De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

HOE IEDER KANTELPUNT DE REALITEIT VERANDERT …

Verwante presentaties


Presentatie over: "HOE IEDER KANTELPUNT DE REALITEIT VERANDERT …"— Transcript van de presentatie:

1 HOE IEDER KANTELPUNT DE REALITEIT VERANDERT …
Maatwerk voorbij het kantelpunt Johan LAVRYSEN - Terra Incognita - 7 mei 2013

2 INTRODUCTIE Kom uit de Farma Wereld
Was verantwoordelijk bij Janssen Pharmaceutica voor Innovatie De voorbeelden die je ziet zijn het resultaat van jaren ervaring dmv onderzoek en workshops Mijn verhaal is een Farma Verhaal - getuigenis - authentiek - inspirerend voor jullie wereld

3 Wie ben ik ? Johan LAVRYSEN Tot eind februari 2013 Directeur Innovatie Janssen Pharmaceutica Sindsdien zelfstandig consultant in Innovatie & Strategie

4 Wat is mijn boodschap ? 1. DENK ALS EEN ONDERNEMER
Ondernemen is … - initiatief nemen - passie ontwikkelen - leren, constant leren, ook van fouten - vallen en opstaan Het is een illusie te denken dat succes een rechte lijn is van start naar finish !

5 Wat is mijn boodschap ? 2. kijk ALS EEN ONDERNEMER
- De realiteit wordt bepaald door de filters waardoor je kijkt ! - Je kan je filters aanpassen ! Hierdoor zie je nieuwe uitdagingen, mogelijkheden en kansen… !

6 TEASER

7 Wat is mijn boodschap ? 3. evolueer mee…
Celebrate ! Vier ! Maar ondertussen : - verandert de wereld constant (sneller en sneller) - blijkt dat je oorspronkelijke doel misschien suboptimaal gedefinieerd was (onvoldoende doorgevraagd ???) - is er meer blending gekomen van capabilities : - belang van sociale wetenschappers - open / collaboratieve innovatie - ander bewustzijn (oa IDAHO – Jordan tandenborstels)

8 De levenscyclus van een bedrijf…

9 De levenscyclus van een bedrijf…
PIONIER

10 De levenscyclus van een bedrijf…
PIONIER GROEIFASE

11 De levenscyclus van een bedrijf…
PIONIER COST CUTTING GROEIFASE

12 De levenscyclus van een bedrijf…
PIONIER STERVEN COST CUTTING GROEIFASE

13 De levenscyclus van een bedrijf…
PIONIER HERUITVINDEN COST CUTTING GROEIFASE

14 Wie ben ik ? Johan LAVRYSEN Tot eind februari 2013 Directeur Innovatie Janssen Pharmaceutica Sindsdien zelfstandig consultant in Innovatie & Strategie

15 Wie ben ik ? Partner van Bie Vader van 2 kinderen Stiefvader van 3 kinderen Grootvader van 2 kleinkinderen Woon in Lummen Hou van een goed gesprek

16 Wie ben ik ? Ik ben fanatiek voetbalsupporter en draag de clubkleuren met veel liefde sinds 1969 Hielp die club met strategie – werd terug landskampioen Ben zelf gestopt met voetballen toen ik over de middellijn viel Mijn droom was om samen met mijn zoon in eenzelfde ploeg te spelen en dat is me vele jaren gelukt

17 Wie ben ik ? Ik droom ervan om 5000 arbeidsplaatsen te creëren door middel van Open Innovatie in de driehoek ‘Eindhoven – Leuven – Aken’ Help bedrijven om samen toekomstdromen te tekenen en help ze om die na te jagen Hoop mensen te helpen om hun passie te vinden in hun werk en in hun leven waardoor ze zich gelukkiger en relevanter voelen Ik hoop mijn stukje wereld minstens even goed achter te laten als hoe ik het gekregen heb, liefst nog met een tikkeltje meer…

18 Color changing card trick
Wat zagen we vanuit dit standpunt ? -

19 COLOR CHANGING CARD TRICK
Wat zien we vanuit dit perspectief ? -

20 Waar kunnen we nog verbeteren ?
beter dan vandaag… MISSCHIEN RELEVANTER DAN VANDAAG ? Gewoon… door van perceptie punt te veranderen …

21 NIETS IS BETER DAN EEN DROOM OM EEN TOEKOMST TE CREEREN

22 De levenscyclus van een bedrijf…
PIONIER Heel kenmerkend voor de huidige tijdsperiode COST CUTTING GROEIFASE

23 WAT HERKEN JE HET MEEST ? Gaat het eerder om de dingen op de juiste manier te doen en zo efficienter te worden ? IS HET EERDER OM DE JUISTE DINGEN TE DOEN WAARDOOR WE EFFECTIEVER WORDEN ?

24 Waarover gaat het dan ? PROCES INNOVATIE PRODUCT INNOVATIE

25 Check… PROCES INNOVATIE Hierbij gaat het om de werkwijze zo aan te passen zodat ze meer oplevert: - qua efficiëntie - qua kwaliteit - qua betrouwbaarheid - qua… PRODUCT INNOVATIE MEER ZEKERHEID

26 Check… PROCES INNOVATIE PRODUCT INNOVATIE Hierbij gaat het om de werkelijke behoefte van de klant beter te begrijpen en er dan een betere oplossing voor te ontwikkelen VOELT VREEMD… ONZEKER ! Dit kennen we niet…

27 Herinneringen uit de toekomst (hoe ziet healthcare er mogelijks uit ?)
testimonial Herinneringen uit de toekomst (hoe ziet healthcare er mogelijks uit ?)

28 Aanname Janssen Pharmaceutica ontwikkelt – produceert en verkoopt pharmaceutische producten (= medicijnen) aan ziekenhuizen en apotheken om Health Care Professionals beter in staat te stellen patiënten te helpen bij hun ziekte.

29 We veranderen van positie door scenario planning…

30

31

32 Positie wissel 1 : Les voor de markt waarin we actief waren Afhankelijk van het type bedrijf : Red Ocean : voor Janssen Pharma (R&D-gedreven bedrijf) Blue Ocean: voor generische bedrijven De wereld buiten de huidige wereld werd helder. Besluit: Janssen Pharmaceutica werkt aan een verschuiving van puur Pharma bedrijf naar End-to-end Healthcare bedrijf.

33 EEN RELATIE OPBOUWEN MET IEDERE PATIENT…
Wat vindt de patient belangrijk ? Kennen we de patient ? We verschuiven van patienten naar gezonde mensen Is iedere patient gelijkaardig ?

34 Anders gaan kijken…

35 Vanuit de klant gaan kijken…

36 Positie wissel 2 : Verrassend door welk traject een patient gaat – ook voor de direct betrokkenen (health care professionals) Besef dat we de klant onvoldoende kennen Patient heeft nood aan (verborgen) noden bvb therapie trouw We benutten onvoldoende de mogelijkheden (paint by numbers) Mensen herkennen wat ze kennen maar zien nauwelijks wat ze niet kennen / nieuwe mogelijkheden

37 Voorbij de cognitieve wereld

38 SYSTEMISCHE KIJK

39 Positie wissel 3 : Je gaat kijken naar jouw oplossing vanuit het hele eco- systeem en niet langer vanuit een deel Je gaat extra rekening houden met de mentale en emotionele realiteit Je gaat contact maken met wat mensen drijft en motiveert, wat hen ‘engageert’ om mee deel van de oplossing te zijn. Je komt dichter bij het ‘probleem achter het probleem’, dichter bij de essentie.

40 SAMENVATTING Positie wissels ifv een verbeterde waarneming innovatie van ego-systemen naar eco-systemen

41

42 Kwaliteit van de Waarneming
. . . . . . . . .

43 Van Ego naar Eco Systeem Denken
. . . . . . . . . ECO - SYTEMS Winst maken en het systeem versterken EGO - SYTEMS Winst maken ten koste van het systeem

44 Maatwerk Wat nu ?

45 Als je hetzelfde blijft doen Krijg je MEER VAN hetzelfde…
Dwing jezelf om vanuit verschillende metaposities naar je uitdaging te gaan kijken. Je gaat ervaren dat de realiteit “verandert” en dat er andere mogelijkheden ontstaan van waar uit te innoveren. Scenario Planning kan je hierbij helpen. Ontleer – Ontleer – Ontleer. Ga met een onbevangen houding percipiëren vanuit de klant. Vertrouw niet langer op wat je als antwoorden gekregen heb, observeer – verbind jezelf – en voel wat de klant “drijft” en echt nodig heeft.

46 Hou rekening met de omgeving waarin je opereert
Hou rekening met de omgeving waarin je opereert. Denk in Eco-Systemen ipv Ego-Systemen. Ego-Systemen zijn niet duurzaam Beschouw je oplossing vanuit het hele eco-systeem. Ga na hoe je het vanuit zoveel mogelijk metaposities een duurzame oplossing kunt aanbieden.

47 INNOVATION IS A JOURNEY
VIER WAT JE BEREIKT HEBT ! EN DAN OP ZOEK NAAR NIEUWE OPLOSSINGEN …


Download ppt "HOE IEDER KANTELPUNT DE REALITEIT VERANDERT …"

Verwante presentaties


Ads door Google