §1 Bits en bytes §2 Omrekenen, binair, hexadecimaal §3 en-poort, of-poort, xof-poort schakelingen met bits §4 Tekst in enen en nullen §5 Afspraken Datums in enen en nullen §5 Datums in enen en nullen

89 §5 Standaards voor alles
Om goed te kunnen vergelijken en uit te wisselen, zijn goede afspraken nodig. Het coderen van lettertekens is een standaardisatie. Er zijn heel veel van dergelijke standaards. Met de kleiner wordende wereld komer er steeds meer. §5 Standaards voor alles

90 §5 Standaards voor alles
weekdagen (zeven) maanden tijdrekening Jaartal mp3-bestanden SI-eenhedenstelsel netspanning (230 V) §5 Standaards voor alles

91 §5 Standaards voor alles
Ook binnen de computerwereld zijn er veel standaardisaties beschrijven van cd’s en dvd’s gegevensuitwisseling tussen de verschillende onderdelen plaatsing van de toetsen op het toetsenbord communicatie via internet §5 Standaards voor alles

92 §5 Standaards voor alles
kilo = 1000, mega = Ook in de computerwereld! Oude afspraak in de IT: 1 kilobyte = 1024 byte 1 megabyte = 1024 x 1024 byte Nieuwe afspraak 1 kilobyte = 1000 byte 1 kibibyte = 1024 byte 1 megabyte = byte 1 mebibyte = 1024 x 1024 byte §5 Standaards voor alles

93 §5 Standaards voor alles
Probleem: Wat wordt nu (anno 2012) bedoeld met 40 GB? Gigabyte of Gibibyte? Officieel 40 Gigabyte (afspraak) byte Veelal toch nog = 40 x 1024 x 1024 x 1024 byte Verandering kost (veel) tijd. §5 Standaards voor alles

94 Informatie digitaal B1H01 paragraaf 5b Datums in Excel

95 Rekenprogramma’s als Excel kunnen met datums rekenen.
Open Excel 1 januari 1900 is dag 1 2 januari 1900 is dag 2 3 januari 1900 is dag 3 1 februari 1900 is dag 32 etc. §5 Datums in Excel

96 §5 Datums in Excel een uur is 1/24 deel van een dag
1 uur = 1/24 = 0, dag een minuut is 1/60 uur 1 minuut is 1/24 x 1/60 dag 1 minuut is 0, dag 1 seconde is 1/24 x 1/60 x 1/60 = 0, dag §5 Datums in Excel

97 §5 Datums in Excel B1H01 Onderwerp 4 en 5 Theorie bestuderen
Opgaven maken §5 Datums in Excel

98 Informatie digitaal B1H01 paragraaf 6 Discreet en continu

99 §6 Discreet en continu B1H01 Informatie digitaal §1 Bits en bytes
§2 Getallen §3 Hoe laat je een computer rekenen? §4 Hoe zet je tekst in enen en nullen §5 Standaardiseren, datums §6 Discreet en continu §6 Discreet en continu

100 §6 Discrete en continue schalen
Het nummeren van lettertekens is tamelijk eenvoudig. Hoe digitaliseer je bij ‘glijdende’ schalen? Het volume van de radio bijv. §6 Discrete en continue schalen

101 §6 Discrete en continue schalen
Verdeel in stappen van gelijke ‘lengte’. Hoe meer stappen, des te fijner de verdeling. 13 stappen §6 Discrete en continue schalen

102 §6 Discrete en continue schalen
Hoe meer stappen, des te fijner de verdeling 100 stappen Neem zoveel stappen, dat we het verschil niet meer zien of horen. §6 Discrete en continue schalen

103 §6 Discrete en continue schalen
Grijstinten in 16 stappen Hoe meer stappen, des te fijner de verdeling §6 Discrete en continue schalen

104 §6 Discrete en continue schalen
Grijstinten in 64 stappen Hoe meer stappen, des te fijner de verdeling §6 Discrete en continue schalen

105 §6 Discrete en continue schalen
Grijstinten in 256 stappen Hoe meer stappen, des te fijner de verdeling §6 Discrete en continue schalen

106 Informatie digitaal B1H01 paragraaf 7a Digitale kleuren RGB

107 §7 Kleuren en plaatjes B1H01 Informatie digitaal §1 Bits en bytes
§2 Getallen §3 Hoe laat je een computer rekenen? §4 Hoe zet je tekst in enen en nullen §5 Standaardiseren, datums §6 Discreet en continu §7 Kleuren en plaatjes §7 Kleuren en plaatjes

108 Om een plaatje of foto te digitaliseren, moeten alle kleuren in getallen worden gevangen.
Een verdeling in 256 stappen is blijkbaar voldoende. Alle kleuren kun je maken met drie basiskleuren. Geel, magenta en cyaan of Rood, groen en blauw §7 Digitale kleuren RGB

109 Het mengen van kleuren is bij verf anders dan bij licht.
Licht – additieve kleurmenging Verf – subtractieve kleurmenging licht verf §7 Digitale kleuren RGB

110 §7 Digitale kleuren RGB licht (additief) verf (subtractief) Primair
Rood (R) Groen (G) Blauw (B) Primair Cyaan (C) Magenta (M) Yellow (Y) Secundair Rood Groen Blauw §7 Digitale kleuren RGB

111 De primaire kleuren hebben ieder één byte ter beschikking
256 stappen per kleur 3 primaire kleuren 256 x 256 x 256 = variaties Hele kleine nuances Voor het oog een glijdende schaal §7 Digitale kleuren RGB

112 Kleur Rood Groen Blauw Zwart Wit 255 §7 Digitale kleuren RGB

113 §7 Digitale kleuren RGB Kleur Rood Groen Blauw Cyaan 255 Magenta Geel
Magenta Geel Oranje 127 Geel-groen 126 §7 Digitale kleuren RGB

114 Informatie digitaal B1H01 paragraaf 7b Digitale kleuren HSB

115 Het maken van een specifieke RGB kleur is lastig
Met HSB is dat vaak handiger Ook voor bij elkaar passende kleuren H staat voor Hue (= tint) De plaats op de regenboog 0 1 §7 Digitale kleuren HSB

116 S staat voor saturation (verzadiging of intensiteit)
Zeg maar de hoe fel de kleur is 0 1 §7 Digitale kleuren HSB

117 B staat voor Brightness (helderheid of luminantie)
Zeg maar de hoe licht de kleur is 0 1 §7 Digitale kleuren HSB

118 Hue Saturation Brightness §7 Digitale kleuren HSB

119 Eén van de opgaven laat je het verband tussen RGB en HSB onderzoeken.
Applet kleurenmenger Onderwerp 7 opdracht 1 §7 Digitale kleuren HSB

120 §7 Digitale kleuren HSB B1H01 Onderwerp 6 en 7a en b
Theorie bestuderen Opgaven maken §7 Digitale kleuren HSB

121 Informatie digitaal B1H01 paragraaf 7c Afbeeldingen in pixels

122 §7 Plaatjes en kleuren B1H01 Informatie digitaal §1 Bits en bytes
§2 Getallen §3 Hoe laat je een computer rekenen? §4 Hoe zet je tekst in enen en nullen §5 Standaardiseren §6 Discreet en continu §7 Plaatjes en kleuren §7 Plaatjes en kleuren

123 §7 Digitale afbeeldingen
Om een plaatje te digitaliseren, moet je het verdelen in punten. Hoe meer punten, des te fijner de verdeling en des te groter het bestand. Van elk punt moet je de kleur vastleggen (met drie bytes). Zo’n punt heet een ‘picture element’ of pixel. §7 Digitale afbeeldingen

124 §7 Digitale afbeeldingen
De fijnheid van de verdeling heet de resolutie. De eenheid van resolutie is ‘dots-per-inch’ of dpi (1 inch = 1 duim = 2,54 cm) Belangrijk bij printers Hoe meer dpi, des te fijner de afbeelding. §7 Digitale afbeeldingen

125 Informatie digitaal B1H01 paragraaf 7d bmp, png, gif, jpg

126 §7 Digitale afbeeldingen
Type Bitmap (bmp) Van elk punt leg je de kleur vast met drie bytes. plaatje 800 bij 600 pixels 800 x 600 x 3 = byte = 1,44 MB Vergelijkbaar met 500 pagina’s tekst! Compressie §7 Digitale afbeeldingen

127 §7 Digitale afbeeldingen
Neem minder kleuren Neem één ipv drie bytes GIF (Graphics Interchange Format) PNG (Portable Network Graphics) Geschikt voor eenvoudig gekleurde afbeeldingen §7 Digitale afbeeldingen

128 §7 Digitale afbeeldingen
Weinig kleuren Elke kleur krijgt een nummer De RGB-waarden daarvan zijn standaard Leg per pixel het kleurnummer vast. §7 Digitale afbeeldingen

129 §7 Digitale afbeeldingen
JPEG (Joint Photographic Experts Group) Geschikt voor complex gekleurde afbeeldingen, foto’s. Veel kleuren Blokjes van 8 x 8 pixels Kleur van één pixel vastleggen Verschil met andere pixels vastleggen §7 Digitale afbeeldingen

130 Informatie digitaal B1H01 paragraaf 7e Vectorgrafics

131 Vectorgraphics is een manier om tekeningen te comprimeren.
Je beschrijft niet de kleuren van elk pixel. Je beschrijft de tekening in woorden. ‘Een rood vierkant op een witte achtergrond.’ §7 Vector grafics

132 §7 Vector grafics Neem een witte achtergrond.
Teken een blauwe lijn, 2px breed van (67,23) naar (88,103) Teken een vierkant met een gele lijn, 5px breed, middelpunt (56,89) en zijde 190px Werkt natuurlijk niet met een foto. §7 Vector grafics

133 Informatie digitaal B1H01 paragraaf 7f Afbeeldingen bewerken

134 §7 Afbeeldingen bewerken
Paint-accessoire Eenvoudig, weinig opties Ongeschikt om foto’s te bewerken. Heeft maar één tekenlaag HSB-kleurenkiezer §7 Afbeeldingen bewerken

135 §7 Afbeeldingen bewerken
Professionele Software PaintShop Pro Adobe Photoshop Adobe Illustrator Corel Draw Gimp (gratis, cursus op IA) Vele andere §7 Afbeeldingen bewerken

136 §7 Afbeeldingen bewerken
Irfan-view Freeware afbeeldingen bewerkingsprogramma Kan allerlei bestandsformaten lezen en opslaan. §7 Afbeeldingen bewerken

137 §7 Afbeeldingen bewerken
IN downloadpagina Site van Irfan-view §7 Afbeeldingen bewerken

138 Informatie digitaal B1H01 paragraaf 7f IrfanView

139 §7 IrfanView Downloaden Installeren Icon Niet zo ingewikkeld
Afbeeldingen bewerken Afbeeldingen converteren §7 IrfanView

140 Bij een van de opgaven staat een handleiding om er mee te werken.
Nodig bij de opgaven aldaar §7 IrfanView

141 §7 IrfanView IN downloadpagina Site van Irfan-view
§7 IrfanView

142 §7 IrfanView B1H01 Onderwerp 7cdefghi Theorie bestuderen Opgaven maken
Site van Irfan-view §7 IrfanView

143 §7 IrfanView B1H01 SE-toets Planning week 39 24 – 28 september
Afspraak: 4IN3 26 september §7 IrfanView

144 Informatie digitaal B1H01 paragraaf 8 Digitaal geluid

145 §8 Geluid in enen en nullen
B1H01 Informatie digitaal §3 Hoe laat je een computer rekenen? §4 Hoe zet je tekst in enen en nullen §5 Standaardiseren, datums §6 Discreet en continu §7 Kleuren en plaatjes §8 Geluid in enen en nullen §8 Geluid in enen en nullen

146 §8 Digitaal geluid Geluid bestaat uit golven.
Een zuivere toon is een mooie golf (sinus) §8 Digitaal geluid

147 Muziek en stemgeluid bestaat uit vele tonen tegelijk. . .
en door elkaar. §8 Digitaal geluid

148 Vele tonen en klanken . . . §8 Digitaal geluid

149 §8 Digitaal geluid Dit plaatje is 0,001 s geluid.
Hoe digitaliseer je dat? §8 Digitaal geluid

150 Leg heel vaak de hoogte (amplitude) van de golf vast.
Hoe vaker, hoe beter het resultaat. §8 Digitaal geluid

151 §8 Digitaal geluid Eén minuut geluid wordt dan een bestand van 10 MB!
Op een audio cd past dan maar 80 minuten muziek. Dat is 800 MB. Om meer op een cd te krijgen, moeten we comprimeren. MP3 is zo’n compressie standaard §8 Digitaal geluid

152 §8 Digitaal geluid Audio bewerken Audacity
Freeware geluidbewerkingsprogramma §8 Digitaal geluid

153 Informatie digitaal B1H01 paragraaf 8 Digitale film MPEG

154 Bij een film worden statische beelden snel na elkaar getoond.
Minstens 24 per seconde Per seconde dus 24 plaatjes!! Veel geheugenruimte. Compressiestandaard: MPEG De kunst van het weglaten. §8 Digitale film: MPEG

155 §8 Digitaal geluid MPEG staat voor Moving Picture Experts Group
Samenwerkingsgroep van academici en zakenlui. Houdt zich bezig met het coderen van audio en video. . . en standaardiseren ervan. Standaarden voor bewegende beelden. §8 Digitaal geluid

156 §8 Digitaal geluid MPEG1 1991 Hieronder valt o.a. mp3.
MPEG2 Standaard voor het transport van video en audio voor televisie. MPEG3 Opgezet voor hdtv, maar overbodig gebleken. MPEG4 Uitbreiding op MPEG1 (3D) §8 Digitaal geluid

157 MPEG7 Beschrijft de multimedia-inhoud met XML
MPEG7 Beschrijft de multimedia-inhoud met XML. Het zoeken van een video-bestand wordt eenvoudiger. MPEG21 Het bewaren van auteurs- en herkomstinformatie; ook bij converteren. Is in ontwikkeling. §8 Digitaal geluid

158 Alleen de verschillen met het vorige plaatje worden vastgelegd.
Veel geheugenbesparing Toch nog grote bestanden 1 minuut MPEG is ca 10 MB §8 Digitale film: MPEG

159 §8 Digitale film: MPEG B1H01 Onderwerp 8 Theorie bestuderen
Audacity installeren (alleen thuis) Opgaven maken §8 Digitale film: MPEG

160 Informatie digitaal B1H01 paragraaf 9
Bestanden met digitale informatie

161 §9 Digitale informatie in bestanden
B1H01 Informatie digitaal §4 Hoe zet je tekst in enen en nullen §5 Standaardiseren, datums §6 Discreet en continu §7 Kleuren en plaatjes §8 Geluid in enen en nullen §9 Het verschil tussen al die enen en nullen §9 Digitale informatie in bestanden

162 §9 Digitale informatie in bestanden
Op de harde schijf, een cd of USB-geheugen staan alleen maar bits. Enen en nullen dus. Hoe weet de computer dat het om geluid gaat? Of tekst? Of een getal? §9 Digitale informatie in bestanden

163 §9 Digitale informatie in bestanden
In elk bestand wordt ook info bewaard over het soort bestand. Bij het opslaan (vanuit een programma) wordt ook de ‘extensie’ vastgelegd. .doc voor MS-Word .docx voor MS-Word .txt voor kladblok .mp3 voor geluid .jpg voor plaatjes §9 Digitale informatie in bestanden

164 §9 Digitale informatie in bestanden
De drie- of vierletters achter de punt heeft de extensie. .htm voor een html-bestand .xlsx voor MS-Excel .pdf voor portable document format .sys voor systemfiles .log voor logfiles .pptx voor MS-PowerPoint §9 Digitale informatie in bestanden

165 §9 Digitale informatie in bestanden

166 §9 Digitale informatie in bestanden
Door de extensie wordt een bestand aan het juiste programma gekoppeld. Dat programma kan de bits van het bestand lezen en interpreteren. Andere programma’s niet. §9 Digitale informatie in bestanden

167 §9 Digitale informatie in bestanden
Een plaatje openen met WordPad? §9 Digitale informatie in bestanden

168 §9 Digitale informatie in bestanden
WordPad denkt dat het om tekst gaat en zoekt bij de binaire code het bijbehorende teken. Dat wordt geen plaatje. §9 Digitale informatie in bestanden

169 §9 Digitale informatie in bestanden
De bits in een bestand kun je bekijken me FileView. Mijn downloadpagina. Leerjaar 4 – Informatica – software – Fileview Start FileView §9 Digitale informatie in bestanden

170 Informatie digitaal B1H01 paragraaf 11 Is er leven zonder CODECS

171 §11 Is er leven zonder CODECS?
CODEC staat voor coderen en decoderen. CODECs zijn programmaatjes om videobestanden te verkleinen. Comprimeren en reduceren Elk bedrijf zijn eigen methode, helaas. Standaardiseren is wenselijk. §11 Is er leven zonder CODECS?

172 §11 Is er leven zonder CODECS?
De bestandsextensie (MPEG, AVI) is wel standaard, maar de weg om er te komen niet. Je moet wel dezelfde weg terug gaan, om de film te kunnen zien. §11 Is er leven zonder CODECS?

173 §11 Is er leven zonder CODECS?
Een voorbeeld 1 pixel kleurenfilm 800 x 600 kost 3 bytes (R, G, B) Dat is 1,440 MB voor één plaatje. 25 beelden per seconde . . . per seconde 34,3 MB Veel te veel! §11 Is er leven zonder CODECS?

174 §11 Is er leven zonder CODECS?
Je mist een CODEC? Zoek op internet Pas op! In CODECS kunnen virussen verstopt zitten. §11 Is er leven zonder CODECS?

175 §11 Is er leven zonder CODECS?
B1H01 SE-toets Planning week 39 24 – 28 september Afspraak: 4IN2 Woensdag 26 september 2012 §11 Is er leven zonder CODECS?

176 Informatie digitaal B1H01 paragraaf 12a Negatieve getallen: tekenbit

177 1e bit (most significant) wordt tekenbit
1 Byte = 8 bits 1e bit (most significant) wordt tekenbit 1  negatief 0  positief = - 21 = + 21 §12 Negatieve getallen: de tekenbit Stedelijk Gymnasium Breda RCM

178 §12 Negatieve getallen: de tekenbit
= 0 Toch? Binair = decimaal – 42 Hm? Minder geslaagd! §12 Negatieve getallen: de tekenbit Stedelijk Gymnasium Breda RCM

179 §12 Two’s compliment Nieuwe poging Elk bit omgedraaid en dan plus 1
= 21 = -21 Bingo! §12 Two’s compliment Stedelijk Gymnasium Breda RCM 179

180 §12 Two’s compliment B1H01 Onderwerp 9, 11 en 12a en b
Theorie bestuderen Opgaven maken §12 Two’s compliment

181 Informatie digitaal B1H01 paragraaf 12c
Gebroken getallen: floating point

182 §12 Gebroken getallen Hoe digitaliseer je een kommagetal?
Bijvoorbeeld 18,3125? Nou, gewoon! Hoe schrijf je 18,3125 in machten van 10? 18 = 1x x100 0,3125= 3x x x x10-4 Doen we binair ook zo! §12 Gebroken getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM 182

183 §12 Gebroken getallen 18,3125 18 = 16 + 2 = 24 + 21 1810= 000100102
Met welke machten van 2 kun je 0,3125 maken? 0,3125 = 0,25 + 0,0625 0,3125 = Achter de komma §12 Gebroken getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM 183

184 1810 = 0, = Totaal , Kost wel veel bits. Hoe vertel je de komma? §12 Gebroken getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM 184

185 §12 Gebroken getallen We moeten iets anders bedenken.
Elk decimaal getal kun je schrijven als p x 2q getal10 = +/- p x 2y getal10 = +/- mantisse x 2exp Dat leggen we vast in 32 bits (4 byte, single precission) of 64 bits (double precission) §12 Gebroken getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM 185

186 §12 Gebroken getallen Single precission: 32 bits
bit 0 t/m 22 waarde (mantisse) bit 23 t/m 30 exponent bit 31 teken We willen ook negatieve exponenten kunnen weergeven Nog een tekenbit? Nee. Dat kan slimmer. §12 Gebroken getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM 186

187 Bij de exponent nemem we voor 0000 0000 niet 0, maar
= -127 = -126 = -125 = -124 = 0 = 128 §12 Gebroken getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM 187

188 §12 Gebroken getallen De exponent moet dus tussen -127 en +128 liggen.
de waarde als exponent betekent dus 174 – 127 = 47 We moeten 127 van de exponentwaarde aftrekken. §12 Gebroken getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM 188

189 §12 Gebroken getallen bit 0 t/m 22 waarde (mantisse)
bit 23 t/m 30 exponent bit 31 teken In de groene bits staat de mantisse, in de rode bits de exponent. De blauwe is het teken van het getal §12 Gebroken getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM 189

190 §12 Gebroken getallen Uitgangspunt was getal10 = +/- mantisse x 2exp
Voorbeeld Mantisse = Exponent = teken: negatief §12 Gebroken getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM 190

191 Mantisse =20+010110000000000.. 20 + 0x2-1 + 1x2-2 + 0x2-3 + 1x2-4 + 1x2-5 =
, , ,03125 = 1,34375 Exponent = 1x25 + 1x23 + 1x21 + 1x = 43 – 127 = -84 §12 Gebroken getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM 191

192 §12 Gebroken getallen teken negatief mantisse = 1,34375 exponent = -84
Ons getal is dus -1,34375 x 2-84 Reken uit en je vindt -6,947 x 10-26 §12 Gebroken getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM 192

193 §12 Gebroken getallen Nu andersom
Zet 2,387 x om in een binaire notatie met single precission . . Nou, laat maar . . Je zou moeten vinden Doe je best. Klik hier §12 Gebroken getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM 193

194 B1 Hoofdstuk 1 Einde Informatie digitaal


Download ppt "B1 Hoofdstuk 1 Informatie digitaal."

Verwante presentaties


Ads door Google