De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Samen met het gezin het traumaverhaal herschrijven

Verwante presentaties


Presentatie over: "Samen met het gezin het traumaverhaal herschrijven"— Transcript van de presentatie:

1 Samen met het gezin het traumaverhaal herschrijven
ZO LISTIG ALS EEN SLANG Samen met het gezin het traumaverhaal herschrijven Anik Serneels, psychologe, gezinstherapeute, UKJA , PLAN B, VZW RAPUNZEL,

2 Hans mijn Egel wordt Prins:
CASUS GEWELDLOOS IN VERZET GAAN TEGEN HET PROBLEEM

3 AMBIVALENTE HECHTINGSSTOORNIS
ONGEHOORZAAM, BEPALEND EN UITDAGEND GEDRAG DRUK EN IMPULSIEF SPEELS EN GENIET VAN EEN-OP-EEN CONTACT TRAUMA EN ONVEILIGHEID IN VOORGESCHIEDENIS

4 CONTACTBREUK MET GEZIN VAN HERKOMST
FINANCIËLE PROBLEMEN TRAUMA PROBLEMEN MET PLANNING,ORGANISATIE EN HUISHOUDEN GEBREK AAN OPVOE-DINGSVAARDIGHEDEN RELATIONELE PROBLEMEN LICHAMELIJKE KLACHTEN WEINIG STEUNFIGUREN

5 CONFLICTUEUZE OUDERKINDRELATIE VERBAAL GEWELD
AANTREKKEN/AFSTOTEN WEINIG FYSIEKE GENEGENHEID WEDERZIJDSE BETROKKENHEID

6 TRAUMAVERHAAL _Eenzijdige negatieve omschrijvingen van de identiteit en de intenties van moeder en kind, en van de ouder-kindrelatie. _Kind en gezin krijgen een passieve rol toebedeeld en kunnen van hieruit geen beroep doen op hun eigen kennis en mogelijkheden. _De nadruk ligt niet op wat hen bindt, maar wel op de verdeeldheid in de ouder-kindrelatie en in andere relaties tussen kind/ouder en anderen. _We lezen wat er niet is en zou moeten zijn in plaats van wat er wel is en zou kunnen zijn.

7 Probleemverzadigde verhalen over traumatische en onveilige ervaringen ontnemen mensen van hun zelfrespect en van hun vetrouwen in anderen, in hun eigen mogelijkheden en in de toekomst. Ze verliezen voeling met hun eigen waarden, doelen en wensen.

8 WAT GEBEURDE TUSSEN ONS ?

9 ?

10 HOE KUNNEN WE GEWELDLOOS VERZET BIEDEN ?

11 HOE KON IK SAMEN MET HET KIND IN VERZET
GAAN TEGEN HET PROBLEEM IN PLAATS VAN TEGEN ELKAAR ? IN NARRATIEVE TERMEN HOE KUNNEN WE HET PROBLEEM EXTERNALISEREN, HET PROBLEEM HET PROBLEEM LATEN ZIJN IN PLAATS VAN DIT KIND EN DIT GEZIN ALS PROBLEEM TE ZIEN = HET PROBLEEM INTERNALISEREN?

12 HOE KUNNEN WE ACTIEF INGRIJPEN OM DE HERHALING VAN ONVEILIGE HECHTINGSERVARINGEN TE STOPPEN ?
IN NARRATIEVE TERMEN HOE KUNNEN WE HET GEZIN VOELING LATEN KRIJGEN MET HUN ACTIEVE ROL IN HET TRAUMAVERHAAL? WAT DOEN ZE OM DE ONGEWENSTE GEVOLGEN VAN DE TRAUMATISCHE EN ONVEILGE ERVARINGEN IN TE DIJKEN EN HOE PROBEREN ZE HERHALING TE VOORKOMEN?

13 WELKE ACTIEVE ROL NEMEN MOEDER EN KIND IN?

14 IK WEET NIET OF JE DE NEIGING KENT
IK WEET NIET OF JE DE NEIGING KENT. JE HEBT EEN ZIEKE KIES, DIE EEN BEETJE LOSZIT. BIJ DE LICHTSTE AANRAKING, VAN JE TONG BIJVOORBEELD, GAAN ER GEWELDIGE PIJNSCHEUTEN DOOR JE KAAK. JE BIJT KEIHARD OP DE KIES … EN JE WORDT BELOOND. ZO GA IK IN’T VERVOLG MET MIJN VERDRIET OM. IK GA HET PROVOCEREN…HET NAAR ME TOE HALEN.

15 _ HET PROBLEEM UITNODIGEN IN DE SPELKAMER DOOR HET TE EXTERNALISEREN
DOEL SPELSESSIE _ HET PROBLEEM UITNODIGEN IN DE SPELKAMER DOOR HET TE EXTERNALISEREN _ ZICHT KRIJGEN OP DE ACTIEVE ROLLEN VAN MOEDER EN KIND IN HET OMGAAN MET DIT PROBLEEM

16

17

18

19

20

21

22

23 VOLGENDE SPELSESSIE

24

25

26

27

28

29 VAN SPELKAMER NAAR GEZINSGESPREK

30 DOEL OUDERGESPREK _DUBBEL LUISTEREN NAAR DE VERHALEN OVER DE SLANGEN IN MOEDERS LEVEN: ZOWEL STILSTAAN BIJ DE PIJN EN DE ONGEWENSTE EFFECTEN OP MOEDERS LEVEN, ALS BIJ DE MANIER WAAROP MOEDER ACTIEF HEEFT GEREAGEERD IN DEZE SITUATIES _AANDACHT VOOR DE NOG NIET VERTELDE VERHALEN OVER MOEDERS IDENTITEIT, KENNIS EN MOGELIJKHEDEN _CREËREN VAN EEN PUBLIEK DAT GETUIGE IS VAN DEZE ALTERNATIEVE VERHALEN

31 IN HET TEAM

32

33

34 EIND GOED, AL GOED?

35 ELIANA EN HAAR MAMA MET DANK AAN EN RAPUNZEL MAARTEN VAN ACKER
HET PUBLIEK Anik Serneels, psychologe, gezinstherapeute, UKJA , PLAN B, VZW RAPUNZEL,


Download ppt "Samen met het gezin het traumaverhaal herschrijven"

Verwante presentaties


Ads door Google