De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lut.dejaegher@arteveldehs.be.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lut.dejaegher@arteveldehs.be."— Transcript van de presentatie:

1

2

3 MovingMath biedt middelen om dit vertrouwen terug te winnen
IDEE Binnen de context wiskunde verliezen kinderen vaak het vertrouwen in hun vermogen tot wiskundig denken MovingMath biedt middelen om dit vertrouwen terug te winnen geen nieuwe wiskunde methode Wiskunde aantrekkelijk maken door het te kaderen binnen een context uit het dagelijks leven is ok, maar KEER HET OOK EENS OM Maak kinderen bewust van het feit dat ze vaker dan ze denken wiskunde spontaan gebruiken buiten een wiskundige context Constatering: veel kinderen verliezen in de loop van de lagere school het vertrouwen in hun wiskundig vermogen Oplossing: middelen om dat vertrouwen terug te vinden, hier dans en beweging

4 Mythe test Waar komt die angst vandaan?
Constatering: veel kinderen verliezen in de loop van de lagere school het vertrouwen in hun wiskundig vermogen Oplossing: middelen om dat vertrouwen terug te vinden, hier dans en beweging

5 Mythe test Waar komt die angst vandaan?
Constatering: veel kinderen verliezen in de loop van de lagere school het vertrouwen in hun wiskundig vermogen Oplossing: middelen om dat vertrouwen terug te vinden, hier dans en beweging

6 Mythe test Waar komt die angst vandaan? De mythe van… de gave
de genderverschillen het rassenverschil het hoofdrekenen de logica sport en kunst en dan zijn er nog de … Tibetanen Waar komt die angst vandaan? Mythe test : je hebt het of je hebt het niet : meisjes < jongens : afrikaan < aziaat < blank : goed in rekenen dus ook in wiskunde : begrijpen van concepten : sporters en kunstenaars zijn niet wiskundig Constatering: veel kinderen verliezen in de loop van de lagere school het vertrouwen in hun wiskundig vermogen Oplossing: middelen om dat vertrouwen terug te vinden, hier dans en beweging

7 Mythe test Waar komt die angst vandaan? De mythe van… de gave
de genderverschillen het rassenverschil het hoofdrekenen de logica sport en kunst en dan zijn er nog de … Tibetanen Waar komt die angst vandaan? Mythe test : je hebt het of je hebt het niet : geen signif. verschil : afrikaan < aziaat < blank : denkpatronen centraal, niet rekenen : begrijpen van concepten : sporters en kunstenaars zijn niet wiskundig Constatering: veel kinderen verliezen in de loop van de lagere school het vertrouwen in hun wiskundig vermogen Oplossing: middelen om dat vertrouwen terug te vinden, hier dans en beweging

8 Mythe test Waar komt die angst vandaan? De Tibetanen
Constatering: veel kinderen verliezen in de loop van de lagere school het vertrouwen in hun wiskundig vermogen Oplossing: middelen om dat vertrouwen terug te vinden, hier dans en beweging

9 Mythe test Waar komt die angst vandaan? De Tibetanen
Constatering: veel kinderen verliezen in de loop van de lagere school het vertrouwen in hun wiskundig vermogen Oplossing: middelen om dat vertrouwen terug te vinden, hier dans en beweging

10 Waarom vind je dat persoon X beter wiskunde kan dan persoon Y
Waar komt die angst vandaan? Klasgesprek Waarom vind je dat persoon X beter wiskunde kan dan persoon Y Wat is een cliché Waar komen onze ideeën over wie al dan niet goed wiskunde kan vandaan Hoe voelen we er ons zelf bij om in een hokje geduwd te worden Wie ken je die tegen alle clichés in toch wiskundig is (kan zoekopdracht zijn)

11 Math anxiety Waar komt die angst vandaan? Begrip Oorzaken
gevoel van spanning, hulpeloosheid, mentale desorganisatie en demotivatie ontstaat wanneer men zich ervan bewust is dat men wiskundige problemen moet oplossen. onderzoek bevestigt significante relatie tussen wiskunde-angst en wiskundige prestaties Oorzaken omgevingsfactoren (ervaringen) intellectuele factoren (talent) persoonlijke factoren (attitude, zelfvertrouwen) met leerkrachten, in klas talent voor abstract denken leerstijl

12 Math anxiety test Waar komt die angst vandaan?
LOS de vragen 1 tot 5 OP, NOTEER het antwoord, OMCIRKEL hoe jij je daarbij gevoeld hebt en geef een SCORE die aangeeft hoe zeker je bent van je oplossing. Betekenis van de symbolen: : Ik vind het leuk : Ik ben een beetje zenuwachtig : Ik ben heel zenuwachtig : Ik vind het helemaal niet leuk Betekenis van de score Constatering: veel kinderen verliezen in de loop van de lagere school het vertrouwen in hun wiskundig vermogen Oplossing: middelen om dat vertrouwen terug te vinden, hier dans en beweging Dat kan ik zeker WEL goed oplossen Ik betwijfel of ik dat goed kan oplossen Dat kan ik zeker NIET goed oplossen

13 zingen Franse taal quizzen dansen kaartlezen Self efficacy
Waar is het vertrouwen heen? Self efficacy Wie is goed in… kaartlezen zingen Computer hardware repareren Franse taal quizzen dansen

14 Self efficacy Waar is het vertrouwen heen? Begrip
Geloof in eigen capaciteiten en doeltreffendheid om een bepaalde taak tot een goed einde te brengen Inschatting van eigen kunnen verschilt van opdracht tot opdracht. (kaartlezen, toonvast zingen, een computerprogramma installeren, een bouwplan lezen, tekenen, raadsel oplossen) Beeld van eigen deskundigheid bepaalt hoe sterk iemand gelooft in eigen capaciteiten. Kan in sterke mate verschillen van de werkelijke prestaties

15 Self efficacy test Waar is het vertrouwen heen?
LOS de vragen 1 tot 5 OP, NOTEER het antwoord, OMCIRKEL hoe jij je daarbij gevoeld hebt en geef een SCORE die aangeeft hoe zeker je bent van je oplossing. Betekenis van de symbolen: : Ik vind het leuk : Ik ben een beetje zenuwachtig : Ik ben heel zenuwachtig : Ik vind het helemaal niet leuk Betekenis van de score Constatering: veel kinderen verliezen in de loop van de lagere school het vertrouwen in hun wiskundig vermogen Oplossing: middelen om dat vertrouwen terug te vinden, hier dans en beweging Dat kan ik zeker WEL goed oplossen Ik betwijfel of ik dat goed kan oplossen Dat kan ik zeker NIET goed oplossen

16 Self efficacy gevolgen
Waar is het vertrouwen heen? Self efficacy gevolgen cognitieve proces motivatie proces affectieve proces selectie proces

17 Self efficacy oplossingen
Waar is het vertrouwen heen? Self efficacy oplossingen Succesvol overwinnen van obstakels Spiegelen van een model (Bandura en modelling) Sociale overtuiging Somatische en emotionele toestand Constatering: veel kinderen verliezen in de loop van de lagere school het vertrouwen in hun wiskundig vermogen Oplossing: middelen om dat vertrouwen terug te vinden, hier dans en beweging

18 Self efficacy oplossingen
Waar is het vertrouwen heen? Self efficacy oplossingen people’s level of motivation, affective states and actions are based more on what they believe than on what is objectively true Constatering: veel kinderen verliezen in de loop van de lagere school het vertrouwen in hun wiskundig vermogen Oplossing: middelen om dat vertrouwen terug te vinden, hier dans en beweging

19

20 DOELGROEP 10- tot 14-jarige meisjes en jongens die graag dansen en bewegen en ervan overtuigd zijn dat ze niet abstract en wiskundig kunnen denken Doelgroep waren oorspronkelijk vooral meisjes, maar het probleem situeert zich ook bij jongens En… die dansen even graag als meisjes

21 Vertrekken vanuit dans
HOE Vertrekken vanuit dans Intuïtief en spontaan gebruik maken van wiskunde Richting Schalen Spiegelen Combinatieleer Reken- en tekenregels Breuken (ritme) Dans creëren en dan pas de wiskunde eraan koppelen Rekenregels, variabelen, ruimtemeetkunde, abstraheren, ritme

22 dans abstract noteren (abstraheren) inoefenen toonmoment
OPBOUW ritmespel verhaal uitdaging dans abstract noteren (abstraheren) inoefenen toonmoment reflectie naar wiskunde Lut De Jaegher – lector Arteveldehogeschool – Informatica Project rond dans en wiskunde : MovingMath Vertrekken vanuit dans, waarin heel wat wiskunde verborgen zit. Kinderen op een intuïtieve manier laten ontdekken hoe goed ze wiskundig en abstract kunnen denken, al zijn ze van het tegendeel overtuigd.

23 1 handdruk = rechterhand schudden
doel: wiskundig communiceren abstraheren schematiseren schema’s lezen en vervolledigen voorspellen op basis van bestaande regels werken met formules 1 handdruk = rechterhand schudden rode handschoen (of sticker) aan rechterhand per 4 samen VOORBEELD 1 De handshake dans Gekke ochtenddans: vertrekpunt: eerste beweging die je doet als je ‘s ochtends uit bed stapt Deze bewegingen op een dobbelsteen tekenen en de reeks uitzetten (kansberekening, abstraheren)

24 voorbeeld: soorten handdrukken met gestrekte arm met gebogen arm
inleidend verhaal voorbeeld: soorten handdrukken met gestrekte arm met gebogen arm met linkerhand erbij op muziek, telkens in maten van 8 met een traag en een sneller ritme VOORBEELD 1 De handshake dans Gekke ochtenddans: vertrekpunt: eerste beweging die je doet als je ‘s ochtends uit bed stapt Deze bewegingen op een dobbelsteen tekenen en de reeks uitzetten (kansberekening, abstraheren)

25 HOEVEEL unieke handdrukken met: 2 personen 3 personen 4 personen
VOORBEELD 1 De handshake dans Gekke ochtenddans: vertrekpunt: eerste beweging die je doet als je ‘s ochtends uit bed stapt Deze bewegingen op een dobbelsteen tekenen en de reeks uitzetten (kansberekening, abstraheren)

26 TEKENEN (schematiseren)
VOORBEELD 1 De handshake dans TEKENEN (schematiseren) 2 personen 3 personen 4 personen Gekke ochtenddans: vertrekpunt: eerste beweging die je doet als je ‘s ochtends uit bed stapt Deze bewegingen op een dobbelsteen tekenen en de reeks uitzetten (kansberekening, abstraheren)

27 2 personen = 1 3 personen = 3 4 personen = 6
VOORBEELD 1 De handshake dans 2 personen = 1 3 personen = 3 4 personen = 6 Gekke ochtenddans: vertrekpunt: eerste beweging die je doet als je ‘s ochtends uit bed stapt Deze bewegingen op een dobbelsteen tekenen en de reeks uitzetten (kansberekening, abstraheren)

28 10 15 5 personen = 6 personen = VOORBEELD 1 De handshake dans
Gekke ochtenddans: vertrekpunt: eerste beweging die je doet als je ‘s ochtends uit bed stapt Deze bewegingen op een dobbelsteen tekenen en de reeks uitzetten (kansberekening, abstraheren) 6 personen = 15

29 VOORBEELD 2 De gekke ochtenddans
wat doe je als je ‘s ochtends wakker wordt noteer de bewegingen op een dobbelsteen schrijf de dans neer dans! Dans zodanig tekenen (abstraheren) dat de hele groep de dans kan aanleren; Bijpassend ritme zoeken, bewegingen spiegelen, …

30 ONDERZOEK bij 750 leerlingen in 58 testscholen
MASTERPROEF (Ugent) ONDERZOEK bij 750 leerlingen in 58 testscholen BACHELORPROEF OSO om MovingMath ook “op de bank” te kunnen gebruiken Uitgetest in scholen, bij Tibetaanse vluchtelingenkinderen in Nepal (een doelgroep die ervoor gekend staat dat zij ervan overtuigd zijn dat zij geen wiskundig denkvermogen bezitten Onderzoek naar effect op math anxiety eindproduct

31 Boek over MovingMath, met o.a. lesfiches, uitgeverij Garant
RESULTAAT Boek over MovingMath, met o.a. lesfiches, uitgeverij Garant Website MovingMath soiree op 18 en 25 maart 2010 in Gent lerarencongressen in 2009 en 2010 Uitgetest in scholen, bij Tibetaanse vluchtelingenkinderen in Nepal (een doelgroep die ervoor gekend staat dat zij ervan overtuigd zijn dat zij geen wiskundig denkvermogen bezitten Onderzoek naar effect op math anxiety eindproduct

32 Math anxiety en self efficacy : feiten en oorzaken oplossingen
Inhoud boek Math anxiety en self efficacy : feiten en oorzaken oplossingen Effect van MovingMath: wet. onderzoek bij >700 kinderen en jongeren Lesfiches: 30 volledig uitgewerkte lessen Handleiding voor uitwisseling via YouTube Dans zodanig tekenen (abstraheren) dat de hele groep de dans kan aanleren; Bijpassend ritme zoeken, bewegingen spiegelen, …

33 Koppeling naar leerinhouden Ritmespel als opwarmer
Opbouw lesfiches Koppeling naar leerinhouden Ritmespel als opwarmer Een danswijzer met variaties Uitgewerkt Voorbeeld Reflectie naar wiskundige vaardigheden en wiskunde Achtergrondinformatie bij het thema van de dans Dans zodanig tekenen (abstraheren) dat de hele groep de dans kan aanleren; Bijpassend ritme zoeken, bewegingen spiegelen, …

34 Dansfiches Dans zodanig tekenen (abstraheren) dat de hele groep de dans kan aanleren; Bijpassend ritme zoeken, bewegingen spiegelen, …

35 Dansfiches Dans zodanig tekenen (abstraheren) dat de hele groep de dans kan aanleren; Bijpassend ritme zoeken, bewegingen spiegelen, …

36 Dansfiches Dans zodanig tekenen (abstraheren) dat de hele groep de dans kan aanleren; Bijpassend ritme zoeken, bewegingen spiegelen, …

37 Dansfiches Dans zodanig tekenen (abstraheren) dat de hele groep de dans kan aanleren; Bijpassend ritme zoeken, bewegingen spiegelen, …

38 Dansfiches Dans zodanig tekenen (abstraheren) dat de hele groep de dans kan aanleren; Bijpassend ritme zoeken, bewegingen spiegelen, …

39 Dansfiches Dans zodanig tekenen (abstraheren) dat de hele groep de dans kan aanleren; Bijpassend ritme zoeken, bewegingen spiegelen, …

40 MovingMath: small is all
Wat is het NIET? En Wat dan WEL? VOLLEDIG LESUUR KEUZE 15 MIN TOT 50 VERVANGING WISKUNDELESSEN AANVULLING, APETIZER, SYNTHESE WISKUNDIG STERKE KLASSEN BRUIKBAAR IN 3DE GRAAD LAGER, 1ste LEERJAAR A EN B MUST VOOR ALLE LEERLINGEN AANBOD VOOR WIE HET LEUK VINDT (bv. via hoekenwerk) MUST VOOR ALLE LEERKRACHTEN VOOR WIE ER ZELF IN GELOOFT Waar werkt het en waar niet?

41 MovingMath: small is all
Waar werkt het en waar niet?


Download ppt "Lut.dejaegher@arteveldehs.be."

Verwante presentaties


Ads door Google